Apex Legends neemt het op tegen Fortnite
Gamer.nl
Nieuws

Apex Legends neemt het op tegen Fortnite

Een free-to-play battle royale-game? Van Electronic Arts? De wereld slaakt een zucht. Oh, van de makers van Titanfall, voor een deel ook de makers van Call of Duty 4: Modern Warfare? De wereld luistert. En dan, maandagavond om negen uur, kan de wereld er uit het niets mee aan de slag: Titanfall-battle royale met Apex Legends. En de wereld zag het dat het goed was.

Titanfall-battle royale. Als je die woorden achter elkaar ziet staan, lijkt het te logisch voor woorden. Dat moet uitgever EA ook hebben gedacht toen het Respawn Entertainment na het succes van Fortnite en PUBG het geld voor de ontwikkeling gunde. Toch is de invloed van EA op Apex Legends beperkt gebleven, zo benadrukt Respawn Entertainment in vrijwel ieder interview dat het sindsdien heeft afgelegd. Nee, de overname van de studio heeft geen invloed gehad op diens principes, claimt het. Apex Predator is een game door Respawn Entertainment, de studio die bijvoorbeeld alle downloadbare maps en modi van Titanfall 2 gratis hield.

Apex Legends is free-to-play, niet pay-to-win. De game heeft lootboxes, maar alle loot in de kistjes is cosmetisch, een beetje zoals in Overwatch. Er zijn emotes, oneliners, speciale finishers: alles is aan te passen. Maar er zitten wat addertjes onder het gras.

Je personage leuk vormgeven kan zonder geld, zeker. Als je niet betaalt, moet je die items craften (wat in het geval van de tofste items heel veel tijd kost) óf ze toevallig ontvangen uit een loot box (wat heel veel geluk en uiteindelijk dus ook heel veel tijd vergt). Daarnaast is er om de drie maanden een Battle Pass zoals in Fortnite te koop. Daarin zitten een heleboel cosmetische items. Bovendien gaat zo’n kwartaal gepaard met nieuwe geweren en andere loot, en zijn er - tegen betaling - nieuwe ‘Legends’ verkrijgbaar. Je kunt die Legends trouwens ook kopen met een speciale in-game currency.

Respawn lijkt transparant te werk te gaan, alleen het gedoe met het ontgrendelen van nieuwe legends zit ons niet helemaal lekker. Het was geruststellend geweest als ook die gratis waren geweest, en de monetization van de game puur berust op cosmetische items. In de beginfase van de game lijkt dat ontgrendelen van nieuwe legends (twee personages zitten nog achter slot en grendel) goed te doen.

©GMRimport

Lelijk moorden bestaat niet

Apex Legends heet geen Titanfall, en dat heeft een goede reden. Het is een game die zich afspeelt in het Titanfall-universum, maar de game maakt geen gebruik van Titans (iets waarmee Respawn wel heeft geëxperimenteerd). Wallruns en smart-pistols ontbreken eveneens. Wel overgenomen uit Titanfall zijn de vele wapens, de audio, segmenten van de maps en een deel van de mobiliteit. Je kunt niet double jumpend in een wallrun duiken helaas, maar het is wel degelijk mogelijk al schietend aan een touw naar de grond te rapellen en bij landing nog luttele meters op je knieën over de grond te glijden terwijl je de trekker overhaalt.

Dat Titanfall-gevoel is nog steeds erg aanwezig en dat is een goed teken. Apex Legends speelt net als zijn ‘voorgangers’ in de serie absurd verfijnd. Apex Legends is zo’n game waarvan je na drie minuten spelen al weet dat het met de beginselen goed zit. De uiteenlopende manieren van navigeren, het gevoel van de wapens en de snelheid van de actie: het staat allemaal in dienst van het schitterende competitieve schouwspel dat ooit op de Xbox One en pc debuteerde in Titanfall. Mooi moorden is niet lelijk, en ‘lelijk moorden’ bestaat niet in een game uit de stal van Respawn Entertainment. In deze game waan je je meer dan eens Neo in The Matrix.

In zijn kern is Apex Legends een traditionele battle royale-titel. Niet in teams van vier, twee of in je uppie, maar altijd in teams van drie spelers spring je uit een vliegtuig in een gigantische map waarop de cirkel waarin je moet zien te overleven steeds kleiner van omtrek wordt. Op de nog enige map die nu in de game zit liggen wapens en equipment. Alle items - ook upgrades voor je wapen - zijn voorzien van verschillende kleurtjes die impliceren hoe goed bepaalde perks zijn. Verder ligt er armor, health en héél veel ammunitie.

