Fifa 20 zet vooral in op meer controle
Gamer.nl
Nieuws

Fifa 20 zet vooral in op meer controle

Misschien wel de meest opvallende vernieuwing in Fifa 20 is uitsluitend bedoeld voor ons kleine kikkerlandje. Sierd de Vos en Jeroen Grueter vervangen eindelijk Evert ten Napel en Youri Mulder, wiens eerste zinnetjes werden opgenomen toen voetbal nog enkel in zwartwit te zien was. We zouden daardoor haast vergeten dat EA nog veel meer in petto heeft voor Fifa 20.

Bij EA maken we alvast kennis met Fifa 20. Na tientallen potjes zelf gespeeld te hebben kunnen we niet anders dan concluderen dat EA heel goed naar concurrent PES heeft gekeken. ‘Controle’ lijkt het grote hangijzer te zijn als we het hebben over het traditionele veldspel. Zowel aan de bal als zonder de bal is snel merkbaar dat onze bedoelingen bij het indrukken van de knoppen veel nauwkeuriger worden vertaald naar wat we op het scherm zien. Dat is een knap samenspel tussen allerlei verschillende factoren.

©GMRimport

De juiste animatie op het juiste moment

Zo wordt onder de motorkap sneller berekend welke animatie er nodig is, bijvoorbeeld om een bal logisch aan te nemen. Dat is niet alleen cosmetisch belangrijk, het zorgt er ook voor dat je de bal sneller weer door kan tikken en je dus makkelijker die briljante actie die je in je hoofd had, uit kan voeren. Die soepelere animaties zorgen ook voor een realistischer, maar vooral rustiger ogend spelverloop. Spelers ‘twitchen’ niet als een malle wanneer er door een klutsbal even een paar keer overgeschakeld moet worden tussen standje ‘aanvallen’ en ‘verdedigen’. Dat zorgt ook weer voor een betere veldbezetting; spelers blijven gewoon op hun positie.

Daardoor ontstaat ook meer ruimte op het veld, wat belangrijk is om de verbeterde controle aan de bal goed uit de verf te laten komen. In de versie van Fifa 20 die wij speelden, kwam dit misschien wel iets té goed uit de verf. Door met een lichtvoetige speler zijwaarts te dribbelen, is het net iets te eenvoudig om een grote, minder wendbare verdediger het bos in te sturen. Een schijnbeweging is vaak niet eens meer nodig, een goed getimede versnelling lijkt genoeg. EA geeft ook toe dat snelheid in Fifa 20 (opnieuw) belangrijker is geworden. Of onze verdedigingsvaardigheden gewoon knudde zijn, of dat dit dribbelen nog niet helemaal gebalanceerd is, laten we op dit moment even wijselijk in het midden.

Hoewel de (tegen)goals net iets te veelvuldig vallen, lijkt Fifa 20 er wel een stap op vooruit te gaan. Een veelgehoord kritiekpunt bij Fifa is dat het allemaal soms net te gestuurd aanvoelt en dat alle doelpunten op elkaar lijken. Of EA dat nu echt van zich af weet te schudden valt nog te bezien, maar met dit soort aanpassingen zit de ontwikkelaar in ieder geval op de goede weg.

©GMRimport

Fifa Ultimate Team

Ook Fifa Ultimate Team krijgen we te zien, maar spelen is er wat FUT betreft nog niet bij. EA vertelt hoe zij enerzijds spelers weer het hele seizoen geboeid willen houden, en anderzijds de modus leuker en toegankelijker willen maken voor nog meer spelers.

Met nog meer personalisatieopties en uitdagingen hoopt EA zelfs de meest fanatieke FUT-fans weer aan zich te binden komend voetbalseizoen. Zo kun je nu ook de aankleding van het stadion van jouw team aanpassen, met vlaggen op het veld en spandoeken op de tribunes. Zelfs grote spandoeken achter de doelen zijn aan te passen. Met realistische clublogo’s, maar er zijn ook wat meer extravagante opties zoals een dabbende eenhoorn, mocht je daar van houden.

