CrossfireX oogt minder generiek dan het klinkt
Gamer.nl
Nieuws

CrossfireX oogt minder generiek dan het klinkt

CrossfireX was één van de games die werd getoond tijdens de Xbox Games Showcase. De niet bijzonder originele naam en ietwat standaard militaire look hebben ertoe geleid dat je misschien niet met volle aandacht naar die onthulling keek. Wie even knipperde met zijn ogen, miste bovendien het belangrijkste detail, namelijk dat de game ontwikkeld wordt door Remedy Entertainment.

Het lijkt een game te worden die totaal niet past bij de studio achter games als Max Payne, Alan Wake en recent nog Control. Crossfire is van origine een multiplayershooter, die vooral populair is in Azië. De game is sinds 2007 uit en dit jaar passeerde de game de grens van meer dan een miljard (!) geregistreerde gebruikers. In het najaar maakt de serie de overstap naar Xbox One en Series X met CrossfireX, waar voor het eerst ook een singleplayergedeelte voor wordt ontwikkeld. Dat gedeelte maakt Remedy dus.

©GMRimport

Alles moet stuk

Terwijl we de Finse ontwikkelaar juist kennen van hun originele verhalende games, zien we in de trailer standaard stoere mannen met baarden, petjes en oortelefoontjes die dramatisch uit helikopters staren. Vlak na de Showcase zitten we – digitaal, het is immers 2020 – om de tafel met de makers om te kijken hoe ‘Remedy’ deze game is. Al snel wordt duidelijk dat de studio een grote mate van vrijheid heeft en het singleplayergedeelte van CrossfireX zelfs draait op Remedy’s eigen engine.

Hoewel de singleplayer wel duidelijk hetzelfde DNA heeft als zijn multiplayerwederhelft, oogt de missie die Remedy ons laat zien toch heel anders. Terwijl de multiplayer ons westerlingen vooral doet denken aan Counter-Strike, komt bij het zien van de singleplayer een andere shooter in gedachten: Call of Duty. Crossfire heeft diezelfde kenmerkende actie, die soms ineens in alle hevigheid uitbarst en weer net zo snel uitdooft.

Terwijl de multiplayer ons westerlingen vooral doet denken aan Counter-Strike, komt bij het zien van de singleplayer een andere shooter in gedachten: Call of Duty.

-

In het gameplaysegment zien we eerst het personage Luis Torres nog geboeid in een gevangenentransport zitten. Na een explosie rent hij schietend door een verlaten ziekenhuis, dat even later door een VTOL straaljager compleet naar de gallemiezen wordt geschoten. na één keer knipperen met je ogen scheurt Torres zittend achter in een ambulance al schietend door de straten van een fictieve Zuid-Amerikaanse stad. Zelfs Call of Duty is niet altijd zó erg, ehh… Call of Duty.

©GMRimport

Bullet Time

Toch omvat het spel meer. We hebben immers te maken met Remedy: de uitvinders van Bullet Time. Het mag dit keer dan ‘Combat Breaker’ heten, het resultaat is hetzelfde: door de tijd te vertragen kun je nog spectaculairder je wapen leegschieten op onfortuinlijke sujetten die zich aan het uiteinde van je loop bevinden.

Wie dat zijn, verschilt per Operation. De singleplayer bestaat uit meerdere Operations, waarin steeds wordt gewisseld tussen het perspectief van Black List en Global Risk, de twee militaire organisaties uit de multiplayermodus. Het verhaal is daardoor volgens Remedy geen traditioneel verhaal over goed of kwaad. Beide militaire organisaties zijn meer een soort grijstint, in plaats van uitgesproken zwart of wit.

©GMRimport

Op eigen benen

Het verhaal moet passen binnen de reeds bestaande lore van Crossfire, al kadert dat vooralsnog weinig af: over de jaren heen zijn er naast traditionele Team Deathmatch- en Search & Destroy-achtige modi ook asymmetrische speltypen en zelfs zombies en een soort superhelden aan de multiplayermodus toegevoegd. We zijn wat dat betreft benieuwd waar Remedy precies heengaat met het verhaal.

