Astral Chain is een echte Platinum-game met een vleugje L.A. Noire
Gamer.nl
Nieuws

Astral Chain is een echte Platinum-game met een vleugje L.A. Noire

Het is inmiddels tien jaar geleden dat de eerste titel van de hand van PlatinumGames het levenslicht zag. Sindsdien heeft PlatinumGames een trouwe schare fans weten op te bouwen die de gerenommeerde ontwikkelaar op handen draagt. En terecht, want games als Bayonetta en Nier: Automata behoren misschien wel tot de beste actiegames van dit decennium.

Dat het team achter Astral Chain voor een deel bestaat uit mensen die aan bovengenoemde games hebben gewerkt, klinkt daarom voor velen waarschijnlijk als muziek in de oren. Na onze eerste hands-on met Astral Chain kunnen we stellen dat de Switch-exclusive voor spelers van die games hoogstwaarschijnlijk zal voelen als thuiskomen.

©GMRimport

Bayonetta: Automata

De ontwikkelaar heeft klaarblijkelijk gekeken naar wat Bayonetta en Nier: Automata zo goed maakt en heeft dat vertaald naar een game die grotendeels wegspeelt als een klassieke Japanse actiegame. Het vloeiende vechtsysteem waarbij mêlee-aanvallen en vuurgevechten naadloos in elkaar overlopen, roept warme herinneringen op aan Bayonetta. Ook worden gevechten zo nu en dan afgewisseld met missies die fundamenteel andere gameplaymechanieken met zich meebrengen, zoals dat ook in Nier: Automata gebeurt. Maar we zouden Astral Chain tekort doen als we het simpelweg als een mengelmoes van Bayonetta en Nier: Automata bestempelen. In Astral Chain heeft de ontwikkelaar namelijk ook elementen van detectivegames geïmplementeerd, om het werk dat we als politieagenten van speciale eenheid Neuron doen nog geloofwaardiger neer te zetten.

Niet alleen wordt de setting van het spel zo geloofwaardiger, maar ook qua gameplay brengt het een onverwachte en vooral frisse afwisseling met zich mee die we niet eerder hebben gezien in een actiegame als deze. Actievolle gevechten worden op natuurlijke wijze afgewisseld met futuristisch speurwerk waarbij geen enkel mysterie te groot is. Spelers beschikken namelijk over een zogeheten Legion, een speciaal wapen dat neurologisch verbonden is aan het hoofdpersonage. Dit levende wapen – dat met een zogenaamde ‘Astral Chain’ aan de speler verbonden is – maakt niet alleen korte metten met vijanden, maar maakt het speurwerk een stuk makkelijker door een handje te helpen.

De Legion is voor de alledaagse burgers en politie-eenheden onzichtbaar en kan daarom bijvoorbeeld tijdens het speuren ongezien omstanders van de plaats delict afluisteren. Ook verzamelt hij bewijsstukken voor de speler, die je later met elkaar verbindt. In zekere zin is de Legion het enige middel om het kwaad uit de Ark, de multiculturele stad waar het spel zich afspeelt, te verdrijven. Grote delen van de Ark liggen namelijk in puin en de straten van de stad worden vervuild door een vreemde materie, genaamd Red Matter.

De klassieke Japanse opzet van missies in combinatie met bombastische gevechten, afgewisseld met futuristisch speurwerk voelt nimmer geforceerd

-

©GMRimport

Doorsnee sciencefiction

De boosdoeners zijn de mysterieuze alienachtige wezens, genaamd Chimera, die de aarde vanuit een andere dimensie zijn binnengedrongen en het op de mensheid gemunt hebben. Het is duidelijk dat de strijd tussen de mensheid en de Chimera al jaren woedt. De mensheid is aan de verliezende hand en alle hoop is gevestigd op Neuron en zijn krachtige Legions. Veel meer context wordt er gedurende onze tijd met de game niet geboden.

Dat is geen ramp, want het verhaal lijkt niet veel toe te voegen aan het grotere geheel. Dialogen tussen personages zijn doorgaans oppervlakkig en verhaaltechnisch lijkt het een doorsnee sciencefictionverhaal te worden dat we al kennen uit legio andere games en films. Echter mag dat de pret niet drukken en gaan we de strijd aan met de mysterieuze Chimera. Deze kwaadaardige wezens geven zich niet zomaar gewonnen en zijn zelfs op de casual-moeilijkheidsgraad redelijk pittig. Om Chimera een kopje kleiner te maken moeten we daarom de hulp inschakelen van onze Legion, die beperkt beschikbaar is en om de zoveel tijd weer moet herladen.

Het is daarom van belang om de Legion zeker tijdens moeilijkere gevechten op tactische wijze in te zetten. Zo laten we onze compagnon bijvoorbeeld makkelijkere vijanden als eerste uit de weg ruimen en proberen we de sterkere Chimera te verzwakken, om deze vervolgens samen met de Legion te verslaan. Ook zijn er brute combinaties mogelijk die de Legion samen met de speler uitvoert en zo actievol zijn als je je maar kunt wensen van de ontwikkelaar. Naarmate de game vordert krijgen spelers overigens de mogelijkheid om diverse Legions te verzamelen, die elk unieke vaardigheden bezitten en tactisch inzetbaar zijn gedurende gevechten.

