'Digitale games leverden 96 miljard euro op in 2018'
Gamer.nl
Nieuws

'Digitale games leverden 96 miljard euro op in 2018'

Superdata Research heeft het jaarlijkse rapport over de game-industrie gepubliceerd. In het rapport meldt het bedrijf dat digitale games in 2018 goed waren voor een bedrag van omgerekend 96 miljard euro.

Het rapport vermeldt cijfers over de industrie verdeeld over digitale games en interactieve media. Bij de digitale games was het grootste aandeel aan inkomsten afkomstig van mobiele games. Op dit platform werd in 2018 namelijk omgerekend 53,7 miljard euro gegenereerd. Dit hoge bedrag was met name te danken aan gratis games waarvan 62 procent afkomstig was van mobiele games uit Azië. Gratis games waren over het algemeen voor tachtig procent verantwoordelijk voor de totale inkomsten van digitale games in 2018. Daarentegen genereerden Europa en Noord-Amerika samen tachtig procent van alle inkomsten van premium games.

Pc-games waren goed voor 31,3 miljard euro in 2018 en consolegames zorgden voor 11,1 miljard euro aan inkomsten. In het rapport wordt ook het succes van Red Dead Redemption 2 uitgelicht dat in het vierde kwartaal van 2018 452 miljoen euro opleverde. Met dit hoge bedrag wordt verwacht dat het nog meer gaat bijdragen aan de totale inkomsten van premium games in 2019 via onder andere de multiplayer-modus Red Dead Online. In totaal werd met digitale games in 2018 ruim 96,3 miljard euro gegenereerd. Volgens het rapport is dit een groei van tien procent ten opzichte van het jaar ervoor.

©GMRimport

Superdata Research meldt verder dat inkomsten voor gratis games in 2019 meer gaat toenemen. Met name in Europa en Noord-Amerika wordt er een stijging verwacht. Echter gaan volgens het bedrijf de inkomsten in Azië enigszins dalen. Hoe dan ook werd er in totaal 77 miljard euro aan inkomsten verkregen door gratis games. Het rapport vermeldt dat Fortnite van grote invloed was op de groei van het algehele bedrag dat verantwoordelijk voor 2,1 miljard euro in 2018. Naast Fortnite worden ook titels als Dungeon Fighter Online, League of Legends en Pokémon Go genoemd.

Premium games waren goed voor een totaalbedrag van 15,6 miljard euro in 2018. Dit is volgens Superdata Research een stijging van tien procent ten opzichte van 2017. Opvallend is dat het grootste aandeel van de inkomsten afkomstig is uit Noord-Amerika en Europa. Azië heeft slechts een klein aandeel in de totale inkomsten en lijken uit de cijfers relatief meer geïnteresseerd te zijn in games die gratis te spelen zijn. Toch wordt in alle drie de gebieden verwacht dat de inkomsten van premium games blijven groeien in 2019.

©GMRimport

In 2018 was PlayerUnknown's Battlegrounds de game die de meeste inkomsten genereerden van alle pc- en consolegames met een omzet van ongeveer 900 miljoen euro. Dit bedrag was 19 procent meer dan wat de game opleverde in 2017. Na PUBG volgen Fifa 18, GTA 5 en Call of Duty: Black Ops 4. Het succes van Black Ops 4 is volgens het rapport met name veroorzaakt door de toevoeging van de battle royale-modus Blackout. Uiteindelijk verdiende de game ruim 537 miljoen euro in 2018.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox verhoogt prijzen van consoles, accessoires en games
Gamer.nl
Nieuws

Xbox verhoogt prijzen van consoles, accessoires en games

De prijsverhoging van hardware gaat vandaag in, van games aankomend najaar

Xbox heeft de prijzen van Xbox-consoles en -accessoires wereldwijd verhoogd. Later dit jaar gaan ook de prijzen van Xbox-games omhoog.

Eerder vandaag lekte de Franse winkelketen Micromania al een prijsverhoging voor alle Xbox Series X en S-modellen, en Microsoft heeft inmiddels aan plekken als Windows Central en Eurogamer bevestigd dat de prijsverhoring doorgaat.

Dat betekent dat de Xbox Series X vanaf nu 599,99 euro kost, de 2TB Galaxy Black-version 699,99 euro en de Series X Digital 549,99 euro. De Series S met 512GB kost 349,99 euro en de Series S met 1TB 399,99 euro.

De standaard draadloze Xbox-controller kost nu 64,99 euro, een gekleurde versie kost 69,99 euro. Speciale edities kosten 79,99 euro, terwijl de Core- en Full-versies van de Xbox Elire Controller Series 2 respectievelijk 149,99 euro en 199,99 euro gaan kosten.

Het is de bedoeling dat rond de feestdagen prijzen van Xbox-games ook omhoog gaan. In de Verenigde Staten kunnen de grootste games 80 dollar gaan kosten - wat zich mogelijk naar 90 euro in Europa vertaalt. Eerder kondigde Nintendo al aan dat de fysieke versie van Switch 2-game Mario Kart World ook 90 euro gaat kosten. Prijzen voor Xbox Game Pass worden op moment van schrijven niet verhoogd.

Eerder vandaag onthulde Microsoft zijn kwartaalcijfers, waaruit bleek dat de gamedivisie van het bedrijf een stijging in omzet heeft waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel loopt de omzet gerelateerd aan hardware alsmaar terug. Microsoft lijkt dat ook een steeds grotere focus te hebben op het verkoop van games en services - ook op andere systemen. Dit verklaart mogelijk deels waarom de prijzen van hardware nu omhoog gaan - op deze manier haalt het bedrijf zoveel mogelijk omzet uit de verkoop van zijn consoles.

De huidige gezondheid van de wereldwijde economie speelt mogelijk ook een rol. Microsoft is dan ook niet de enige binnen de game-industrie die zijn prijzen omhoog gooit. Afgelopen april ging de prijs van de PlayStation 5 Digital Edition bijvoorbeeld omhoog.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames
Gamer.nl
Nieuws

Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames

Takahisa Taura heeft zijn eigen ontwikkelstudio opgericht

Takahisa Taura, een van de prominentere ontwikkelaars bij de Japanse studio PlatinumGames, is vertrokken bij het bedrijf.

Er gaan al geruime tijd geruchten dat diverse topmensen binnen PlatinumGames zijn vertrokken bij het bedrijf. Taura was een van de ontwikkelaars waar de geruchten de ronde over deden, aangezien hij alle vermeldingen gerelateerd aan PlatinumGames eind vorig jaar van social media haalde.

In het meest recente nummer van het Japanse gametijdschrift Famitsu (via Genki) heeft Taura nu bevestigd inderdaad te zijn vertrokken bij PlatinumGames, en zijn eigen bedrijf genaamd Eel Game Studio te hebben opgericht. Meer informatie gaf hij vooralsnog niet. Taura is vooral bekend van zijn werk als regisseur van Switch-spel Astral Chain en als de ontwerper van Nier: Automata.

Ondanks de aanhoudende berichten van talent dat PlatinumGames verlaat, liet het bedrijf eerder dit jaar weten positief naar de toekomst te kijken: "We blijven nieuwe uitdagingen aangaan om games te creëren die mensen verrassen en vreugde brengen. We kijken uit naar jullie blijvende ondersteuning van Bayonetta en PlatinumGames!" Als snel voegde het bedrijf daad bij woord toen Ninja Gaiden 4 werd onthuld, dat Platinum samen met Team Ninja ontwikkelt. Onlangs werd ook een vacature van het bedrijf gespot waarin gerefereerd wordt naar een online actiegame.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!