De hoogte- en dieptepunten van Nintendo - Deel 2
Gamer.nl
Nieuws

De hoogte- en dieptepunten van Nintendo - Deel 2

Na de hoogte- en dieptepunten van PlayStation en Xbox te hebben besproken, is het tijd om in de geschiedenis van Nintendo te duiken. Lees href="https://gamer.nl/artikelen/achtergrond/de-hoogte-en-dieptepunten-van-nintendo-deel-1/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">hier</a> deel 1.

Hoogtepunt: Nintendo Entertainment System

Na de grote videogamecrash in 1983 was de game-industrie er slecht aan toe en deed Nintendo een poging tot succes met de Famicom: een eigen spelcomputer met cartridges en games van derde partijen. Ports van arcadehits als Donkey Kong en het revolutionaire Super Mario Bros. zorgden ervoor dat het Nintendo Entertainment System, zoals we de console in Europa kennen, als een malle verkocht. Je zou zelfs kunnen stellen dat Nintendo de industrie eigenhandig weer op de been heeft geholpen, want het was het begin van een nieuw tijdperk, met allerlei nieuwe spelers.

Daarnaast zette de NES de trend in voor hoe gameconsoles momenteel werken. De fabrikant zoekt derde partijen om games voor het platform uit te brengen en keurt ze voordat ze daadwerkelijk worden verkocht, in plaats van dat iedereen games mocht uitbrengen voor het platform. Dat zorgde voor een kwaliteitscontrole die de NES een prominent platform maakte en die vandaag de dag nog in stand wordt gehouden. Daarom is de console een absoluut hoogtepunt uit de geschiedenis van Nintendo.

©GMRimport

Dieptepunt: Virtual Boy

Virtual reality heeft eindelijk voeten aan de grond gekregen, maar het proces om daar te komen was lang en pijnlijk. Nintendo droeg bij aan het medium door in 1995 de Virtual Boy uit te brengen, volgens het bedrijf de eerste console die stereoscopisch 3D aanbood. Een mooi gegeven, maar de Virtual Boy flopte omdat de hardware gewoon niet goed genoeg was. Het 3D-effect is simpelweg niet indrukwekkend, het apparaat is log, de controller en standaard waar de console op staat zijn onhandig en gebruikers klaagden destijds over hoofdpijn en misselijkheid – om nog maar te zwijgen over de felrode graphics waarvan de ogen gingen branden. Tel daarbij een prijs van 180 dollar – een voor toen fors bedrag - en een gebrek aan degelijke games op, en de Virtual Boy is een dieptepunt dat Nintendo snel weer wil vergeten.

Watch on YouTube

Hoogtepunt: Nintendo Wii en Wii Sports

Na de GameCube gooide Nintendo het over een drastische, andere boeg. Het bedrijf moest wel, want met de dominante PlayStation 2, Microsofts redelijk succesvolle Xbox en tegenvallende verkopen van de kubusvormige console was het tijd voor een échte revolutie om het bedrijf relevant te houden. Al sinds de jaren 70 experimenteerden ontwikkelaars met bewegingsbesturing, maar Nintendo’s volgende console – de Wii – werd het eerste échte mainstream succes.

Door het sportieve en innovatieve imago van de Wii was de console niet aan te slepen (er werden ruim 100 miljoen stuks van verkocht) en werden doelgroepen bereikt die normaliter geen spelcomputers zouden aanraken. Hét bewijs dat de Wii uitstekend werkt, was het bijgeleverde Wii Sports, een hoogtepunt op zich. Iedereen die de merkwaardige afstandsbediening in zijn of haar handen gedrukt krijgt, snapt wat de bedoeling van de game is en een potje bowlen is eigenlijk nog steeds leuk. Hoewel de technologie lang niet in alle games goed werd gebruikt, herbevestigde de Wii Nintendo’s - vanaf toen unieke – positie binnen de consolemarkt.

©GMRimport

Dieptepunt: Zelda: Skyward Sword E3-demo

Als er één ding is wat niet werkt op een groot podium, dan is het een demonstratie van bewegingsbesturing. Dat leerde ook Nintendo, specifiek Shigeru Miyamoto, tijdens een E3-demonstratie van The Legend of Zelda: Skyward Sword. Met de nieuwe Wii Motion Plus in de hand begonnen Miyamoto en product marketing manager en vertaler Bill Trinen aan de demonstratie van de gloednieuwe Zelda, maar het bleek al snel dat de Wii in de war raakte van alle signalen in de zaal. Het gevolg was dat Links boog alle kanten op ging, Miyamoto verkeerde items selecteerde en meerdere malen moest proberen om een bom te werpen. Het was een harde les.

