Pokémon Sword en Shield biedt nieuwe strategieën dankzij Dynamaxen
Gamer.nl
Nieuws

Pokémon Sword en Shield biedt nieuwe strategieën dankzij Dynamaxen

The Pokémon Company trekt zijn eigen plan, dat bleek immers weer uit de Pokémon-persconferentie en Direct voorafgaand aan E3 2019. Daarin is een hoop informatie over Sword en Shield onthuld, al is de game gelukkig ook speelbaar op de beurs. We mochten dan ook onze pet achterstevoren opzetten en voor het eerst de Galar-regio induiken.

Twee nieuwe features van de game staan in de demonstratie centraal. De eerste is het concept van gyms in Sword en Shield, die feitelijk bestaan uit gigantische stadions. Voordat je het veld mag betreden moet je echter een zogenaamde Gym Mission voltooien, een mooi woord voor puzzels waarbij je verschillende trainers treft. In dit geval is dat een grote kamer met watervallen, geheel in thema van de water-gym.

De puzzel bestaat uit het overhalen van schakelaars met de juiste kleur, om stapsgewijs paden te openen naar de gym-leider. Als we eerlijk zijn is de gameplay innovatief noch uitdagend genoeg om dit gedeelte van gyms te onderscheiden van voorgaande delen. Sun & Moon gooide het concept van gyms enigszins op de schop met Trials, maar de aanloop naar het grote gevecht werd er niet echt boeiender mee. Nu Sword en Shield terugkeren naar traditionelere gyms hadden we gehoopt dat Game Freak zou uitpakken met vette puzzels of andere gamplay, maar op het eerste oog is dat niet het geval.

©GMRimport

Maximaal dynamaxen

Ons gevecht met gym-leider Nessa is wel een waar spektakel. Game Freak doet gyms eindelijk overkomen als de evenementen die het zijn in de anime, met juichend publiek op de achtergrond en duidelijk door voetbal geïnspireerde tenues. De stadions zijn overigens niet allen zo groot om zoveel mogelijk toeschouwers toe te laten (ook in de Pokémon-wereld wordt alles live gestreamd, met drones welteverstaan), maar ook voor Dynamaxing.

Die nieuwe feature, wellicht te veel benadrukt in de afgelopen Pokémon Direct, houdt in dat Pokémon voor een korte tijd zo groot als een flatgebouw worden. We hadden er aanvankelijk onze bedenkingen bij, maar in de praktijk maakt het eindgevechten wel spectaculairder. Bovendien is de strategie die bij Dynamaxing komt kijken ingrijpender dan bijvoorbeeld Mega Evolutions, dankzij het feit dat ze maar drie beurten actief blijven. Zet je dus op het verkeerde moment je Dynamax in, dan loop je kans om het gevecht te verliezen.

Eenmaal getransformeerd tot een reuze-pokémon – na een mooie animatie – zijn de aanvallen van het monster veranderd in Dynamax-varianten. Zo kan onze nog altijd vrolijke Grookey de bombastische grasaanval Mega Overgrowth, die korte metten maakt van Nessa’s Drednaw. Dynamax-aanvallen zorgen soms ook voor een verandering van het terrein, zoals een zandstorm die schade aanricht. Of er per type pokémon meerdere Dynamax-aanvallen in de game zitten kon Nintendo ons niet vertellen.

©GMRimport

Hardcore rpg

Verder bevestigt de korte demo veel van de verwachtingen van een ‘hardcore’ Pokémon-rpg, zoals het feit dat schermteksten terugkeren en voice-acting dus ontbreekt, en dat gevechten nog steeds beurtelings zijn en meer diepgang bieden dan je zou denken. Ook vang je weer pokémon door ze te verzwakken en een bal te gooien met een druk op de knop. Een fijne aanpassing aan het keuzemenu voor pokémon tijdens gevechten is overigens de weergave van moves, die je voorheen onder ’Summary’ vond. Helaas was het menu buiten gevechten nog niet beschikbaar, dus daar konden we geen eventuele veranderingen opmerken.

Ook zagen we twee nieuwe pokémon: Yamper en Impidimp. Yamper is een geinige elektrische corgi-pokémon die prima past tussen de overige aangekondigde beesten – waaronder Wooloo, die ons hart heeft gestolen. Over de paarse Impidimp zijn we minder enthousiast. De pokémon ziet er feitelijk uit als de kwade tweelingbroer van Mankey en valt tot nu toe een beetje buiten de boot in deze achtste generatie.

©GMRimport

Geen Wild Area

Zoals gezegd was de gameplaydemo vrij beperkt en hebben we slechts een fractie van Sword en Shield gezien. De grootste nieuwe toevoeging aan de game, de Wild Area, hebben we bijvoorbeeld niet kunnen ontdekken. In deze regio lopen verschillende pokémon afhankelijk van het weer rond en kun je de camera voor het eerst zelf besturen. Ook keert de fiets terug en kun je zelfs andere spelers ontmoeten om raids mee te doen. Het is een intrigerende manier om de Galar-regio te ontdekken evenals een samenkomst van veelbelovende features.

Al met al lijkt Sword en Shield een veilige, maar fijne Pokémon-game te worden. De Gym Missions vallen een beetje tegen, maar hoofdgevechten zijn sfeervol en spectaculair. Dynamaxing komt ook beter uit de verf dan we hadden gedacht, maar om daar een zinnig oordeel over te vellen moeten we nog wat meer tijd met de games spenderen.

Pokémon Sword en Shield verschijnen op 15 november voor de Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!