De kritiek op Pokémon is terecht, maar fans gaan te ver
Gamer.nl
Nieuws

De kritiek op Pokémon is terecht, maar fans gaan te ver

Deze week verschenen Pokémon Sword en Shield, twee van de meest controversiële Nintendo-games aller tijden. Nog nooit eerder ontvingen Pokémon-games namelijk zoveel kritiek van de fans, nota bene nog voor release. Een deel van deze kritiek is naar mijn mening absoluut valide, maar de manier waarop sommige fans dit uiten gaat veel te ver.

De aankondiging van Sword en Shield werd na de Pokémon Direct voor E3 vrij goed ontvangen. De op het Verenigd Koninkrijk gebaseerde Galar-regio zag er lekker kleurrijk uit en de starters vielen in goede aarde. Pokémon-fans waren sowieso enthousiast over het idee van een ‘hardcore’ Pokémon-titel voor de Switch, na de versimpelde Pokémon Let’s Go: Pikachu en Eevee. Dat sentiment sloeg echter om tijdens E3 2019, waar Junichi Masuda van Game Freak een pijnlijke mededeling deed: de National Dex ontbreekt in Sword en Shield. Oftewel: je kunt niet alle pokémon in de game verzamelen.

©GMRimport

Zelf kreeg ik de mededeling niet mee, want nadat hoofdredacteur Lucas en ik waren bijgekomen van de aankondiging van Zelda: Breath of the Wild 2 moesten we als de bliksem naar de E3-beurs. Gedurende de dag bleek echter dat Pokémon-fans niet blij waren met het ontbreken van de National Dex. Dat is naar aanloop van release alleen maar erger geworden. De onofficiële Reddit-pagina staat momenteel in vuur en vlam, media die de game wél hebben gespeeld en een goed cijfer geven krijgen kritiek en YouTube-reacties omtrent de games kun je beter vermijden.

Een grote teleurstelling

Laat ik vooropstellen dat ik de kritiek die Game Freak voor zijn kiezen krijgt grotendeels terecht vind. Als iemand die sinds de Game Boy Advance-delen al z’n pokémon overzet naar het nieuwste deel, is het jammer dat het niet mogelijk is om je collectie over te dragen. Sommige monsters zijn een herinnering aan mensen die ik niet meer zie en anderen doen me simpelweg denken aan de avonturen die ik in oudere games heb beleefd. Daarbij ontbreken er wel érg veel populaire pokémon in Sword en Shield, zoals de meeste starters. Voor buitenstaanders is dat wellicht geen probleem, maar voor spelers die de franchise al jaren volgens is dat een grote teleurstelling.

Bovendien is de manier waarop Game Freak de tekortkomingen van Sword en Shield uitlegt niet altijd even tactvol. Zo was aanvankelijk de boodschap dat het toevoegen van de National Dex, en daarmee dus zo’n negenhonderd pokémon animeren en balanceren, ten koste zou gaan van nieuwe features die de game juist fris maken. Enerzijds is dat begrijpelijk, want Game Freak bestaat uit een relatief klein team en er moet ergens een grens getrokken worden. Anderzijds is Pokémon met een geschatte 95 miljard aan opbrengst de allergrootste franchise ter wereld, groter Star Wars, Harry Potter en Spider-Man. Ergens moet er toch ruimte zijn voor een complete Pokédex zonder dat de ontwikkeling de soep in loopt?

Veel reviews halen de tekortkomingen wel aan, zoals Tom in de Gamer.nl-review, maar beargumenteren waarom ze lang niet zoveel impact hebben op de ervaring als de pessimisten doen vermoeden.

-

©GMRimport

Hoewel het ontbreken van de National Dex verreweg het grootste kritiekpunt op de games is, zijn er nog andere dingen waar fans zich aan storen. Een groot deel hiervan is erg vergezocht, maar er zijn ook punten die naar mijn mening terecht zijn. Neem de animaties van pokémon tijdens gevechten. Deze

Watch on YouTube

legt uit dat ze door de jaren heen geleidelijk zijn verbeterd en dat het een wonder is dat Game Freak het zo lang heeft volgehouden. Uit de analyse blijkt echter ook dat veel effecten en bewegingen tussen pokémon worden gedeeld, wat in Sword en Shield nog steeds het geval is. Vooral op het grote scherm valt op hoe statisch en – zeker voor een Switch-game - ondermaats gevechten eruitzien.

Deze week gooiden dataminers olie op het vuur door te beweren dat Game Freak 3D-modellen heeft hergebruikt uit de 3DS-games, wat Game Freak eerder dit jaar ontkende. Hoewel het mij gezien de technologie sterk lijkt, kan ik niet inschatten of de ontdekking ook bewijs is voor het hergebruiken van modellen. Mocht dat zo zijn, dan had Game Freak er inderdaad eerlijk over moeten zijn. Samen met het ontbreken van de National Dex was het in ieder geval aanleiding voor veel Twitter-gebruikers om de hashtag #GameFeakLied (niet te verwarren met een Game Freak-lied) in het leven te roepen om de ontwikkelaar te bekritiseren.

Te ver

Dat is waar de naar mijn mening deels terechte kritiek omslaat in onacceptabel gedrag. Een deel van de ‘fans’ heeft zich de afgelopen tijd op walgelijke manieren geuit, niet zelden gericht aan specifieke werknemers. Art director James Turner wordt op Twitter totaal belachelijk gemaakt en er wordt geëist dat regisseur Shigeru Ohmori en producer en medeoprichter Junichi Masuda ontslag nemen. Ook verscheen er een lachwekkende petitie om de game te verbieden in de Verenigde Staten.

Volgens geruchten is de werknemers van Game Freak het lachen echter vergaan. De moraal zou nog nooit zo laag zijn geweest vanwege de felle kritiek en zelfs doodsbedreigingen, waardoor lanceerevenementen zouden zijn geannuleerd. Dat is het moment om je te beseffen dat het gaat over een videogame, niet om iets écht belangrijks.

©GMRimport

Uitstekende games

Het ironische is dat Pokémon Sword en Shield vooralsnog uitstekende games blijken te zijn. Veel reviews halen de tekortkomingen wel aan, zoals Tom in de Gamer.nl-review, maar beargumenteren waarom ze lang niet zoveel impact hebben op de ervaring als de pessimisten doen vermoeden. Er is een grote kans dat de games wederom uitstekend verkopen en alles weer pais en vree is.

En de volgende games? Junichi Masuda heeft mij persoonlijk verteld dat er geen plannen zijn om de National Dex te implementeren in de toekomst, maar ik hoop dat de ontwikkelaar alsnog een manier vindt om dit recht te trekken. Een uitbreiding van het team moet absoluut kunnen, of desnoods een klein deel van de monsters beschikbaar maken om competitief mee te vechten en de rest gewoon in de game stoppen. Kom op Game Freak, ik wil gewoon weer met m’n oude vrienden op avontuur!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!