Watch on YouTube

Dieptepunt: Nintendo Creator Program

Nintendo had tot voor kort geen goede relatie met contentmakers op YouTube en Twitch. Het Nintendo Creator Program, dat in 2015 werd ingesteld, dwong YouTubers die zich bij Nintendo aansloten namelijk om de helft van hun advertentie-inkomsten af te staan. Anderen die video’s van Nintendo-games wilden maken, riskeerden het kwijtraken van hun inkomsten en zelfs een takedown. In 2017 werd het nog verwarrender, toen het voor leden van het programma niet meer was toegestaan om Nintendo-games te livestreamen. Gelukkig werd het programma vorig jaar opgeheven en kan iedereen nu vrij content maken, zoals het hoort.

©GMRimport

Dieptepunt:Philips Cd-i-titels

In de Jaren 90 bracht Philips de Cd-i uit, een multimediasysteem dat cd’s gebruikt om onder andere games af te spelen. Omdat Philips veel patenten bezat en Nintendo wellicht een cd-uitbreiding voor de SNES wilde maken, gingen beide partijen om de tafel zitten. Zoals we weten kreeg de SNES geen cd-drive, maar kwam er wel een andere (informele) deal uit voort: het gebruik van Nintendo-licenties op de Cd-i.

Het gevolg was dat relatief onbekende studio’s Mario- en Zelda-games ontwikkelden en met de absolute dieptepunten uit beide franchises kwamen. Link: The Faces of Evil is bijvoorbeeld een bar slechte platformer met een slap verhaal en tussenfilmpjes die verre van professioneel ogen. Mario Hotel was wellicht nog slechter, met eentonige gameplay waarbij Mario rondspringt en deuren sluit. Dat Nintendo ook niet tevreden was, bleek wel uit het statement dat alle Cd-i-titels geen ‘canon’ zijn. Gelukkig maar.

Watch on YouTube

Hoogtepunt: De Super Mario-franchise

Het is lastig samen te vatten waarom Nintendo’s besnorde loodgieter zo bijzonder is, maar toch móet Mario een plekje krijgen in deze lijst. Het personage is niet alleen synoniem met Nintendo zelf, maar ook met videogames als medium. Daarbij heeft de eerste Super Mario Bros. ontelbare ontwikkelaars geïnspireerd om een tweedimensionale platformers te maken en wordt elke game in dat genre nog steeds vergeleken met deze toonaangevende franchise.

Maar het is niet louter nostalgie en prestige dat Mario hedendaags nog zo relevant maakt. In de loop der jaren heeft de franchise zich keer op keer opnieuw uitgevonden. Of het nou de revolutionaire 3D-delen als Super Mario 64, Galaxy en Odyssey zijn, of minstens net zo invloedrijke spin-offs als de Mario Kart-reeks: Mario bewijst keer op keer waarom hij absolute respect verdient.

©GMRimport

Hoogtepunt: The Legend of Zelda

We willen niet te veel franchises noemen als individuele hoogtepunten, maar als er één serie een vermelding verdient naast Super Mario, dan is het The Legend of Zelda wel. Wat Mario deed voor het platformgenre, deed Zelda voor avonturengames. Bijzonder knap is hoe vrijwel elk deel van dusdanig hoge kwaliteit is, dat fans nog steeds verdeeld zijn over wat de beste game is, al zijn de titels waarbij de franchise zichzelf opnieuw uitvindt extra speciaal. Denk aan de grondlegging van de formule in A Link to the Past, de revolutie voor 3D-avonturengames in Ocarina of Time en de ongeëvenaarde vrijheid in Breath of the Wild.

©GMRimport

Dat waren de hoogte- en dieptepunten van Nintendo. Lees hier deel 1 terug.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo begon in 2019 al aan ontwikkeling van Switch 2
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo begon in 2019 al aan ontwikkeling van Switch 2

Twee jaar na de release van de eerste Switch

Nintendo is in 2019 - twee jaar na de release van de eerste Switch - al begonnen aan de ontwikkeling van de eerder dit jaar onthulde Switch 2.

