Call of Duty: Modern Warfare brengt de serie dichterbij dat legendarische vierde deel
PU.nl
Nieuws

Call of Duty: Modern Warfare brengt de serie dichterbij dat legendarische vierde deel

Wie rondkijkt op de beursvloer van E3 mist naast Sony wellicht een andere partij. Een uitgever die normaliter maar al te graag de nieuwste Call of Duty-game zo opzienbarend mogelijk tentoonstelt, maar dit jaar ontbreekt. Activision heeft geen booth dit jaar en was nergens te bekennen tijdens de persconferenties. Gelukkig mochten we Call of Duty Modern Warfare wel achter gesloten deuren aanschouwen én uitgebreid praten met narrative director Taylor Kurosaki over de schokkende insteek van de game, cross-play en meer.

Ontwikkelaar Infinity Ward haalde zelf al de controversiële missie No Russian aan, die je in de schoenen zet van een terrorist die een half vliegveld neermaait. Modern Warfare, een ‘heruitvinding’ van de franchise, wil eigenlijk een campagne van dit kaliber bieden door terrorisme en de morele dubbelzinnigheid van oorlog in beeld te brengen. En dat is behoorlijk confronterend als je over de top Specialists en fluoriserende wapens gewend bent.

©GMRimport

Confronterend

De eerste missie die we te zien krijgen is de aanloop naar een aanslag in Londen. In een lange straat die vaststaat met verkeer stap je met collega-agenten bewapend je auto uit naar aanleiding van een melding van terrorisme. De nervositeit is duidelijk aanwezig als auto’s een voor een worden gecontroleerd op basis van een signalement, een accurate weergave van de paranoia die is ontstaan naar aanleiding van hedendaagse aanslagen. De boel escaleert als een burger z’n auto verlaat, wegrent en vervolgens zichzelf, jou en alle medestanders opblaast.

De tweede missie is ook keihard, maar dan zonder explosies. Sterker nog, het is muisstil als een Tier One-team een Londens huis binnensluipt een terroristen een voor een van hun bed licht. Het is pikkedonker, maar met nachtkijkers heeft de speciale eenheid een duidelijk voordeel als ze van zeer dichtbij, soms door muren, mannen en vrouwen neerschieten. Opvallend is hoe krap het huis is, omdat Infinity Ward omgevingen voor het eerst een op een heeft overgenomen. In elke hoek en achter elke meubel kan een terrorist zitten en in combinatie met de stilte is het zenuwslopend.

©GMRimport

De missie, red Crown, eindigt met een vrouw op de bovenste verdieping die smeekt om niet neergeschoten te worden, maar toch de dood vindt als ze reikt naar wat achteraf een ontsteker voor explosieven blijkt te zijn. De soldaat die je bestuurt doet z’n werk met de kalmte van een chirurg en maakt de ‘juiste’ keuze, maar heeft ook net de moeder van een kind vermoord.

Vooralsnog slaagt Modern Warfare erin de dubbelzinnigheid van moderne oorlogvoering weer te geven, al vragen we ons af of de wereld wel klaar is voor een kritische game als deze. Volgens Kurosaki is Infinity Ward niet op zoek naar aandacht in de reguliere media of de controverse die No Russian teweegbracht. Modern Warfare moet vooral dichterbij de wereld van de speler komen en herkenbaar zijn. ‘Het voordeel daarvan is dat je geen planeet hoeft uit te leggen en dat er vliegende monsters zijn,’ zegt hij. ‘De game speelt zich af op planeet aarde in 2019 en houdt ons een spiegel voor van de conflicten die zich vandaag de dag afspelen.’

©GMRimport

Geen specialists

Vergeleken met de vorige Call of Duty-games kunnen we meer van dit soort stealth-missies verwachten, omdat het volgens Kurosaki een fundamenteel onderdeel is van moderne oorlogsvoering. Een verbeterde AI moet hier ook aan bijdragen, bijvoorbeeld door hun zicht te verbeteren. ‘Vijanden hebben realistischer zicht en kunnen tot op zekere hoogte in het donker kijken, afhankelijk van hoe ver de speler in de buurt van licht is. Zelfs als je denkt dat je onzichtbaar bent, kunnen ze je alsnog opmerken.’ Modern Warfare moet de variatie weer een beetje terugbrengen in de franchise, bijvoorbeeld ook met missies in grote omgevingen die je op verschillende manieren kunt benaderen. Een daarvan draait om snipen van kilometers afstand, waarbij je rekening moet houden met wind en bullet drop.

De authentieke insteek van de campagne betekent overigens ook dat een hoop elementen uit recente delen worden geschrapt, waaronder Specialists in de multiplayer-modus. Alle modi moeten namelijk in elkaar overlopen op het gebied van verhaal in progressie. De coöperatieve Spec Ops-modus vertelt op de een of andere manier ook een verhaal en alle wapens, uitrusting en killstreaks die je vrijspeelt zijn universeel. Dat betekent dat je met alles wat je doet xp verdient en constant dezelfde wapens gebruikt.

