De Epos H6Pro Open -gamingheadset slaat de plank mis
PU.nl
Nieuws

De Epos H6Pro Open -gamingheadset slaat de plank mis

De nieuwe Epos H6Pro Open is een gamingheadset die niet alleen moet voorzien in kraakheldere gameaudio, Epos wil met deze headset ook de muziekliefhebber bedienen.

Epos ontwerpt gamingheadsets met een audiofiele insteek. Mocht je bekend zijn met oudere Sennheiser modellen, dan zul je een deel van het assortiment van Epos wellicht herkennen. Dat zit zo: Epos produceert en verkoopt sinds kort de volledige, al bestaande Sennheiser Communications portfolio onder de naam Epos | Sennheiser. Daarnaast ontwikkelen ze ook hun eigen headsets.

©GMRimport

Epos H6Pro Open

De Epos H6Pro Open is gebaseerd op de GSP-lijn van Sennheiser, op de GSP 500 en 600 om precies te zijn. De H6Pro is een zogenaamde open back-koptelefoon. Dat wil zeggen dat de oorschelpen van dit model lucht doorlaten. Dat is fijn voor als je nog iets van je omgeving wilt horen tijdens het gamen, en het kan gunstig zijn voor de geluidskwaliteit. Open koptelefoons laten namelijk ook meer luchtdruk naar buiten ontsnappen, wat over het algemeen voor een betere basrespons en een minder drukkende luisterervaring zorgt. Wel dempt deze hoofdtelefoon totaal geen omgevingsgeluid.

De H6Pro zet dus duidelijk in op hoogwaardig geluid en Epos benadrukt ook dat de H6Pro moet zorgen voor minder luistervermoeidheid. Een echte hi-fi insteek met een echte hi-fi prijs: 179 euro. Het ontwerp doet ook wat denken aan de GSP 500 en 600: de H6Pro heeft duidelijk een soortgelijke vorm. Gelukkig heeft Epos zijn best gedaan om het ontwerp een beetje met de tijd mee te laten gaan, en dat is goed geslaagd. De H6PRO ziet er goed uit - mits je hem in zwart of groen aanschaft

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Het witte testmodel dat we in bruikleen krijgen oogt namelijk ietwat ordinair. Wel voelt het zeer gedegen aan. De hoofdband is bekleed met een synthetische leervariant en een behoorlijk zacht kussen. Hij is daarnaast volledig gemaakt van metaal dat is verstevigd met hard plastic en de oorschelpen zijn zacht bekleed en volledig van stof gemaakt. De zachte kussens op de hardplastic oorschelpen zijn diep zodat je oren nooit tegen de speakers aankomen. Ze zijn daarnaast behoorlijk ruim opgezet. Zo vallen ze volledig over je oren heen en dat maakt deze H6Pro zeer comfortabel.

Voordat we naar de H6Pro gaan luisteren, gaan we nog even de knoppen op de buitenkant van de headset langs. En dat blijkt zo gedaan: op de linkeroorschelp vind je een loskoppelbare, flip-to-mute-microfoon en op de rechteroorschelp een volumeknop. De microfoon klinkt als een typische gamingheadsetmicrofoon: ietwat geknepen en met een onnatuurlijke focus op het middenhoog. De microfoon is prima voor het communiceren tijdens het gamen, maar verwacht geen microfoon die geschikt is (live)streams. Omdat de H6 een open headset is, en dus veel geluid van buitenaf doorlaat, is er ook geen microfoonmonitoring beschikbaar. Dat blijkt in de praktijk geen probleem en voelt zelfs rustig en aangenaam aan.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek op de H6Pro, is het aanwezige tophoog. Het klinkt alsof er een onnatuurlijke resonantie zit in de bovenste frequentieregionen; alsof er iets meetrilt. In theorie zou focus op het tophoog kunnen leiden tot een aangenaam gevoel van definitie, maar in dit geval lijkt de focus er min of meer opgeplakt - alsof het geen natuurlijk deel van de klank is. Dat zorgt er voornamelijk bij akoestische muziek voor dat je soms wordt afgeleid.

Dat is jammer, want in de kern is de H6Pro een zeer mooi klinkende headset. Er is genoeg ruimte en diepte voor zowel het absolute sublaag als het midlaag, waardoor er een grootse en sprekende geluidswereld wordt neergezet. Je kunt je echt verliezen in de diepte van een opname. Het is dan ook jammer dat het hoog hier in sommige gevallen onnatuurlijk aanvoelt, want dat breekt je concentratie en de immersie. Bij elektronische muziek is dat probleem overigens een stuk minder groot, omdat het opgeplakte hoog beter samengaat met synthetische geluiden.

