Call of Duty: Modern Warfare brengt de serie dichterbij dat legendarische vierde deel
Gamer.nl
Nieuws

Call of Duty: Modern Warfare brengt de serie dichterbij dat legendarische vierde deel

Wie rondkijkt op de beursvloer van E3 mist naast Sony wellicht een andere partij. Een uitgever die normaliter maar al te graag de nieuwste Call of Duty-game zo opzienbarend mogelijk tentoonstelt, maar dit jaar ontbreekt. Activision heeft geen booth dit jaar en was nergens te bekennen tijdens de persconferenties. Gelukkig mochten we Call of Duty Modern Warfare wel achter gesloten deuren aanschouwen én uitgebreid praten met narrative director Taylor Kurosaki over de schokkende insteek van de game, cross-play en meer.

Ontwikkelaar Infinity Ward haalde zelf al de controversiële missie No Russian aan, die je in de schoenen zet van een terrorist die een half vliegveld neermaait. Modern Warfare, een ‘heruitvinding’ van de franchise, wil eigenlijk een campagne van dit kaliber bieden door terrorisme en de morele dubbelzinnigheid van oorlog in beeld te brengen. En dat is behoorlijk confronterend als je over de top Specialists en fluoriserende wapens gewend bent.

©GMRimport

Confronterend

De eerste missie die we te zien krijgen is de aanloop naar een aanslag in Londen. In een lange straat die vaststaat met verkeer stap je met collega-agenten bewapend je auto uit naar aanleiding van een melding van terrorisme. De nervositeit is duidelijk aanwezig als auto’s een voor een worden gecontroleerd op basis van een signalement, een accurate weergave van de paranoia die is ontstaan naar aanleiding van hedendaagse aanslagen. De boel escaleert als een burger z’n auto verlaat, wegrent en vervolgens zichzelf, jou en alle medestanders opblaast.

De tweede missie is ook keihard, maar dan zonder explosies. Sterker nog, het is muisstil als een Tier One-team een Londens huis binnensluipt een terroristen een voor een van hun bed licht. Het is pikkedonker, maar met nachtkijkers heeft de speciale eenheid een duidelijk voordeel als ze van zeer dichtbij, soms door muren, mannen en vrouwen neerschieten. Opvallend is hoe krap het huis is, omdat Infinity Ward omgevingen voor het eerst een op een heeft overgenomen. In elke hoek en achter elke meubel kan een terrorist zitten en in combinatie met de stilte is het zenuwslopend.

©GMRimport

De missie, red Crown, eindigt met een vrouw op de bovenste verdieping die smeekt om niet neergeschoten te worden, maar toch de dood vindt als ze reikt naar wat achteraf een ontsteker voor explosieven blijkt te zijn. De soldaat die je bestuurt doet z’n werk met de kalmte van een chirurg en maakt de ‘juiste’ keuze, maar heeft ook net de moeder van een kind vermoord.

Vooralsnog slaagt Modern Warfare erin de dubbelzinnigheid van moderne oorlogvoering weer te geven, al vragen we ons af of de wereld wel klaar is voor een kritische game als deze. Volgens Kurosaki is Infinity Ward niet op zoek naar aandacht in de reguliere media of de controverse die No Russian teweegbracht. Modern Warfare moet vooral dichterbij de wereld van de speler komen en herkenbaar zijn. ‘Het voordeel daarvan is dat je geen planeet hoeft uit te leggen en dat er vliegende monsters zijn,’ zegt hij. ‘De game speelt zich af op planeet aarde in 2019 en houdt ons een spiegel voor van de conflicten die zich vandaag de dag afspelen.’

©GMRimport

Geen specialists

Vergeleken met de vorige Call of Duty-games kunnen we meer van dit soort stealth-missies verwachten, omdat het volgens Kurosaki een fundamenteel onderdeel is van moderne oorlogsvoering. Een verbeterde AI moet hier ook aan bijdragen, bijvoorbeeld door hun zicht te verbeteren. ‘Vijanden hebben realistischer zicht en kunnen tot op zekere hoogte in het donker kijken, afhankelijk van hoe ver de speler in de buurt van licht is. Zelfs als je denkt dat je onzichtbaar bent, kunnen ze je alsnog opmerken.’ Modern Warfare moet de variatie weer een beetje terugbrengen in de franchise, bijvoorbeeld ook met missies in grote omgevingen die je op verschillende manieren kunt benaderen. Een daarvan draait om snipen van kilometers afstand, waarbij je rekening moet houden met wind en bullet drop.

De authentieke insteek van de campagne betekent overigens ook dat een hoop elementen uit recente delen worden geschrapt, waaronder Specialists in de multiplayer-modus. Alle modi moeten namelijk in elkaar overlopen op het gebied van verhaal in progressie. De coöperatieve Spec Ops-modus vertelt op de een of andere manier ook een verhaal en alle wapens, uitrusting en killstreaks die je vrijspeelt zijn universeel. Dat betekent dat je met alles wat je doet xp verdient en constant dezelfde wapens gebruikt.

©GMRimport

De meest enthousiasmerende feature an de multiplayer-modus is overigens cross-play. Kurosaki is huiverig om het systeem daarachter te vergelijken met Fortnite, maar het is in ieder geval ‘de absolute intentie’ om bij lancering cross-play tussen consoles en pc te hebben. Het is een revolutionaire feature die volgens Infinity Ward nu pas mogelijk is omdat het simpelweg een technische monsterklus is om het voor elkaar te boksen.

Tot slot vroegen we Kurosaki nog naar wat het schrappen van de ‘traditionele seizoenspas’ schrappen inhoudt, maar daar kon hij nog niks over zeggen. ‘Het is een actieve ontwikkeling en in de toekomst kunnen we er meer over zeggen, maar wat ik nu weet is dat we spelers, net als met cross-play, bij elkaar brengen als we iedereen toegang geven tot alle multiplayer-maps.’ Hoe het verdienmodel van Modern Warfare eruit gaat zien is dus nog een vraagteken, maar we hopen op een beter model dan dat van Black Ops 4, dat wederom veel nieuwe wapens enkel in lootboxen stopt.

Watch on YouTube

Dichterbij Call of Duty 4

Al met al zijn we enthousiast over Modern Warfare. De game lijkt de serie weer iets dichterbij dat legendarische vierde deel te brengen en lijkt vooralsnog goed om te gaan met de morele complexiteit van oorlog. Nieuwe features als cross-play en gratis maps klinken ook als muziek in de oren, waardoor een ‘heruitvinding’ van de franchise wat ons betreft verantwoord is.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!