©GMRimport

Geslaagde toevoegingen

Die kern is welbekend, maar Apex Legends is ook weer niet de zoveelste generieke battle royale-game. Want zo voelt het niet als je de vloeiende gameplay op een grote map in die inmiddels klassieke Source-engine ervaart. Daarbij zijn er enkele details waarmee Apex zich positief onderscheidt en waarmee Respawn bewijst goed te hebben nagedacht over wat er binnen dit nu al bijna vastgeroeste genre beter kan. Zo kunnen spelers vijanden, gebieden en items ‘taggen’ en ‘pingen’, wat het heel gemakkelijk maakt voor medespelers om te zien waar ze moeten kijken - handig als je in je eentje speelt zonder microfoon bijvoorbeeld.

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe goed het werkt en hoe knap dat is gedaan. Respawn Entertainment voegt zoveel kwaliteit toe aan het genre met enkele simpele wijzigingen. Heb je een scope voor je sniper nodig? Ping, en je teamgenoten zien het ook. Zie je een plek waar je een vijand zag lopen? Tag, en je teamgenoten zien het ook. En het tofste is: als jij een plek tagt op de map, hebben je teamgenoten de bijna moeiteloze optie om te reageren met een ‘ok’, zodat je weet dat je allemaal op dezelfde lijn zit. Zelfs als je met een microfoon in de party zit, bewijst dit systeem zijn nut. Het is geweldig.


Vergeet in elk geval alle luie vergelijkingen met Overwatch: dit is Titanfall, en de Legends lijken eerder op de personages uit Call of Duty: Black Ops 4 dan het zeer uiteenlopende rooster van een Heroes-game.

-

En het is maar een van de vele voorbeelden die van Apex Legends de meest interessante battle royale-game van dit moment maken. Dat je medespelers kunt reviven door hun banner op te rapen en ermee naar een respawn point te lopen voegt bijvoorbeeld een buitengewoon interessante dynamiek toe aan het plannen van routes en gevechten. En dat je als team uit een vliegtuig kan duiken waarbij één speler het team bestuurt, is zo logisch dat het wonderbaarlijk is dat dit niet eerder is gedaan binnen het genre. Net als hoe slots voor nieuwe guns direct worden gevuld met de attachments van je nieuwe gun. En dan heb ik het nog niet eens over de grootste afwijkende eigenschap ten opzichte van andere battle royale-games gehad: de ‘Legends’.

©GMRimport

We gaan er dan ook niet al te veel over uitweiden. Je mag ze zelf verkennen, want daar schuilt een heleboel plezier in. Vergeet in elk geval alle luie vergelijkingen met Overwatch: dit is Titanfall, en de Legends lijken eerder op de personages uit Call of Duty: Black Ops 4 dan het zeer uiteenlopende rooster van een Heroes-game. Je hebt een healer, iemand voor area denial, een personages dat portals kan neerzetten, je begrijpt het wel. De personages verschillen onderling ook niet in hitboxes of in snelheid van navigeren: in de basis zijn ze allemaal gelijk aan elkaar.

Apex Legends moet zichzelf nog op de lange termijn bewijzen (dit is dan ook geen review), maar het spel voelt direct na de release al af. Geen alfa, geen bèta, maar een volledige game die uit het niets zonder smetjes online komt, zonder gekloot met volle servers of een absurde balans (al kun je de smg’s gerust laten liggen voor de shotguns). Dat is echt uniek en heel erg knap. Apex Legends is zo verfijnd, zo leuk, zo slim. Zelfs kijken naar Apex Legends is leuk. Gisteren zag ik hoe een streamer voor een publiek van ruim 50.000 mensen met een rotvaart van een heuvel gleed, in een hoger gelegen portal sprong, om vervolgens achter een groepje vijanden op te duiken met een shotgun. Een triple kill later stond hij juichend voor zijn bureau. Een beetje overdreven, ja, maar de actie rechtvaardigt het.

Ik klapte voor de streamer, de streamer klapte voor zichzelf, de kijkers klapten voor Apex Legends. De wereld zag het dat goed was. Of, nou ja, als je het mij vraagt, in elk geval beter dan Fortnite.

Apex Legends is nu gratis speelbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!