Fifa 20 doet weinig nieuws
Gamer.nl
Nieuws

Fifa 20 doet weinig nieuws

Er zijn maar weinig zekerheden in het leven, maar sommige dingen kan je altijd van op aan: de zon komt elke dag op, geluk kan op de vreemdste plekken worden gevonden en elk jaar ligt er een nieuwe Fifa in de schappen. Ook dit jaar is de onverminderd populaire franchise weer van de partij, al is het maar afwachten of we ook hier een stukje geluk kunnen vinden.

Deze recensie van Fifa 20 is gebaseerd op de offline modi. Online modi zoals Ultimate Team zijn al even speelbaar, maar behandelen we in een aparte recensie. In het verleden is gebleken dat de kwaliteit van de online modi pas goed meetbaar is wanneer iedereen toegang heeft tot de game. Om die reden spelen we de online modi intensief na lancering, om vervolgens tot een totaaloordeel te komen. Beschouw dit dus als een ‘review in progress’.

Voor sommige mensen is het al na een paar minuten duidelijk of ze gelukkig worden van Fifa 20. De meest ingrijpende verandering is meteen ook de meest aanwezige: het vertrek van Evert ten Napel en Youri Mulder als commentatoren. Het vertrek van de Veteraan en de Zuurpruim wordt opgevangen door een even polariserend duo: Sierd de Vos en Jeroen Grueter. Vooral in het geval van ‘el Sierd’ is dat een controversiële keuze, want er zijn naast fans ook maar genoeg mensen die zijn commentaar niet kunnen uitstaan. Echte fans kunnen rustig ademhalen, want ook in Fifa 20 heeft Sierd het over ”op de brommer” zitten, geeft hij restauranttips en schreeuwt hij te pas en te onpas ”KOEKOEK!”. Niks met Sierd? We kunnen het Spaanse commentaar ook warm aanbevelen.

©GMRimport

De game lijkt dan wel nieuw (mede dankzij nieuwe menu’s en workflows), maar is in de basis niet zo anders dan zijn voorganger

-

Iemand een iPhone XS?

Gelukkig is het nieuwe commentaar niet de enige verandering ten opzichte van het vorige deel. EA heeft de gameplay uit Fifa 19 goed genoeg bevonden om deze als uitgangspunt voor dit deel te gebruiken, al zij het met een aantal gerichte verbeteringen, welke verdeeld zijn tussen ‘on the ball’ en ‘off the ball’. Zo kan men bij vrije trappen nu ook gerichter effecten toevoegen, waardoor sterk krullende vrije trappen en ‘knuckleballs’ een extra optie in je arsenaal aan spelhervattingen zijn. Ook het dribbelen heeft een merkbare update gekregen, wat ervoor zorgt dat je makkelijker zijwaarts kan dribbelen. Dat lijkt triviaal, maar brengt in de praktijk een hoop extra passeermogelijkheden mee.

De meest merkbare wijziging zit hem echter in het verdedigen. In het verleden was het mogelijk om ogenschijnlijk succesvolle en overtuigende tackles te maken om er achter te komen dat je de bal op miraculeuze wijze niet van de tegenstander af kon pakken. Dankzij nieuwe animaties en een grotere nadruk op timing moet je nog steeds twee keer nadenken voor je een tackle inzet, maar zijn defensieve acties overtuigender dan ooit, ongeacht of je de bal weet te veroveren.

Ook wanneer je niet in balbezit bent zijn er wijzigingen te bemerken. Naast de gebruikelijke set aan nieuwe animaties zien we ook de AI-teamgenoten slimmer reageren wanneer de tegenstander de bal heeft. Het gaat hier dan met name om verdedigers, die looplijnen actief af proberen te dekken en niet blind op tegenstanders af sprinten wanneer je ze vraagt druk te zetten. Ondanks dat deze veranderingen door EA bestempeld worden als ‘game changers’, blijft de bijdrage van de AI voornamelijk beperkt tot het positioneren van spelers. Verwacht niet dat ze zelf actief ingrijpen wanneer de bal makkelijk af te pakken lijkt. Dat oogt niet altijd even realistisch, maar zorgt er wel voor dat je als speler zelf na blijft denken en zowel successen als fouten aan jou toe te schrijven zijn en niet aan de AI. Wel zo eerlijk.

Ondanks deze wijzigingen voelt Fifa 20 een beetje aan als de iPhone XS. De game lijkt dan wel nieuw (mede dankzij nieuwe menu’s en workflows), maar is in de basis niet zo anders dan zijn voorganger. De relatief kleine verbeteringen zijn merkbaar in de gameplay, maar veranderen het spelbeeld niet zo radicaal als voorgaande delen. Tot grote frustratie blijven ook een aantal problemen uit het vorige deel overeind. Zo zijn er nog een aantal typen schoten zoals driven shots en timed shots die té vaak de achterkant van het net vinden, ongeacht het niveau van de spelers of de hoek van waaruit geschoten wordt.

