Schrijver Drew Karpyshyn vertrok omdat BioWare te zakelijk werd
PU.nl
Nieuws

Schrijver Drew Karpyshyn vertrok omdat BioWare te zakelijk werd

Drew Karpyshyn, schrijver voor onder andere Mass Effect en Baldur’s Gate, stopte bij BioWare omdat hij het bedrijf te zakelijk vond worden.

Karpyshyn verliet BioWare in 2018 en op zijn blog vertelt hij dat het bedrijf na zijn succes te zakelijk werd. “Toen ik begon bij BioWare was alles nieuw en opwindend. Het was een droombaan”, schrijft hij. “Maar onze groei en succes brachten ook verandering met zich mee. We werden steeds zakelijker. We konden minder vaak dingen maken waar we van hielden en het team werd gepusht om games te maken op basis van marktverkenning in plaats van onze creatieve instincten en passies. Mijn droombaan werd een baan en ik verloor het enthousiasme en de opwinding die ik ooit had.”

©GMRimport

De schrijver zit al twintig jaar in de game-industrie en 2018 was niet de eerste keer dat hij BioWare verliet. In 2012 verliet hij het bedrijf om een aantal boeken te schrijven. Drie jaar later kwam hij terug bij BioWare om aan Star Wars: The Old Republic te werken en later ook aan Anthem. Hij noemt zichzelf op zijn blog een verhalenverteller. "Of dat nu met boeken, games of scenario's zijn".

In hetzelfde bericht laat Karpyshyn weten dat hij nu een andere baan heeft. Hij is hoofdschrijver voor Archetype Entertainment. Karpyhyn wordt hiermee herenigd met zijn oude collega James Ohlen die BioWare vlak na Karpyhyns vertrek ook verliet en vervolgens Archetype Entertainment opzetten. Deze nieuwe gamestudio valt onder de Wizards of the Coast-paraplu, bekend van onder andere Magic: The Gathering en Dungeons & Dragons. “Ik ben al in lange tijd niet zo enthousiast geweest om aan een project als deze te werken.” Het is niet de eerste keer dat Karpyhyn met Wizards of the Coast werkt. Dit bedrijf publiceerde eerder zijn eerste boek.

Het zal wel anders worden voor Karpyshyn in deze nieuwe studio. "Ik weet dat we grote schoenen moeten vullen. Met BioWare hadden we een groot nalatenschap". Enkel een succesvolle en geliefde game is echter niet genoeg voor Karpyshyn.

"Ik geloof echt dat we bij Archetype over het talent en de kansen beschikken om iets geweldigs te doen!"

-

Karpyshyn laat weten dat hij bij Archetype weer zijn passie heeft gevonden. “De sfeer van de studio doet me denken aan mijn eerste dagen bij BioWare. Ik voel de magie in de lucht”. Aan welk project hij op dit moment werkt, kan Karpyshyn niet vertellen, maar zelf is de schrijver positief. “Deze weg is maar het begin, het zal lang en uitdagend zijn, maar voor het eerst in een lange tijd kan ik niet wachten om deze weg te bewandelen.”

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!