De PlayStation 5 krijgt mogelijk veel minder remasters
Gamer.nl
Nieuws

De PlayStation 5 krijgt mogelijk veel minder remasters

Zoals het er nu naar uitziet kan de PlayStation 5 bij release PS4-games afspelen. Backward compatibility is goed nieuws, maar naar verluidt kan de console straks ook oudere games remasteren door middel van emulatie. Dat betekent mogelijk dat we minder remasters gaan zien zoals die nu uitgebracht worden. Voor gamers is dit onderaan de streep goed nieuws.

Mensen met een Xbox One in huis hoor je er nooit over klagen: backward compatibility, oftewel de mogelijkheid om oudere games op de meest recente console te spelen. PlayStation 4-gamers kennen deze luxe niet; het is niet mogelijk een PS3- of PS2-schijfje op de PS4 af te spelen, aangezien de console die disks niet ondersteunt. Daardoor is er, ondanks alle moeite van Microsoft, ruimte ontstaan op de markt voor een speciaal type spellen: remasters. Aanvankelijk ging het om opgepoetste spellen die een generatie eerder uitkwamen, maar dat liep al snel uit de hand.

Wat ooit begon met titels als Grand Theft Auto 5, Tomb Raider: Definitive Edition en The Last of Us Remastered, is uitgemond in complete remakes in de vorm van Crash Bandicoot: N-Sane Trilogy, de Yakuza Kiwami-serie en Ratchet & Clank. Waarom? Omdat gamers de remasters massaal in huis haalden. De strategie bleek een succes en daardoor kon er ook meer geïnvesteerd worden. En als het niet om remakes ging, dan konden gamers qua remasters vaak rekenen op allerlei extra downloadable content die meteen werd meegeleverd, los van de betere grafische prestaties.

©GMRimport

PS5 kan mogelijk spellen mooier maken

Het lijkt er op dat het einde van de remaster zoals we hem nu kennen, nabij is. Als we de nieuwe geruchten mogen geloven, dan kan de PlayStation 5 namelijk oudere PS4-spellen zelf remasteren. Dat zou gebeuren via emulatie. Tijdens het inmiddels bekende interview met Wired heeft PlayStation-architect Mark Cenry de PS4-game Marvel’s Spider-Man gespeeld op een dev-kit van de PlayStation 5. Niet alleen zouden de laadtijden korter zijn geweest, ook zouden de resolutie, framerate en processorsnelheid er flink op vooruit zijn gegaan.

Op moment van schrijven is er nog niet veel bekend over de PS5, diens technische details en de mogelijkheden. Toch lijkt het er op dat de console straks in staat is oudere games te verbeteren zoals de PlayStation 4 Pro dat kan doen met oudere PS4-spellen. Daardoor zou het dus zomaar kunnen dat de simpele remaster in de toekomst kan verdwijnen. Want waarom zou iemand nog de volle mep willen betalen voor een beter ogende game, terwijl het schijfje van het spel dat die persoon al heeft liggen, precies hetzelfde kan wanneer je hem in de PS5 stopt?

Ondertussen probeert Microsoft gamers zover te krijgen over te stappen op een digitale toekomst. Nu is het al mogelijk Xbox- en Xbox 360-spellen te spelen op je Xbox One, die er veel beter uitzien dan destijds en ook veel soepeler draaien. Het Amerikaanse bedrijf zou dus gek zijn om de lijn van backward compatibility niet door te trekken naar de opvolger van de Xbox One, die mogelijk dus in staat is Xbox One-spellen af te spelen. Die games gaan er dan ongetwijfeld ook beter uitzien dan nu het geval is. De traditionele remaster lijkt dus heel weinig ruimte te krijgen in de toekomst.