Als de ontwikkelaar erin slaagt een originele twist te geven aan het verder reeds platgetrapte subgenre van militaire shooters, kan CrossfireX zomaar een aangename verrassing worden. De lat ligt door het verdienmodel van CrossfireX alvast wat hoger voor Remedy dan voor de singleplayer van bijvoorbeeld Call of Duty, om Activisions hitreeks maar weer eens aan te halen. Hoewel de multiplayer van CrossfireX free-to-play wordt, moet je voor de singleplayer de ‘premium battle pass’ aanschaffen tegen een nog onbekende prijs. Tijdens de Showcase werd bovendien benadrukt dat de singleplayer géén onderdeel is van Xbox Game Pass. Of Remedy’s gedeelte van CrossfireX goed genoeg is om écht op eigen benen te staan, zien we later dit jaar.

CrossfireX komt eind dit jaar uit voor Xbox Series X en Xbox One.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen
Gamer.nl
Nieuws

Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen

Hideki Kamiya zou ook graag een remake van Viewtiful Joe maken

Hideki Kamiya, de regisseur van de allereerste Devil May Cry, heeft de wens uitgesproken om een remake van die game te ontwikkelen.

Dat liet hij weten in een video op zijn YouTube-kanaal. Daarin werd hem de vraag gesteld of hij aan een remake van Devil May Cry zou willen werken, waarop hij positief antwoordde. Ook lijkt het hem interessant om aan een remake van Viewtiful Joe te werken.

Devil May Cry verscheen in 2001 op de PlayStation 2. De ontwikkeling van de actiegame begon met de intentie om Resident Evil 4 te maken, maar al snel groeide het uit tot een compleet nieuw spel. Vietwiful Joe kwam in 2003 uit op de GameCube en biedt sidescrolling-actie.

Remakes van Devil May Cry en Viewtiful Joe van Kamiya lijken niet meer zo onwaarschijnlijk als voorheen. Kamiya is inmiddels al enige tijd vertrokken bij PlatinumGames en heeft zijn onafhankelijke ontwikkelstudio Clovers Inc. opgericht. Hij heeft de handen ineengeslagen met Capcom voor een vervolg op cultgame Okami. Capcom is ook de eigenaar van Devil May Cry en Viewtiful Joe.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen
Gamer.nl
Nieuws

Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen

Het zou om de grootste overname in de Nederlandse esports ooit gaan

De internationale esportsorganisatie Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen. De organisatie praat over de grootste overname in de Nederlandse esports ooit.

Het in 2018 opgerichte Team Gullit geldt als een van de meest succesvolle Nederlandse EA Sports FC-teams (voorheen Fifa). Zo heeft het team twee Europese kampioenschappen, de eChampions League en de Fifae World Cup gewonnen. De overname komt niet uit de lucht vallen: vorig jaar namen Team Liquid en Team Gullit al gezamenlij kdeel aan de Esports World Cup. Team Gullit zal voortaan uitkomen onder de naam Team Liquid.

Victor Goossens, co-CEO en oprichter van Team Liquid: “Team Gullit heeft iets bijzonders neergezet met hun vernieuwende en ondernemende aanpak. Ze combineren het opleiden van talent met sterke content, slimme marketing en een krachtige link met Ruud Gullit – een icoon in het Nederlandse voetbal. Hun hoofdkantoor in Alkmaar wordt een extra Team Liquid-hub in Nederland, een plek waar we spelers-bootcamps en fan-events tot leven brengen. We zijn trots dat ze nu onderdeel zijn van Team Liquid."

Ook Team Gullit-medeoprichter Schalk Stalman is enthousiast: “Toen Corné Dubelaar en ik Team Gullit oprichtten in 2018, dachten veel mensen dat het enkel voortkwam uit mijn persoonlijke passie voor EA FC. Maar ik heb altijd geloofd in de culturele en commerciële impact van gaming – en EA FC in het bijzonder – en deze overname bevestigt dat. In mijn ogen kan Team Gullit nog succesvoller worden onder de vleugels van Team Liquid, en als adviseur zal ik nauw betrokken blijven bij dat proces.”

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!