Assetto Corsa Competizione is de meest realistische consoleracer
PU.nl
Reviews

Assetto Corsa Competizione is de meest realistische consoleracer

Autosport bedrijven is vooral veel ellende doorstaan, met af en toe een heel groot hoogtepunt om van te genieten. Niet iedereen zal die gedachtegang delen, maar op de consoleversie van Assetto Corsa Competizione blijkt ‘ie van toepassing.

Bovenstaande ietwat cynische zienswijze werd me medegedeeld toen ik tien jaar geleden zelf in het écht leerde autoracen op Circuit Zandvoort. Dat was een geweldige en spannende ervaring, maar ook één die gekenmerkt werd door omgaan met tegenslagen, zoals technische pech, schades en financiële impact. Toch overheerst het gevoel van voldoening tijdens het pushen van raceauto’s, het afleggen van een strak rondje en strijden om posities.

Tal van racegames aan de meer waarheidsgetrouwe kant van het spectrum weten die sensatie aardig goed te vertalen naar een virtuele ervaring. Daarbij zijn het eigenlijk vooral de positieve kanten die naar voren treden, om je zonder al teveel gedoe te laten genieten van competities op snelheid. Bij Assetto Corsa Competizione ligt dat toch net iets anders.

©GMRimport

Simracegrootheden

Deze simulatieracegame is sinds 2019 speelbaar op de pc, waar Assetto Corsa Competizione met dank aan tal van updates een mooi plekje heeft gevonden naast simracegrootheden rFactor 2 en iRacing. De relatief kleine ontwikkelaar Kunos Simulazioni heeft nu een extra stap gemaakt door de titel over te zetten naar PlayStation 4 en Xbox One, in navolging van de adequate port die het origineel in 2016 kreeg.

De overzetting maakt echter geen al te beste eerste indruk. Qua modellering en belichting weet deze versie de originele game zeker niet te overtreffen en de beeldverversing blijft - in het gunstigste geval, wanneer er niet teveel andere auto’s op de baan zijn - steken op pakweg dertig frames per seconde. Met de nadruk op pakweg, want technische metingen wijzen op nogal want inconsistentie boven en onder dat getal. Daarnaast maakt de game gebruik van dynamische resolutie, wat soms resulteert in wazige beelden.

Qua graphics en overzichtelijkheid is het in Assetto Corsa Competizione eigenlijk een zooitje

-

Erger nog is de zeer onoverzichtelijke interface, van de onduidelijke menustructuur tot de onmogelijkheid om alle vitale functies van een raceauto toe te wijzen aan alle knoppen op een controller of racestuurtje. We hebben hier duidelijk te maken met een pc-sim die technisch draait op de huidige spelcomputers (los van enkele crashes en glitches), maar qua spelersbeleving verre van geoptimaliseerd is.

Hier begint echter ook het góede nieuws: de diepgaande physics van de pc-versie zijn intact gebleven op PS4 en Xbox One, wat zich vertaalt in buitengewoon realistisch rijgedrag én mogelijkheden om je auto tot in detail af te stellen. Dit is bij uitstek een racegame waarvoor je goed moet gaan zitten, zowel om te trainen als om je auto af te stellen voor het ideale rondje, alvorens je serieus de strijd aan kunt gaan met anderen. Net als in de echte racerij zijn er tal van factoren om rekening mee te houden, zeker tijdens een langeafstandsrace op één van de meer iconische banen (waaronder het oude Circuit Zandvoort), waarbij de dynamische dag- en nachtcyclus niet alleen voor licht en duister zorgt, maar ook wisselende temperaturen.

©GMRimport

GT-raceauto’s

Assetto Corsa Competizione beperkt zich tot de GT-raceauto’s en circuits die langskomen in de echt bestaande GT World Challenge. In de praktijk betekent dat een vrij beperkt aantal bolides, al zorgt de focus op deze raceklasses wel voor merkbaar verschillende rijeigenschappen en motorgeluiden. Dat is zonder meer een knappe prestatie. Je moet je daadwerkelijk toeleggen op het oefenen met een bepaalde auto op een bepaalde baan om het maximale eruit te halen - net zoals het echte werk. Wel jammer is dat de force feedback van deze game de effecten tijdens het rijden niet zo solide doorgeeft als menig andere (semi-)realistische racegame. Dit is wel mede afhankelijk van het gebruikte stuurtje - in mijn geval een Thrustmaster T300 RS.

Aan mogelijkheden ontbreekt het Assetto Corsa Competizione in elk geval niet. Er zijn kampioenschappen, een carrièrestand, losse races, trainingen en speciale uitdagingen om af te leggen. Online is er zelfs een heuse competitiestructuur, inclusief elitelobby’s waaraan alleen bewezen virtuele coureurs (met voldoende ervaringspunten) mogen deelnemen. Anderzijds ontbreekt het de consoleversie op het moment van schrijven nog aan zelf opgezette lobby’s, waardoor je gedwongen bent om het tegen andere spelers dan je eigen bekenden op te nemen.

©GMRimport

Kunos heeft wederom een dappere poging gedaan om een gewaardeerde pc-sim over te zetten naar de spelcomputers. Daar zijn de Italianen maar voor een deel in geslaagd, want qua graphics en overzichtelijkheid is het in Assetto Corsa Competizione eigenlijk een zooitje. De belangrijkste redeeming quality is echter de instandhouding van de geavanceerde physics en dus ook het waarheidsgetrouwe rijgedrag. Dit kernelement maakt de game daarmee toch de meest realistische racegame die je kunt vinden op PlayStation 4 en Xbox One.

Het hopen is dan ook dat de onaantrekkelijke kant, met al z’n lelijke momenten en technische teleurstellingen, door middel van patches in elk geval ten dele wordt weggepoetst. Dat mogelijke voordeel heeft deze virtuele race-ervaring dan in elk geval wel ten opzichte van de échte autosport.

Assetto Corsa Competizione is getest op PlayStation 4 Pro en nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Assetto Corsa Competizione heeft voor consolebegrippen onovertroffen physics en schotelt PS4- en Xbox One-spelers dan ook de meest realistische race-ervaring voor. Je moet daarvoor echter wel een hoop technische malheur doorstaan.

Plus- en minpunten
  • Zeer waarheidsgetrouwe physics, gefocuste en diepgaande gameplay, tal van speltypes
  • Zeer matige graphics, ontoegankelijke gebruikersinterface, rommelige afwerking

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!