Dat blijkt uit documenten afkomstig uit de rechtszaak tussen Nintendo en accessoiremaker Genki - meer over die aanklacht kan hier gelezen worden. In de documenten valt het volgende te lezen:

"Kort na de release van de Nintendo Switch begon Nintendo met het plannen van de opvolger. Formeel begon de ontwikkeling van de hardware ongeveer in 2019. De Nintendo Switch 2 houdt hetzelfde hybride concept als de oorspronkelijke Nintendo Switch aan, maar dan met verbeterde processorkracht, een groter scherm, nieuwe chat- en sociale opties en verbeterde Joy-Con 2-controllers, die nu ook muisfunctionaliteiten hebben."

Ondanks dat de ontwikkeling van de Switch 2 al in 2019 begon, werd de console pas begin dit jaar aangekondigd en in april 2025 volledig onthuld. De Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA 6: Alle geruchten en feiten op een rij
Gamer.nl
Reviews

GTA 6: Alle geruchten en feiten op een rij

Releasedatum, personages, map, en meer

GTA 6 verschijn officieel in 2025, en langzamerhand druppelen de eerste feiten binnen. In dit overzicht vind je info over de releasedatum, map, personage, platforms en geruchten over Grand Theft Auto 6.

Dit bericht is bijgewerkt op 7 mei 2025 met de locaties, personages en gameplaydetails in GTA 6.

Releasedatum GTA 6

Grand Theft Auto 6 verschijnt officieel op 26 mei 2026. Oorspronkelijk zou het spel in het najaar van 2025 uitkomen, maar Rockstar heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben en het spel dus uit te stellen. De game komt uit voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Rockstar Games heeft het volgende statement gegeven:

"Het spijt ons zeer dat het langer duurt", zo stelt de ontwikkelaar. "We willen jullie bedanken voor jullie ondersteuning en geduld terwijl we de game afmaken. Met elke game die we uitbrengen, is ons doel altijd geweest om jullie verwachtingen te overtreffen, en dat geldt ook voor Grand Theft Auto 6. We hopen dat jullie begrijpen dat we deze extra tijd nodig hebben om een niveau van kwaliteit te behalen die jullie verwachten en verdienen. We kijken er naar uit om binnenkort meer informatie met jullie te delen."

Tweede GTA 6-trailer uitgebracht

In Grand Theft Auto 6 verkennen spelers een fictieve versie van Miami - oftewel Vice City - met twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. De nieuwe trailer begint met Jason die een dak aan het repareren is, waarna hij door de straten van Vice City rijdt. Daarna gaat Jason naar de gevangenis, waar hij Lucia op komt halen. Aan het einde van de trailer is ook te zien dat de beelden op een PlayStation 5 zijn gemaakt - dus niet op de krachtigere PlayStation 5 Pro. De trailer toont duidelijk dat Jason en Lucia een romantische relatie hebben, en dat ze samen plannen smeden voor de toekomst.

De beschrijving van de trailer luidt als volgt: "Jason en Lucia hebben altijd al geweten dat ze alles tegen zich hadden. Maar wanneer een gemakkelijke criminele actie fout afloopt, bevinden ze zich aan de duistere zuide van de zonnigste plek in de Verenigde Staten, middenin een samenzwering die zich over heel de staat Leonida uitstrekt. Ze moeten meer dan ooit op elkaar kunnen rekenen als ze het er levend van af willen brengen." Het nummer dat in de trailer te horen is, betreft 'Hot Together' van de Pointer Sisters.

Jari heeft een uitgebreide analyse op de nieuwe beelden en informatie op de officiële website van GTA 6 losgelaten. Zijn bevindingen lees je hier.

Grand Theft Auto 6-beelden gelekt

Foto van Rockstar-kantoor met Grand Theft Auto 6 op scherm gedeeld

De leaks-saga van GTA 6 lag een tijdje - buiten flink wat trailerspeculatie - redelijk stil, maar er is wellicht weer iets opgedoken. Een Reddit-gebruiker heeft een afbeelding op het platform geplaatst, waarin schijnbaar een gedeelte van een Rockstar-kantoor, met een devkit en wat lijkt op een vroege versie van GTA 6 op een scherm te zien is.

