Anno 1800: The Passage maakt je warm voor een ijskoude expeditie
PU.nl
Nieuws

Anno 1800: The Passage maakt je warm voor een ijskoude expeditie

Op 10 december wordt de derde uitbreiding van Anno 1800 gelanceerd, genaamd The Passage. Hierin ga je op expeditie naar het Noordpoolgebied, in wat belooft de grootste uitbreiding voor de game tot nu toe te worden. Gamer.nl werd een paar weken geleden uitgenodigd op het kantoor van Ubisoft en ontwikkelaar Blue Byte in Mainz en mocht alvast aan de slag met de nieuwe content.

Na de Oude Wereld, Nieuwe Wereld en Cape Trelawney, introduceert The Passage het Noordpoolgebied als het vierde speelbare gebied in Anno 1800. De titel van de uitbreiding refereert naar de beroemde Northwest Passage, de doorvaartroute die werd gezocht door het poolgebied van Canada om een kortere route naar het Verre Oosten te vinden. Dit ging echter niet zonder problemen en het verhaal van The Passage begint dan ook wanneer de speler de taak krijgt om een expeditie te sturen naar het Noordpoolgebied. Het doel is om de zoekgeraakte Sir John en zijn bemanning op te sporen.

©GMRimport

Grimmig

Net zoals bij andere expedities in Anno 1800 krijgt de speler verschillende evenementen en keuzes voorgeschoteld tijdens de reis naar het noorden. Dit keer moet er echter niet alleen worden gekozen tussen twee of drie mogelijke oplossingen wanneer de expeditie bijvoorbeeld in een zware sneeuwstorm terechtkomt, maar moet ook worden bepaald welke route het schip neemt door het poolarchipel. Anno 1800 heeft de reputatie nog wel eens een roze bril op te hebben bij het vertellen van de geschiedenis van de 17e eeuw, maar tijdens de zoektocht naar Sir John wordt duidelijk dat de verhaallijn in The Passage een stuk grimmiger is.

Wanneer de expeditie het verlaten kamp van Sir John bereikt, wordt een buitenpost gevestigd dat dient als eerste thuisbasis in het Noordpoolgebied. Deze buitenpost wordt bewoond door twee nieuwe, unieke bevolkingsklassen, de Explorers en de Technicians. De klassen hebben hun eigen behoeften en in de barre weersomstandigheden van het Noordpoolgebied is hierin een grote rol weggelegd voor warmte. Deze warmte wordt geleverd door nieuwe goederen als slaapzakken en parkajassen, of door middel zogenoemde Heaters, een van de 32 nieuwe gebouwen in The Passage. Heaters hebben echter een beperkt bereik en moeten worden voorzien van houtskool, wat een interessante uitdaging toevoegt bij het plannen van de lay-out van de kolonie.

Naast de Heaters zijn er ook andere nieuwe gebouwen en productieketens die zijn afgestemd op het koude Noordpoolgebied. Zo schiet het Ranger Station te hulp wanneer er brand of ziekte uitbreekt en wordt er op walvissen en rendieren gejaagd om bewoners te voorzien van voedsel. Wanneer de dagelijkse obstakels van de zware leefomstandigheden zijn overwonnen, is het bovendien mogelijk om een hangar te bouwen voor luchtschepen. Luchtschepen vormen een nieuwe manier om goederen te ruilen tussen gebieden en kolonies, maar de constructie en hiervan is erg duur en het gas dat nodig is om de ballonnen te vullen kan alleen worden verkregen op afgelegen ijskliffen. Voor Anno 1800-veteranen is dit dan ook het nieuwe ultieme endgame-doel.

©GMRimport

Veelgevraagde toevoegingen

Ook voor spelers die niet van plan zijn om The Passage aan te schaffen, is 10 december een dag om naar uit te kijken. Op de dag dat de uitbreiding lanceert wordt namelijk Game Update 6 uitgebracht voor alle bezitters van Anno 1800. Deze gratis update bevat naast algemene verbeteringen ook twee van de grootste en veelgevraagde toevoegingen tot nu toe, met het statistiekenscherm en een co-op-modus. Het statistiekenscherm biedt nóg meer diepgang in de vorm van uitgebreide informatie en grafieken over onder andere de populatie, economie en productieketens van de verschillende kolonies, terwijl spelers in de nieuwe co-op-modus een team van vier kunnen vormen om samen te bouwen aan hetzelfde rijk. Dit betekent bovendien dat er met vier teams van vier nu zestien spelers tegelijk aan de slag kunnen in de multiplayer.

Omdat de kerstdagen weer voor de deur staan, is vanaf 10 december naast de uitbreiding en gratis update ook een speciale Holiday Pack verkrijgbaar voor Anno 1800. Dit pakket staat in het teken van de feestdagen en voegt 23 cosmetische ornamenten toe aan het spel die geen invloed hebben op de gameplay, vergelijkbaar met uitgebrachte pakketten voor Anno 2070. Met behulp van de ornamenten kunnen spelers hun kolonies decoreren met eigen ontworpen kerstmarkten, bestaande uit onder andere marktkraampjes, kerstbomen en een draaimolen. Hoewel het idee hiervan leuk is, zorgt het specifieke thema van de ornamenten er wellicht voor dat de toevoegingen niet vaak gebruikt zullen worden.

Met de lancering van de nieuwe uitbreiding, Game Update 6 en de Holiday Pack hebben Anno 1800-spelers in ieder geval weer een hoop content om mee aan de slag te gaan tijdens de feestdagen. Ondanks dat het seizoenspas hiermee afloopt, zeggen Ubisoft en Blue Byte nog niet klaar te zijn met de ontwikkeling van het spel. Zo is aangekondigd dat er in 2020 meer grote gameplay-toevoegingen worden uitgebracht voor Anno 1800, al moeten we nog een paar maanden wachten voordat we hier meer informatie over krijgen.

Anno 1800: The Passage, Game Update 6 en de Holiday Pack zijn allen vanaf 10 december verkrijgbaar voor Windows. The Passage is onderdeel van de seizoenspas van Anno 1800, maar kan ook los worden aangeschaft.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!