©GMRimport

Eerbetoon

Op het gebied van gameplay laat de Japanse ontwikkelaar dus wederom zien heer en meester te zijn in het actiegame-genre. Hetzelfde kunnen we echter (nog) niet zeggen over de animaties in de game. Vooral gedurende tussenfilmpjes wordt pijnlijk duidelijk hoe houterig personages bewegen. Daarbij komt ook nog dat de lipsynchronisatie niet helemaal in orde is, waardoor we op bepaalde momenten haast het gevoel krijgen met een game van de vorige generatie consoles te maken te hebben. Aangezien het spel al vrij snel verschijnt, duurt het hoogstwaarschijnlijk nog even voordat deze oneffenheden weggewerkt zullen worden, als dat al gebeurt.

Al met al lijkt Astral Chain een actievolle hommage te zijn aan zowel eerdere games van PlatinumGames als detectivegames zoals L.A. Noire. De klassieke Japanse opzet van missies in combinatie met bombastische gevechten, afgewisseld met futuristisch speurwerk voelt nimmer geforceerd aan en lijkt bovenal een kwalitatief gelijkwaardige gameplayervaring te gaan bieden. Hoelang dat puur genot oplevert valt nog te bezien, maar op basis van onze speelsessie kunnen we stellen dat het spel vertrouwd aanvoelt en fans van de eigenzinnige ontwikkelaar een authentieke Japanse action-adventure te wachten staat, waarbij het speurwerk wellicht de grootste onderscheidende factor wordt.

Astral Chain is vanaf 30 augustus exclusief verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation
Gamer.nl
Nieuws

Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation

Microsoft heeft een remaster van de eerste Gears of War aangekondigd. De game, die de ondertitel Reloaded draagt, verschijnt op 26 augustus op meerdere platforms, waaronder de PlayStation 5.

Dat deelt Microsoft in een blogpost op Xbox Wire. Gears of War: Reloaded is een opgepoetste versie van de eerste Gears of War die in 2006 uitkwam op de Xbox 360. Het betreft dus geen remaster van de volledige oorspronkelijke trilogie, waar eerder geruchten over gingen. De vernieuwde versie ondersteunt een resolutie van 4K en heeft ondersteuning voor 120 frames per seconde in de multiplayer. De verhalende modus draait in zestig frames per seconde. Ook zijn de schaduwen en reflecties verbeterd.

De game komt op 26 augustus uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Het is de eerste keer dat een Gears of War-game speelbaar wordt op een PlayStation-console. Daarbij ondersteunt het spel cross-play en cross-progression tussen alle platforms. De remaster gaat veertig dollar kosten. De prijs in euro's is nog niet bekend, maar zal ongeveer op hetzelfde neerkomen. The Coalition, Sumo Interactive en Disbelief zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling.

Het is niet voor het eerst dat de eerste Gears of War een remaster krijgt. In 2015 verscheen Gears of War: Ultimate Edition op Xbox One en pc. Eigenaren van deze versie - die hem vóór de aankondiging van Reloaded digitaal hebben aangeschaft - krijgen een gratis upgrade naar Gears of War: Reloaded. Uiteraard is de game ook op dag één te spelen via PC Game Pass en Xbox Game Pass Ultimate.

Reloaded bevat alle content die Ultimate Edition bevat, waaronder een bonushoofdstuk voor de singleplayer en alle multiplayermaps en -modi. Het verhaal is in co-op te spelen. Dat kan zowel online als in splitscreen.

Om de game te spelen, is inloggen met een Microsoft-account niet vereist. Alleen als spelers gebruik willen maken van cross-progression en alle mogelijkheden van cross-play is het wel nodig. Alleen met een Microsoft-account is het mogelijk om spelers op andere platforms uit te nodigen en je progressie over te dragen naar een ander platform.

Bekijk hieronder enkele screenshots van Gears of War: Reloaded:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond
Gamer.nl
Nieuws

Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond

De game verschijnt op 30 mei voor PS5, Xbox Series en pc

Electronic Arts heeft een uitgebreide gameplayvideo van de aankomende racegame F1 25 gedeeld.

In de vijftien minuten durende video komen diverse parcoursen voorbij, waaronder een gespiegelde versie van de Oostenrijkse track, en het circuit in Melbourne. Daarbij wordt de focus gelegd op de nieuwe LIDAR-technologie waarmee circuits er nog realistischer uitzien.

In F1 25 kunnen spelers in de MyTeam-modus hun eigen F1-team managen. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen waar de Research & Development-afdeling zich op richt, maar ook onderhandelen met coureurs om ze in het team te krijgen. Ook keert de Braking Point-campagne terug, waarin Konnersport ditmaal voor het kampioenschap racet wanneer een dramatische gebeurtenis chaos schopt binnen het team.

Dankzij verbeterde graphics en een nieuwe belichtingstechniek ogen parcoursen nog realistischer, en ook weersomstandigheden zijn nog echter. Ook de audio van de game is verbeterd, met meer gepraat via de radio en natuurlijk commentaar. De Audio2Face-technologie van Nvidia zorgt voor realistischere gezichten.

F1 25 verschijnt op 30 mei voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Mensen die de Iconic Edition van de game reserveren krijgen drie dagen eerder toegang tot de game. Met de Iconic Edition krijgen spelers ergens na release ook toegang tot nieuwe hoofdstukken gebaseerd op de F1-film met Brad Pitt die in juni uitkomt, alsmede extra's rondom Lewis Hamilton.

De F1-reeks wordt ontwikkeld door Codemasters, dat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van Electronic Arts. Onlangs bleek nog dat er een onbekend aantal ontslagen vallen bij de ontwikkelaar, en dat de ontwikkeling van WRC-rallygames wordt gepauzeerd voor onbepaalde tijd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!