Gigantische lek

Een gebruiker genaamd teapotuberhacker heeft op GTAForums bijna honderd video's geplaatst, die naar eigen zeggen beelden van Grand Theft Auto 6 tonen. De bestanden bevatten beelden van verschillende testfases van de game - een zogenoemde alfaversie. De onderstaande video is mogelijk de interessantste van het stel: daarin zien we hoe twee personages, Jason en Lucia een Amerikaans eetcafé beroven.

In de video wordt een aantal nieuwe mechanieken getoond, zoals een balk die aftelt naar de komst van de politie en verschillende handelingsopties als je een pistool op iemand richt. Verder zien we iemand die een berichtje krijgt van de WhatsApp-parodie WhatUp!, verkent het personage Lucia een stripclub, en wordt Facebook-parodie LifeInvader genoemd. De smartphone maakt daarbij ook een opwachting.

Locatie GTA 6

De onthullingstrailer van GTA 6 bevestigt dat de game terugkeert naar Vice City en omstreken in de staat Leonida.

Er is een aantal locaties bevestigd die spelers kunnen verkennen, namelijk:

Ambrosia

Het industriële gedeelte van Leonida is waar de zogeheten 'American Dream' tot uiting komt. In de fabrieken van de Allied Crystal-suikerfabrieken kunnen inwoners van de staat hun pegels verdienen. Ondertussen is Ambrosia ook de plek waar de motorbende Final Chapter de boel onveilig maakt, dus of die Amerikaanse droom niet eerder een nachtmerrie te noemen is moeten we meemaken.

Grassrivers

Waarom zou Rockstar het fantastische ecosysteem van de natuur in Red Dead Redemption 2 maar gewoon laten liggen? Het lijkt erop dat het bedrijf een dergelijke wildernis naar GTA 6 brengt in de vorm van de Grassrivers. In de moderne setting van Grand Theft Auto verplaatsen spelers zich daar niet met een viervoetige knol, dus krijgen ze flinke paardenkracht onder de vingers in de vorm van boten en hovercrafts. De afbeeldingen laten ons denken dat de stroperij van onder andere alligators hier prominent is.

Leonida Keys

Een van de locaties die veel te zien is in de tweede trailer is Leonida Keys, waarschijnlijk omdat protagonist Jason Duval daar woonachtig is. De Keys worden beschreven als een locatie waar het leven niet heel flitsend is, maar het is er wel makkelijk. Dat is, totdat je ineens (letterlijk) in het vaarwater van gevaarlijke gevaarlijke drugsbazen en dergelijke zaken stroomt. Op de GTA 6-website worden de omringende wateren van Leonida Keys als zowel de mooiste als meest gevaarlijke in Amerika beschreven.

Mount Kalaga National Park

De Grassrivers is niet het enige gebied in Leonida waar de wildernis centraal staat. In het Noorden van de staat bevindt zich een park waar iedereen met een vishengel lekker tot rust kan komen. Of met een jachtgeweer, want jagen op het wild van Mount Kalaga staat schijnbaar ook centraal. De rust wordt verder verstoord door scheurende motoren en mysterieuze groepen mensen die zich liever afzonderen van de algemene bevolking.

Port Gellhorn

Een voormalig bruisende omgeving, maar tegenwoordig is Port Gellhorn vooral een vervallen imitatie van wat ooit een populaire toeristische attractie was. Afijn, er is nog genoeg te doen voor de mensen die niet vies zijn van wat criminaliteit.

Vice City

Het moge duidelijk zijn: de stad die we eerder al zagen in 2002 is terug. Vice City is gebaseerd op de stad Miami, waar variatie de name of the game is. Iedere buurt heeft een eigen identiteit, van plekken waar rijkelui vertieren tot de boulevards waar het iedere nacht een groot feest is. We krijgen hoogstwaarschijnlijk ook nog bekende locaties uit de game GTA: Vice City te zien, zoals de wapenwinkel Phil's Ammunition.

Tot slot laat de trailer ook een hoop locaties in en rond de stad zien. Zo zijn er rooftopfeesten, nachtclubs, stranden, tennisbanen, zwembaden, penthouses en meer.

