De multiplayer van Marvel's Avengers baart ons zorgen
Gamer.nl
Nieuws

De multiplayer van Marvel's Avengers baart ons zorgen

Nadat we afgelopen jaar de solocampagne van Marvel's Avengers mochten spelen, hebben we nu eindelijk een voorproefje van de multiplayer gekregen. De inspiratie van Destiny is duidelijk, al lijkt de game zich nog niet daarmee te kunnen meten.

Avengers is een wat vreemde game. Bij de onthulling tijdens E3 in 2019 leek het op een algemene actietitel met meerdere personages, snel camerawerk en een script dat duidelijk geïnspireerd was door de eerdere Marvel-films. Maar volgens ontwikkelaar Crystal Dynamics is er ook een gigantisch multiplayeraspect waar toen nog verrassend weinig over werd gezegd.

Op 14 augustus start een bèta van de multiplayer, waar wij samen met een select aantal journalisten alvast een paar weken eerder toegang toe hebben gekregen. Die testversie begint eerst met een lange tutorial: in welgeteld anderhalf uur aan verhaalmissies worden de systemen van de game langzaam geïntroduceerd en uitgelegd. Dat begint met de introductie van het verhaal, die tijdens E3 2019 ook werd getoond. Daarna plaatst de bèta je in de schoenen van Bruce Banner en Ms. Marvel die samen op zoek gaan naar Iron Man's kunstmatige intelligentie.

©GMRimport

Vechten alsof het 2008 is

Hoewel die tutorial lang zijn tijd neemt, is het gevechtssysteem van de game niet héél diepgaand. Je hebt knoppen om mee te slaan en om weg te rollen, plus een combinatie van schouderknoppen om bijvoorbeeld lasers te schieten of stenen te werpen. Druk de R2-knop in en je gebruikt een vaardigheid uniek voor het personage waarmee je speelt. Ms. Marvel kan groeien, Iron Man blokkeert aanvallen met een schild en de Hulk kan zijn woede gebruiken om te genezen.

Die R2-vaardigheid is het voornaamste dat personages van elkaar onderscheidt. Ze vechten daarnaast min of meer hetzelfde, wat op momenten ook wat ongeïnspireerd aanvoelt. Het vechtsysteem van Marvel's Avengers doet denken aan actiespellen uit de hoogtijdagen van de Xbox 360 en PlayStation 3, zoals Dante's Inferno of de Castlevania-reboot. Je bent meestal bezig met op knoppen rammen totdat er geen vijanden meer in beeld staan, zonder je al te veel zorgen te maken over het ontwijken of pareren van aanvallen.

Je speelt de missies samen, maar van écht coöperatief spel lijkt vooralsnog geen sprake.

-

Onheilspellend gevoel

Dat systeem werkt in de solomissies aan het begin van de bèta prima, als het verhaal je voortgang stuwt. Toch bereik je na een uur een punt waarop de game hordes aan vijanden naar je toe blijft gooien en de verveling begint toe te slaan. Een onheilspellend gevoel na zo'n korte speeltijd, gezien de uiteindelijke game vele malen langer duurt.

De game heeft wel de gebruikelijke haken om je geïnteresseerd te houden: personages groeien gestaag in level en kunnen nieuwe vaardigheden ontgrendelen, die gevechten iets gevarieerder maken. In kistjes zit ook uitrusting die iedere held kan dragen om zijn of haar statistieken te verhogen. Dat is puur voor de hogere cijfertjes: geen van de pantsers die wij vonden veranderden hoe de helden er uitzien. Dat kan alleen met de skins die in de cash shop worden verkocht. Jammer.

©GMRimport

Multiplayer

Uiteindelijk vinden Bruce en Ms. Marvel de kunstmatige intelligentie, waarmee ze het commandocentrum in een oud schip van de Avengers kunnen heractiveren. Daar begint de daadwerkelijke bèta: verspreid over een kaart zijn verschillende multiplayermissies die je samen met anderen kunt spelen. Dit zijn nagenoeg allemaal vrij korte levels, waarbij je met maximaal vier spelers vaak een basis aanvalt om daar de vijanden uit te schakelen. We waren gemiddeld een minuut of vijf bezig met eentje.

Je speelt de missies samen, maar van écht coöperatief spel lijkt vooralsnog geen sprake. De vaardigheden die personages uniek maken zijn vooral bedoeld om in je eentje wat mee te doen. De geneeskracht van de Hulk is ideaal in hectische situaties, maar doet uiteindelijk weinig om je teamgenoten te redden. Dat terwijl een goede synergie tussen personages games zoals Destiny en World of Warcraft zo interessant maakt om samen te spelen.

