De Epos H6Pro Open -gamingheadset slaat de plank mis
Gamer.nl
Nieuws

De Epos H6Pro Open -gamingheadset slaat de plank mis

De nieuwe Epos H6Pro Open is een gamingheadset die niet alleen moet voorzien in kraakheldere gameaudio, Epos wil met deze headset ook de muziekliefhebber bedienen.

Epos ontwerpt gamingheadsets met een audiofiele insteek. Mocht je bekend zijn met oudere Sennheiser modellen, dan zul je een deel van het assortiment van Epos wellicht herkennen. Dat zit zo: Epos produceert en verkoopt sinds kort de volledige, al bestaande Sennheiser Communications portfolio onder de naam Epos | Sennheiser. Daarnaast ontwikkelen ze ook hun eigen headsets.

©GMRimport

Epos H6Pro Open

De Epos H6Pro Open is gebaseerd op de GSP-lijn van Sennheiser, op de GSP 500 en 600 om precies te zijn. De H6Pro is een zogenaamde open back-koptelefoon. Dat wil zeggen dat de oorschelpen van dit model lucht doorlaten. Dat is fijn voor als je nog iets van je omgeving wilt horen tijdens het gamen, en het kan gunstig zijn voor de geluidskwaliteit. Open koptelefoons laten namelijk ook meer luchtdruk naar buiten ontsnappen, wat over het algemeen voor een betere basrespons en een minder drukkende luisterervaring zorgt. Wel dempt deze hoofdtelefoon totaal geen omgevingsgeluid.

De H6Pro zet dus duidelijk in op hoogwaardig geluid en Epos benadrukt ook dat de H6Pro moet zorgen voor minder luistervermoeidheid. Een echte hi-fi insteek met een echte hi-fi prijs: 179 euro. Het ontwerp doet ook wat denken aan de GSP 500 en 600: de H6Pro heeft duidelijk een soortgelijke vorm. Gelukkig heeft Epos zijn best gedaan om het ontwerp een beetje met de tijd mee te laten gaan, en dat is goed geslaagd. De H6PRO ziet er goed uit - mits je hem in zwart of groen aanschaft

©GMRimport

Bouwkwaliteit

Het witte testmodel dat we in bruikleen krijgen oogt namelijk ietwat ordinair. Wel voelt het zeer gedegen aan. De hoofdband is bekleed met een synthetische leervariant en een behoorlijk zacht kussen. Hij is daarnaast volledig gemaakt van metaal dat is verstevigd met hard plastic en de oorschelpen zijn zacht bekleed en volledig van stof gemaakt. De zachte kussens op de hardplastic oorschelpen zijn diep zodat je oren nooit tegen de speakers aankomen. Ze zijn daarnaast behoorlijk ruim opgezet. Zo vallen ze volledig over je oren heen en dat maakt deze H6Pro zeer comfortabel.

Voordat we naar de H6Pro gaan luisteren, gaan we nog even de knoppen op de buitenkant van de headset langs. En dat blijkt zo gedaan: op de linkeroorschelp vind je een loskoppelbare, flip-to-mute-microfoon en op de rechteroorschelp een volumeknop. De microfoon klinkt als een typische gamingheadsetmicrofoon: ietwat geknepen en met een onnatuurlijke focus op het middenhoog. De microfoon is prima voor het communiceren tijdens het gamen, maar verwacht geen microfoon die geschikt is (live)streams. Omdat de H6 een open headset is, en dus veel geluid van buitenaf doorlaat, is er ook geen microfoonmonitoring beschikbaar. Dat blijkt in de praktijk geen probleem en voelt zelfs rustig en aangenaam aan.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek op de H6Pro, is het aanwezige tophoog. Het klinkt alsof er een onnatuurlijke resonantie zit in de bovenste frequentieregionen; alsof er iets meetrilt. In theorie zou focus op het tophoog kunnen leiden tot een aangenaam gevoel van definitie, maar in dit geval lijkt de focus er min of meer opgeplakt - alsof het geen natuurlijk deel van de klank is. Dat zorgt er voornamelijk bij akoestische muziek voor dat je soms wordt afgeleid.

Dat is jammer, want in de kern is de H6Pro een zeer mooi klinkende headset. Er is genoeg ruimte en diepte voor zowel het absolute sublaag als het midlaag, waardoor er een grootse en sprekende geluidswereld wordt neergezet. Je kunt je echt verliezen in de diepte van een opname. Het is dan ook jammer dat het hoog hier in sommige gevallen onnatuurlijk aanvoelt, want dat breekt je concentratie en de immersie. Bij elektronische muziek is dat probleem overigens een stuk minder groot, omdat het opgeplakte hoog beter samengaat met synthetische geluiden.

Tijdens het gamen zorgt de H6Pro voornamelijk voor een behoorlijk filmisch gevoel. Het zware laag zet namelijk zowel in-game actie als tussenfilmpjes de nodige kracht bij.

