De SteelSeries Arctis 9 Wireless-headset richt zich op multi-inzetbaarheid
Gamer.nl
Nieuws

De SteelSeries Arctis 9 Wireless-headset richt zich op multi-inzetbaarheid

Het Deense SteelSeries richt zich met de Arctis-serie op gamers die op zoek zijn naar multi-inzetbare oplossingen. De Artcis 9 Wireless-headset wil daar onder andere door middel van de Dual Wireless-mogelijkheden en de extra lange batterijduur in voorzien.

SteelSeries Arctis 9 Wireless 

Prijs: €199,99

Verbinding: 2.4Ghz Wireless, bluetooth, minijack

Compatibiliteit: Volledig compatibel middels 2.4Ghz met Windows, Mac, PS4 en PS5 en beperkt compatibel met alle apparaten die bluetooth of minijackverbindingen ondersteunen

RGB features: Nee

Batterijduur: 20 uur

Het is niet de eerste keer dat we een SteelSeries-headset onder de loep nemen. In De Grote Gameheadset Round-Up van afgelopen jaar, kwam de SteelSeries Artcis Pro met bijbehorende gamedac zelfs als beste uit de test. De Arctis 9 Wireless heeft geen externe dac, maar richt zich juist een stuk meer op de gamer die één headsetoplossing wil voor zowel gamegebruik als onderweg. De Arctis 9 Wireless wil hierin zoals gezegd voorzien door middel van Dual Wireless en een lange batterijduur, maar ook aan het gebruiksgemak en het comfort is gedacht. Al deze opties hebben wel een flink prijskaartje, de Arctis 9 kost je 199,99 euro maar is hij dat waard?

Bouwkwaliteit

De oorkussens op SteelSeries Arctis-headsets zijn misschien wel de meest comfortabele kussens die op een gameheadset te vinden zijn. De kussens zelf zijn ongelofelijk zacht en de stoffen bekleding ademt goed, waardoor er vrijwel geen warmteopbouw ontstaat bij langdurig gebruik. Ook het welbekende elastiek in de hoofdband is wederom van de partij. Dat elastiek laat de headset als het ware op je hoofd zweven en ook dat komt het comfort van de Arctis 9 Wireless zeker ten goede. Om de pasvorm te perfectioneren, is de hoogte van de schelpen te verstellen door dit elastiek langer of korter te maken.

De batterij van de Artcis 9 levert maar liefst twintig uur luisterplezier op een volle lading. Je zou wellicht verwachten dat zo’n flinke batterij negatieve implicaties heeft voor het gewicht van de headset, maar dat blijkt in de praktijk totaal niet het geval. De Arctis 9 Wireless is redelijk licht en voelt daarnaast stevig en betrouwbaar aan. De harde, plastic schelpen zijn met een enkel scharnier verbonden met de door metaal verstevigde hoofdband. De schelpen kunnen een volledige 90 graden draaien waardoor de headset om je nek kan hangen. Omdat de schelpen zelf echter niet in hoogte verstelbaar zijn, maar het verstelmechaniek in de hoofdband zit, drukken ze in deze positie wel iets tegen de nek aan.

©GMRimport

Op de rechteroorschelp vind je een volumewiel, een microfoon-muteknop, een aan- en uitknop en de bluetoothverbindingsknop. Zowel de bluetoothknop als de microfoonmuteknop geven bij gebruik een audiocue. Onderop de rechterschelp zit daarnaast ook een oplaadingang en een share-port. De share-port kun je gebruiken om een tweede headset of oordoppen in de Arctis 9 te pluggen. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens een couch co-op eenvoudig je medespeler van geluid voorzien zonder ingewikkeld te hoeven doen met bekabeling. Ook samen muziek luisteren behoort uiteraard tot de mogelijkheden. Je kunt de share-port ook gewoon gebruiken om de headset via een minjackkabel aan je gewenste device te verbinden: genoeg verbindingsmogelijkheden dus.

Op de linkerschelp van de Arctis 9 is er een tweede wieltje te vinden om de balans tussen het game- en chatgeluid te besturen. De kenmerkende, uitschuifbare microfoon is hier ook wederom van de partij. Er is een klein, rood ledlampje op het uiteinde van de microfoon gemonteerd die aangeeft of de mutefunctie is in- of uitgeschakeld en de sidetone gaat automatisch aan als de microfoon wordt uitgeschoven. De microfoon is een prima optie voor de gemiddelde multiplayergame, maar niet overtuigend genoeg als je graag streamt

Verbindingsopties en software

We stipten al even de bluetooth- en minijackverbindingen aan, maar de Arctis 9 Wireless wordt hoofdzakelijk verbonden via een 2.4Ghz draadloze verbinding. De meegeleverde dongle maakt hem compatibel met Windows, Mac, PS4 en PS5, maar middels de minijackverbinding is deze headset natuurlijk met vrijwel elk denkbaar gamedevice te verbinden. De ronde dongle sluit je aan via een zeer lange usb-a-kabel, wat het eenvoudig maakt om hem ideaal te positioneren: juist uit het zicht, of dichterbij voor een betere verbinding. Daarnaast vind je op de achterkant van deze, kleine cirkelvormige verbinder ook nog twee minijackingangen: een game-in en een line-out. Zo kun je ook een andere headset via deze dongle verbinden of een microfoon aansluiten. Zodra er gebruikt wordt gemaakt van deze ingangen, vervallen de draadloze verbindingsmogelijkheden van de dongle echter wel.