©GMRimport

Volta > verhaal

De vraag waar EA dan wél veel moeite in heeft gestoken is lastig te beantwoorden. Op grafisch gebied zijn er geen noemenswaardige verbeteringen te bemerken en het publiek is nog even statisch als altijd. Het is overigens een halsmisdaad te noemen dat nog veel teams spelers hebben die totaal niet lijken op hun echte tegenhangers. Zo zien middenvelders Arthur en Frenkie de Jong eruit alsof ze een vrolijke boerentweeling uit Friesland zijn, maar zou je ze zonder naam op het shirt niet herkennen. Verhaalmodus The Journey keert dit jaar niet terug en er zijn geen grote wijzigingen of verbeteringen aangebracht in de Career Mode of (Champions League) toernooien.

Wél nieuw is Volta, een straatvoetbalmodus die na aankondiging de harten van FIFA Street-liefhebbers sneller deed kloppen. Wie over-de-top skill moves, commentaar en muziek verwacht komt echter bedrogen uit. Volta is geworteld in realisme en speelt in de basis niet anders dan andere modi. Skill moves worden op dezelfde manier uitgevoerd en zijn nog even lastig of simpel als in het ‘gewone’ voetbal. De verschillende trapveldjes voegen daarentegen wel een extra dimensie toe. Ballen zijn via de boarding te spelen, wat nieuwe mogelijkheden tot passen of passeren biedt. Velden met een hoge boarding of wanden bieden de mogelijkheid om de hele wand te gebruiken, ook in de hoogte. Daarnaast is het mogelijk om met verschillende teamgroottes te spelen, wat een kleine aanpassing in tactieken vereist. Veel meer heeft de Volta-gameplay echter niet om het lijf.

©GMRimport

Volta wordt verder aangevuld met een klein verhalend element, al mag dat niet vergeleken worden met de diepte van een verhaalmodus als The Journey. Ook zijn er genoeg stijlopties om je voetballers met een gerust hart de betonnen catwalk op te sturen, maar dat verandert niks wezenlijks aan de gameplay. Volta staat garant voor een hoop plezier voor iedereen die van straatvoetbal houdt, al blijft het niet zo lang vermakelijk als de traditionele modi. Jammer, want we hadden zo gehoopt op de vrolijke chaos die we maar al te goed kennen van Fifa Street.

Ondanks de tegenvallende vernieuwingen en de wat simpele Volta-modus brengt Fifa 20 iets waar we wel blij van worden: gebalanceerd voetbal. Dankzij de nieuwe animaties oogt de actie vloeiender dan ooit en door het spel iets te vertragen onstaan er steeds meer wedstrijden die op ‘echte’ wedstrijden lijken. Er valt dus nog genoeg plezier te beleven aan deze editie van EA’s virtuele voetbalfestijn, al hadden we er nét iets meer van verwacht.

Fifa 20 is vanaf vandaag beschikbaar op pc, Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch. Wij speelden de game op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Conclusie

Plus- en minpunten

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Balatro is een van de PlayStation Plus Essential-games van mei
      Gamer.nl
      Nieuws

      Balatro is een van de PlayStation Plus Essential-games van mei

      Ook Ark: Survival Ascended en Warhammer 40,000: Boltgun komen er aan

      Sony heeft bekendgemaakt wat de PlayStation Plus Essential-games van mei zijn. De prijswinnende pokergame Balatro is er een van.

      De PlayStation Plus Essential-games van mei werden gisteren via PlayStation Blog aangekondigd. Balatro voor PS5 en PS4 is daarbij mogelijk de meest in het oog springende toevoeging. Het gaat om een roguelike waarin spelers decks bouwen en pokeren. Men kan verschillende soorten kaarten verkrijgen en daarmee combo's creëren om hoge scores te halen.

      De andere games die komende maand geclaimd kunnen worden, zijn de snelle first-person shooter Warhammer 40,000: Boltgun - zowel voor PS5 als PS4 - en Ark: Survival Ascended. Laatstgenoemde game is een remaster van Ark: Survival Evolved. De game zal alleen via PS5 beschikbaar zijn.

      Alle drie de hierboven genoemde PlayStation Plus Essential-games zijn vanaf 6 mei beschikbaar om te claimen voor alle PlayStation Plus-leden. Tot die tijd kan men Robocop: Rogue City, The Texas Chainsaw Massacre en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory claimen.

      View post on X

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!
      ▼ Volgende artikel
      Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
      Gamer.nl
      Nieuws

      Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

      Gratis speelbaar op consoles en pc

      Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

      Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

      De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

      De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

      Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

      Watch on YouTube

      Aanbevolen voor jou

      Reacties

      Login of maak een account en praat mee!