De Scuf Instinct Xbox-controller is een fijne controller voor teveel geld
PU.nl
Nieuws

De Scuf Instinct Xbox-controller is een fijne controller voor teveel geld

Wie op zoek is naar een pro-controller voor Xbox en pc heeft tegenwoordig zat opties om uit te kiezen. Ontwerp je liever je eigen controller, dan kun met Xbox Design Lab aan de slag. Maar wat nou als je zelf een controller mét pro-functionaliteiten wilt samenstellen? Dan kom je uit bij de Scuf Instinct-serie.

De controllers van Scuf liggen niet standaard in de winkel. Je maakt ‘m altijd op maat in hun webshop. De opties komen deels overeen met hetgeen Microsoft aanbiedt met Xbox Design Lab, al zijn er wel wat belangrijke verschillen. Je kunt de controller voorzien van allerlei verschillende kleuren, maar Scuf biedt ook een aantal grafische ontwerpen aan. Je eigen ontwerp insturen is helaas niet mogelijk, dus je moet wel van een van de standaard ontwerpen houden. Je hebt dan in ieder geval een zeer opvallende controller in handen.

©GMRimport

Kies zelf je analoge sticks

Het belangrijkste voordeel van de Scuf Instinct ten opzichte van de Xbox Design Lab-controllers, is dat je ook de analoge sticks kunt aanpassen. Je kunt kiezen voor standaard pookjes, maar ook verhoogde sticks of een ‘domed’ ontwerp. Hogere sticks geven meer nauwkeurigheid, wat ten koste gaat van reactiesnelheid. De keuze tussen een afgeronde bovenkant of toch een kuiltje is vooral smaakgebonden. Het is hoe dan ook aan jou om te kiezen. En als je de ene blauw wil maken en de ander rood, dan kan dat overigens ook.

Dat Scuf juist op dit vlak een stapje verder gaat is logisch, want de fabrikant zet de controllers neer als professionele controllers. Ze zijn standaard voorzien van extra knoppen op de achterkant. Ook zit op de controller een aparte muteknop: handig voor als je veel met een headset speelt. De duurdere Scuf Instinct Pro heeft bovendien instelbare triggers, zodat je sneller de trekker over kan halen in schietspellen.

©GMRimport

Elegante knoppen aan de achterzijde

We ontvingen een willekeurig gegenereerde configuratie van de Scuf Instinct ter test. Dat is dus de variant zonder aanpasbare triggers, met een vanaf-prijs van 189,99 euro. Als we deze configuratie proberen na te maken, komen we op circa 215 euro uit. Buiten de aanpassingen – ons exemplaar kwam met een niet te missen gouden koikarper-faceplate en aangepaste analoge sticks – lijkt de Scuf Instinct als twee druppels water op een officiële Xbox-controller. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar persoonlijk vind ik de Xbox-controller vrijwel perfect. Dit exemplaar ligt dus ook direct heerlijk in de hand.

Het belangrijkste verschil zit ‘m in die extra knoppen op de achterkant. Deze oplossing is wat eleganter dan de pedalen die we bij veel andere Pro-controllers zien, waaronder de Elite-controllers van Microsoft zelf. Ze zitten meer genesteld, precies waar je je middelvinger houdt. Daardoor kan het wel lastig zijn om beide knoppen aan één kant tegelijk in te drukken; het voelt natuurlijker om je middelvinger omhoog óf omlaag te bewegen, al kun je er in uiterste nood vaak ook met je ringvinger wel bij.

In de praktijk is dat niet snel een probleem. Je kunt de functie van de extra knoppen immers zelf programmeren en alles dus precies afstellen op de games die jij graag speelt. Dat programmeren is even een beetje geklungel met wat knoppencombinaties, maar aangezien je drie verschillende profielen kunt opslaan, zul je dit niet vaak hoeven te doen. Je kunt voor Halo en Call of Duty dus andere instellingen gebruiken, zonder dat je steeds de configuratie moet aanpassen.

©GMRimport

Premium details…

Ook de analoge sticks van Scuf vallen positief op. Ze hebben een hele lekkere textuur die zacht aanvoelt en tóch heel veel grip geeft. De standaard pookjes met een ‘kuiltje’ zijn bovendien vlakker dan de standaard Xbox-controllers, waardoor er meer ruimte voor je duim is. Het verschil is klein, maar het zijn echt de fijnste pookjes die we ooit onder de duimen hebben gehad.

Verder is het een leuk detail dat het batterijklepje magnetisch is. Dat geeft toch net wat meer een premium gevoel. Daarnaast mag benoemd worden dat de controller draadloos is. Dat is bij third-party controllers een zeldzaamheid. Veel fabrikanten schermen dan met inputlag, maar stiekem geven wij toch wel de voorkeur aan het gemak van draadloos. Wie inputlag toch wil uitsluiten, kan ‘m ook met de meegeleverde USB-C kabel aansluiten. 

