Animal Crossing: New Horizons mengt bekende charme met frisse wind
Gamer.nl
Reviews

Animal Crossing: New Horizons mengt bekende charme met frisse wind

Met eindelijk een volwaardig nieuw deel in een fonkelnieuw jasje voor de Switch, moet Animal Crossing: New Horizons de ultieme hoofdprijs zijn voor hongerige fans. Hoewel er wel enigszins is gesleuteld aan de franchise, kunnen fans opgelucht ademhalen: de nieuwe Animal Crossing is het wachten waard geweest.

Animal Crossing laat zich moeilijk vergelijken met de meeste andere games. Je moet grotendeels namelijk zelf bepalen wat je wil doen tijdens het spelen. Je kunt je bijvoorbeeld richten op de banden die je opbouwt met je dierenvrienden, het verzamelen van zeldzame items, het planten van lieflijke bloemenperkjes, het vullen van een museum met vissen en insecten, of het afbetalen van je huis bij Tom Nook. Dit allemaal doe je op je eigen tempo zonder enige stress en in New Horizons is dit niet anders.

©GMRimport

Een nieuw leven in een nieuw jasje

Dit ontspannen leven mag dan bekend aanvoelen, het ziet er uiterst spectaculair uit op de Switch. De diertjes, items en de spelwereld zijn nog nooit zo gedetailleerd geweest, zodat je zelfs de vacht van je hamsterbuurman of kleine grassprietjes op de achtergrond kan zien. Bovendien is er een fraai depth-of-field-effect aanwezig bij interacties met je medebewoners en draait het allemaal uiterst stabiel in zowel handheld- als docked-modus. Vooral wanneer je de wind door de bomen ziet waaien of het flink geüpgradede museum ziet, merk je hoeveel aandacht er is besteed aan de presentatie.

Nieuw is dat je in New Horizons begint op een ‘onbewoond eiland’. Echt onbewoond is deze niet, omdat je tegelijkertijd arriveert met Tom Nook, zijn twee zoontjes en twee andere dieren die op het eiland komen wonen. Leuk hieraan is dat je dus echt alles zelf moet maken en plaatsen en dat het eiland vanaf het eerste moment volledig door jou wordt ingericht. Het feit dat je op een onbewoond eiland vertoeft had nog wel wat verder uitgewerkt kunnen worden. De game biedt helaas geen Robinson Crusoe-achtige avonturen.

Stenen rapen en onkruid verzamelen

Hand in hand met het idee van een leeg eiland gaat het nieuwe crafting-systeem. Alle natuurlijke elementen in de game kan je gebruiken als grondstof om gereedschap, meubels of kleren te maken, mits je er de recepten voor hebt. Hiermee ben je automatisch op een andere manier bezig met de omgeving. Die bloemen kan je immers gebruiken voor een mooie krans voor aan de muur, of dat onkruid tover je weer om tot een hippe nieuwe rugzak. In plaats van alleen de items te kopen, wat natuurlijk nog steeds kan, zorgt het craften voor een extra stap die vervolgens weer een extra stukje voldoening oplevert. Je hebt immers hard gewerkt voor die prachtige houten bank, dus dan geniet je er des te meer van.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Een echt minpunt is dat je vishengels, scheppen en andere stukken gereedschap vaker breken dan je zou willen. Je krijgt weliswaar vrij snel betere recepten voor sterkere versies, maar ook deze gaan niet erg lang mee. Een goede sessie vissen vangen wordt net iets te vaak verpest dan ons lief is, waardoor het weer noodzakelijk is om een werkbank op te zoeken om een nieuw exemplaar te maken. Op een gegeven moment krijg je ongetwijfeld recepten voor nog betere hengels, netten of bijlen, maar die hebben wij op moment van schrijven nog niet vrijgespeeld. Totdat het zover is blijft er dus toch een lichte frustratie aanwezig die ons flashbacks geeft aan Zelda: Breath of the Wild.

Iets nodig om te doen?

Net zo bepalend als het craften is het handige questsysteem in de vorm van Nook Miles. Dit werkt op slimme wijze als tutorial en biedt structuur voor allerlei missies. Naarmate je verder speelt, worden de vereisten hoger en komen er ook dagelijkse quests bij. Het klinkt misschien als een saaie toevoeging, maar in je dagelijkse speelsessies is dit een echte gamechanger. Het zorgt ervoor dat je gericht en met plezier bezig bent met foto’s maken, bloemen planten, specifieke insecten vangen, of andere activiteiten die je uit jezelf wellicht niet zo snel zou doen. Ook helpt dit spelers die niet zo goed weten wat ze moeten doen een handje.

