Dauntless bereikt spelersaantal van vijf miljoen in eerste week
PU.nl
Nieuws

Dauntless bereikt spelersaantal van vijf miljoen in eerste week

Dauntless telde minder dan een week na lancering al meer dan vijf miljoen spelers. Als gevolg hiervan, kampt het spel met langzame servers en lange wachttijden.

Dauntless werd op 21 mei officieel gelanceerd voor de Epic Games Store, PlayStation 4 en Xbox One. In het free-to-play-spel, dat is geïnspireerd door de Monster Hunter-games, kunnen maximaal vier spelers jagen op monsterlijke Behemoths, met behulp van verschillende wapens en uitrustingen. Afgelopen weekend maakte ontwikkelaar Phoenix Labs bekend dat het spel nu al vijf miljoen spelers telt.

Phoenix Labs heeft moeite met de populariteit van Dauntless bij te houden. Het spel ondervond in de eerste dagen veel problemen met de servers en wachttijden, als gevolg van het grote aantal spelers dat toegang probeerde te krijgen tot de game. Gebruikers moesten soms wel drie uur of langer wachten, in een wachtrij bestaande uit meer dan 100.000 spelers.

Nick Clifford, marketingdirecteur bij Phoenix Labs, zegt in een interview met Kotaku dat de problemen van Dauntless niet komen door een gebrek aan plannen. "Dit soort problemen komen voor bij elke online game. Veel van de problemen komen bovendien pas naar voren, wanneer er zoveel nieuwe spelers verschijnen", aldus Clifford. Inmiddels heeft Phoenix Labs al meerdere updates uitgebracht voor Dauntless, om onder andere de servercapaciteit van het spel te vergroten.

Het succes van Dauntless is wellicht deels te danken aan de cross-play-ondersteuning van het spel. Sinds de dag van lancering is het namelijk mogelijk om Dauntless samen met vrienden te spelen, ongeacht het platform. Robin Mayne, medeoprichter van Phoenix Labs, legde in april uit dat er is gekozen voor een samenwerking met Epic Games, vanwege de spelersgerichte filosofie van het bedrijf en het ondersteunen van cross-play.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!