Update: Aspyr werkt aan oplossing voor cross-play Jedi Academy
Gamer.nl
Nieuws

Update: Aspyr werkt aan oplossing voor cross-play Jedi Academy

Aspyr, de ontwikkelaar van Star Wars: Jedi Academy, heeft aangekondigd bezig te zijn met een oplossing voor de onbedoelde cross-play tussen pc en console-gebruikers.

Eerder ontdekten pc-gebruikers de mogelijkheid om de online servers van consoles binnen te dringen. Hier maakten de pc-spelers bewust gebruik van om de consolespelers te kunnen inmaken. Aspyr heeft tegen USGamer gezegd dat er stappen zijn genomen om dit probleem op te lossen. De ontwikkelaar zegt in de verklaring zich bewust te zijn van de bug en dat ze al bezig met een oplossing die binnenkort uitkomt. Die oplossing gaat pc en consoles van elkaar scheiden.

Wanneer de onbedoelde cross-play-functie precies gerepareerd gaat worden, is nog niet bekend.

©GMRimport

Oorspronkelijk bericht: Consolespelers van Star Wars: Jedi Academy worden volop ingemaakt door de meer ervaren pc-spelers. Dat komt door een onbedoelde cross-play mogelijkheid.

Star Wars: Jedi Academy kwam in 2003 uit op de pc. Afgelopen donderdag kwam de game voor het eerst uit voor PlayStation 4 en Nintendo Switch. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat pc spelers in de online servers van de console versie kunnen, gezien het feit dat die al zeventien jaar ervaring met de game hebben en muis en toetsenbord kunnen gebruiken voor de besturing. Toch hebben de pc-spelers een manier gevonden om de console-servers binnen te dringen. Het enige wat ze nodig hebben is een ip-adres van een console-server en ze kunnen aan de slag.

Volgens verschillende console-spelers dringen pc-gebruikers bewust de console-servers binnen de consolespelers in te maken. “Ik kwam dit weekend een server binnen waar een speler iedereen aan het afmaken was”, vertelt May Payment op Resetera. “Ik zag een Twitch-naam bij de spelerstag en besloot die op te zoeken. Toen zag ik dat die gewoon op pc aan het spelen was en iedereen inmaakte.” De stream is hieronder te bekijken.

Of ontwikkelaar Raven Software dit probleem gaat aanpakken is nog niet bekend.

Embed not supported

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games
Gamer.nl
Nieuws

Voormalige PlayStation-topman begrijpt prijsstijgingen voor games

Mogelijke oplossingen zijn remakes, liveservicegames, kleinere teams en het gebruik van AI

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zijn begrip uitgesproken voor de stijgende prijzen van computerspellen.

Toen de Nintendo Switch 2 uit de doeken werd gedaan, bleek dat de fysieke versie van Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten en 90 euro in Europa gaat kosten. Ook Xbox kondigde onlangs aan dat sommige first-party-games later dit jaar 80 dollar - en dus mogelijk 90 euro - gaan kosten. Hoewel nog niet bevestigd, vermoeden veel fans dat Grand Theft Auto 6 wanneer de game volgend jaar uitkomt ook een verkoopprijs krijgt die hoger ligt dan gebruikelijk.

Yoshida werd door PlayStation Inside gevraagd naar zijn mening over de prijsstijging van games. "Ik denk dat het vroeg of laat toch wel had gebeurd. Misschien niet met Nintendo als koploper, maar uiteindelijk had de prijsstijging toch wel plaatsgevonden. We leven in tijden van groot contrast, waarbij inflatie echt bestaat en significant is. Mensen verwachten tegelijkertijd games die ambitieuzer dan ooit zijn, en daardoor duur zijn om te ontwikkelen."

Wat Yoshida betreft ligt de kern van het probleem in productiekosten, al denkt hij dat de toenemende populariteit van remakes en remasters wel een oplossing is voor de industrie om verschillende soorten games voor verschillende prijzen aan te blijven bieden. Ook abonnementen en liveservicegames kunnen deels de kosten van de ontwikkeling van AAA-games dekken.

"Hoe dan ook moet er een balans gevonden worden tussen productiekosten en gameprijzen. Grand Theft Auto 6 gaat een interessante kwestie worden, maar kijk bijvoorbeeld eens naar Clair Obscur: Expedition 33. Die game ziet er visueel fenomenaal uit, ook al bestaat het ontwikkelteam maar uit zo'n dertig mensen. Dit is een van de toekomstige oplossingen. Je kunt geweldige games maken met kleinere teams en budgetten, zonder dat je in hoeft te leveren op de kwaliteit."

Een andere manier om kosten binnen de perken te houden is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens gameontwikkeling. Yoshida waarschuwt daarbij wel dat AI als gereedschap ingezet moet worden, en niet als een soort oplossing voor alles. "AI wordt een erg belangrijke gereedschap als ontwikkelaars leren hoe ze de positieve aspecten ervan kunnen inzetten. Dit zien we vandaag de dag al. Het kan een simpele voortzetting worden van wat we altijd al hebben gezien binnen gameontwikkeling, want AI wordt al ingezet sinds games bestaan. Ontwikkelaars moeten deze nieuwe, generatieve gereedschappen de meester zien te maken. Het is een kwestie van tijd, zolang we menselijke artiesten in het hart van het project behouden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 had invloed op Death Stranding 2-releasedatum

Kojima's nieuwe game komt op 26 juni uit

De releasedatum van Death Stranding 2: On the Beach is deels beïnvloed door Grand Theft Auto 6.

Dat heeft Death Stranding-ontwikkelaar Hideo Kojima aangegeven (vertaald door onze PU-columnist Genki). Daarbij is het duidelijk dat de quote van Kojima afkomstig is van voordat we vorige week te horen kregen dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar, maar op 26 mei 2026 verschijnt.

"Mocht GTA (6) in november uitkomen, dan maakt iedereen daar ruimte voor. In een vergelijkbare situatie zouden alle films ruimte maken wanneer aangekondigd werd dat een nieuwe Mission Impossible-film in mei uitkomt." Kojima liet daarbij weten dat hij eigenlijk graag Death Stranding 2 in september uit had willen geven. Vermoedelijk bedoelt hij hiermee dat er voor een release op 26 juni is gekozen, deels om een eventuele GTA 6-release in het najaar te ontlopen.

Death Stranding 2: On the Beach komt naar PlayStation 5. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!