'Cyberpunk 2077-ontwikkelaars maken werkweken van honderd uur'
Gamer.nl
Nieuws

'Cyberpunk 2077-ontwikkelaars maken werkweken van honderd uur'

Sommige werknemers van CD Projekt Red zouden werkweken van honderd uur draaien om Cyberpunk 2077 af te krijgen.

Dat claimt journalist Jason Schreier op Twitter. Schreier bericht de afgelopen maanden vaker over de zogeheten 'crunch' binnen de studio. Nadat het spel gisteren wederom werd uitgesteld - van 19 november naar 10 december - deed Scheier meer uit de doeken over wat hij hoort over de situatie binnen de studio.

"Een CD Projekt Red-werknemer vertelde mij recentelijk dat hij net een werkweek van honderd uur had gedraaid. Een andere voormalige ontwikkelaar vertelde mij dat hij een van zijn vrienden daar had gezien en hij zag er 'fysiek ziek' uit."

Volgens Schreier moet het uitstel niet veel uitmaken voor de situatie waarin de werknemers verkeren. "Een uitstel van drie weken is ongebruikelijk, maar het verandert waarschijnlijk niet veel voor de ontwikkelaars. Velen van hen zullen ook in december crunchen om een patch voor na de lancering af te krijgen. Ik hoop wel dat deze realiteit nu duidelijk is voor mensen die dit probeerden te ontkennen."

Eerder dit jaar klapte een anonieme werknemer onder een bericht van Schreier op Reddit uit de school over de situatie binnen de studio. Zo zouden veel werknemers al sinds mei 2019 in de zogeheten 'crunch-modus' zitten.

Cyberpunk 2077 staat nu gepland voor een release op 10 december. De game komt dan uit op pc, PlayStation 4 en Xbox One, maar is via backward compatibility ook speelbaar op PlayStation 5 en Xbox Series X en Series S. In 2021 moet een next-gen update uitkomen.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gex Trilogy verschijnt op 16 juni
Gamer.nl
Nieuws

Gex Trilogy verschijnt op 16 juni

Fysieke edities van Limited Run komen later in het jaar uit

De digitale versie van Gex Trilogy komt op 16 juni uit op consoles en pc.

Gex Trilogy bevat de platformers Gex, Gex: Enter the Gecko en Gex 3: Deep Cover Gecko. De games kwamen oorspronkelijk uit op de eerste PlayStation, al verscheen het eerste spel ook op pc, Sega Saturn en 3DO, en kwamen de vervolgen ook naar Nintendo 64 en Game Boy Color.

Later in het jaar verschijnen er ook verschillende fysieke edities, gemaakt door Limited Run Games. Er komen een standaard editie, 'Classic' editie en 'Tail Time' editie uit. De reserveringen zijn inmiddels geopend.

De Gex-games staan naast de 3D-platformactie vooral bekend om de aanwezige humor. Gex zet regelmatig popcultuur uit de jaren negentig te kakken, en is zelf een soort persiflage op James Bond. Gex Trilogy verschijnt op PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo: 'Mario Kart World-beelden zijn niet met AI gemaakt'
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo: 'Mario Kart World-beelden zijn niet met AI gemaakt'

Fans dachten op reclameborden in de game het gebruik van AI te spotten

Nintendo heeft laten weten dat het bedrijf geen kunstmatige intelligentie heeft gebruikt om de spelwereld of andere visuele elementen in Mario Kart World te genereren.

Fans zagen in een recente Treehouse-livestream reclameborden aan de zijkant van de circuits in Mario Kart World staan die deden vermoeden dat ze gemaakt waren met generatieve AI. Een van de 'boosdoeners' is een reclamebord waarop een brug is te zien, waarbij verschillende elementen lijken op met kunstmatige intelligentie gemaakte illustraties. Op een ander bord is een vreemd gevormde auto te zien met opmerkelijk grote ramen.

Om de geruchten in de kiem te smoren, heeft Nintendo nu een statement gegeven aan Eurogamer: "Met AI gegenereerde beelden zijn niet gebruikt tijdens de ontwikkeling van Mario Kart World." Op Eurogamer zijn ook screenshots te zien van de reclameborden in kwestie.

Het gebruik van AI zorgt wereldwijd voor veel ophef, ook binnen de game-industrie. Niet alleen zouden AI-assets niet zo'n hoge standaard hebben als door mensen gemaakte assets, het zou ook van negatieve invloed zijn op de werkgelegenheid binnen de industrie. Dat houdt veel gamebedrijven echter niet tegen veelvuldig te experimenten met AI of het zelfs al in te zetten in producten die consumenten kunnen kopen.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!