Amerikaanse vakbond stemt in voordeel van staking binnen game-industrie
Gamer.nl
Nieuws

Amerikaanse vakbond stemt in voordeel van staking binnen game-industrie

98,32 procent van de stemmen was in het voordeel van de staking

SAG-AFTRA, de Amerikaanse vakbond voor acteurs, heeft gestemd voor een mogelijke staking binnen de game-industrie. 98,32 procent van de stemmen was in het voordeel van de staking.

Onlangs bleek al dat dat SAG-AFTRA tussen 5 en 25 september ging stemmen om een mogelijke staking binnen de game-industrie plaats te laten vinden. Dat zou betekenen dat alle acteurs die zijn aangesloten bij de vakbond hun acteerwerk in games naar zich neerleggen tot de vakbond en verschillende gamebedrijven er uit zijn gekomen via onderhandelingen.

Nu hebben leden van de vakbond dus met 98,32 procent in het voordeel van de staking gestemd. Dit betekent niet dat de staking ook daadwerkelijk doorgaat; deze wordt pas ingezet als de vakbond er tijdens aankomende onderhandelingen met gamebedrijven niet uitkomt. Er zijn al vijf onderhandelrondes geweest zonder gewenste uitkomst voor de vakbond, en de volgende onderhandelronde vindt de komende dagen plaats.

SAG-AFTRA-directeur Fran Drescher gaf eerder aan dat bedrijven als Activision, Electronic Arts, Insomniac Games, Take-Two en Warner Bros. Games hebben gefaald in het toegeven aan de wensen van de leden van de vakbond. Er zou sprake zijn van hebzucht en gebrek aan respect bij de bedrijven, en een toename in gebruik van artificiële intelligentie voor een vermindering in werkgelegenheid. Onder de eisen van SAG-AFTRA valt onder andere het gelijktrekken van lonen met inflatie en bescherming tegen het gebruik van AI.

Eerder dit jaar hebben zowel de Writer's Guild of America (WGA) en de Screen Actors Guild and American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA) een staking ingezet binnen de Amerikaanse film- en televisie-industrie. Beide vakbonden en diens leden - zo'n beetje alle Amerikaanse acteurs en scriptschrijvers - staken vanwege oneerlijke lonen binnen de filmindustrie en een toename in het gebruik van AI, waardoor werkzekerheid in gevaar komt. De laatste dagen lijken de vakbonden en bedrijven er langzaam maar zeker uit te komen, en komen er steeds meer berichten dat de staking binnen Hollywood ten einde loopt. Een staking binnen de game-industrie zou hier echter los van staan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met acht procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met zes procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!