Het questsysteem klinkt misschien als een saaie toevoeging, maar in je dagelijkse speelsessies is dit een echte gamechanger

-

Je spaart de Nook Miles natuurlijk niet voor niets op, want er zijn genoeg slimme beloningen bedacht om je motiveren om de quests uit te voeren. Naast speciale kleren, meubels en recepten kun je ook cruciale upgrades hiermee verdienen. Ook is dit je toegangspoort naar andere eilanden. Net als in New Leaf kun je een kleiner eiland dan jouw eigen bezoeken. De bestemmingen in New Horizons zijn minder geschikt voor grinden dan voorheen, maar zijn wel elke keer anders, wat erg leuk is. Niet alleen kun je hier nieuwe dierenvrienden ontmoeten of andere fruitsoorten ontdekken, maar af en toe gaat het een stap verder en krijg je een eiland vol met tarantula’s of lucratieve stenen. Dit verrassende aspect van een expeditie zorgt voor veel afwisseling, dat soms best welkom is na dagenlang vertoeven op je eigen eiland.

©GMRimport

Klein maar fijn

Het moge duidelijk zijn dat er een aantal grote vernieuwingen in New Horizons zitten die iets waardevols toevoegen aan de beleving. Hoewel de Animal Crossing-formule toch al goed gedefinieerd was, zijn er een enorme hoeveelheid kleine tweaks doorgevoerd die goed in de smaak vallen. Deze kleine verbeteringen zijn vooral handigheden om sneller je werk te kunnen doen. De belangrijkste hiervan is het Item Wheel, waarmee je met een handomdraai van gereedschap kunt wisselen.

Ook handig is dat je nu over zelf gegraven gaten en stroompjes heen kan springen, wat een tikkeltje frustratie oplost. Verder is de inventaris voor vissen en insecten flink gestroomlijnd, kan je de camera een tikkie omhoog zetten om het standpunt op die van de GameCube-versie te laten lijken, kan je de locatie van elk gebouw veranderen en heb je tijdelijk superkrachten wanneer je fruit eet, waarmee je bomen kan verplaatsen of stenen kan breken.

Het aanpassen van je personage is ook behoorlijk aangepakt. Je kiest specifiek de ogen, neus, mond en andere gezichtskenmerken van je dorpsbewoner en kan dit op elk moment aanpassen, inclusief het gender. Het kopen en aantrekken van kleding is op een vergelijkbare manier versoepeld en wordt via een handig scherm gedaan, waardoor je veel minder met menu’s worstelt. Er is tevens slim naar de mobiele game Pocket Camp gekeken, want het verslepen van meubels in je huis gaat veel soepeler dankzij een nieuwe modus waarbij je alles direct verplaatst, in plaats van dit met je personage te moeten doen.

©GMRimport

Deze op het eerste gezicht kleine aanpassingen hebben een grote impact op de spelervaring en zijn uiterst welkom, vooral omdat de mechanieken in de serie door de jaren heen behoorlijk waren vastgeroest.

Al deze toevoegingen, gecombineerd met de nieuwe mogelijkheid om het hele eiland te vullen met objecten, zorgen ervoor dat de wereld en je personage een directe afspiegeling van jouw creativiteit, inzet en speeltijd laten zien, waar je best trots op wordt. Gezien de game rustig de tijd neemt om nieuwe elementen en upgrades te introduceren en seizoensgebonden activiteiten bevat, verwachten we de komende tijd nog genoeg nieuws te ontdekken. Met de belofte van gratis downloadbare content kunnen we hopelijk een rooskleurige toekomst met een lange levensduur verwachten voor New Horizons.

Animal Crossing New Horizons is vanaf 20 maart verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Fantastisch
Conclusie

Animal Crossing: New Horizons giet de fijne, ontspannen gameplay zoals we die kennen in een prachtig nieuw jasje. De nieuwe quest- en crafting-systemen zijn slimme vernieuwingen voor zowel nieuwe spelers als veteranen en gecombineerd met een grote hoeveelheid kleine aanpassingen is het Nintendo gelukt om de serie te laten groeien, zonder de charme te verliezen.

Plus- en minpunten
  • Gelikte uitstraling, crafting, nieuw quest-systeem, willekeurige expedities, aanpassingsmogelijkheden, slimme verfijningen
  • Onbewoond eiland-thema wordt onderbenut, gereedschap breekt vaak

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer
Gamer.nl
Nieuws

Early access-release van Titan Quest 2 uitgesteld naar de zomer

Had eigenlijk afgelopen winter moeten verschijnen

De early access-versie van Titan Quest 2 op pc komt pas in de loop van aankomende zomer uit.

