E3-analyse: Microsoft heeft alles onder controle
PU.nl
Nieuws

E3-analyse: Microsoft heeft alles onder controle

Microsoft's E3-persconferentie toonde dat het bedrijf - zeker vergeleken met een paar jaar geleden - alles onder controle heeft. Toch hadden een paar grote verrassingen niet misstaan.

Het belangrijkste nieuws was zonder twijfel de info die over Project Scarlett werd gegeven. De nieuwe console wordt vier keer zo krachtig als de Xbox One X, ondersteunt 120fps, 8k en ray-tracing. De SSD wordt als virtuele ram gebruikt. De console komt eind 2020 uit en Halo Infinite wordt een launchgame. Hoewel we graag meer hadden gezien van de console zelf, was het daar waarschijnlijk nog te vroeg voor. Deze voorzichtige eerste kennismaking smaakt in ieder geval naar meer.

Watch on YouTube

Zeker nu Sony geen persconferentie op E3 houdt, stonden third party-games centraal tijdens Microsoft's presentatie. Een releasedatum voor Cyberpunk 2077 - 16 april 2020 - en het nieuws dat acteur Keanu Reeves een rol in de game krijgt, kon op veel applaus rekenen.

Ook de nieuwe game van FromSoftware, Elden Ring, maakte gamers snel enthousiast, al is dat vooral dankzij de reputatie van de Dark Souls-ontwikkelaar, want gameplay was nog niet te zien. Verder waren games als Star Wars Jedi: Fallen Order, Dying Light 2, Borderlands 3 en The Outer Worlds te zien. Genoeg materiaal dus om de bloeddruk bij gamers op te voeren.

Watch on YouTube

Op first-party gebied boekt Microsoft ook progressie, al is het waarschijnlijk nog niet de kwantiteit die gamers graag zouden zien. Naast bovengenoemde nieuwe Halo-game zitten spellen als Gears 5, Ori and the Will of the Wisps, Minecraft Dungeons, Battletoads en de nieuwe Ninja Theory-game Bleeding Edge er aan te komen. Ook worden bestaande games als State of Decay 2 en Forza Horizon 4 ondersteund met uitbreidingen - in het geval van laatstgenoemde game een toffe Lego-versie van het racespel.

De line-up van Microsoft zelf toont wat meer diversiteit dan dat we gewend zijn van het bedrijf. Toch lag de focus van de persconferentie nog steeds erg op third party-support. De vele studio-aankopen die Microsoft de afgelopen jaren heeft gedaan zijn een stap in de goede richting, maar dat gaan we in de komende jaren pas echt merken. Het bedrijf kondigde ook aan Double Fine - van Psychonauts 2 - te hebben gekocht. Weer een stap in de goede richting, en wederom een zet waar we waarschijnlijk pas na de release van Project Scarlett veel van gaan merken.

Watch on YouTube

Microsoft straalde een fijne zekerheid uit tijdens zijn E3-persconferentie. En dat is terecht: de line-up is dankzij de steeds toenemende first-party ondersteuning en de vele third party-games dik in orde. Tegelijkertijd hadden velen wellicht net iets grotere verrassingen verwacht. Een nieuwe Banjo-Kazooie bijvoorbeeld, of een paar grote nieuwe franchises die uit het niets kwamen.

Voor nu voelt het vooral alsof Microsoft deze generatie met een positieve noot aan het afsluiten is, en we het échte geweld de volgende generatie kunnen verwachten. De aankondiging dat Halo Infinite een launchgame is voor Project Scarlett, lijkt dat te bevestigen. Ondanks de in potentie geweldige games die dit en volgend jaar verschijnen, kijken we stiekem dus al vooral uit naar Microsoft op E3 2020 - het bedrijf staat mogelijk op het punt een nieuwe gouden periode in te gaan, maar we zijn er gevoelsmatig nog nét niet.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!