Net als veel van de Arctis-headsets, is ook de Arctis 9 ‘dual wireless’ te gebruiken. Dat betekent in de praktijk dat je tegelijk zowel via de 2.4Ghz-verbinding als via bluetooth verbonden kunt zijn met deze headset. Zo kun je tijdens het gamen bijvoorbeeld muziek luisteren vanaf een tweede apparaat of je telefoon opnemen. Het maken van zowel draadloze- als bluetoothverbindingen gaat ongelofelijk gestroomlijnd. Beide verbindingen zijn vlot in gebruik, erg stabiel en reiken behoorlijk ver. Het enige, kleine minpunt bij het gebruik van de bluetoothverbinding is dat deze af en toe in sluimerstand verdwijnt als er te lang geen audio wordt afgespeeld. Als de verbinding vervolgens weer om actie wordt gevraagd, ontstaan er soms kortstondig zachte tikken of plops.

Verbind je de Arctis 9 met een Windows-pc, dan kun je gebruikmaken van de SteelSeries Engine 3. Je kunt in deze softwarehub onder andere equalizerinstellingen aanpassen, verschillende klankprofielen opslaan en de Dts Headphone X 2.0 7.1 surround sound inschakelen. De Dts-codec wordt in meerdere headsets gebruikt om surround sound-effecten te creëren en de codec laat zich vaak kenmerken door zijn subtiliteit, zo ook bij de Arctis 9. Het surround sound geeft net een klein beetje meer ruimtelijkheid in de klank, die er tijdens het gamen voor kan zorgen dat je je wat meer bezighoudt met omgevingsgeluiden. Het komt daarmee voornamelijk tragere, verhalende games ten goede. Voor muziek is dit surround sound een wat minder goede match, omdat er wat precisie en definitie uit de klank verdwijnt.

©GMRimport

Klank

Zonder 7.1 surround sound klinkt de Arctis 9 Wireless heel behoorlijk. Wat direct opvalt bij het luisteren van muziek, is dat er behoorlijk veel pit in de hogere frequentieregionen zit. Bij modernere, elektronische muziek zorgt dit soms voor wat onaangename schelheid, maar over het algemeen genomen levert het een prettige definitie op. Het laag is, ondanks de kleinere 40mm drivers, goed op orde. Dat wil zeggen: er is een flinke hoeveelheid van. Zeker niet storend, maar wel duidelijk benadrukt. Dit komt in sommige genres de impact en overtuiging zeker ten goede, maar er zijn - net als het geval is bij de hogere frequentieregionen - ook momenten dat het wat veel wordt.

Tijdens het gamen zijn deze eigenschappen echter precies wat je wilt. Het stevige laag zorgt namelijk voor een groot gevoel van immersie, een nadruk op de actie en nadruk op filmische elementen. De Arctis 9 weet op een knappe manier zowel goed om te gaan met snelle actie, als bij tragere games ongedwongen en gemakkelijk te klinken. De hoge frequenties zijn hier en daar behoorlijk agressief, maar in games zelden storend. Ze dragen hier juist bij aan de uitstekende lokalisatie en maken het volgen van in-game audiocues een fluitje van een cent.

©GMRimport

Concluderend

De Arctis 9 Wireless is een zeer comfortabele, goed gebouwde headset met een behoorlijke hoeveelheid aan verbindingsopties. Dat maakt dat deze headset, mits je er vrede mee hebt geen gebruik te kunnen maken van de prima 7.1 surround sound of equalising, voor vrijwel alle gameplatformen een prima optie biedt. De klank van de headset is daarnaast overtuigend en leent zich goed voor de multi-inzetbaarheid die SteelSeries voor ogen heeft - met als kleine kanttekening dat bij elektronische genres het hoog af en toe wat schel klinkt.

De uitzonderlijk lange batterijduur en de eenvoud en snelheid waarmee bluetoothverbindingen worden gemaakt, zorgt er daarnaast voor dat de Arctis 9 een headset is die je prima mee kunt nemen. Daarmee wordt direct het meest positieve punt van deze headset benadrukt: het gebruiksgemak. De Arctis 9 werkt zowel met bluetooth als de 2.4Ghz draadloze verbinding uitzonderlijk vlot. Dat zorgt ervoor dat je deze headset snel oppakt om eventjes wat te luisteren of kijken; alles werkt in een handomdraai. Dat maakt van de Arctis 9 de perfecte headset voor de gamer die op zoek is naar multifunctionaliteit, goed geluid uitstekend comfort.

