De Nacon MG-X maakt van je telefoon een Xbox-handheld
Gamer.nl
Nieuws

De Nacon MG-X maakt van je telefoon een Xbox-handheld

Met Xbox Game Pass is tegenwoordig een enorme bibliotheek aan volwaardige consolegames via de cloud te spelen. Een handjevol is te spelen met touchbesturing, maar voor games als Halo, Forza Horizon 4 en Rainbow Six Siege heb je toch echt een controller nodig. Je kunt dan natuurlijk een losse (Xbox-)controller aansluiten, maar wie het gemak van een echte handheld zoekt, is aan het juiste adres bij de Nacon MG-X.

De Nacon MG-X werkt in principe met iedere Android-game die een controller ondersteunt, maar de fabrikant promoot vooral het gebruik in combinatie met Game Pass. Die games hebben immers de meeste baat bij een controller. De MG-X heeft Xbox-branding en op de doos prijkt zelfs het officiële ‘Designed for Xbox’-predicaat. Met zijn matzwarte plastic past ‘ie dan ook perfect bij de Xbox-familie.

©GMRimport

Xbox switch

Grappig genoeg doet het ontwerp verder meer denken aan een Nintendo Switch. Je schuift de delen van de controller een beetje uit elkaar, plaatst je telefoon in het midden, verbindt ‘m met bluetooth en bent klaar om te gamen. Nacon beweert overigens om onduidelijke redenen dat de controller geschikt is voor telefoons met een maximale schermgrootte van 6.7”, maar mijn Samsung Galaxy Note 10+ met een schermdiagonaal van 6.8” past in de praktijk moeiteloos.

Het stevige uitschuifmechanisme klemt je telefoon strak vast. Dat mechanisme is zelfs zo sterk, dat je moet oppassen wanneer je je telefoon er weer uithaalt. Voor je het weet zit er een vinger klem – ondergetekende spreekt uit ervaring. Verder is de controller slim ontworpen. Dankzij de rubberen bekleding aan de binnenkant hoef je je geen zorgen te maken over beschadigingen aan je telefoon. Door het afgeronde ontwerp blijft er bovendien wat ruimte achter de telefoon zitten, zodat die zijn warmte nog een beetje kwijt kan. Ook handig: het uitgeschoven plastic is wat dunner, waardoor er aan de linkerkant iets meer ruimte achter de telefoon zit. Zelfs een dik camera-eiland moet dus geen probleem zijn.

De knoppen en analoge sticks voelen robuust, de achterkant geeft dankzij de rubberen afwerking lekker veel grip en de controller is vrij licht

-

Even wennen, maar bijzonder vertrouwd

Met de telefoon op zijn plek heb je vervolgens echt wat voelt als een Xbox-handheld in je handen, met alle knoppen die je normaal terugvindt op een officiële controller – inclusief de Xbox-knop. Om de controller compact en draagbaar te houden, zijn er wel wat aanpassingen gedaan. De knopjes zijn natuurlijk kleiner en de analoge sticks zijn wat ‘platter’, maar vooral de triggers zijn echt anders dan we gewend zijn. Ze zijn namelijk een stuk minder ver in te drukken dan triggers op een reguliere controller. Om toch goed te kunnen doseren, bieden ze aanzienlijk meer weerstand. Dat is eventjes wennen, maar werkt in de praktijk uitstekend.

Er valt bijzonder weinig af te dingen op de MG-X. De knoppen en analoge sticks voelen robuust, de achterkant geeft dankzij de rubberen afwerking lekker veel grip en de controller is vrij licht. Compleet met telefoon ligt het geheel daarom erg lekker in de hand. De Nacon MG-X is zowat de perfecte demonstratie van cloud gaming met Game Pass. Het maakt niet uit of de tv bezet is of dat je onderweg bent. Met deze controller speel je met hetzelfde gemak op je telefoon.

©GMRimport

Wel blijft de controller zónder telefoon vrij groot. Je stopt ‘m daarom niet makkelijk in je broekzak, maar in een rugtas vormt het formaat geen probleem. Ook kan het onhandig zijn dat je je telefoon niet kunt opladen tijdens het spelen. De USB-poort zit immers vrijwel altijd onderaan de telefoon, en de zijkanten zijn juist geblokkeerd. Bij sommige toestellen geeft dat wellicht ook wat problemen met de speakers. De batterij van de controller zelf gaat zo’n twintig uur mee, dus dat zal niet snel een probleem vormen. Verder is het goed om te weten dat de controller echt alleen met Android werkt. iPhone-bezitters moeten dus helaas verder kijken.

Hoewel de Nacon MG-X niet helemaal perfect is, voelt een potje Halo met deze controller uiteindelijk bijna net zo vertrouwd als op een Xbox. Een groter compliment kunnen we eigenlijk niet geven.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Met de Nacon MG-X verander je je Android-telefoon in een volwaardige Xbox-handheld. De controller werkt namelijk vlekkeloos met alle games op Xbox Game Pass. Hij ligt bovendien aangenaam in de hand en past wat design betreft perfect binnen de Xbox-familie. Dit is een zeer serieuze optie wanneer je graag Xbox Game Pass-games op je Android-telefoon speelt.

Plus- en minpunten
  • Volwaardige Xbox-controller, ligt goed in de hand, telefoon zit muurvast zonder risico op beschadigingen, minimalistisch design
  • Oppassen als je de telefoon uit de controller haalt, telefoon kan niet worden opgeladen tijdens het spelen, vrij groot wanneer ‘ingeklapt’, werkt alleen met Android

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!