Journalist Tom Henderson vergelijkt de 'veranderende map' van GTA 6 met die van Fortnite van Epic Games, waarbij de map continu wordt aangepast. Henderson claimt dat er nieuwe locaties worden toegevoegd en dat de map zelfs uitgebreid zou kunnen worden.  

De dieren in GTA 6

Een van de sterkste punten van Rockstars vorige grote release, Red Dead Redemption 2, was de hoeveelheid dieren aanwezig in de spelwereld, en hun realistische gedrag. Rockstar lijkt deze opgedane kennis mee te nemen naar GTA 6, want in de trailer zien we regelmatig indrukwekkende plaatjes van dieren voorbijkomen, van iets simpels als een hondje op het strand tot flamingo's en krokodillen in het wild. Sowieso is er veel natuur in de trailer te zien, dus hopelijk kunnen we ons straks helemaal verliezen in de natuurgebieden rondom de stedelijke gebieden.

Personages GTA 6

De onthullingstrailer van GTA 6 toont twee hoofdpersonen, die Lucía en - volgens eerdere geruchten - Jason heten. De trailer hint ernaar dat beiden een koppel vormen en werkzaam zijn in het criminele circuit.

Lucia (en Jason)

Daarmee krijgt GTA voor het eerst een vrouwelijk speelbaar personage. Naar verluidt kunnen spelers 'naadloos' wisselen tussen de twee. Hun verhaal zou geïnspireerd zijn door de bankovervallers Bonnie en Clyde. 

Jason Duval krijgt op de officiële website van Rockstar de volgende beschrijving: "Jason wil een makkelijk leven, maar het wordt alleen maar moeilijker. Jason is opgegroeid rondom criminelen. Na een tijdje in het leger om zijn tienerjaren af te schudden, belandde hij in de Keys waar hij doet wat hij het beste doet: werken voor lokale drugdealers. Het is misschien tijd om naar iets nieuws te zoeken."

Ook Lucia Caminos is op de website in het zonnetje gezet met deze tekst: "Lucia's vader heeft haar leren vechten zodra ze kon lopen. Het leven bleef haar daarna maar klappen geven. Door te vechten voor haar familie is ze in Leonida Penitentiary beland. Door puur toeval is ze daar nu weg. Lucia heeft haar les geleerd: vanaf nu speelt ze het slim."

De trailer bevestigt dat Jason en Lucia een romantische relatie hebben. Verdere tekst op de website onthuld dat Lucia uit Liberty City komt, en het leven achterna zit waar haar moeder ooit op hoopte.

Meer personages

Middels de website heeft Rockstar nog meer van de personages die te zien zijn in GTA 6 onthuld. Zo maken Bae-Luxe en Roxy samen Real Dimez - een rap-duo met een groot bereik op social media. Dan is er ook Raul Bautista, een geharde overvaller.

Dan is er Brian Heder, een van de drugsbazen waar Jason voor werkt. De beste man verkoopt verdovende middelen vanuit zijn scheepswerf en heeft inmiddels zo’n reputatie opgebouwd dat hij het vieze werk niet meer zelf hoeft uit te voeren. Hij kan lekker delegeren, zoals we ook zien in de trailer. Daar lijkt Jason niet helemaal van gediend, maar hij lijkt geen andere keuze te hebben dan te luisteren.

Verder zijn er glimpen op te vangen van Cal Hampton, een goede vriend van Jason. Ook hij werkt voor Brian. Cal is overduidelijk de gekke levensgenieter van het stel. Hij blijft het liefst lekker thuis of drinkt biertjes aan de kust, terwijl Jason aan grotere plannen werkt. Sommige fans merken op dat hij wel heel erg op acteur Matty Matheson - bekend van de serie The Bear - lijkt, maar tot nu toe is er nog geen officiële cast voor de game bekend.

De legendarisch genaamde Boobie Ike duikt op 1:43 voor het eerst op. Boobie is een legende in Vice City en een echte topondernemer. Wat hij op de straat leerde heeft hem uiteindelijk een succesvol zakenman gemaakt, al kleurt hij daarbij natuurlijk niet binnen de lijntjes. Hij heeft een vastgoedimperium te danken aan het geld dat hij in de drugswereld verdient. Verder heeft Boobie een goede band met Dre’quan Priest, die dolgraag wil doorbreken als rapper.

