De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van Xbox – Deel 2
Gamer.nl
Nieuws

De hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van Xbox – Deel 2

Dit jaar verschijnt de nieuwe Xbox Series X en dus is het een mooi moment om terug te kijken op de geschiedenis van Xbox. Na die van PlayStation en Nintendo uitgebreid te hebben besproken volgt nu het tweede deel van de hoogte- en dieptepunten van Xbox. href="https://gamer.nl/artikelen/achtergrond/de-hoogte-en-dieptepunten-uit-de-geschiedenis-van-xbox-deel-1-2/"><b>Lees hier deel 1 terug</b>.</a>

Hoogtepunt: Xbox Game Pass

Xbox Game Pass werd in 2017 ontvangen met gefronste wenkbrauwen. Het idee klonk leuk: een grote catalogus aan games om te downloaden voor een vast bedrag per maand, maar al gauw bleek dat het aanbod niet zo overtuigend was. Daar kwam verandering in toen Microsoft aankondigde dat elke Xbox Game Studios-titel bij release beschikbaar werd gesteld. Games als Forza Horizon 4 waren op lancering te spelen voor een tientje, in plaats van de volle pond. Het was een omschakeling die bewees hoe graag Microsoft het gamelandschap wil veranderen.

Vandaag de dag is Xbox Game Pass bijna té goed, met talloze uitstekende games om te spelen. Van titels als Sea of Thieves, Gears 5, Grand Theft Auto 5 en The Outer Worlds tot fantastische indiegames als Celeste en Outer Wilds: Game Pass heeft ze allemaal. Met de recente pc-versie lijkt het erop dat Game Pass alleen maar blijft groeien en Microsoft dankzij backwards compatibility en Project xCloud zeer sterk de volgende generatie consoles in gaat.

©GMRimport

Dieptepunt: Externe hd dvd-speler

Parallel aan de strijd tussen Microsoft en Sony vond tijdens de vorige generatie consoles een tweede rivaliteit plaats: hd-dvd van Toshiba versus blu-ray van Sony. Waar Sony vanzelfsprekend inzette op een blu-ray-speler voor de PlayStation 3, besloot Microsoft Toshiba te ondersteunen met een hd-dvd-speler. Niet een geïntegreerde, maar een externe die je aan de Xbox 360 moest koppelen. Behalve dat het apparaat ontzettend groot en lelijk was, kostte het ook nog 200 dollar bovenop de 300 dollar voor een X360.

Het was een ongelukkige gok, want zoals we allemaal weten is het hd-dvd-medium een stille dood gestorven. De grote filmstudio’s, waaronder uiteraard Sony Pictures, alsmede hardwarefabrikanten, kozen de kant van Sony vanwege de blu-ray-speler in de PlayStation 3 en de betere beveiliging. Hoewel de Xbox 360 in 2007 beter verkocht dan de PS3, ging Sony aan kop in de hd-opslagoorlog met zo’n twee derde marktaandeel. Toen Warner Bros., een van de grootste filmproducenten ter wereld, films exclusief uit ging brengen op blu-ray, was het gedaan met hd-dvd. Daarmee werd Microsofts hd-dvd-speler compleet nutteloos.

©GMRimport

Hoogtepunt: Halo: Combat Evolved

Er zijn genoeg iconische Xbox-franchises waar we goede herinneringen aan hebben, maar geen titel was zo belangrijk als Halo: Combat Evolved. De game heeft er bijna eigenhandig voor gezorgd dat de lancering van Microsofts eerste console een succes werd en heeft first-person shooters op consoles voorgoed veranderd. Nee, Halo was niet de eerste fps op consoles, maar wel de titel die de besturing eindelijk wist te perfectioneren dankzij het gebruik van een tweede analoge stick. Start de game vandaag de dag op en Halo speelt net zo lekker als elke moderne shooter.

Maar dat is niet de enige reden waarom Combat Evolved wordt gezien als een meesterwerk. De campagne – die Master Chief tot een icoon maakte – kent een fantastisch tempo, revolutionaire vijanden, grootse omgevingen, fantastische environmental storytelling en tijdloze, gevarieerde muziek. Daarnaast is de campagne in splitscreen co-op te spelen, iets wat een kenmerkende en zeer geliefde feature werd van de gigantische franchise die de game voortbracht. Halo en Xbox zijn hierdoor onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Dieptepunt: Red Ring of Death

©GMRimport

De Xbox 360 was een prachtig apparaat, maar de console is meerdere keren geteisterd door grote hardwareproblemen. De bekendste is de Red Ring of Death, een rode ring rondom de aan-knop die eigenaren van een defect exemplaar verwittigde. De ring was meestal een indicatie van een defect onderdeel of oververhitting en betekende dat de console vastliep of bleef hangen tijdens gameplay. De problemen waren het gevolg van Microsofts haast om de console uit te brengen en een overdaad aan onderdelen van meer dan tweehonderd verschillende fabrikanten in een zeer compacte behuizing. Dat betekende ook dat het probleem per exemplaar niet eenvoudig te lokaliseren was.

Het was aanvankelijk niet duidelijk dat de Red Ring of Death zo’n groot probleem was, maar een jaar na release bleek dat Microsoft het probleem eindelijk moest erkennen en oplossen. In 2007 werd de garantie van de console verlengd tot een jaar – later zelfs tot drie jaar - en beloofde het bedrijf elke kapotte Xbox kosteloos te repareren. Hoeveel consoles er defect waren is nog steeds niet helemaal duidelijk, met claims die variëren van vijf tot zestien procent van alle verkochte exemplaren. Daarbij meldt een bron die betrokken was bij de productie dat maar liefst twee derde van alle geproduceerde consoles defect was en niet kon worden verkocht. Volgens Peter Moore, toen directeur van Interactive Entertainment Business, kostte de Red Ring of Death Microsoft 1,15 miljard dollar.

Dieptepunt: Het nieuwe Rare

Een van de dieptepunten uit de geschiedenis van Xbox is het sluiten van prominente Xbox-studio’s. Zo sloten de deuren van Age of Empires-maker Ensemble in 2008 en hief Microsoft in 2016 Fable-studio Lionhead op. Wellicht de grootste blunder die de uitgever maakte was de overname van de legendarische ontwikkelaar Rare, dat onder andere Goldeneye 007, Diddy Kong Racing, Donkey Kong Country, Battletoads, Perfect Dark en Banjo-Kazooie maakte. Na de overname door Microsoft in 2002 werd de werkwijze van de studio naar verluidt een stuk commerciëler en ging een hoop talent verloren. Hoewel het ‘nieuwe Rare’ met Sea of Thieves een uitstekende titel heeft afgeleverd, is de magie van de studio vanwege de overname volgens sommigen verdwenen. Misschien kan de studio met het aankomende Everwild zijn oudere fans weer aanspreken.

©GMRimport

Hoogtepunt: Steve Ballmer

Deze laatste is meer een hoogtepunt uit de geschiedenis van Microsoft, maar eigenlijk mag de enthousiaste, voormalige Microsoft-CEO Steve Ballmer niet in deze lijst ontbreken. Ballmer stond namelijk bekend om zijn zeer excentrieke en energieke karakter dat hij maar al te graag liet zien op het podium. Onderstaande video is een compilatie van zijn beste optredens, waaronder tijdens de vijfentwintigste verjaardag van Microsoft. Het is zó bizar dat je bijna niet gelooft dat het echt is, maar toch is het zo!

Watch on YouTube

Dit was het tweede deel van de hoogte- en dieptepunten uit de geschiedenis van Xbox. Lees hier deel 1 terug.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!