©GMRimport

Minder remasters, meer remakes

Het betekent natuurlijk niet dat er helemaal geen remasters meer verschijnen. Ontwikkelaars kunnen er nog altijd voor kiezen een game opnieuw uit te brengen, maar dit keer in de vorm van een completer pakket (zoals een Game of the Year-editie of Director’s Cut). Simpele remasters die alleen de graphics oppoetsen en waar ontwikkelaars verder weinig moeite in stoppen zullen mogelijk veel minder voorkomen. Dat zorgt voor ruimte voor meer remakes van spellen die al jaren geleden zijn uitgebracht. Games als Resident Evil 2 Remake laten zien dat er nog steeds een markt voor is.

Mocht deze ontwikkeling zich doorzetten - afhankelijk van of de geruchten rondom de PlayStation 5 kloppen - dan heeft dat voor- en nadelen. Uitgevers zijn straks minder geneigd games van een generatie geleden opnieuw uit te brengen, waardoor sommige series die destijds minder goed presteerden geen tweede kans krijgen. Uiteindelijk wint de gamer, omdat het aanbieden van backward compatibility, zeker met de toevoeging van remastering door middel van emulatie, een waardevolle toevoeging en veel klantvriendelijker is. Zo hoef je minder vaak twee keer in de buidel te tasten voor dezelfde game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid
Gamer.nl
Nieuws

Sackboy is uit het PlayStation Productions-logo gegooid

Wat betekent dat voor de toekomst van het personage?

Sackboy - bekend van de LittleBigPlanet-games en Sackboy: A Big Adventure - maakt geen onderdeel meer uit van het huidige PlayStation Productions-logo.

Socialmediagebruiker realradec onthulde na het zien van de Until Dawn-film dat Sackboy niet meer in het PlayStation Productions-logo voorafgaand aan de film voorkomt. Voorheen maakte Sackboy nog wel onderdeel uit van dit logo. Andere personages zoals Ratchet and Clank, Astro Bot en Nathan Drake komen nog wel voor in het logo.

Het is op moment van schrijven niet bekend waarom Sackboy niet meer in het logo voorkomt, maar Sony lijkt steeds minder nadruk op het personage en de LittleBigPlanet-franchise te leggen. Zo zijn LittleBigPlanet 3 en alle LittleBigPlanet-dlc vorig jaar uit de PlayStation Store gehaald. Wel is Sackboy: A Big Adventure nog altijd te koop.

Vorig jaar bleek dat Sony-studio Media Molecule, dat de eerste LittleBigPlanet-games heeft ontwikkeld, bijna werd opgeheven tijdens een ontslagronde. Zover bekend werkt de studio inmiddels al een tijdje aan een nieuwe IP, die naar verluidt niet op de meest recente game van de ontwikkelaar, Dreams, lijkt.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Half-Life 3 al van begin tot eind speelbaar

Er gaan al geruime tijd geruchten over de komst van de game

Het nog onaangekondigde Half-Life 3 zou al vanaf begin tot eind speelbaar zijn bij Valve.

Dat claimt gerenommeerde Half-Life-insider Tyler McVicker. In een recente livestream beantwoordde hij vragen van kijkers. Zo werd hij gevraagd wanneer Half-Life 3 uitkomt, waarop hij het volgende meldde: "Waarschijnlijk dit jaar, of de aankondiging vindt in ieder geval dit jaar plaats."

Hij liet daarbij weten dat de ontwikkeling van het spel al vergevorderd is. "De game is van begin tot eind speelbaar. De ontwikkeling is verder gevorderd dan ooit, en ze zijn nu aan het optimaliseren. Ze zetten de puntjes op de i."

Afgelopen jaar claimde Valve-insider Gabe Follower meermaals informatie over een langverwacht vervolg op Half-Life 2 te hebben. Rond de jaarwisseling meldde hij bijvoorbeeld dat er al enkele maanden speeltests voor de game werden gehouden. Dit jaar liet hij daarbij weten dat de game wordt geoptimaliseerd.

Officieel is er nog altijd geen Half-Life 3 aangekondigd, al hintte de stemacteur achter het personage G-Man mogelijk wel naar de komst van de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!