De geschiedenis van Arma
Met de aankondiging van Arma 4 en het verschijnen van Arma: Reforger – waarvan de trailer een miljoen keer werd bekeken - lijkt de toekomst van het tactical shooter-genre rooskleurig. Na 21 jaar en vier games met in totaal twintig uitbreidingen, is Arma een serie met een lange geschiedenis die het waard is om te verkennen.
In 2001 brengt het Tsjechische Bohemia Interactive een shooter uit met een specifieke focus op realisme en simulatieaspecten: Operation Flashpoint: Cold War Crisis. De game gaat over een fictief conflict tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie in de jaren 80 op de eilanden van Nogova, Malden en Everon. Spelers beschikken over tientallen wapens en voertuigen, zoals de AK-74 en de A10 Warthog, en samen met tientallen AI-soldaten of echte spelers wordt er gevochten op een map van tientallen vierkante kilometers in standaardmissies of missies gemaakt door spelers zelf.
De game legt de focus op absurde details en realisme. Met slechts een paar kogels zijn zowel spelers als AI dood en zonder transport duurt je verplaatsen van het ene naar het andere dorpje tientallen minuten. Deze hardcore aspecten maken Operation Flashpoint uniek. Het bijna chaotische realisme zorgen ervoor dat een wandeling van twee kilometer snel uitloopt op een schermutseling met tientallen doden.
©GMRimport
Desondanks valt Operation Flashpoint in de prijzen voor de realistische en tactische gameplay. Zo wint het in 2001 een Game of the Year-prijs en een prijs voor beste AI. Volgens de originele uitgever, Codemasters, worden er in 2002 zelfs meer dan een miljoen exemplaren van de game verkocht. Bohemia kan echter niet lang genieten van het succes, want kort daarna zet het de samenwerking met Codemasters stop wegens een conflict over deadlines. Sinds 2011 gaat Operation Flashpoint daarom door het leven als Arma: Cold War Assault.
Bohemia Interactive komt daardoor in de financiële problemen en gaat zelfs bijna failliet, totdat het een overeenkomst sluit met het Amerikaanse leger. Het leger gebruikt op dat moment namelijk een gemodificeerde versie van Operation Flashpoint om nieuwe soldaten te trainen, en Bohemia besluit een vernieuwde versie van hun games te verkopen als gevechtssimulatoren voor legers. De studio weet echter ook dat het tijd wordt voort een nieuw deel.
Sahrani en Rahmadi
Vijf jaar na Operation Flashpoint komt Bohemia met ArmA: Armed Assault, een evolutie van haar vorige game met dezelfde basis: realisme op de eerste plaats. Armed Assault speelt zich af in 2006 en volgt de conflicten op de eilanden van Sahrani en Rahmadi. Veel aspecten van de vorige game komen terug in Armed Assault, waaronder de vele wapens en voertuigen, de mission editor en de mix van AI-soldaten en echte spelers.
Armed Assault wordt minder geprezen dan haar voorganger. De vele bugs en moeilijkheidsgraad van de game zijn de grootste pijnpunten, terwijl de realistische punten wederom worden geprezen als adembenemend. Een jaar later verschijnt een uitbreidingspakket genaamd Queen’s Gambit, dat voortborduurt op het verhaal van de game en meer waarde moet bieden. In 2008 heeft Armed Assault in totaal meer dan 300.000 exemplaren verkocht, duidelijk minder dan de voorganger maar genoeg voor een broodnodig vervolg .
©GMRimport
Chernarus en Takistan
Arma 2, effectief de derde game in de serie, verschijnt in 2009 en volgt de Amerikaanse invasie van een post-Sovjetstaat genaamd Chernarus. Het realisme waar de serie om bekendstaat blijft, maar de game brengt hier en daar ook wat nieuws met zich mee. In tegenstelling tot de campagnes van de vorige games krijgt Arma 2 bijvoorbeeld meer roleplay-achtige aspecten, zoals verschillende eindes gebaseerd op keuzes van de speler.
Chernarus is als map daarnaast een groot contrast met het eiland Everon. Everon is een kleine 51 vierkante kilometer vergeleken met de 225 vierkante kilometer van Chernarus, een bijna intimiderende sprong vooruit. Er is een groot scala aan omgevingen om te verkennen in Chernarus, van de hoofdstad Chernogorsk tot aan de dichte bossen waar spelers zonder kaart direct in verdwalen.
Arma 2 krijgt veel lof voor de uitzonderlijk mooie graphics, realisme en manieren om de game te spelen. Maar de game krijgt net zoals de voorganger kritiek vanwege de hoeveelheid bugs die de game soms onspeelbaar maken, waarna een hoop patches verschenen om dat goed te maken. Ook ontvangt Arma 2 meerdere uitbreidingen die nieuwe facties toevoegen, en zelfs volledige campagnes en maps zoals de Operation Arrowhead-uitbreiding. Operation Arrowhead geeft de game namelijk een nieuwe regio om te verkennen, de woestijnen van Takistan, met de nodige woestijnuniformen. Arma 2 maakt op zowel gameplay als graphics en maps een grote stap vooruit ten opzichte van Operation Flashpoint.