…maar geen premium afwerking

Daar staat tegenover dat de Scuf Instinct op sommige vlakken wat goedkoop aanvoelt. De achterkant is van glad plastic en de triggers geven minder weerstand dan de officiële controller. Bovendien klikt de faceplate soms maar moeizaam vast, alsof ‘ie nét niet past. Dat soort minpunten mogen in dit prijssegment niet voor komen.

Die minpunten maken van de Scuf Instinct een gecompliceerd geval. De controller is op veel manieren aan te passen, waardoor je echt een unieke controller in handen hebt. Bovendien speelt ‘ie dankzij de aangepaste analoge sticks en genestelde knoppen aan de achterkant erg fijn. Je betaalt alleen wel erg veel geld voor maar een beperkt aantal pro-features, terwijl ook de algehele bouwkwaliteit net geen recht doet aan het prijskaartje.   

Oké
Conclusie

De Scuf Instinct is een fijne controller, maar bij controllers uit dit prijssegment mag je meer dan alleen ‘fijn’ verwachten. Door aanpasbare triggers en de antisliptextuur voor de handvatten voor te behouden aan de nóg duurdere Instinct Pro, verliest de ‘normale’ Instinct een beetje zijn bestaansrecht. Bovendien mist de Instinct de premium afwerking die bij dit prijskaartje past. Voor professionele gamers zijn er betere opties. Ook een controller zelf samenstellen kan goedkoper.

Plus- en minpunten
  • Veel aanpasbare opties om je eigen unieke controller samen te stellen, ontwerp identiek aan de originele Xbox-controller, erg fijne analoge sticks, extra knoppen op de achterkant elegant weggewerkt
  • Standaard Instinct mist essentiële pro-features, voelt goedkoper aan dan het prijskaartje doet vermoeden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation
PU.nl
Nieuws

Nieuwe Forza Horizon 5-wagenkleur eert zowel Xbox als PlayStation

Toepasbaar op de Lamborghini Revuelto

Er is eerder deze week een nieuwe kleurstelling voor een auto aan Forza Horizon 5 toegevoegd die zowel PlayStation- als Xbox-consoles in het zonnetje zet.

Het gaat om een kleurstelling in neongroen en felblauw, om respectievelijk Xbox en PlayStation mee uit te beelden. Deze kleurstelling is specifiek voor de Lamborghini Revuelto bedoeld en kan dus alleen op die wagen worden toegepast.

Deze wagen kan vrijgespeeld worden in de nieuwe Horizon Realms-modus door de Horizon Stadium-race te winnen, terwijl de kleurstelling ontgrendeld kan worden door de code '687 884 132' te gebruiken door naar 'Find New Designs' te gaan in de Designs and Paint-tab in de Garage.

De kleurstelling is natuurlijk uitgebracht om te vieren dat Forza Horizon 5 inmiddels niet alleen meer op Xbox en pc, maar ook op PlayStation 5 speelbaar is. De PS5-versie is exact gelijk aan de Xbox- en pc-versies, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De content die in de Xbox- en pc-versies van de game alleen tijdelijk beschikbaar was, zijn beschikbaar in de nieuwe Horizon Realms-modus. Die is via een update ook aan de Xbox- en pc-versies van de game toegevoegd. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space
PU.nl
Nieuws

Campagne nieuwe Battlefield geïnspireerd door Civil War en Dead Space

De game komt ergens voor april 2026 uit, onthulling vindt deze zomer plaats

De campagne van de aankomende nieuwe Battlefield is volgens de makers van de game geïnspireerd door de film Civil War en de game Dead Space.

Dat liet senior producer Philippe Ducharme weten aan Inverse. Volgens hem is de vorig jaar verschenen Alex Garland-film Civil War een "goede referentie" voor sommige dingen die de ontwikkelaars in het spel willen creëren.

In Civil War staat een Verenigde Staten centraal waarin een burgeroorlog het land verscheurt. De film volgt een team journalisten dat met militairen richting Washington, D.C. reist om verslag te doen van de vijandelijke overname van het Witte Huis.

Ducharme laat ook weten dat de remake van Dead Space impact heeft gemaakt op de ontwikkeling van de nieuwe Battlefield. Gedurende de ontwikkeling van Dead Space leerden de ontwikkelaars meer over de "spanningscurve" en hoe de transitie van één plotpunt naar de volgende "zowel hoge als lage punten nodig heeft om de interesse van spelers te behouden". Hoewel een game als Battlefield een heel ander soort beestje is, zijn er toch lessen gehaald uit de Dead Space-ontwikkeling.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug.

Via Battlefield Portal worden diverse tests gehouden, waarvan al meermaals gameplay is gelekt. Uitgever Electronic Arts liet daarbij onlangs weten dat de nieuwe Battlefield ergens aankomende zomer wordt onthuld en voor april 2026 uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!