Tijdens het gamen zorgt de H6Pro voornamelijk voor een behoorlijk filmisch gevoel. Het zware laag zet namelijk zowel in-game actie als tussenfilmpjes de nodige kracht bij.

-

Tijdens het gamen zorgt de H6Pro voornamelijk voor een behoorlijk filmisch gevoel. Het zware laag zet namelijk zowel in-game actie als tussenfilmpjes de nodige kracht bij. Het uitgesproken mid-laag laat omgevingsgeluiden wat meer naar voren komen en dat zorgt voor diepte. Dat werkt perfect voor tragere, verhalende games, maar het heeft ook een aantal nadelige effecten.

Het ontbreekt namelijk aan de nodige snelheid in de klank. Tijdens shooters kan dit zorgen voor een behoorlijk gebrek aan urgentie in de klank - een ‘zompige’ ervaring. Hierbij zijn er soms ook nog onnatuurlijke uitschieters te horen in het sublaag. Zo kun je bijvoorbeeld als je in een auto stapt ineens een hoeveelheid sublaag horen die niet in verhouding staat tot wat er daarvoor in de game gebeurde.

©GMRimport

Concluderend

De audiofiele hi-fi insteek van Epos is ook weer goed terug te zien in de H6Pro. Het is echter ook precies die audiofiele insteek waarmee Epos hier en daar zijn eigen ruiten ingooit. Een open back-hoofdtelefoon is bij uitstek geschikt voor een gedefinieerde en open luisterervaring, en dat biedt de H6Pro hier en daar zeker. Maar tegelijkertijd laat de headset op klankgebied te veel te wensen over om te zeggen dat dit een écht hoogwaardige hi-fi hoofdtelefoon is. En dat is, als je rekening houdt met de prijs en het feit dat er helemaal geen game-aspecten op de headset te vinden zijn, eigenlijk wel precies wat deze headset zou moeten zijn.

Oké
Conclusie

De Epos H6PRO Open is echt geen slechte headset, maar hij laat op klankgebied te veel te wensen over om te zeggen dat dit een écht hoogwaardige hi-fi hoofdtelefoon is. Dat is, als je rekening houdt met de prijs en het feit dat er helemaal geen game-eigenschappen op de headset te vinden zijn, eigenlijk precies wat deze headset zou moeten zijn.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, comfort, open ontwerp aangenaam voor communiceren
  • Klank past niet bij insteek

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Actievolle bezorggame Deliver At All Costs nu verkrijgbaar
PU.nl
Nieuws

Actievolle bezorggame Deliver At All Costs nu verkrijgbaar

Voor pc, PlayStation 5 en Xbox Series-consoles

De isometrische actiegame Deliver At All Costs is vanaf vandaag verkrijgbaar en dus is er een launchtrailer uitgebracht.

De game laat spelers in de huid kruipen van Winston Green, een koerier van 'onconventionele' goederen. Het spel is daarbij in het jaar 1959 gesitueerd, wat zich uit in een authentieke sfeer met een passende soundtrack en radiospotjes. Spelers zetten in de game alles op alles om allerlei goederen naar hun plaats van bestemming te brengen. Daarbij zijn er vernietigbare omgevingen, wat voor nog meer chaos tijdens de ritjes zorgt.

Deliver At All Costs is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Steam en Epic Games Store. In laatstgenoemde winkel is de game vanaf vandaag een week lang gratis te claimen. Het gaat om de debuuttitel van de Zweedse studio Far Out Games. Konami geeft het spel uit.

Op PU geven we overigens de PlayStation 5-versie van Deliver At All Costs weg. Hier lees je hoe je kans maakt op de game.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jason Momoa en Roman Reigns spelen mogelijk in nieuwe Street Fighter-film
PU.nl
Nieuws

Jason Momoa en Roman Reigns spelen mogelijk in nieuwe Street Fighter-film

Ook Noah Centineo en Andrew Koji zouden in gesprek zijn

Meerdere acteurs en worstelaars, waaronder Jason Momoa en Roman Reigns, zijn in gesprek voor mogelijke rollen in de aankomende Street Fighter-film.

Dat meldt Deadline. Naast Momoa (A Minecraft Movie, Game of Thrones, Aquaman), en Roman Reigns (WWE, Fast & Furious presents: Hobbs & Shaw) gaan mogelijk ook Noah Centineo (Warfare) en Andrew Koji (Bullet Train) in de film spelen. Kitao Sakurai (Bad Trip) neemt de regie op zich.

Verdere concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel bleek begin dit jaar dat de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar is, al is niet duidelijk of dat nog steeds het geval is. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!