Mede-oprichter Blizzard: Succes te danken aan crunch
Gamer.nl
Nieuws

Mede-oprichter Blizzard: Succes te danken aan crunch

Veel ontwikkelaars bij Blizzard maken crunch-uren, maar de bedoeling is dit te laten verdwijnen.

Mike Morhaime, de inmiddels vertrokken medeoprichter van Blizzard, heeft in een interview met Eurogamer verteld dat het succes Blizzard afhankelijk is van crunch. Dit houdt in dat de werknemers van het bedrijf veel overuren maken en werken buiten het geplande rooster, ook na de deadlines.

"In de begintijden van Blizzard waren de gemaakte crunch-uren om een spel te voltooien echt extreem. Als je een kleine studio bent, doe je er alles aan om projecten een succes te maken, het kostte ons echt enorm veel moeite", zo gaat Morhaime verder. Mike Morhaime heeft maar liefst 28 jaar voor Blizzard gewerkt. "Ik kan niet voor andere bedrijven spreken, want er zijn vast betere manieren om projecten te benaderen. Voor ons leek dit echter de enige manier, ik denk niet dat we even succesvol waren geweest als we het anders hadden aangepakt".

Dat crunch ongezond is voor de ontwikkelaars is inmiddels bekend. Het probleem is echter deze manier van werken vaak onvermijdelijk is in de game-industrie. Bovendien lijdt de kwaliteit van het spel hier ook onder. Sommige studio's verklaren crunch als een uiting van het enthousiasme van de ontwikkelaars, terwijl andere studio's het als een 'noodzakelijk kwaad' beschrijven.

Morhaime geeft verder aan in het interview met Eurogamer dat hij het eens is met het feit dat crunch niet goed is. "Het is zeker niet duurzaam en we moeten andere manieren van werken vinden. Ik ben van mening dat veel bedrijven het al veel beter doen tegenwoordig", aldus Morhaime. Hij vult hierbij aan dat steeds meer bedrijven in staat zijn om meer personeel in dienst te nemen.

Blizzard geeft wel aan dat het de bedoeling is om crunch te laten verdwijnen binnen het bedrijf. De ontwikkelaar zegt er alles aan te doen om haar werknemers zo goed mogelijk te behandelen. Ze doen er dan ook alles aan om zichzelf zoveel mogelijk te verbeteren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gex Trilogy verschijnt op 16 juni
Gamer.nl
Nieuws

Gex Trilogy verschijnt op 16 juni

Fysieke edities van Limited Run komen later in het jaar uit

De digitale versie van Gex Trilogy komt op 16 juni uit op consoles en pc.

Gex Trilogy bevat de platformers Gex, Gex: Enter the Gecko en Gex 3: Deep Cover Gecko. De games kwamen oorspronkelijk uit op de eerste PlayStation, al verscheen het eerste spel ook op pc, Sega Saturn en 3DO, en kwamen de vervolgen ook naar Nintendo 64 en Game Boy Color.

Later in het jaar verschijnen er ook verschillende fysieke edities, gemaakt door Limited Run Games. Er komen een standaard editie, 'Classic' editie en 'Tail Time' editie uit. De reserveringen zijn inmiddels geopend.

De Gex-games staan naast de 3D-platformactie vooral bekend om de aanwezige humor. Gex zet regelmatig popcultuur uit de jaren negentig te kakken, en is zelf een soort persiflage op James Bond. Gex Trilogy verschijnt op PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo: 'Mario Kart World-beelden zijn niet met AI gemaakt'
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo: 'Mario Kart World-beelden zijn niet met AI gemaakt'

Fans dachten op reclameborden in de game het gebruik van AI te spotten

Nintendo heeft laten weten dat het bedrijf geen kunstmatige intelligentie heeft gebruikt om de spelwereld of andere visuele elementen in Mario Kart World te genereren.

Fans zagen in een recente Treehouse-livestream reclameborden aan de zijkant van de circuits in Mario Kart World staan die deden vermoeden dat ze gemaakt waren met generatieve AI. Een van de 'boosdoeners' is een reclamebord waarop een brug is te zien, waarbij verschillende elementen lijken op met kunstmatige intelligentie gemaakte illustraties. Op een ander bord is een vreemd gevormde auto te zien met opmerkelijk grote ramen.

Om de geruchten in de kiem te smoren, heeft Nintendo nu een statement gegeven aan Eurogamer: "Met AI gegenereerde beelden zijn niet gebruikt tijdens de ontwikkeling van Mario Kart World." Op Eurogamer zijn ook screenshots te zien van de reclameborden in kwestie.

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Niet alleen zouden AI-assets niet zo'n hoge standaard hebben als door mensen gemaakte assets, het zou ook van negatieve invloed zijn op de werkgelegenheid binnen de industrie. Dat houdt veel gamebedrijven echter niet tegen veelvuldig te experimenten met AI of het zelfs al in te zetten in producten die consumenten kunnen kopen.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!