Brits parlement ondervraagt CMA na Europese goedkeuring Activision-overname
Gamer.nl
Nieuws

Brits parlement ondervraagt CMA na Europese goedkeuring Activision-overname

CMA denkt dat het besluit de reputatie van Groot-Brittannië niet schaadt

Britse parlementsleden zetten vraagtekens bij de eerdere keuze van het Competition and Markets Authority om de Activision Blizzard-overname door Microsoft af te keuren.

Gisteren bleek dat de Europese Commissie de overname van Activision Blizzard door Microsoft goedkeurt, al moet Microsoft daar wel wat aanpassingen voor maken. Dit staat haaks op het eerdere oordeel van het Competition and Markets Authority (CMA), dat de deal blokkeerde. Eerder vandaag liet de CEO van CMA nog weten volledig achter hun keuze te staan.

Sindsdien zijn er echter meerdere Britse parlementsleden die hun vraagtekens zetten bij de keuze van het CMA, zeker nadat de Europese Commissie de overname goedkeurde. Zo vroegen leden van het Britse Business and Trade Committee aan CMA-bazen Marcus Bokkerink en Sarah Cardell hoe het mogelijk is dat zij een andere conclusie hebben getrokken dan de Europese Commissie, en wat voor effect dit kan hebben op de internationale reputatie van Groot-Brittannië.

Bodderink antwoordde volgens Eurogamer als volgt: "Ik begrijp dat wanneer een besluit wordt gemaakt om een deal tegen te gaan, er vragen zijn over of Groot-Brittannië openstaat voor handel. Maar elk bedrijf weet dat er een groot verschil zit tussen het opbouwen van een bedrijf, investeren in een nieuw bedrijf, investeren in een startup, het creëren van een nieuw bedrijf - er zit een groot verschil tussen dat en een al bestaand, groot bedrijf. De twee zijn niet hetzelfde."

Hij vervolgt: "Groot-Brittannië heeft altijd de competitieve markt aangemoedigd, en dat is ook de plicht van het CMA. We zijn waakzaam wanneer het gaat om investeringen waarmee een bedrijf met veel macht kan consolideren - ook dat is onze plicht." Volgens Bodderink moet de beslissing dan ook geen impact hebben op internationaal vertrouwen omtrent het zakendoen binnen de regio. 

Het Business and Trade Committee vroeg hoe het dan toch kan dat het CMA een ander besluit heeft genomen dan de Europese Commissie. Sarah Cardell antwoordde dat dit komt omdat het CMA Microsofts poging om water bij de wijn te doen niet vond volstaan. "De (Europese) Commissie vond ook dat dat de deal problemen zou kunnen veroorzaken bij de concurrentie - het CMA en de EC verschillen wat dat betreft niet van mening. Maar de Commissie ziet wat in Microsofts voorgestelde tegemoetkoming. Ze hebben hun eigen manier om de proef op de som te nemen en hebben hun eigen blik op zaken, en daar hebben ze volledig recht op. Maar wij blijven van mening dat Microsofts voorgestelde oplossing niet volstaat."

Om de Europese Commissie tegemoet te komen heeft Microsoft akkoord gegeven aan het voorstel om alle inwoners van de Europese Economische Ruimte de optie te geven om tien jaar lang alle huidige en toekomstige Activision Blizzard-pc- en consolegames op een cloudgamingstreamdienst naar keuze te spelen, zolang men een licentie voor de games in kwestie bezit. Omdat Activision Blizzard-games op dit moment niet op streamingdiensten worden aangeboden, moet Microsoft na de overname daar een licentie voor bieden aan streamingdiensten die daar interesse in hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen
Gamer.nl
Nieuws

Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen

Hideki Kamiya zou ook graag een remake van Viewtiful Joe maken

Hideki Kamiya, de regisseur van de allereerste Devil May Cry, heeft de wens uitgesproken om een remake van die game te ontwikkelen.

Dat liet hij weten in een video op zijn YouTube-kanaal. Daarin werd hem de vraag gesteld of hij aan een remake van Devil May Cry zou willen werken, waarop hij positief antwoordde. Ook lijkt het hem interessant om aan een remake van Viewtiful Joe te werken.

Devil May Cry verscheen in 2001 op de PlayStation 2. De ontwikkeling van de actiegame begon met de intentie om Resident Evil 4 te maken, maar al snel groeide het uit tot een compleet nieuw spel. Vietwiful Joe kwam in 2003 uit op de GameCube en biedt sidescrolling-actie.

Remakes van Devil May Cry en Viewtiful Joe van Kamiya lijken niet meer zo onwaarschijnlijk als voorheen. Kamiya is inmiddels al enige tijd vertrokken bij PlatinumGames en heeft zijn onafhankelijke ontwikkelstudio Clovers Inc. opgericht. Hij heeft de handen ineengeslagen met Capcom voor een vervolg op cultgame Okami. Capcom is ook de eigenaar van Devil May Cry en Viewtiful Joe.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen
Gamer.nl
Nieuws

Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen

Het zou om de grootste overname in de Nederlandse esports ooit gaan

De internationale esportsorganisatie Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen. De organisatie praat over de grootste overname in de Nederlandse esports ooit.

Het in 2018 opgerichte Team Gullit geldt als een van de meest succesvolle Nederlandse EA Sports FC-teams (voorheen Fifa). Zo heeft het team twee Europese kampioenschappen, de eChampions League en de Fifae World Cup gewonnen. De overname komt niet uit de lucht vallen: vorig jaar namen Team Liquid en Team Gullit al gezamenlij kdeel aan de Esports World Cup. Team Gullit zal voortaan uitkomen onder de naam Team Liquid.

Victor Goossens, co-CEO en oprichter van Team Liquid: “Team Gullit heeft iets bijzonders neergezet met hun vernieuwende en ondernemende aanpak. Ze combineren het opleiden van talent met sterke content, slimme marketing en een krachtige link met Ruud Gullit – een icoon in het Nederlandse voetbal. Hun hoofdkantoor in Alkmaar wordt een extra Team Liquid-hub in Nederland, een plek waar we spelers-bootcamps en fan-events tot leven brengen. We zijn trots dat ze nu onderdeel zijn van Team Liquid."

Ook Team Gullit-medeoprichter Schalk Stalman is enthousiast: “Toen Corné Dubelaar en ik Team Gullit oprichtten in 2018, dachten veel mensen dat het enkel voortkwam uit mijn persoonlijke passie voor EA FC. Maar ik heb altijd geloofd in de culturele en commerciële impact van gaming – en EA FC in het bijzonder – en deze overname bevestigt dat. In mijn ogen kan Team Gullit nog succesvoller worden onder de vleugels van Team Liquid, en als adviseur zal ik nauw betrokken blijven bij dat proces.”

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!