Fifa 20 zet vooral in op meer controle
PU.nl
Nieuws

Fifa 20 zet vooral in op meer controle

Misschien wel de meest opvallende vernieuwing in Fifa 20 is uitsluitend bedoeld voor ons kleine kikkerlandje. Sierd de Vos en Jeroen Grueter vervangen eindelijk Evert ten Napel en Youri Mulder, wiens eerste zinnetjes werden opgenomen toen voetbal nog enkel in zwartwit te zien was. We zouden daardoor haast vergeten dat EA nog veel meer in petto heeft voor Fifa 20.

Bij EA maken we alvast kennis met Fifa 20. Na tientallen potjes zelf gespeeld te hebben kunnen we niet anders dan concluderen dat EA heel goed naar concurrent PES heeft gekeken. ‘Controle’ lijkt het grote hangijzer te zijn als we het hebben over het traditionele veldspel. Zowel aan de bal als zonder de bal is snel merkbaar dat onze bedoelingen bij het indrukken van de knoppen veel nauwkeuriger worden vertaald naar wat we op het scherm zien. Dat is een knap samenspel tussen allerlei verschillende factoren.

©GMRimport

De juiste animatie op het juiste moment

Zo wordt onder de motorkap sneller berekend welke animatie er nodig is, bijvoorbeeld om een bal logisch aan te nemen. Dat is niet alleen cosmetisch belangrijk, het zorgt er ook voor dat je de bal sneller weer door kan tikken en je dus makkelijker die briljante actie die je in je hoofd had, uit kan voeren. Die soepelere animaties zorgen ook voor een realistischer, maar vooral rustiger ogend spelverloop. Spelers ‘twitchen’ niet als een malle wanneer er door een klutsbal even een paar keer overgeschakeld moet worden tussen standje ‘aanvallen’ en ‘verdedigen’. Dat zorgt ook weer voor een betere veldbezetting; spelers blijven gewoon op hun positie.

Daardoor ontstaat ook meer ruimte op het veld, wat belangrijk is om de verbeterde controle aan de bal goed uit de verf te laten komen. In de versie van Fifa 20 die wij speelden, kwam dit misschien wel iets té goed uit de verf. Door met een lichtvoetige speler zijwaarts te dribbelen, is het net iets te eenvoudig om een grote, minder wendbare verdediger het bos in te sturen. Een schijnbeweging is vaak niet eens meer nodig, een goed getimede versnelling lijkt genoeg. EA geeft ook toe dat snelheid in Fifa 20 (opnieuw) belangrijker is geworden. Of onze verdedigingsvaardigheden gewoon knudde zijn, of dat dit dribbelen nog niet helemaal gebalanceerd is, laten we op dit moment even wijselijk in het midden.

Hoewel de (tegen)goals net iets te veelvuldig vallen, lijkt Fifa 20 er wel een stap op vooruit te gaan. Een veelgehoord kritiekpunt bij Fifa is dat het allemaal soms net te gestuurd aanvoelt en dat alle doelpunten op elkaar lijken. Of EA dat nu echt van zich af weet te schudden valt nog te bezien, maar met dit soort aanpassingen zit de ontwikkelaar in ieder geval op de goede weg.

©GMRimport

Fifa Ultimate Team

Ook Fifa Ultimate Team krijgen we te zien, maar spelen is er wat FUT betreft nog niet bij. EA vertelt hoe zij enerzijds spelers weer het hele seizoen geboeid willen houden, en anderzijds de modus leuker en toegankelijker willen maken voor nog meer spelers.

Met nog meer personalisatieopties en uitdagingen hoopt EA zelfs de meest fanatieke FUT-fans weer aan zich te binden komend voetbalseizoen. Zo kun je nu ook de aankleding van het stadion van jouw team aanpassen, met vlaggen op het veld en spandoeken op de tribunes. Zelfs grote spandoeken achter de doelen zijn aan te passen. Met realistische clublogo’s, maar er zijn ook wat meer extravagante opties zoals een dabbende eenhoorn, mocht je daar van houden.

Season Objectives en Milestones moeten bovendien spelers gaandeweg de jaargang bezig houden met extra opdrachten, naast simpelweg meer goals scoren dan je tegenstander. Season Objectives zijn vergelijkbaar met wat we tegenwoordig in meer online games zien. Het zijn opdrachten die maar tijdelijk beschikbaar zijn en daarna verdwijnen. Voltooi je meerdere opdrachten binnen een seizoen (let op, daarmee wordt in dit geval een tijdsspanne van 6 tot 8 weken bedoeld, geen voetbalseizoen), dan krijg je weer toffere beloningen.

©GMRimport

Daar tegenover staan een aantal aanpassingen om FUT juist toegankelijker te maken voor nieuwkomers. Om bijvoorbeeld minder prestatiedruk op spelers te leggen, zijn er in Fifa 20 FUT Friendlies, waarin je wel met jouw ultieme team speelt, maar zonder rankings en consequenties. Ook House Rules zijn nu speelbaar met je FUT-team, en EA voegt een paar nieuwe House Rules toe. Zo krijg je bij Swaps ineens spelers van je tegenstander in je team. Max Chemistry stelt je eindelijk in staat écht je droomteam samen te stellen, want spelers hebben in die House Rule-modus ongeacht nationaliteit en club maximale chemie.

EA belooft behalve deze aanpassingen aan de gameplay en aan FUT nog meer nieuws, maar brengt daarover pas in een later stadium informatie naar buiten. Met Volta voegt EA bijvoorbeeld straatvoetbal toe aan Fifa 20, en er staan ook nieuwe features in onder andere de carrièremodus op de planning. Daarover later dus ongetwijfeld meer, maar de hierboven genoemde vernieuwingen klinken in ieder geval alvast aangenaam in de oren. Beter dan het commentaar dan Evert ten Napel, tenminste.

Fifa 20 is vanaf 27 september verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. De Switch krijgt op die dag een Legacy-editie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!