De beste games voor Android en iOS
PU.nl
Nieuws

De beste games voor Android en iOS

De mobiele kant van de game-industrie is op het moment een van de snelst groeiende markten. De verwachting is dat de financiële kloof tussen iOS en Android en andere spellen voor andere platformen de komende jaren alleen maar groter wordt. Dit komt mede dankzij de steeds betere hardware in smartphones en tablets, wat leidt tot grotere en geavanceerdere games. Maar wat zijn nu eigenlijk de beste spellen voor mobiel op het moment? Wij zochten het uit en zetten een aantal van de beste games op een rij.

In 2018 draaide games voor smartphones en tablets een omzet van maar liefst 70,3 miljard dollar, wat een stijging is van maar liefst 25 procent ten opzichte van het jaar daarvoor en een hoger bedrag is dan de totale opbrengsten van pc (32,9 miljard dollar) en console (34,6 miljard dollar) bij elkaar opgeteld.

Alto’s Odyssey (2018)

In het vervolg op het endless-runner-spel Alto’s Adventure worden de sneeuwbergen verruild voor de uitgestrekte woestijn. Op de zandvlaktes moet Alto zo ver mogelijk zien te rijden op zijn sandboard, door momentum op te bouwen, obstakels te vermijden en over ravijnen te springen.

Alto’s Odyssey laat zien dat een simpel doel en een eenvoudige besturing genoeg kunnen zijn om een uitdagende en verslavende game neer te zetten. Hoewel het spel misschien niet de meest originele of innoverende gameplay bevat, is er toch constant de drang om opnieuw te beginnen en een poging te wagen om het persoonlijke record te verbreken. Bovendien zien de 2D-omgevingen in Alto’s Odyssey er prachtig uit en heeft de game een meeslepende soundtrack.

Android: Google Play Store (Gratis met in-app aankopen)
iOS: App Store (5,49 euro)

©GMRimport

Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas (2013)

Een jongen, bewapend met een zwaard, schild en boog, gaat op avontuur om een koninkrijk te redden. Het gaat hier niet over Link uit de Zelda-games, maar over de naamloze held in Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas. In het actie-avonturenspel gaat de speler op zoek naar zijn verloren vader en moet hij verschillende kleurrijke gebieden ontdekken, puzzels oplossen en monsters verslaan.

De gameplay, stijl en het verhaal van Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas hebben heel veel weg van dat van de Zelda-franchise, maar dit hoeft niet een negatieve eigenschap te zijn. Het spel geeft bovendien alle vrijheid aan de speler en omdat de kaart niet vertelt welke kant de speler op moet, wordt het gevoel van avontuur en ontdekking perfect overgebracht. Voor fans die een Zelda-ervaring willen op mobiel, is Oceanhorn een van de beste keuzes.

Android: Google Play Store (Gratis met in-app aankopen)
iOS: App Store (8,99 euro)

©GMRimport

Monument Valley 2 (2017)

In Monument Valley moet worden gespeeld met bewegende platformen, optische illusies en perspectief om verschillende puzzels op te lossen. De moeder Ro laat de mysterieuze vallei zien aan haar dochter, waarbij de twee regelmatig worden gescheiden en samen naar het einde van de levels gebracht moeten worden.

Monument Valley 2 zet met zijn unieke stijl, bewegende levels en sfeervolle muziek een prachtige wereld neer. Bovendien weet de game met het introduceren van een tweede personage, ten opzichte van een enkel personage in het vorige deel, een aantal nieuwe soorten puzzels en mechanieken toe te voegen. Houd er rekening mee dat de puzzels niet extreem uitdagend zijn en het spel binnen twee uur kan worden uitgespeeld.

Android: Google Play Store (5,49 euro)
iOS: App Store (5,49 euro)

©GMRimport

Pokemon Go (2016)

In de zomer van 2016 zorgde de lancering van Pokémon Go ervoor dat wereldwijd jong en oud de straten op ging met de mobiel in de handen. Pokémon Go laat zien hoe augmented reality kan worden ingezet om de echte wereld te veranderen in het speelveld van een game en geeft fans van de Pokémon-franchise de mogelijkheid om hun fantasie een realiteit te maken, door pokémon te vangen, deze te trainen en te gebruiken in gevechten.