Lees meer hardware-reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuw Sephiroth-ontwerp hint mogelijk naar derde Final Fantasy 7 Remake-deel
Gamer.nl
Nieuws

Nieuw Sephiroth-ontwerp hint mogelijk naar derde Final Fantasy 7 Remake-deel

Het nieuwe ontwerp is op een Magic: The Gathering-kaart te zien

Op een Magic-speelkaart staat een opmerkelijk nieuw design van Final Fantasy 7-personage Sephiroth. Fans vermoeden dat dit een voorbode is voor het slotstuk in de Final Fantasy 7 Remake-trilogie.

In verband met een samenwerking tussen Magic: The Gathering en Square Enix komen er speelkaarten gebaseerd op Final Fantasy-personages uit. Er zijn ook meerdere kaarten waarop Sephiroth wordt afgebeeld. Een aantal van deze kaarten zijn geïllustreerd door Tetsuya Nomura, die heeft gewerkt aan de oorspronkelijke game en de creative director van de remakes is.

Eén van de kaarten toont Safer Sephiroth, een baas die aan het einde van de oorspronkelijke game voorkomt. Op de kaart oogt hij echter anders dan in de game. Nomura op social media: "Er is een reden dat het ontwerp van Safer Sephiroth op de kaart anders is dan in de game, maar daar kan ik helaas niet meer informatie over delen." Fans vermoeden dan ook dat het wel eens een voorbode kan zijn voor zijn uiterlijk in de derde Final Fantasy 7 Remake-game.

De remake van de rpg-klassieker Final Fantasy 7 wordt in drie delen uitgebracht. Final Fantasy 7 Remake en Final Fantasy 7 Rebirth zijn al uit, en het slotstuk in de trilogie is op dit moment in ontwikkeling. Eind vorig jaar bleek dat het verhaal voor het derde deel is geschreven.

Afgelopen november liet Square Enix weten dat in de derde game de Highwind - een luchtschip - zal voorkomen waarmee de spelwereld verkend kan worden. De makers hebben laten weten niet 'vals te spelen' en dat het de bedoeling is dat spelers geheel vrij worden gelaten bij het gebruik van dit schip.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de derde Final Fantasy 7 Remake-game moet verschijnen - er is nog niets getoond van het spel. Wel overweegt Square Enix om de game op Unreal Engine 5 in plaats van Unreal Engine 4 te laten lopen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Grand Theft Auto 6-uitstel heeft impact op alle gamebedrijven'
Gamer.nl
Nieuws

'Grand Theft Auto 6-uitstel heeft impact op alle gamebedrijven'

'Het is een gigantisch spel van 4D-schaken dat in de gehele game-industrie wordt gespeeld'

Het pas aangekondigde uitstel van Grand Theft Auto 6 van aankomend najaar naar mei volgend jaar heeft impact op alle gamebedrijven, zo heeft Bloomberg-journalist Jason Schreier geschreven.

Begin deze maand werd aangekondigd dat Grand Theft Auto 6 niet meer aankomend najaar uitkomt, maar op 26 mei 2026. In het Bloomberg-artikel van Jason Schreier schetst de journalist een beeld van de mogelijke obstakels die dit uitstel voor gamebedrijven oplevert.

Hoewel sommige bedrijven tevreden lijken met het uitstel - zo brengt Electronic Arts de nieuwe Battlefield voor april 2026 uit en kunnen games als Marathon en Ghost of Yotei dit jaar zonder problemen uitkomen - levert het uitstel bij andere uitgevers en ontwikkelaars juist weer stress op.

Zo heeft een ontwikkelaar van een grote multiplayergame aan Schreier verteld dat ze hun game voorheen van aankomend najaar naar het voorjaar van 2026 hebben uitgesteld. Dit werd mede gedaan omdat de game meer ontwikkeltijd nodig had, maar ook om uit het vaarwater van Grand Theft Auto 6 te blijven. "Het zou erg duur zijn om hun game wederom uit te stellen, maar tegelijk met GTA 6 uitkomen kan catastrofaal zijn. Maar wat als ze hun game weer uitstellen, en GTA 6 ook weer wordt uitgesteld?"

Andere ontwikkelaars hebben aan Schreier gemeld dat ze hun game voor het najaar van 2026 gepland hebben staan, en dat ze bidden dat Rockstar GTA 6 niet weer uitstelt. Sommige bedrijven hopen er juist wel op, zodat ze een excuus hebben om hun game pas in 2027 uit te brengen en zo meer tijd hebben voor de ontwikkeling. "Het is een gigantisch spel van 4D-schaken dat in de gehele game-industrie wordt gespeeld."

Het artikel van Schreier onderstreept alleen maar de column van ondergetekende die kort na het uitstel online kwam op PU, waarin we meldden dat de game-industrie te afhankelijk is van GTA 6. "In een industrie waarin men maanden, soms jaren vooruit moet plannen, zullen veel uitgevers na de aankondiging van de GTA 6-releasedatum toch weer met de handen in het haar zitten", zo schreven we.

Overigens bracht Rockstar Games kort na de aankondiging van het uitstel een nieuwe trailer uit van Grand Theft Auto 6. Die kan hier bekeken worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!