Borderlands 3 is van de zotte
PU.nl
Nieuws

Borderlands 3 is van de zotte

Borderlands 3 is een vreemde eend in de bijt als het gaat om loot shooters. Waar het landschap wordt gedomineerd door games als een service die het concept met vallen en opstaan vormgeven, houdt Gearbox deze boot af. De derde Borderlands-game blijft trouw aan de wortels van de eigenwijze en razend populaire serie en is groter, diepgaande en gekker.

Borderlands 3 vindt het wiel niet opnieuw uit, maar het zou onterecht zijn om de game slechts een marginale vooruitgang te noemen. Wie de game onder de knoppen krijgt voelt namelijk direct dat Gearbox het fps-genre een stuk serieuzer neemt, waardoor Borderlands 3 zich qua gameplay kan meten met andere AAA-shooters in 2019. Maar dan met rondrennende geweren, necrofiele robots en livestreamende slechteriken.

©GMRimport

Gillende wapens met pootjes

Na een presentatie in Los Angeles mogen we zelf anderhalf uur aan de slag met de game. Schieten in Borderlands 3 voelt ontzettend fijn vanwege een significant responsievere besturing en de toegenomen bewegingsvrijheid van je Vault Hunter, in dit geval de Operative Zane. Te voet ben je sneller, klimmen in de verticalere levels gaat eenvoudiger en de optie om na een sprintje te glijden maakt gevechten rapper. Ook de omgeving laat schietpartijen dynamischer aanvoelen. Zo kunnen schuilplekken aan flarden geschoten worden en zijn er verschillende explosieve tonnen die je richting een groep Psycho’s of nieuwe Fanatics kunt rammen, waarna je ze met één schot opblaast.

Het is leuker dan ooit om met de wapens te experimenteren. De iconische wapenfabrikanten zijn helemaal losgegaan met verschillende perks die wapens verder van elkaar onderscheiden en de keuze voor een nieuw geweer ontzettend lastig maken. Het bekendste voorbeeld zijn de wapens van Tediore, die je in Borderlands 2 en The Pre-Sequel kunt weggooien als granaten in plaats van ze te herladen. Borderlands 3 neemt een loopje met dit idee en geeft geweren pootjes om ze al rennend en gillend vijanden kapot te laten schieten, maakt er ‘au’-roepende stuiterbalgranaten van en splitst ze in drie geleide rakketten. Andere toffe perks zijn sniperkogels die van vijand naar vijand kaatsen, schilden die de flanken van shotguns beschermen en een target dart waarmee kogels doelwitten volgen. De mogelijkheden lijken eindeloos.

©GMRimport

Skills

Ook nieuw is dat veel wapens een tweede vuuroptie bevatten. Sommige wapens kunnen bijvoorbeeld twee soorten elementaire kogels afvuren, wat als solospeler tegen een leger van agressieve vijanden ontzettend handig is, of je geweer omvormen tot een vuurwerkmachine die je als een kettingzaag aanslingert. Samen met de perks geeft het spelers niet alleen een hoop speelruimte, maar biedt de game nóg meer diepgang om de juiste klasse samen te stellen.

Over klassen gesproken: de twee speelbare Vault Hunters zijn wederom zeer uiteenlopend. Er is absoluut niets mis met de Siren Amara, maar vanwege zijn uitgebreide arsenaal aan gadgets (en uitstekende Ierse accent) viel ons oog op Zane. Hij is de enige Vault Hunter die twee van de drie action skills tegelijk kan instellen, waardoor zowel de speler als de rest van het team dubbel zoveel profiteert van zijn handige vaardigheden. Elke action skill heeft een bijbehorende skill tree, die spelers net als voorgaande delen stapsgewijs vrijspelen, en verschillende augments die een twist geven aan de vaardigheid. Zo vuurt Zane’s Sentinel-drone rakketten af en kan hij op cruciale momenten van plaats wisselen met zijn zelfstandig schietende digitale kloon.

©GMRimport

Broodnodige variatie

Als Zane verkennen we de door neon verlichte stad Meridian op de gloednieuwe planeet Promethea, waar een vijandige overname door Maliwan plaatsvindt en fysiek wordt uitgevochten. Het is prettig om na Pandora - dat volgens Gearbox een integrale rol speelt in de game - een totaal ander decor te verkennen. De game hint naar een fijne en broodnodige verscheidenheid aan locaties, waaronder kastelen, bossen, moerassen, bunkers en ruimtestations.

