Bayonetta-bedenker mag een jaar lang geen games maken
Gamer.nl
Nieuws

Bayonetta-bedenker mag een jaar lang geen games maken

Hij is niet van plan om met pensioen te gaan

Hideki Kamiya, de bedenker van Bayonetta die onlangs is vertrokken bij PlatinumGames, mag een jaar lang niet werkzaam zijn in de game-industrie.

De Japanse ontwikkelaar is een YouTube-kanaal gestart, en in de eerste video vertelt hij meer over zijn huidige situatie. Afgelopen maand bleek dat Kamiya wegging bij PlatinumGames, de studio achter games als Bayonetta, The Wonderful 101 en Astral Chain. Op 12 oktober is hij daadwerkelijk vertrokken.

In de nieuwe video laat Kamiya weten dat hij van plan is om games te blijven maken, maar dat hij dit een jaar lang niet mag doen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met een concurrentiebeding van PlatinumGames.

"Ik voel me weer opgeladen nadat ik ben vertrokken. Ik kijk naar Netflix, Disney Plus, YouTube enzovoorts. Ik weet niet eens meer welke dag het is. Ik heb al een tijdje niet gewerkt. Ik denk dat het drie maanden geleden is dat ik de beslissing maakte om ontslag te nemen. Toen ik de knoop doorhakte, moest ik mijn speelgoed opruimen. Toen ik daar klaar mee was, had ik betaald vakantie."

Het is niet bekend waarom Kamiya is vertrokken bij PlatinumGames. De nieuwe video biedt niet veel meer duidelijkheid. "Ik ben vertrokken omdat ik mijn overtuigingen als gamemaker wilde volgen. Ik denk dat ik de juiste weg ben ingeslagen. Ik ga nog niet met pensioen. Ik wl games blijven maken. Ik kan een jaar lang niet (in dezelfde industrie) werken vanwege redenen. Dus het zal een tijd duren voordat ik met goed nieuws kom. Maar het gaat gebeuren."

Vervolgens laat Kamiya weten dat hij openstaat voor werk. "Ik overweeg elk aanbod van meer dan honderd miljoen yen (633.700 euro) per jaar. Dus als een bedrijf mij dat wil bieden, neem contact met me op." Aan het einde van de video rijdt Kamiya weg van het parkeerterrein van PlatinumGames in een Lamborghini Countach.

Kamiya begon zijn carrière bij Capcom, waar hij games als Devil May Cry, Resident Evil 2, Okami en Viewtiful Joe regisseerde. In 2006 was hij een van de oprichters van de Japanse studio PlatinumGames, en stond hij aan het roer van Bayonetta en The Wonderful 101. Hij overzag ook de ontwikkeling van Bayonetta en werd vorig jaar uitgeroepen tot vicepresident van het bedrijf. De afgelopen tijd werkte hij aan de mysterieuze superheldengame Project GG. De status van dat spel nu Kamiya vertrekt is onbekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!