E3-analyse: Microsoft heeft alles onder controle
Gamer.nl
Nieuws

E3-analyse: Microsoft heeft alles onder controle

Microsoft's E3-persconferentie toonde dat het bedrijf - zeker vergeleken met een paar jaar geleden - alles onder controle heeft. Toch hadden een paar grote verrassingen niet misstaan.

Het belangrijkste nieuws was zonder twijfel de info die over Project Scarlett werd gegeven. De nieuwe console wordt vier keer zo krachtig als de Xbox One X, ondersteunt 120fps, 8k en ray-tracing. De SSD wordt als virtuele ram gebruikt. De console komt eind 2020 uit en Halo Infinite wordt een launchgame. Hoewel we graag meer hadden gezien van de console zelf, was het daar waarschijnlijk nog te vroeg voor. Deze voorzichtige eerste kennismaking smaakt in ieder geval naar meer.

Watch on YouTube

Zeker nu Sony geen persconferentie op E3 houdt, stonden third party-games centraal tijdens Microsoft's presentatie. Een releasedatum voor Cyberpunk 2077 - 16 april 2020 - en het nieuws dat acteur Keanu Reeves een rol in de game krijgt, kon op veel applaus rekenen.

Ook de nieuwe game van FromSoftware, Elden Ring, maakte gamers snel enthousiast, al is dat vooral dankzij de reputatie van de Dark Souls-ontwikkelaar, want gameplay was nog niet te zien. Verder waren games als Star Wars Jedi: Fallen Order, Dying Light 2, Borderlands 3 en The Outer Worlds te zien. Genoeg materiaal dus om de bloeddruk bij gamers op te voeren.

Watch on YouTube

Op first-party gebied boekt Microsoft ook progressie, al is het waarschijnlijk nog niet de kwantiteit die gamers graag zouden zien. Naast bovengenoemde nieuwe Halo-game zitten spellen als Gears 5, Ori and the Will of the Wisps, Minecraft Dungeons, Battletoads en de nieuwe Ninja Theory-game Bleeding Edge er aan te komen. Ook worden bestaande games als State of Decay 2 en Forza Horizon 4 ondersteund met uitbreidingen - in het geval van laatstgenoemde game een toffe Lego-versie van het racespel.

De line-up van Microsoft zelf toont wat meer diversiteit dan dat we gewend zijn van het bedrijf. Toch lag de focus van de persconferentie nog steeds erg op third party-support. De vele studio-aankopen die Microsoft de afgelopen jaren heeft gedaan zijn een stap in de goede richting, maar dat gaan we in de komende jaren pas echt merken. Het bedrijf kondigde ook aan Double Fine - van Psychonauts 2 - te hebben gekocht. Weer een stap in de goede richting, en wederom een zet waar we waarschijnlijk pas na de release van Project Scarlett veel van gaan merken.

Watch on YouTube

Microsoft straalde een fijne zekerheid uit tijdens zijn E3-persconferentie. En dat is terecht: de line-up is dankzij de steeds toenemende first-party ondersteuning en de vele third party-games dik in orde. Tegelijkertijd hadden velen wellicht net iets grotere verrassingen verwacht. Een nieuwe Banjo-Kazooie bijvoorbeeld, of een paar grote nieuwe franchises die uit het niets kwamen.

Voor nu voelt het vooral alsof Microsoft deze generatie met een positieve noot aan het afsluiten is, en we het échte geweld de volgende generatie kunnen verwachten. De aankondiging dat Halo Infinite een launchgame is voor Project Scarlett, lijkt dat te bevestigen. Ondanks de in potentie geweldige games die dit en volgend jaar verschijnen, kijken we stiekem dus al vooral uit naar Microsoft op E3 2020 - het bedrijf staat mogelijk op het punt een nieuwe gouden periode in te gaan, maar we zijn er gevoelsmatig nog nét niet.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames
Gamer.nl
Nieuws

Astral Chain-regisseur vertrokken bij PlatinumGames

Takahisa Taura heeft zijn eigen ontwikkelstudio opgericht

Takahisa Taura, een van de prominentere ontwikkelaars bij de Japanse studio PlatinumGames, is vertrokken bij het bedrijf.

Er gaan al geruime tijd geruchten dat diverse topmensen binnen PlatinumGames zijn vertrokken bij het bedrijf. Taura was een van de ontwikkelaars waar de geruchten de ronde over deden, aangezien hij alle vermeldingen gerelateerd aan PlatinumGames eind vorig jaar van social media haalde.

In het meest recente nummer van het Japanse gametijdschrift Famitsu (via Genki) heeft Taura nu bevestigd inderdaad te zijn vertrokken bij PlatinumGames, en zijn eigen bedrijf genaamd Eel Game Studio te hebben opgericht. Meer informatie gaf hij vooralsnog niet. Taura is vooral bekend van zijn werk als regisseur van Switch-spel Astral Chain en als de ontwerper van Nier: Automata.

Ondanks de aanhoudende berichten van talent dat PlatinumGames verlaat, liet het bedrijf eerder dit jaar weten positief naar de toekomst te kijken: "We blijven nieuwe uitdagingen aangaan om games te creëren die mensen verrassen en vreugde brengen. We kijken uit naar jullie blijvende ondersteuning van Bayonetta en PlatinumGames!" Als snel voegde het bedrijf daad bij woord toen Ninja Gaiden 4 werd onthuld, dat Platinum samen met Team Ninja ontwikkelt. Onlangs werd ook een vacature van het bedrijf gespot waarin gerefereerd wordt naar een online actiegame.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We geven MotoGP 25 weg voor de PS5
Gamer.nl
Nieuws

We geven MotoGP 25 weg voor de PS5

Vroemmmmmm

Voel je de wind al door je haren blazen, terwijl je rondscheurt op een motor? We mogen hopen van niet, want motorrijden zonder helm is levensgevaarlijk. Wie echt geen risico wil lopen kan ook virtueel gaan crossen in een game als MotoGP 25. En laat dat nou precies de game zijn die we deze week samen met bol weggeven.

In MotoGP 25 kun je kiezen tussen een realistische simulatie van het motorrijden, of een meer arcade-ervaring waar vooral het rondjes rijden centraal staat. In de Pro Experience moet je daarbij ook een oog houden op de brandstofmeter, verschillende onderdelen van de racebanen en dergelijke elementen die invloed hebben op het verloop van de race. 

Verder bevat de game een carreer-modus die jou in het midden van een raceweekend neerzet. Ook zijn er nieuwe online modi als estafetteraces en is het uiterlijk van jouw tweewieler ook vrij voor jou om je innerlijke ontwerper los te laten.

Dus wat moet je doen om MotoGP 25 te winnen? Ga naar de website van bol, vind de productcode in de url (bestaande uit zestien cijfers) en vul die hieronder in het invulformulier in! Vergeet ook niet je naam en emailadres in te vullen, dan sturen we je zo snel mogelijk een code om de game fysiek op bol.com te bestellen!

Doet het invulformulier het niet? Druk dan hier.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!