Samen met een zeker personage uit Borderlands 2 verkennen we delen van Meridian en maken we kennis met de eerste, ouderwets maffe missies. Een opdracht bestaat uit het stelen van een energiekern, omdat het leger van Atlas niet zonder koffie kan. Een andere beslaat een eindbaasgevecht tegen een brein in een robotspinnenpak, dat pittiger blijkt dan in eerste instantie gedacht. Qua missiestructuur is er verder weinig veranderd; je legt nog altijd flinke afstanden af in de semi-open wereld. Het is wel een meevaller dat je Vault Hunter van zichzelf sneller sprint en dat een voertuig nooit ver uit de buurt is.

©GMRimport

Co-op

Hoewel Borderlands bij uitstek een perfecte co-op-game is, was dissonantie tussen levels van spelers in het verleden een probleem. Borderlands 3 lost dit probleem op door vijanden en loot te schalen naar elke individuele speler, zodat samen spelen een stuk prettiger aanvoelt. Ook hoeven spelers niet meer te vechten om loot, tenzij ze de Ninja-modus aanzetten die net als voorheen van alle loot één exemplaar laat vallen, en er dus maar één spelers met de buit vandoor gaat. Looten zelf is overigens ook vele malen fijner nu je alle benodigde kogels uit kisten automatisch oppakt.

Gearbox lijkt ook wat meer te willen bieden voor degenen die toch liever alleen spelen, want tijdens een groot gedeelte van de missies word je vergezeld door npc’s. En gezien ze je nu kunnen reviven en de game meer eindbaasgevechten bevat is zo’n oude bekende aan je zijde alleen maar prettig. Sowieso kom je in het ruimteschip Sanctuary 3 een hoop oude vrienden tegen uit eerdere delen. Zo zien we Maya met een vers kapsel, keert Ellie terug, heeft Marcus een handige schietbaan en kun je in Moxxi’s café gokken met het risico opgeblazen te worden door de automaat. Hoewel we slechts de beelden van de trailer hebben kunnen zien, doet het schip enigszins denken aan The Normandy uit Mass Effect, maar dan een stuk minder serieus.

©GMRimport

Groter, gevarieerder, gestoorder

Over het overkoepelende verhaal weten we nog maar weinig. Uit de presentatie blijkt dat de Siren Lilith terugkeert om Vault Hunters te rekruteren die vechten tegen The Children of the Vault. Deze sekte wordt geleid door de Calypso-tweeling, die het leven uit de verschillende Vault-monsters willen zuigen en willen heersen als goden. Het zou Borderlands niet zijn als Troy en Tyreene propaganda maken door te livestreamen en regelmatig typische streamer-leuzen roepen naar hun volgers. Het is een compleet maffe bedoeling en hopelijk komen de antagonisten qua charisma in de buurt van de legendarische Handsome Jack.

Vooralsnog heeft Borderlands 3 ontzettend veel weg van de voorgaande delen. Een aantal verfijningen maken het echter een significant soepelere, leukere en diepgaandere game die zich niks van huidige games als een service aantrekt. Borderlands 3 is groter, gevarieerder en bovenal gestoorder dan ooit tevoren.

Borderlands 3 lanceert op 13 september voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars
PU.nl
Nieuws

Sony stopt met het loyaliteitsprogramma PlayStation Stars

Mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren

PlayStation Stars, het loyaliteitsprogramma voor PlayStation-gamers, wordt stopgezet.

Dat heeft Sony gisteren aangekondigd. Er kunnen nu al geen nieuwe leden meer worden toegevoegd, en mensen die al lid zijn kunnen nog tot 23 juli nieuwe punten vergaren. Officieel kunnen punten nog tot 2 november 2026 worden ingewisseld, maar in de praktijk zal niemand meer na 23 juli 2026 punten in kunnen wisselen. Sinds vorig jaar zijn verdiende punten namelijk nog maar maximaal een jaar geldig. De vrijgespeelde digitale verzamelitems die met punten zijn gekocht, blijven wel te bezichtigen.

PlayStation Stars is een in 2022 in het leven geroepen initiatief waarmee mensen die op de PlayStation Store geld uitgeven - bijvoorbeeld door games te kopen - punten ontvangen. Ook door aan bepaalde voorwaarden te voldoen - zoals sommige games op specifieke momenten spelen - kunnen er extra punten worden vrijgespeeld. Die punten kunnen vervolgens weer uitgegeven worden via de PlayStation-app, bijvoorbeeld aan digitale beeldjes of complete (digitale) games.

Sony geeft als reden voor het stopzetten van PlayStation Stars dat het bedrijf de markt heeft geëvalueerd. Wel laat het bedrijf weten dat het wil kijken naar wat het in de toekomst kan bieden gebaseerd op lessen van het verleden. Eerder dit jaar zette Nintendo al een soortgelijk programma stop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!