Anthems singleplayerervaring is wat je ervan verwacht
PU.nl
Nieuws

Anthems singleplayerervaring is wat je ervan verwacht

Verhalen vertellen in complexe en geloofwaardige werelden zit in het bloed van BioWare. Hoewel de studio altijd vooruitstrevend is geweest op het gebied van multiplayerelementen, gaan BioWare’s meeslepende verhalen vaak hand in hand met een goede singleplayerervaring. Daarom zijn velen sceptisch over het feit dat Anthem een online coöperatieve shooter-rpg is en de solo-ervaring op een laag pitje staat. Nu we de demo uitgebreid hebben gespeeld, lijken deze zorgen enigszins terecht.

Je kunt Anthem op verschillende manieren spelen. In teamverband met drie andere vrienden, in teamverband met willekeurige spelers en als solospeler zonder anderen. BioWare heeft Anthem ontworpen als een coöperatieve shooter-rpg en doet daarom een aantal onvermijdelijke concessies op het gebied van het verhaal.

©GMRimport

Verwarrend verhaal

Bij het ontwerpen van een game als Anthem stuit je namelijk op een praktisch probleem: progressie van verschillende spelers tijdens missies. In Anthem geven verschillende personages via de radio context aan de dingen die je doet, zoals tijdens het verkennen van de Tyrant-mijn in de demo. Als je als solospeler in de game springt en wordt gelinkt aan willekeurige spelers gebeurt het maar al te vaak dat het verhaal zich hervat voordat je aanwezig bent om het te ervaren. Over de radio krijg je dan beschreven wat je eigenlijk had moeten zien. Als obsessief verkennende speler, iemand die de weg gauw kwijtraakt, of in ons geval beide, is dit een ontzettend verwarrende ervaring.

Door de uitgestrekte wereld en heerlijke vliegmechanieken van Anthem is het soms onoverkomelijk om gescheiden te worden van de rest. Gelukkig erkent de game dit zo nu en dan door de volgende deur of andere blokkade pas op te heffen wanneer het team compleet is, maar dit gebeurt niet vaak genoeg. Als je de weg kwijtraakt - bijvoorbeeld in een donkere onderwatertunnel - verplaatst de game je naar de volgende checkpoint middels een laadscherm, waardoor het weleens voorkomt dat je een gevecht betreedt zonder te weten wat er gaande is. Ook staat voice chat standaard aan, wat soms het verhaal in de weg zit. Spelers praten door dialogen heen of breken de immersie die je als liefhebber van BioWare’s singleplayergames gewend bent.

©GMRimport

Fort Tarsis

The Division en Destiny gingen Anthem voor en bieden geen revolutionaire oplossing voor bovenstaande problemen. Bovendien bevatten beide games lang niet de verticaliteit en schaal die Anthem waarborgt en is het dus moeilijker om verhaalvertelling te stroomlijnen. Het is dus geen ramp dat de game het wiel niet opnieuw uitvindt, want verhalen vertellen in een online wereld blijft een ingewikkelde kwestie. Om dit de compenseren heeft BioWare een verhaalomgeving gebouwd: Fort Tarsis. In dit fort houdt de mensheid zich schuil en kunnen freelancers missies aannemen, spullen kopen, Javelins upgraden en meer te weten komen over de achtergrond van de nog naamloze planeet.

Het is ontzettend prettig dat Anthem zulke rustmomenten biedt en daarmee het verhaal de vrije loop laat. Naarmate spelers vorderen in de game, breidt For Tarsis zich uit, afhankelijk van welke missies worden voltooid. Omdat dit concept nog niet in de demo en onze previewsessie zat, blijft de omvang van de verhaalhub nog een mysterie. In hoeverre Fort Tarsis boeiende verhalen vertelt en interessante missies onthult, zoals bijvoorbeeld in The Citadel uit Mass Effect, valt ook nog te bezien. Onze eerste indruk van het verhaal en de personages is en door een overdaad aan sciencefictiontermen en razend snelle conversaties nog niet denderend, maar dat komt wellicht omdat we er middenin worden gegooid.

©GMRimport

Pittig

Met willekeurige teamgenoten op expeditie gaan is dus een suboptimale ervaring als het draait om het verhaal. Geheel als solospeler te werk gaan kent echter ook een aantal nadelen, namelijk de moeilijkheidsgraad van de game en het soort loot dat je bemachtigt. Anthem kan op de normale moeilijkheidsgraad met vier spelers al redelijk pittig zijn, laat staan als je het alleen opneemt tegen de vijandige Scars of Tyrants. Sommige vijanden vergen enigszins gecoördineerde aanvallen, zoals grote monsters met een schild, waardoor je al gauw onder de voet wordt gelopen.

Nu is er een easy-moeilijkheidsgraad, maar die vermindert de kans op zeldzame masterwork-loot aanzienlijk. Wil je je Javelin uitbouwen met zeldzame wapens, pantserstukken en vaardigheden? Dan heb je toch echt een team nodig, helemaal om de Grandmaster-moeilijkheidsgraden te kunnen trotseren. Als je Anthem speelt voor het verhaal, de prachtige vergezichten en de actie is dit prima, maar als je ook maar iets geeft om de uitrusting van je Javelin word je aan alle kanten aangemoedigd om toch een lobby te starten.