Hoewel Pokémon Go in de eerste weken kampte met veel technische problemen en slechts beperkte gameplay-functionaliteiten bevatte, zijn er sindsdien een aantal grote updates uitgebracht voor het spel. Zo zijn er nu veel meer verschillende pokémon te vinden, kunnen vrienden worden toegevoegd en kan er zelfs worden gestreden in raids. Bovendien zijn er bijna wekelijks wereldwijde evenementen gaande in Pokémon Go en zorgt het level-systeem van het spel ervoor dat nieuwe speler bezig blijven en terugkerende spelers weer snel kunnen aansluiten bij de rest.

Android: Google Play Store (Gratis met in-app aankopen)
iOS: App Store (Gratis met in-app aankopen)

©GMRimport

Florence (2018)

In Florence wordt de 25-jarige Florence Yeoh gevolgd. In het begin leidt ze nog een saai en repetitief leven, maar dit verandert wanneer ze op een dag de muzikant Krish ontmoet en er een verhaal over liefde, verdriet en zelfontdekking ontstaat. In meerdere hoofdstukken wordt de speler door middel van eenvoudige opdrachten en puzzels meegenomen in het meeslepende verhaal.

Florence kan misschien beter worden gezien als interactief verhaal dan als game. Toch werd het spel in 2018 niet voor niets uitgeroepen tot beste mobiele game tijdens The Game Awards. De simpele puzzels, die een goede representatie geven van de gevoelens van Florence, in combinatie met de meeslepende muziek zorgt ervoor dat de speler zich volledig inleeft in het emotionele verhaal. Het verhaal kan in slechts een half uur kan worden doorlopen, maar weet toch een sterke indruk achter te laten.

Android: Google Play Store (2,99 euro)
iOS: App Store (3,49 euro)

©GMRimport

Evoland 2 (2018)

Van klassieke pixel art tot uitgestrekte werelden in 3D, games hebben door de jaren heen grote ontwikkelingen doorgemaakt en zijn te vinden in allerlei stijlen. In Evoland 2 reizen Kuro en Fina door de tijd en wordt gespeeld met al deze verschillende genres en stijlen, met als doel om de wereld te redden.

Waar het eerste deel nog erg kort was, biedt Evoland 2 uren aan gameplay met meer variatie aan games en grafische stijlen. Het spel neemt zichzelf niet te serieus en legt regelmatig de focus op humor en het refereren naar klassieke games en bekende personages. Het grote aantal verschillende speelstijlen zorgt er echter wel voor dat de gameplay en besturing niet altijd even gemakkelijk verlopen.

Android: Google Play Store (4,99 euro)
iOS: App Store (5,49 euro)

©GMRimport

Crashlands (2016)

In Crashlands strandt de galactische trucker Flux Dabes op een vreemde planeet, waar hij moet zien te overleven en vecht tegen een eindeloze stroom aan buitenaardse wezens. In de open wereld moeten grondstoffen en materialen worden verzameld, moet een basis worden gebouwd en moeten uitrustingen en wapens in elkaar gezet worden.

Crashlands richt zich vooral op de gameplay en weet met zijn vechtsysteem, bestaande uit het ontwijken van aanvallen van de vijand om vervolgens zelf een klap uit te kunnen delen, interessante en levendige gevechten te creëren. Hoewel er niet diep wordt ingegaan op het verhaal, zijn er wel veel missies om te voltooien en kan de speler zich uren vermaken.

©GMRimport

Android: Google Play Store (7,49 euro)
iOS: App Store (7,99 euro)

Eervolle vermeldingen

Op zoek naar meer games voor je smartphone? Desert Golfing, Downwell, Color Bump 3D, Super Mario Run, Donut County, Device 6, PUBG Mobile, Fortnite, Old School Runescape en Hearthstone zijn misschien ook wel iets voor jou . Zelf nog goede games gevonden? Zet ze vooral in de comments en wellicht kom je jouw suggestie tegen wanneer we dit artikel updaten!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!