De 10 beste GameCube-games
PU.nl
Nieuws

De 10 beste GameCube-games

Het is verre van Nintendo’s meest succesvolle console, maar de GameCube heeft toch een speciaal plekje in het hart van menig gamer. Natuurlijk zijn er op het apparaat genoeg uitstekende games van Nintendo zelf te vinden, maar het is toch opvallend dat er in de uiteindelijke top 10 maar twee games zijn die niet direct uit de stal van de Japanse gigant komen. De volgende tien games zijn - in willekeurige volgorde - volgens de redactie van Gamer.nl de crème de la crème van Nintendo’s vierkante console.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in september 2016 en is nu opnieuw geplaatst vanwege de 20-jarige verjaardag van de GameCube.

The Legend of Zelda: The Wind Waker

De gekozen grafische stijl viel destijds niet bij iedereen in de smaak, maar vandaag de dag wordt The Wind Waker gerekend tot een van de beste Zelda’s. Met een overspoeld Hyrule, een boot in plaats van een paard en Link die expressiever is dan ooit, doet The Wind Waker het net anders dan je gewend bent. Het is de wereld die bestaat uit kleine eilandjes die The Wind Waker zo leuk maakt om te verkennen. Een groot deel van deze wereld bestaat uit een soort kleine puzzels, maar ook stadjes en uitgebreide kerkers krijgen op deze rotsen de ruimte. De wonderschone en sprookjesachtige stijl doen de rest om van The Wind Waker een bijzonder memorabele Zelda te maken.

Lees de Gamer.nl-recensie van The Legend of Zelda: The Wind Waker

©GMRimport

Mario Kart: Double Dash!!

Racen in Mario Kart deed je voor Double Dash altijd tégen elkaar, maar de GameCube-versie is de eerste en voorlopig laatste keer dat samenwerken wordt aangemoedigd. Met twee personages op een enkele kart is Double Dash op zijn best wanneer je ook echt als een team speelt en de ene speler zich richt op rijden en de andere de verantwoordelijkheid voor items neemt. Maar ook zonder deze gimmick is Double Dash een hoogst vermakelijke Mario Kart die met toffe banen als DK Mountain, Yoshi Circuit en natuurlijk Baby Park een terechte legendarische status geniet.

©GMRimport

Pikmin 2

Sommige games hebben een tweede deel nodig om zichzelf te verfijnen. Dat was bij Pikmin ook het geval. De vrolijke GameCube-launchgame gaat over een neergestorte ruimtereiziger op een vreemde planeet waar hij met behulp van plantaardige pikmannetjes zijn schip weer in elkaar moest zetten. Pikmin 2 speelt hetzelfde, voegt wat nieuwe types Pikmin en vijanden toe, doet verder weinig anders, maar is toch in ieder opzicht beter. Het doel is deze keer om je bedrijf uit het faillissement te helpen door zoveel mogelijk schatten te verzamelen op de verdacht veel op de aarde lijkende planeet. Vooral de grottenstelsels zijn gevuld met extreem waardevolle flessendoppen, batterijen en lege voedselverpakkingen, maar gevaarlijke vijanden en eindbazen maken deze kerkers gevaarlijk. Met dezelfde piepkleine charme is Pikmin 2 een sterk vervolg.

Lees de Gamer.nl-recensie van Pikmin 2

©GMRimport

Metroid Prime

Terwijl Mario en Zelda de overstap naar drie dimensies al hadden gemaakt op de Nintendo 64, liet Metroid nog wat langer op zich wachten. Bovendien: een meesterwerk zoals Super Metroid zou je helemaal niet goed naar 3D kunnen vertalen. Nintendo liet die zware taak over aan een Amerikaanse studio die zich op dat punt eigenlijk nog niet had bewezen. Metroid Prime wist gelukkig alle zorgen weg te nemen. In veel opzichten is het misschien een remake van Super Metroid, maar Prime blinkt vooral uit in sfeer en het gevoel van ontdekking. Iedere upgrade brengt je verder en dieper in de vijandige planeet, en met ijzersterke eindbazen en een buitenaards goede soundtrack is Metroid Prime meteen een van de beste Metroidvania’s ooit.

Lees de Gamer.nl-recensie van Metroid Prime

©GMRimport

Resident Evil 4

Een achtbaanrit van een game, zo is Resident Evil 4 misschien nog wel het beste te omschrijven. Los van de conventies van de eerdere titels uit de serie is dit een actiegame pur sang die liet zien hoe beklemmend en zenuwslopend een third-person shooter kan zijn. Geen strompelende zombies, maar plannende en pratende Spanjaarden zijn deze keer de vijand en met een uitgebreid arsenaal moet Leon Kennedy met ze afrekenen om de dochter van de president te bevrijden. Geheel logisch is het allemaal niet en de oneliners zijn te clichématig voor woorden, maar gelukkig is Resident Evil 4 zo’n opeenstapeling van spannende en geniale momenten dat het de non-stop lol nooit dwarszit.