©GMRimport

Verwachtingen

We kunnen BioWare dit eigenlijk moeilijk kwalijk nemen, want Anthem is nu eenmaal ontworpen als multiplayergame en lijkt daar vooralsnog in te slagen. Dankzij het combosysteem zijn er talloze strategieën denkbaar voor op elkaar ingespeelde teams, maar ook met vreemden knalt de game lekker weg.

Uiteindelijk is het een kwestie van verwachtingen als het gaat om Anthems solo-ervaring. Het is absoluut mogelijk, zeker als je het niet erg vindt om met vreemden te spelen of juist alleen wilt genieten van het verhaal. Anthem is echter ontworpen als coöperatieve game en beloont degenen die Anthem spelen zoals bedoeld is. Wil je alles uit Anthem halen, dan lijkt in je eentje spelen vooralsnog de inferieure ervaring. En dat is prima.

Anthem verschijnt op 22 februari voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Bekijk ook onze Gameplay Update-video 'Anthem vs. Destiny'

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ook Diddy Kong krijgt een nieuw uiterlijk op de Switch 2
PU.nl
Nieuws

Ook Diddy Kong krijgt een nieuw uiterlijk op de Switch 2

Gespot op het nieuwskanaal van de Switch

In navolging van Donkey Kong krijgt ook Diddy Kong een nieuw uiterlijk in games op de Nintendo Switch 2.

In de eerder dit jaar online gekomen trailer waarin de Nintendo Switch 2 werd onthuld en tevens een nieuwe Mario Kart werd getoond, was te zien dat Donkey Kong een redesign heeft gekregen. Hij vertoont nu meer gelijkenissen met het personage uit The Super Mario Bros. Movie. Niet alle fans waren over deze verandering te spreken, al heeft de persoon die het uiterlijk van Donkey Kong in de Country-games heeft bedacht zijn goedkeuring gegeven.

Journalist Chris Scullion merkte onlangs op dat Diddy Kong ook een nieuw uiterlijk heeft gekregen. Hoewel het personage vooralsnog niet gespot is in Mario Kart World of Donkey Kong Bananza, werd hij wel in een illustratie op het nieuwskanaal van de Switch getoond. Daarin is te zien dat ook Diddy meer op zijn evenbeeld in de Mario-film lijkt, inclusief tanden en een pet met een knoop erop.

Shigeru Miyamoto, de oorspronkelijke bedenker van Donkey Kong, heeft in een interview met IGN overigens een reden gegeven voor het nieuwe uiterlijk van de apen. "Ik heb nog steeds een actieve rol als het aankomt op het creëren van personages. Als ik terugkijk op Donkey Kong Country, werkten we er samen met Rare aan. Toen we daarna nieuwe versies wilden maken en Donkey Kong wilden evolueren voor Jungle Beat, werkten we samen met het team dat de driedimensionale Mario-games maakt. Dankzij de technologie die we toen tot onze beschikking hadden konden we Donkey Kong expressiever maken."

Over het nieuwe uiterlijk: "We gingen terug naar het ontwerp van Rare en revalueerden: wat kunnen we met het design doen om het expressiever te maken? En toen de film er aan kwam, besloten we werk te maken van een nieuw Donkey Kong-ontwerp voor de nieuwe generatie."

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Starfield-patch en Watchtower-mod uitgebracht
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Starfield-patch en Watchtower-mod uitgebracht

Starfield is beschikbaar voor Xbox Series-consoles en pc

Bethesda heeft een nieuwe update voor Starfield uitgebracht. Daarnaast is de officieel geverifieerde Watchtower-mod nu beschikbaar.

Om met dat laatste te beginnen: diverse prominente modders brengen nieuwe Starfield-content uit via zogeheten 'Creations'. Dit is in feite nieuwe verhalende content voor de game, alleen dan gemaakt door geverifieerde modders.

De mod kan gedownload worden via Starfield Creations op pc en Xbox Series-consoles, en laat spelers een crew samenstellen, een ruimteschip bouwen en een reis maken naar de Watchtower. Het schip van de spelers kan een zogeheten Skydrops-attachment krijgen zodat er vanuit de lucht item drops en orbital strikes gedaan kunnen worden. Het doel is om de Watchtower te vernietigen, en dat levert een compleet nieuwe verhaal met zelfs een nieuwe factie op.

De Watchtower-mod komt van Kinggath Creations, die voor meerdere Bethesda-games al populaire mods heeft gemaakt - denk aan de East Empire Expansion voor Skyrim en de Sim Settlements-mod voor Fallout 4.

De nieuwe update voor de game lost daarnaast diverse bugs op en voegt ook nieuwe elementen toe. De complete patch notes zijn hier te vinden.

Starfield is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Daarbij gaan er geruchten dat de game dit jaar nog voor PlayStation 5 wordt aangekondigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!