Fifa 20 doet weinig nieuws
PU.nl
Nieuws

Fifa 20 doet weinig nieuws

Er zijn maar weinig zekerheden in het leven, maar sommige dingen kan je altijd van op aan: de zon komt elke dag op, geluk kan op de vreemdste plekken worden gevonden en elk jaar ligt er een nieuwe Fifa in de schappen. Ook dit jaar is de onverminderd populaire franchise weer van de partij, al is het maar afwachten of we ook hier een stukje geluk kunnen vinden.

Deze recensie van Fifa 20 is gebaseerd op de offline modi. Online modi zoals Ultimate Team zijn al even speelbaar, maar behandelen we in een aparte recensie. In het verleden is gebleken dat de kwaliteit van de online modi pas goed meetbaar is wanneer iedereen toegang heeft tot de game. Om die reden spelen we de online modi intensief na lancering, om vervolgens tot een totaaloordeel te komen. Beschouw dit dus als een ‘review in progress’.

Voor sommige mensen is het al na een paar minuten duidelijk of ze gelukkig worden van Fifa 20. De meest ingrijpende verandering is meteen ook de meest aanwezige: het vertrek van Evert ten Napel en Youri Mulder als commentatoren. Het vertrek van de Veteraan en de Zuurpruim wordt opgevangen door een even polariserend duo: Sierd de Vos en Jeroen Grueter. Vooral in het geval van ‘el Sierd’ is dat een controversiële keuze, want er zijn naast fans ook maar genoeg mensen die zijn commentaar niet kunnen uitstaan. Echte fans kunnen rustig ademhalen, want ook in Fifa 20 heeft Sierd het over ”op de brommer” zitten, geeft hij restauranttips en schreeuwt hij te pas en te onpas ”KOEKOEK!”. Niks met Sierd? We kunnen het Spaanse commentaar ook warm aanbevelen.

©GMRimport

De game lijkt dan wel nieuw (mede dankzij nieuwe menu’s en workflows), maar is in de basis niet zo anders dan zijn voorganger

-

Iemand een iPhone XS?

Gelukkig is het nieuwe commentaar niet de enige verandering ten opzichte van het vorige deel. EA heeft de gameplay uit Fifa 19 goed genoeg bevonden om deze als uitgangspunt voor dit deel te gebruiken, al zij het met een aantal gerichte verbeteringen, welke verdeeld zijn tussen ‘on the ball’ en ‘off the ball’. Zo kan men bij vrije trappen nu ook gerichter effecten toevoegen, waardoor sterk krullende vrije trappen en ‘knuckleballs’ een extra optie in je arsenaal aan spelhervattingen zijn. Ook het dribbelen heeft een merkbare update gekregen, wat ervoor zorgt dat je makkelijker zijwaarts kan dribbelen. Dat lijkt triviaal, maar brengt in de praktijk een hoop extra passeermogelijkheden mee.

De meest merkbare wijziging zit hem echter in het verdedigen. In het verleden was het mogelijk om ogenschijnlijk succesvolle en overtuigende tackles te maken om er achter te komen dat je de bal op miraculeuze wijze niet van de tegenstander af kon pakken. Dankzij nieuwe animaties en een grotere nadruk op timing moet je nog steeds twee keer nadenken voor je een tackle inzet, maar zijn defensieve acties overtuigender dan ooit, ongeacht of je de bal weet te veroveren.

Ook wanneer je niet in balbezit bent zijn er wijzigingen te bemerken. Naast de gebruikelijke set aan nieuwe animaties zien we ook de AI-teamgenoten slimmer reageren wanneer de tegenstander de bal heeft. Het gaat hier dan met name om verdedigers, die looplijnen actief af proberen te dekken en niet blind op tegenstanders af sprinten wanneer je ze vraagt druk te zetten. Ondanks dat deze veranderingen door EA bestempeld worden als ‘game changers’, blijft de bijdrage van de AI voornamelijk beperkt tot het positioneren van spelers. Verwacht niet dat ze zelf actief ingrijpen wanneer de bal makkelijk af te pakken lijkt. Dat oogt niet altijd even realistisch, maar zorgt er wel voor dat je als speler zelf na blijft denken en zowel successen als fouten aan jou toe te schrijven zijn en niet aan de AI. Wel zo eerlijk.