©GMRimport

De meest enthousiasmerende feature an de multiplayer-modus is overigens cross-play. Kurosaki is huiverig om het systeem daarachter te vergelijken met Fortnite, maar het is in ieder geval ‘de absolute intentie’ om bij lancering cross-play tussen consoles en pc te hebben. Het is een revolutionaire feature die volgens Infinity Ward nu pas mogelijk is omdat het simpelweg een technische monsterklus is om het voor elkaar te boksen.

Tot slot vroegen we Kurosaki nog naar wat het schrappen van de ‘traditionele seizoenspas’ schrappen inhoudt, maar daar kon hij nog niks over zeggen. ‘Het is een actieve ontwikkeling en in de toekomst kunnen we er meer over zeggen, maar wat ik nu weet is dat we spelers, net als met cross-play, bij elkaar brengen als we iedereen toegang geven tot alle multiplayer-maps.’ Hoe het verdienmodel van Modern Warfare eruit gaat zien is dus nog een vraagteken, maar we hopen op een beter model dan dat van Black Ops 4, dat wederom veel nieuwe wapens enkel in lootboxen stopt.

Watch on YouTube

Dichterbij Call of Duty 4

Al met al zijn we enthousiast over Modern Warfare. De game lijkt de serie weer iets dichterbij dat legendarische vierde deel te brengen en lijkt vooralsnog goed om te gaan met de morele complexiteit van oorlog. Nieuwe features als cross-play en gratis maps klinken ook als muziek in de oren, waardoor een ‘heruitvinding’ van de franchise wat ons betreft verantwoord is.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen
PU.nl
Nieuws

Borderlands 4-maker: 'Echte fans' willen 90 euro betalen

De prijs wordt spoedig onthuld

Gearbox-CEO Randy Pitchford heeft gemeld dat "echte fans wel een manier vinden" om Borderlands 4 te kopen, ook als de game 90 euro gaat kosten.

Games worden duurder - zo gaat Mario Kart World 80 dollar in de Verenigde Staten (en dus 90 euro in Europa) kosten en heeft ook Microsoft al aangekondigd de prijzen van sommige Xbox-games later dit jaar te verhogen.

Op social media verzocht iemand Pitchford eerder deze maand om Borderlands 4 niet een prijs van 80 dollar - oftewel 90 euro - mee te geven. Pitchford reageerde daarop met de melding dat hij niet degene is die deze beslissing maakt.

Vervolgens meldde hij het volgende: "Als je een echte fan bent, vind je een manier om de game te kopen. Mijn plaatselijke gamewinkel verkocht in 1991 Starflight voor de Sega Mega Drive voor 80 dollar toen ik net uit de middelbare school kwam en voor een minimumloon in een ijssalon werkte, en mij lukte het ook om de game te kopen."

De opmerking van Pitchford kreeg deze week een tweede leven en werd door sommige fans bekritiseerd. Pitchford reageerde op die kritiek door naar een video-interview te linken, waarin hij meldde dat hij niet weet hoeveel de game gaat kosten. "Dat is de waarheid." Vervolgens vertelde hij dat het belangrijk is dat games de juiste prijs krijgen om de toenemende kosten in gameontwikkeling op te vangen.

De CEO stelde dat Gearbox er zeker van wil zijn dat Borderlands 4 genoeg waar voor je geld gaat bieden. "Wat de prijs ook wordt, we zijn entertainers. Ja, we willen meer middelen om grotere en betere games te maken. Borderlands 4 is niet voor niets zo geweldig. Het komt omdat jullie Borderlands 3 hebben gekocht, en we hier budget voor hadden. We konden daardoor het budget voor de ontwikkeling meer dan verdubbelen."

Fans hoeven in ieder geval niet lang meer te wachten tot ze de prijs van de game te horen krijgen. "We gaan binnenkort de prijs vernemen, en het is mogelijk de nieuwe prijs waar Nintendo en Microsoft ook voor gaan. Maar het kan ook zo zijn dat we de oude prijs aanhouden. De uitgever beslist." De Borderlands-games worden uitgegeven door 2K Games, dat weer onderdeel uitmaakt van Grand Theft Auto-uitgever Take-Two Interactive.

Pitchford sloot af met een grapje. "Als de game goedkoper wordt, verkopen we misschien wel de minimap die jullie willen zien, maar die we pas later ontwikkelen. Hoe graag willen jullie die? Tien dollars? Ik weet het niet. Ik maak maar een grapje. Of toch niet?"

In Borderlands 4 keren de cel-shaded graphics van de voorgaande delen terug. Ook moet het aanbod aan loot uitgebreider dan ooit worden. De game wordt wederom alleen en in co-op voor vier spelers speelbaar, en zal weer een hoop vuurgevechten, wereldverkenning en een "eclectische cast met oude en nieuwe onvergetelijke personages" bevatten.

Onlangs werd aangekondigd dat de game iets eerder dan verwacht naar PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc komt - namelijk op 12 september. Een Nintendo Switch 2-release staat op moment van schrijven nog gepland voor in de loop van dit jaar. Hier vind je alles dat we weten over Borderlands 4.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!