F1 2019 wil de grootste van de snelsten worden
Gamer.nl
Nieuws

F1 2019 wil de grootste van de snelsten worden

De officiële Formule 1-gamelicentie is precies tien jaar in handen van Codemasters. Reden genoeg voor iets speciaals voor F1 2019: niet alleen in de vorm van speciale uitgaves, maar ook een boel nieuwe features. De belangrijkste daarvan mochten we alvast proberen.

Toen F1 2010 uitkwam op de Xbox 360 en PlayStation 3, vroegen velen zich af hoelang Codemasters verantwoordelijk zou mogen zijn voor die gamevertaling. Zeker nadat de rechtstreekse opvolgers in de jaren daarna keer op keer geplaagd werden door tal van probleempjes – met de dramatische 2014-editie als dieptepunt. Ook de ontwikkelaar annex uitgever zelf verkeerde in die periode in zwaar weer. Gelukkig werd een jaar later het keerpunt bereikt: de eerste F1-game voor de PlayStation 4 en Xbox One miste weliswaar wat spannende features, maar was bovenal leuk om te spelen en stak technisch goed genoeg in elkaar.

Bijna vijf jaar later wordt nog steeds voortgeborduurd op dezelfde opzet, als kun je Codemasters met F1 2019 bepaald niet meer beschuldigen van een gebrek aan input. Het ontwikkelingsteam is recentelijk met één derde uitgebreid en volgens Codemasters is deze game eigenlijk al sinds medio 2017 in de maak. Alle registers zijn (en worden nog) opengetrokken om spelers te trakteren op nieuwe mogelijkheden om van de allerhoogste autosportklasse ter wereld te genieten.

©GMRimport

Formule 1 en Formule 2

De meest prominente daarvan is, ietwat gek genoeg, de optie om één treetje lager op de autosportladder te gaan door achter het virtuele stuur van Formule 2-auto’s te kruipen. De bolides (die afgezien van de afstelling allemaal gelijk aan elkaar zijn) in deze klasse zijn een stukje minder snel en daarmee ook toegankelijker om te besturen, zo merken we tijdens het spelen van de previewversie van F1 2019. Let wel: in eerste instantie kun je alleen meestrijden in de F2 volgens de teams- en rijdersverdeling van 2018 – na de release wordt de 2019-content toegevoegd.

Dat sluit echter wel mooi aan bij de weg die huidige F1-coureurs George Russell, Lando Norris en Alexander Albon hebben bewandeld. Dit Britse trio deed immers vorig jaar nog mee in de voorportaalklasse, wat Codemasters voor iedereen wil vertalen naar de carrièrestand van F1 2019 – al verwachten we dat je in de uiteindelijke game ook direct in een F1-bolide kunt stappen voor je virtuele carrière. In elk geval kun je middels de nieuwe wijze van progressie rivaliteiten ontplooien met meerdere rijders en zelfs met ze mee promoveren naar de Formule 1, zodat je daarin de wiel-aan-wiel-gevechten met pocherige opponenten kunt voortzetten.

©GMRimport

Ontwerp je eigen auto

Over die Formule 1 zelf kunnen we na het spelen van deze previewversie relatief summier zijn: uiteraard is de actuele rijdersbezetting vastgelegd, de circuitkalender is vrijwel gelijk aan die van vorig jaar en het rijgedrag lijkt op wat finetuning na weinig veranderd. Groter nieuws is er op het gebied van aanpassingen naar persoonlijke voorkeur. Dankzij de toevoeging van een ‘standaard’ 2019-auto kun je zelf een kleurstelling met sponsorlogo’s aanbrengen, wat vooral voor de onlineracerij (waartoe nu ook wekelijkse uitdagingen behoren) een wereld van verschil in persoonlijke zichtbaarheid kan maken. Daarnaast is er compatibiliteit met de officiële F1 Esports Series, waarvoor spelers zich in F1 2019 wederom kunnen pogen te kwalificeren.

Met een likje verf op het gebied van belichting (wat vooral bij avondraces resulteert in flink mooiere graphics) en de interface (die nu meer in lijn is met de huisstijl van de Formule 1) lijkt F1 2019 voor nu in elk geval alles in huis te halen om helemaal relevant te zijn voor F1-liefhebbers. Dat de release voor het eerst in jaren niet in augustus of september, maar al eind juni plaatsvindt, maakt het echter boeiend om te zien of Codemasters de game voldoende raffinement kan meegeven. Juist zo kan de associatie met de magere eerste jaren van Codemasters F1-spellenreeks gepasseerd worden.

F1 2019 lanceert op 28 juni voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!