Ondanks deze wijzigingen voelt Fifa 20 een beetje aan als de iPhone XS. De game lijkt dan wel nieuw (mede dankzij nieuwe menu’s en workflows), maar is in de basis niet zo anders dan zijn voorganger. De relatief kleine verbeteringen zijn merkbaar in de gameplay, maar veranderen het spelbeeld niet zo radicaal als voorgaande delen. Tot grote frustratie blijven ook een aantal problemen uit het vorige deel overeind. Zo zijn er nog een aantal typen schoten zoals driven shots en timed shots die té vaak de achterkant van het net vinden, ongeacht het niveau van de spelers of de hoek van waaruit geschoten wordt.

©GMRimport

Volta > verhaal

De vraag waar EA dan wél veel moeite in heeft gestoken is lastig te beantwoorden. Op grafisch gebied zijn er geen noemenswaardige verbeteringen te bemerken en het publiek is nog even statisch als altijd. Het is overigens een halsmisdaad te noemen dat nog veel teams spelers hebben die totaal niet lijken op hun echte tegenhangers. Zo zien middenvelders Arthur en Frenkie de Jong eruit alsof ze een vrolijke boerentweeling uit Friesland zijn, maar zou je ze zonder naam op het shirt niet herkennen. Verhaalmodus The Journey keert dit jaar niet terug en er zijn geen grote wijzigingen of verbeteringen aangebracht in de Career Mode of (Champions League) toernooien.

Wél nieuw is Volta, een straatvoetbalmodus die na aankondiging de harten van FIFA Street-liefhebbers sneller deed kloppen. Wie over-de-top skill moves, commentaar en muziek verwacht komt echter bedrogen uit. Volta is geworteld in realisme en speelt in de basis niet anders dan andere modi. Skill moves worden op dezelfde manier uitgevoerd en zijn nog even lastig of simpel als in het ‘gewone’ voetbal. De verschillende trapveldjes voegen daarentegen wel een extra dimensie toe. Ballen zijn via de boarding te spelen, wat nieuwe mogelijkheden tot passen of passeren biedt. Velden met een hoge boarding of wanden bieden de mogelijkheid om de hele wand te gebruiken, ook in de hoogte. Daarnaast is het mogelijk om met verschillende teamgroottes te spelen, wat een kleine aanpassing in tactieken vereist. Veel meer heeft de Volta-gameplay echter niet om het lijf.

©GMRimport

Volta wordt verder aangevuld met een klein verhalend element, al mag dat niet vergeleken worden met de diepte van een verhaalmodus als The Journey. Ook zijn er genoeg stijlopties om je voetballers met een gerust hart de betonnen catwalk op te sturen, maar dat verandert niks wezenlijks aan de gameplay. Volta staat garant voor een hoop plezier voor iedereen die van straatvoetbal houdt, al blijft het niet zo lang vermakelijk als de traditionele modi. Jammer, want we hadden zo gehoopt op de vrolijke chaos die we maar al te goed kennen van Fifa Street.

Ondanks de tegenvallende vernieuwingen en de wat simpele Volta-modus brengt Fifa 20 iets waar we wel blij van worden: gebalanceerd voetbal. Dankzij de nieuwe animaties oogt de actie vloeiender dan ooit en door het spel iets te vertragen onstaan er steeds meer wedstrijden die op ‘echte’ wedstrijden lijken. Er valt dus nog genoeg plezier te beleven aan deze editie van EA’s virtuele voetbalfestijn, al hadden we er nét iets meer van verwacht.

Fifa 20 is vanaf vandaag beschikbaar op pc, Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Wij speelden de game op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!