Acteurs van de hoofdpersonages

Fans vermoeden dat Lucia wordt gespeeld door Manni L. Perez, een actrice uit New York die zowel qua uiterlijk als qua stem veel op het personage lijkt. Perez heeft rollen gehad in tv-series als The Blacklist en Law & Order, en heeft ook een stem ingesproken van een onbelangrijk personage in Grand Theft Auto 5.

Nadat de trailer van GTA 6 uitkwam waren veel fans ervan overtuigd dat Jason, het mannelijke personage waar je mee kunt spelen, ingesproken werd door de welbekende acteur Troy Baker (The Last of Us, Death Stranding). Hij heeft daarentegen zelf aangegeven dat dit niet het geval is. 

Kanaal LegacyKillaHD claimt dat Jason gespeeld wordt door Dylan Rourke, die eerder in Modern Family en Grey's Anatomy speelde.

'Enkelband Lucia beperkt spelers in de map'

In de eerste trailer van de game onthult Rockstar dat Lucia in de gevangenis zit vanwege 'pech'. Daarnaast valt op dat ze in de key art van de game een enkelband draagt, waar spelers nu over speculeren dat spelers aan het begin van de game in de map worden beperkt. In oudere games werden delen van de wereld ook tijdelijk beperkt, zoals bij het personage Trevor aan het begin van GTA 5.

'Verouderingssysteem GTA 6: je personage wordt ouder naarmate je de game langer speelt'

Naarmate je de game GTA 6 langer speelt, zou je personage ouder worden, zo beweert @RockstarGTAVI op X. Het zou de eerste keer zijn dat Rockstar Games een verouderingssysteem in hun game-reeks verwerkt. Dit moet zorgen voor een realistischere speelervaring, aldus de X-gebruiker.

Trailers GTA 6

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Grand Theft Auto 6-traileranalyse
De onthullingstrailer van Grand Theft Auto 6 is gearriveerd, en Gamer.nl neemt de meest opvallende shots uit de trailer met je door in deze analyse. Klik hier om het artikel te checken!

Met een totale ontwikkeltijd van twaalf jaar zal het verschil tussen het nieuwste deel en zijn voorganger dan ook gigantisch zijn. Dat valt al wel redelijk op te maken uit de eerste trailer. Een complete generatie is overgeslagen en dat merk je aan hoe groot de verschillen zijn. Meer over alle verschillen kun je lezen in dit artikel.

Grand Theft Auto 6 speelt zich af in Leonida, Rockstars versie van Florida. De game haalt duidelijk inspiratie uit absurde gebeurtenissen in de staat, afgaande op een handvol personages uit de serie. Denk aan de Florida Joker, een 'Karen' met twee hamers en naakte mannen die vluchten voor de politie. Lees hier alle verwijzingen naar echte gebeurtenissen in de GTA 6-trailer.

GTA 6 Trailer 1 breekt records

De eerste trailer van GTA 6 is binnen korte tijd al ruim 100 miljoen keer bekeken. Daarmee is het - uitgezonderd van muziekvideo's - de best bekeken YouTube-video binnen 24 uur. De GTA 5-trailer deed er twaalf jaar over om 100 miljoen views te behalen.

Dit vindt de redactie van de GTA 6-trailer

We hebben gevraagd aan de redacteuren van Gamer.nl wat zij van de trailer vonden.

De game-industrie is te afhankelijk van Grand Theft Auto 6

Na het uitstel van de game klom Michel in de pen om te schrijven over de invloed van GTA 6 op de game-industrie. Daarover lees je hier.

"Niet alleen gamers, maar de gehele game-industrie houdt al geruime tijd zijn adem in, wachtend op een teken van leven rondom Grand Theft Auto 6. Nu de releasedatum er eindelijk is, kunnen bedrijven daar massaal omheen plannen. Eind goed, al goed zou je zeggen. Maar wat als Rockstar de game weer uitstelt? Eigenlijk is het van de zotte dat heel de industrie naar de pijpen van GTA 6 danst."

Platform GTA 6

Grand Theft Auto 6 verschijnt voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Net zoals bij GTA 5 krijgt de pc nog geen versie. Het vermoeden is dat deze later verschijnt.

