E3-analyse: De Switch komt op stoom
PU.nl
Nieuws

E3-analyse: De Switch komt op stoom

Nintendo zond - zoals het bedrijf de laatste jaren doet - een Direct uit in plaats van dat het een persconferentie hield tijdens E3. Hoewel de Direct maar zo'n 40 minuten duurde, zat hij bomvol met aankomende games voor de Switch.

Er was nauwelijks een moment van rust te vinden in de video. De ene na de andere titel passeerde de revue, met veel games die dit of anders begin volgend jaar uitkomen. Daarmee is de Switch nu echt op stoom gekomen. Nintendo's volledige focus op de hybride console - er werd geen 3DS-game onthuld - en de toenemende aandacht van third parties legt bepaalt geen windeieren.

Watch on YouTube

Games van Nintendo zelf kregen zoals gewoonlijk het leeuwendeel van de aandacht. Aangezien Nintendo op meerdere momenten per jaar een Direct uitzendt, waren een behoorlijk aantal first-party games al eerder aangekondigd. Dat neemt niet weg dat de remake van Zelda: Link's Awakening, Pokémon Sword en Shield, Luigi's Mansion 3, Fire Emblem: Three Houses en Daemon X Machina geen welkome toevoegingen aan de Direct waren. Ook PlatinumGames' Astral Chain zag er fijn uit. De spellen zorgen voor een gevarieerde line-up op Switch dit jaar.

De enige grote domper voor fans was het uitstel van Animal Crossing: New Horizons. Het spel had eigenlijk dit jaar nog moeten uitkomen, maar verschijnt nu pas in maart 2020. Een tegenvaller, maar de eerste gameplaybeelden maakten veel goed en zoals gezegd staat er al behoorlijk wat op stapel voor de Switch dit jaar.

Watch on YouTube

Het begin en het einde van de presentatie waren zelfs weggelegd voor een game die al lang en breed beschikbaar is: Super Smash Bros. Ultimate. Toch zorgen de aankomende dlc-personages vaak voor veel enthousiasme bij fans, en zeker de komst van Banjo en Kazooie - inmiddels eigendom van concurrent Microsoft - was een behoorlijke verrassing. De alsmaar sneller draaiende geruchtenmolen van de afgelopen weken heeft er misschien wel voor gezorgd dat de aankondiging wat inleverde qua onvoorstelbaarheid.

Watch on YouTube

Zoals gezegd beginnen ook steeds meer third parties hun games uit te brengen op de Switch. Dat is ook niet gek met de alsmaar groeiende userbase van de console. Toch blijft het vooral bij spellen die vaak al geruime tijd op andere consoles verkrijgbaar zijn, zoals Super Lucky's Tale, Alien Isolation en Spyro Reignited Trilogy. De aankondiging van The Witcher 3: Wild Hunt is echter wel een hele grote - vooral omdat het spel grafisch zoveel indruk maakt op andere platformen. Het blijft afwachten of de game ook op de Switch fatsoenlijk draait, maar dat het een mooie titel is om dit jaar voor de Switch te verkopen, staat buiten kijf.

Niemand doet echter zo goed aan verrassingen als Nintendo, en die waren dan ook in relatief grote getale aanwezig - zeker vergeleken met anders persconferenties op deze E3. No More Heroes 3, Trials of Mana, een remake van Panzer Dragoon, en vooral de dikke vette kers op de taart: de eerste beelden van een direct vervolg op The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Zeker laatstgenoemde titel zorgde voor een positieve tendens rondom deze Direct.

Watch on YouTube

Waar veel bedrijven deze E3 in een soort tussenjaar zitten, wachtend op de volgende generatie, is dat bij Nintendo niet het geval. Dat is natuurlijk niet gek, want de Switch zit nu in zijn derde jaar. Het heeft Nintendo de kans gegeven met een dikke line-up op de proppen te komen. Voor de allernieuwste en grafisch spectaculaire third party-games hoef je - op enkele uitzonderingen na - niet bij de Switch aan te kloppen, maar buiten dat is het lang geleden dat we zo'n uitgebreid en divers aanbod op een Nintendo-console hebben gezien.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!