De early access-versie zou eigenlijk afgelopen winter verschijnen, maar dat is dus niet gebeurd. Volgens uitgever THQ Nordic en ontwikkelaar Grimlore Games is het besluit een reactie op de huidige drukte in het actie-rpg-genre.

Nu zal de game ergens deze zomer op Steam uitkomen, al is er nog geen precieze datum bekend. Na de early access-release volgt op een onbekend moment de volledige release op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Titan Quest 2 wordt net als het origineel een top-down actie-rpg met een setting die draait om Griekse mythologie. Spelers nemen het wederom op tegen legendarische monsters en kunnen dat zowel in singleplayer, coöperatieve multiplayer en PvP online multiplayermodi doen. De game moet een flexibel systeem voor het maken van personages bieden, waarbij spelers twee 'masteries' combineren om tot een klasse uit te komen. Daarbij moet alle verzamelde loot belangrijk zijn, want zelfs de meest simpele wapens kunnen met upgrades essentieel worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd
Gamer.nl
Nieuws

We weten nu wat er met Ultimate Spider-Man 2 is gebeurd

Je zou kunnen zeggen dat details de wereld ingeslingerd zijn

Er is een (strip)boekje opengedaan over Ultimate Spider-Man 2, dat na de release van Ultimate Spider-Man in 2005 in ontwikkeling was maar uiteindelijk werd geannuleerd. Zo zijn er stukken concept art en details over het verhaal uitgebracht.

De informatie is onder andere afkomstig van Ian Hosfeld, een artiest die bij ontwikkelaar Treyarch aan de Ultimate Spider-Man-games heeft gewerkt. Hij verstrekte de informatie aan de YouTuber spidey santa, die alles in de onderstaande video op een rijtje zet. 

De YouTuber benoemt dat meer ex-Treyarch-medewerkers hem van beeld en details hebben voorzien, maar dat zij anoniem wensen te blijven. Ook zijn er oude concept-beelden afkomstig van oude fora opgesnord, waarvan Hosfeld de authenticiteit heeft bevestigd.

Watch on YouTube

Zo onthult Hosfeld dat de plot van het spel de Death of a Goblin-verhaallijn uit de Ultimate Spider-Man-stripboeken - waar de games op gebaseerd zijn - het raamwerk voor de nieuwe game vormde. 

De video vertelt ons dat de klassieke Spider-Man-schurk Green Goblin een grote rol moest spelen, en net als Venom in het eerste deel speelbaar zou worden. Het doel was om zijn zoon Harry Osborn uit de gevangenis te breken, waarvoor Goblin de hulp in zou schakelen van andere superschurken als Kraven the Hunter.

Venom zou niet terugkeren, maar Wolverine moest de klauwen wel weer kort laten schijnen na een kleine rol in de eerste game. Voor andere bekende Marvel-personages als Daredevil, Nick Fury, Doctor Doom en Shadowcat - ook bekend als Kitty Pride - waren er ook plannen. Shadowcat zou bijvoorbeeld een potentiële romantische partner voor Spider-Man zijn. 

De wereld zou ook wat aanpassingen hebben gekregen na Ultimate Spider-Man uit 2005. Zo zou er een groter gedeelte van de wijk Queens te ontdekken zijn, en zou Brooklyn toegevoegd zijn aan de wereld. Ook werd er gewerkt aan sneeuw-effecten. Die stonden al op de planning voor het eerste deel op de PlayStation 2, Xbox 360 en Nintendo GameCube, maar vanwege de naderende releasedatum werd de sneeuw bewaard voor het vervolg.

De ontwikkelaars waar spidey santa mee sprak kwamen over het algemeen neer op twee redenen voor het annuleren van Ultimate Spider-Man 2. Zo werden tegenvallende verkoopcijfers van het eerste deel genoemd, en had Activision rond dezelfde tijd ook projecten als Call of Duty en Spider-Man 3 in ontwikkeling. Die kregen voorrang.

Ultimate Spider-Man 2 gaan we hoogstwaarschijnlijk nooit zien, maar het webhoofd is nog vaak genoeg te zien in andere games. Ontwikkelaar Insomniac Games heeft inmiddels al drie Spider-Man-games uitgebracht, en de aanname is dat het bedrijf na de aankomende Wolverine-game aan een nieuw deel gaat werken.

De verwachting is dat het bedrijf dit jaar meer van die laatstgenoemde game gaat tonen. Ondergetekende schreef eerder al over hoe Marvel's Wolverine misschien nog wel beter kan worden dan Insomniac's Spider-Man-games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!