GTA 6 draait mogelijk op 30 fps op PS5 Pro

Ondanks de krachtige console-generatie gaat GTA 6 niet met 60 frames per seconde draaien, zo stellen de tech-experts van Digital Foundry. Zelfs op de mogelijke PlayStation 5 Pro zou een hogere framerate niet mogelijk zijn omdat de cpu hetzelfde is als bij de PS5, die de game sowieso met 30 fps draait.

Trailer 2 is gecaptured op de PlayStation 5, zo bevestigt Rockstar Games. Ook lijken de beelden inderdaad op 30 frames per seconde te draaien.

Rage 9-engine

Insider Chris Klippel meldt dat GTA 6 op een vernieuwde versie van de Rage-engine draait. Volgens de insider die we onder andere kennen van Rockstar Magazine is die engine zijn tijd ver vooruit. "De nieuwe versie van de Rockstar Games graphics engine (Rage9) die gebruikt wordt in GTA 6 is waarschijnlijk geweldig. Ik heb positieve informatie gekregen en we zullen niet teleurgesteld worden. Het gaat om een engine die zijn tijd ver vooruit is."

Gameplay GTA 6

De trailers toont een aantal aspecten van de gameplay van GTA 6. Naast autorijden en schieten hinten de beelden naar meer nieuwe gameplay-elementen.

Arenavechten

We zien in de trailer een shot van Lucia in een soort kooigevecht, wat erop kan wijzen dat de game ook dergelijke gevechten bevat als aanvulling van de wereld.

Fitness

In het verlengde van voorgaande gameplaytoevoeging lijkt het er ook op dat fitness terugkeert in GTA 6. In de trailer zien we Jason namelijk een indrukwekkende 120 kilo benchpressen op het strand, wat mogelijk net als in GTA San Andreas invloed heeft op je uiterlijk en 'gezondheid'.

Vissen, minigolf en pool

Sommige minigames lijken iets meer relaxed te zijn. Uit screenshots van de Rockstar-website blijkt dat spelers kunnen vissen, minigolfen en poolen.

Watersport

Op het water wordt de gameplay verder uitgebreid. Zo lijkt het erop dat spelers kunnen duiken en kent de game een groot aantal watervervoersmiddelen, zoals een kajak.

Hovercrafts

Het valt op dat er een grote hoeveelheid watervoertuigen aanwezig is in GTA 6. Zo zijn er jetski's, jachten en containerschepen. Ook bevindt er zicht een hovercraft in de trailer, waarop vermoedelijk Lucia door de moerassen racet.

Gamen

Niet geheel toevallig lijkt Jason zelf ook te gamen, zo zien we aan de PlayStation 5-achtige console en -controller in de tweede trailer. Gezien de Grand Theft Auto-reeks altijd uitgebreide televisieprogramma's toont in de game, zou het zomaar kunnen zijn dat we kunnen gamen in GTA 6.

Heists

Een van de meest fundamentele onderdelen uit Grand Theft Auto 5 lijkt ook naar het vervolg te komen: heists. Deze overvallen plannen en uitvoeren beslaat een groot deel van de missies in GTA 5 en lijkt op basis van de beelden en de opzet van het verhaal wederom belangrijk te worden. Ook lijkt het erop dat spelers weer kleine winkels kunnen overvallen.

Sociale media

Sociale media lijken een groot onderdeel van de game te zijn. Zo zien we een hoop livebeelden vanuit het eerste persoonsaanzicht en van npc's die elkaar filmen. Vermoed wordt daarom dat spelers een sociaal media-account moeten runnen, of op z'n minst als onderdeel van missies sociale mediacontent moeten maken.

Base jumping

In het openingsshot van de trailer is een gigantische radiotoren te zien, die erg doet denken aan de torens uit GTA 4 en GTA 5. In die games zijn dat uitgelezen mogelijkheden om van grote hoogte te base jumpen.

Meer vermoedelijke gameplayaspecten van GTA 6

De persoon die het nummer van Tom Petty and the Heartbreakers in de trailer correct heeft voorspeld, kwam met een paar andere mogelijke details over de game, al zijn deze natuurlijk niet bevestigd.