Lees de Gamer.nl-recensie van Resident Evil 4

©GMRimport

Paper Mario: The Thousand-Year Door

Zo plat als papier, maar met een dikke laag humor. Paper Mario zette met zichtbaar plezier bekende Mario-conventies op hun kop. Natuurlijk wordt de prinses aan het begin van het spel ontvoerd, maar wat volgt is een bijzonder ongewone rpg waarin Mario met behulp van een bont gezelschap aan hulpjes de toekomstige koningin moet redden. De gevechten hebben een prettige flow, omdat iedere aanval geaccentueerd kan worden met de juiste timing. The Thousand-Year Door weet ieder nieuw hoofdstuk weer te verrassen met nieuwe personages en originele verhaallijnen.

Lees de Gamer.nl-recensie van Paper Mario: The Thousand Year Door

©GMRimport

Super Monkey Ball 2

Rollen met een aap in een bal is zo’n simpel principe dat het niet bij een deel kon blijven. Super Monkey Ball 2 kent eenzelfde concept; een aap in een bal naar het einde van een level navigeren door de wereld te kantelen. Maar het breidt het uit met allerlei slimme vondsten en een uitgebreide multiplayer. Nog steeds is het spel bijzonder uitdagend en bij vlagen zelfs frustrerend. Nieuwe obstakels zoals bewegende platformen, lopende banden en hellingen zijn daar grotendeels voor verantwoordelijk. De multiplayer bestaat uit een bizarre mix van minigames gebaseerd op sporten zoals voetbal, bowlen, golf en biljart. Het maakt van Super Monkey Ball 2 ook een uitstekende partygame.

©GMRimport

Donkey Kong Jungle Beat

Aan geweldige 2D-platformers ontbrak het op de GameCube een beetje, maar Donkey Kong Jungle Beat behoort tot de absolute top van dit genre. De manier van besturen maakt deze game bovendien uniek in zijn soort. Met de bongo’s die met Donkey Konga werden meegeleverd laat je Donkey Kong bewegen. Daarmee is Jungle Beat eigenlijk een ritmegame in vermomming. Als je het eenmaal een beetje doorhebt, dan rent, springt, slingert en slaat DK zich een weg door de kleurrijke levels. Het geklap en tromgeroffel dat je hierbij produceert levert gegarandeerd klagende buren en pijnlijke handen op, maar Donkey Kong Jungle Beat is het meer dan waard.

Lees de Gamer.nl-recensie van Donkey Kong Jungle Beat

©GMRimport

F-Zero GX

Snel, sneller, snelst. Er is geen ander spel op de GameCube dat hetzelfde gevoel voor snelheid weet te bieden als F-Zero GX. Tegenover die ongelofelijke snelheid waarmee de futuristische racers de strijd met elkaar aangaan staat de minstens zo hoge moeilijkheidsgraad. F-Zero GX straft foutjes, afremmen en matig bochtenwerk genadeloos af. De harde les van GX is dat je alleen meetelt met de snelste tijd, maar wie de game durft te meesteren kan rekenen op een ijzersterke racegame.

©GMRimport

Super Smash Bros. Melee

Is het een fighting- of een partygame? De meningen willen daarover nog weleens verschillen. Feit blijft dat Melee nog steeds bijzonder populair is en bij het gros van alle GameCube-bezitters de meest gespeelde game is. Het spel is nog het beste te omschrijven als een bonte verzameling van personages uit Nintendo’s rijke geschiedenis, gecombineerd met een bijzonder toegankelijk vechtspel. Op die manier nemen personages zoals Mario, Pikachu, Captain Falcon en Kirby het tegen elkaar op in arena’s gebaseerd op gebieden uit EarthBound, The Legend of Zelda en Ice Climbers. Naast de gevechten, die het leukst zijn wanneer je met wat vrienden op de bank neerploft, zijn er honderden trofeeën te verzamelen die stuk voor stuk wat achtergrondinformatie geven. Daardoor is Super Smash Bros. Melee een bescheiden stukjes Nintendo-historie geprint op zo’n typisch kleine GameCube-disc.

©GMRimport

De volgende titels kwamen in aanmerking, maar wisten de uiteindelijke lijst net niet te halen: Killer7, Super Mario Sunshine, The Legend of Zelda: Twilight Princess, Metal Gear Solid: The Twin Snakes, Soul Calibur 2, Eternal Darkness: Sanity's Requiem, Skies of Arcadia, Animal Crossing, Viewtiful Joe, Star Wars: Rogue Squadron II: Rogue Leader en Luigi’s Mansion.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!