Het voelde hierdoor een beetje alsof we met andere mensen samen dezelfde singleplayergame speelden. Dat hoeft op zich niet erg te zijn: het kan hartstikke leuk zijn om samen met een groep vrienden je door een campagne heen te werken. Maar de bèta van Avengers alterneert tussen multiplayermissies en momenten dat je solo moet spelen. Hierdoor moet je een groep steeds tijdelijk opbreken om het verhaal verder te spelen, waarna je later weer samen verder kan. En de missies die je samen speelt voelden ook als het saaiste onderdeel van de bèta.

©GMRimport

Bugs, bugs, bugs

De hoeveelheid bugs is nog een reden tot zorg. Het spel liep meerdere malen vast of teleporteerde ons naar lege kamers waar niks te doen was. Menu's stopten met functioneren en de animatie van personages hield er bij willekeur mee op. Allemaal mogelijkheden bij een vroege perspreview van een game: de game is immers nog niet af. Maar deze hoeveelheid fouten zien we zelden bij een spel dat al zo ver gevorderd moet zijn.

Dat geldt een beetje voor alle bovenstaande kritiek. Er is bij een preview altijd een kans dat een hoop dingen nog worden aangescherpt en veranderd. Maar Avengers moet al over een maand in de winkels liggen, wat de ontwikkelaars nog maar weinig tijd biedt. We worden er nerveus van.

Marvel's Avengers verschijnt op 4 september voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Stadia. Eind dit jaar is hij ook te spelen op PlayStation 5 en Xbox Series X.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen
Gamer.nl
Nieuws

Devil May Cry-regisseur zou graag remake ontwikkelen

Hideki Kamiya zou ook graag een remake van Viewtiful Joe maken

Hideki Kamiya, de regisseur van de allereerste Devil May Cry, heeft de wens uitgesproken om een remake van die game te ontwikkelen.

Dat liet hij weten in een video op zijn YouTube-kanaal. Daarin werd hem de vraag gesteld of hij aan een remake van Devil May Cry zou willen werken, waarop hij positief antwoordde. Ook lijkt het hem interessant om aan een remake van Viewtiful Joe te werken.

Devil May Cry verscheen in 2001 op de PlayStation 2. De ontwikkeling van de actiegame begon met de intentie om Resident Evil 4 te maken, maar al snel groeide het uit tot een compleet nieuw spel. Vietwiful Joe kwam in 2003 uit op de GameCube en biedt sidescrolling-actie.

Remakes van Devil May Cry en Viewtiful Joe van Kamiya lijken niet meer zo onwaarschijnlijk als voorheen. Kamiya is inmiddels al enige tijd vertrokken bij PlatinumGames en heeft zijn onafhankelijke ontwikkelstudio Clovers Inc. opgericht. Hij heeft de handen ineengeslagen met Capcom voor een vervolg op cultgame Okami. Capcom is ook de eigenaar van Devil May Cry en Viewtiful Joe.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen
Gamer.nl
Nieuws

Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen

Het zou om de grootste overname in de Nederlandse esports ooit gaan

De internationale esportsorganisatie Team Liquid heeft EA Sports FC-team Team Gullit overgenomen. De organisatie praat over de grootste overname in de Nederlandse esports ooit.

Het in 2018 opgerichte Team Gullit geldt als een van de meest succesvolle Nederlandse EA Sports FC-teams (voorheen Fifa). Zo heeft het team twee Europese kampioenschappen, de eChampions League en de Fifae World Cup gewonnen. De overname komt niet uit de lucht vallen: vorig jaar namen Team Liquid en Team Gullit al gezamenlij kdeel aan de Esports World Cup. Team Gullit zal voortaan uitkomen onder de naam Team Liquid.

Victor Goossens, co-CEO en oprichter van Team Liquid: “Team Gullit heeft iets bijzonders neergezet met hun vernieuwende en ondernemende aanpak. Ze combineren het opleiden van talent met sterke content, slimme marketing en een krachtige link met Ruud Gullit – een icoon in het Nederlandse voetbal. Hun hoofdkantoor in Alkmaar wordt een extra Team Liquid-hub in Nederland, een plek waar we spelers-bootcamps en fan-events tot leven brengen. We zijn trots dat ze nu onderdeel zijn van Team Liquid."

Ook Team Gullit-medeoprichter Schalk Stalman is enthousiast: “Toen Corné Dubelaar en ik Team Gullit oprichtten in 2018, dachten veel mensen dat het enkel voortkwam uit mijn persoonlijke passie voor EA FC. Maar ik heb altijd geloofd in de culturele en commerciële impact van gaming – en EA FC in het bijzonder – en deze overname bevestigt dat. In mijn ogen kan Team Gullit nog succesvoller worden onder de vleugels van Team Liquid, en als adviseur zal ik nauw betrokken blijven bij dat proces.”

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!