-

Tijdens het gamen zorgt de H6Pro voornamelijk voor een behoorlijk filmisch gevoel. Het zware laag zet namelijk zowel in-game actie als tussenfilmpjes de nodige kracht bij. Het uitgesproken mid-laag laat omgevingsgeluiden wat meer naar voren komen en dat zorgt voor diepte. Dat werkt perfect voor tragere, verhalende games, maar het heeft ook een aantal nadelige effecten.

Het ontbreekt namelijk aan de nodige snelheid in de klank. Tijdens shooters kan dit zorgen voor een behoorlijk gebrek aan urgentie in de klank - een ‘zompige’ ervaring. Hierbij zijn er soms ook nog onnatuurlijke uitschieters te horen in het sublaag. Zo kun je bijvoorbeeld als je in een auto stapt ineens een hoeveelheid sublaag horen die niet in verhouding staat tot wat er daarvoor in de game gebeurde.

©GMRimport

Concluderend

De audiofiele hi-fi insteek van Epos is ook weer goed terug te zien in de H6Pro. Het is echter ook precies die audiofiele insteek waarmee Epos hier en daar zijn eigen ruiten ingooit. Een open back-hoofdtelefoon is bij uitstek geschikt voor een gedefinieerde en open luisterervaring, en dat biedt de H6Pro hier en daar zeker. Maar tegelijkertijd laat de headset op klankgebied te veel te wensen over om te zeggen dat dit een écht hoogwaardige hi-fi hoofdtelefoon is. En dat is, als je rekening houdt met de prijs en het feit dat er helemaal geen game-aspecten op de headset te vinden zijn, eigenlijk wel precies wat deze headset zou moeten zijn.

Oké
Conclusie

De Epos H6PRO Open is echt geen slechte headset, maar hij laat op klankgebied te veel te wensen over om te zeggen dat dit een écht hoogwaardige hi-fi hoofdtelefoon is. Dat is, als je rekening houdt met de prijs en het feit dat er helemaal geen game-eigenschappen op de headset te vinden zijn, eigenlijk precies wat deze headset zou moeten zijn.

Plus- en minpunten
  • Bouwkwaliteit, comfort, open ontwerp aangenaam voor communiceren
  • Klank past niet bij insteek

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game
Gamer.nl
Nieuws

Nederlandse ontwikkelaar Rusty Lake viert jubileum met gratis game

The Mr. Rabbit Magic Show

De uit Amsterdam afkomstige gameontwikkelaar Rusty Lake bestaat tien jaar. De studio viert dit onder andere met een gratis game die nu beschikbaar is.

De ontwikkelaar staat bekend om hun macabere puzzelgames die zich afspelen in het Rusty Lake-universum. Deze spellen combineren point-and-click-gameplay met escape-room-achtige puzzels. Hoewel de verschillende spellen allemaal los te spelen zijn, loopt er ook een rode draad door de games. Er zijn achttien games uitgebracht, waarbij sommige betaald en andere spellen weer gratis zijn.

Om te vieren dat Rusty Lake tien jaar bestaat, heeft de ontwikkelaar nu een nieuwe gratis game uitgebracht, genaamd The Mr. Rabbit Magic Show. Het gaat om een "korte maar mysterieuze" game. Daarbij wordt er in het spel gehint naar de volgende grote game van de ontwikkelaar, genaamd Servant of the Lake. The Mr. Rabbit Magic Show kan gratis gedownload worden via iOS, Android, Steam en Itch.io. Daarbij is er op verschillende digitale winkels een uitverkoop van Rusty Lake-games gaande.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft zag afgelopen kwartaal een stijging in omzet van games

De hardwareverkoop blijft echter wel dalen

De gamedivisie van Microsoft heeft het afgelopen kwartaal een stijging in omzet gezien. De omzet van hardwareverkoop blijft wel nog altijd dalen.

Het bedrijf maakte de kwartaalcijfers van het derde fiscale kwartaal van 2025 bekend. Daaruit blijkt dat Microsoft 70,1 miljard dollar aan omzet heeft gedraaid in dat kwartaal, wat voor een netto-opbrengst van 25,8 miljard dollar zorgde. Dat betreft een groei van respectievelijk 13 en 18 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Deze groei is vooral te danken aan de cloud- en Office-producten van Microsoft, maar ook de Xbox-divisie heeft succes geboekt: de omzet van de gamesafdeling is met 5 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen die divisie is Xbox-content en services, waar Xbox-games en Game Pass onder vallen, met 8 procent gestegen. Dit mede dankzij spellen als Call of Duty, Minecraft en Avowed. Ook Game Pass-abonnees zijn gestegen, al werden er geen precieze cijfers genoemd.

De cijfers rondom Xbox-hardware zijn echter wederom gedaald - ditmaal met 6 procent. Al enkele jaren daalt de verkoopt van Xbox-consoles, en daar lijkt vooralsnog geen verandering in te zijn gekomen. Op zich is dat ook niet heel gek, aangezien Microsofts huidige strategie betekent dat Xbox-games op steeds meer verschillende manieren aangeboden worden - ook op concurrerende consoles zoals de PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!