Volgens de ingewijde zouden we bijvoorbeeld kunnen dual-wielden - een apart wapen in elke hand gebruiken - is de game bloediger en zouden ledematen van lichamen af kunnen komen. Verder zou het stelen van auto's moeilijker worden, is er de mogelijkheid om drie-tegen-drie-potjes basketbal te doen en zou de kleur van de lucht wisselen tussen oranje, roze en paars.

GTA Online in GTA 6

De singleplayercampagne van Grand Theft Auto 6 en de bijbehorende online modus van de game zouden wel eens los van elkaar kunnen worden verkocht. Dat claimt Rockstar-insider Tez2 op de GTA Forums. Zowel Grand Theft Auto 4 als het vijfde deel in de reeks kregen na verloop van tijd een online modus. Hoewel een dergelijke toevoeging aan GTA 6 nog niet bevestigd is, is het wel aannemelijk dat een online modus voor Grand Theft Auto 6 uiteindelijk verschijnt.

Of de toevoeging van een online-modus aan GTA 6 invloed heeft op het bestaan van GTA Online, de modus die geïntroduceerd werd als onderdeel van Grand Theft Auto 5, is niet bekend. Op de vraag of Rockstar de modus van GTA 5 zou sluiten wanneer de online variant van het zesde deel uitkomt, antwoordde Take-Two ceo Strauss Zelnick als volgt (via IGN):

"Ik ga theoretisch spreken, want ik ga het niet hebben over een specifiek project als daar nog geen aankondiging van is gedaan, maar over het algemeen onderhouden we onze projecten wanneer de consumenten nog steeds met die titels bezig zijn."

GTA Online in Grand Theft Auto 6 wordt mogelijk een metaverse als Fortnite en Roblox

Het online handelsmagazine Digiday heeft schijnbaar met een aantal insiders uit de industrie gesproken. Daaruit blijkt dat Rockstar van GTA Online mogelijk een metaverse-achtige ervaring wil maken, vergelijkbaar met Fortnite en Roblox. Inhoudelijk zou dit betekenen dat creators zelf ervaringen kunnen neerzetten in de wereld en met de assets van GTA 6. Diezelfde creators zouden mogelijk ook geld kunnen verdienen aan deze ervaringen. Rockstar is hier volgens Digiday al over in gesprek gegaan met grote content creators.

Een andere hint naar de plannen van de ontwikkelaar is dat Rockstar in 2023 de teams achter populaire GTA 5- en Red Dead Redemption 2-mods bemachtigde, die aan roleplaying-gerelateerde mods voor die games werkten. Online roleplaying in GTA Online is in de laatste jaren ontzettend populair geworden, en mogelijk wil Rockstar meer investeren in de immersie die het team bij CFX.RE eerder neer heeft gezet voor hun nieuwe metaverse.

Hoeveel GTA's heb ik nog in me?

De wacht op GTA 6 duurt al geruime tijd, waar vroeger vervolgdelen van vele grote franchises vrij snel achter elkaar uitkwamen. Michel schreef hierover, en hoeveel GTA-games hij nog verwacht te spelen als de huidige ontwikkelingstijden van de industrie zo lang blijven.

GTA en Red Dead: de belangrijkste Rockstar-onthullingstrailers tot nu toe

Met de onthullingstrailer van GTA 6 officieel uit wordt het tijd om eens terug te blikken op eerdere trailers van zowel GTA als Red Dead, en de strategie die Rockstar daarbij hanteerde. Vooral sinds de opkomst van YouTube en social media lijkt Rockstar de voorkeur te geven aan het zelf aankondigen van releases, met minimale betrokkenheid bij andere evenementen. Meer daarover lees je hier.

Rockstar heeft ondersteunende GTA-studio gekocht

Rockstar Games en Take-Two hebben aangekondigd dat de GTA 6-ontwikkelaar Video Games Deluxe heeft gekocht. Deze ondersteunende studio werkte eerder al aan updates voor Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition en ports van zowel L.A. Noire als L.A. Noire: The Case Files.

De studio gaat nu door het leven als Rockstar Australia, maar waar het bedrijf aan werkt is niet bekend. Het is mogelijk dat er meegeholpen wordt aan de ontwikkeling van Grand Theft Auto 6, maar er kan net zo goed gewerkt worden aan een mogelijke port van GTA 4.

Screenshots GTA 6

De eerste screenshots en key art gingen gepaard met de trailer van GTA 6. Bekijk er hieronder een aantal:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!