Season Objectives en Milestones moeten bovendien spelers gaandeweg de jaargang bezig houden met extra opdrachten, naast simpelweg meer goals scoren dan je tegenstander. Season Objectives zijn vergelijkbaar met wat we tegenwoordig in meer online games zien. Het zijn opdrachten die maar tijdelijk beschikbaar zijn en daarna verdwijnen. Voltooi je meerdere opdrachten binnen een seizoen (let op, daarmee wordt in dit geval een tijdsspanne van 6 tot 8 weken bedoeld, geen voetbalseizoen), dan krijg je weer toffere beloningen.

©GMRimport

Daar tegenover staan een aantal aanpassingen om FUT juist toegankelijker te maken voor nieuwkomers. Om bijvoorbeeld minder prestatiedruk op spelers te leggen, zijn er in Fifa 20 FUT Friendlies, waarin je wel met jouw ultieme team speelt, maar zonder rankings en consequenties. Ook House Rules zijn nu speelbaar met je FUT-team, en EA voegt een paar nieuwe House Rules toe. Zo krijg je bij Swaps ineens spelers van je tegenstander in je team. Max Chemistry stelt je eindelijk in staat écht je droomteam samen te stellen, want spelers hebben in die House Rule-modus ongeacht nationaliteit en club maximale chemie.

EA belooft behalve deze aanpassingen aan de gameplay en aan FUT nog meer nieuws, maar brengt daarover pas in een later stadium informatie naar buiten. Met Volta voegt EA bijvoorbeeld straatvoetbal toe aan Fifa 20, en er staan ook nieuwe features in onder andere de carrièremodus op de planning. Daarover later dus ongetwijfeld meer, maar de hierboven genoemde vernieuwingen klinken in ieder geval alvast aangenaam in de oren. Beter dan het commentaar dan Evert ten Napel, tenminste.

Fifa 20 is vanaf 27 september verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One. De Switch krijgt op die dag een Legacy-editie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei
Gamer.nl
Nieuws

Open bèta van Splitgate 2 begint op 22 mei

Gratis speelbaar op consoles en pc

Op 22 mei gaat de gratis open bèta van Splitgate 2 van start op pc en consoles.

Dat heeft 1047 Games aangekondigd. Eerder werd er al een gesloten alfatest gehouden, maar de bèta komt voor iedereen beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series-consoles, PlayStation 4, Xbox One, Steam en Epic Games Store. Daarbij bevat het spel cross-play op alle systemen.

De open bèta bevat meer dan vijftien multiplayermaps – waaronder twee nieuwe Onslaught-maps voor 24 spelers, genaamd Drought en Fracture – meer dan 25 wapens en meer dan tien modi, waaronder de terugkeer van de geprezen modus Takedown.

De eerste Splitgate verscheen in 2019 en draaide om het gebruik van portalen tijdens de multiplayergevechten. De game werd voor een deel ontwikkeld als een schoolproject en werd uiteindelijk meer dan 22 miljoen keer gedownload op pc en consoles.

Het vervolg draait geheel op Unreal Engine 5. In Splitgate 2 doen spelers mee aan de zogeheten Sol Splitgate League in de toekomst, wat zich uit in vier-tegen-vier-gevechten met een eerstepersoonsaanzicht en zoals gezegd het gebruik van portalen om de vijand te slim af te zijn. Spelers kunnen deze portalen met een geweer creëren.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game
Gamer.nl
Nieuws

Flappy Bird is teruggekeerd als Android-game

Verkrijgbaar via de Epic Games Store

De mobiele hitgame Flappy Bird is meer dan tien jaar nadat hij offline ging teruggekeerd.

Flappy Bird kwam in mei 2013 uit, maar werd in 2014 'ontdekt' en immens populair - meer dan honderd miljoen mensen speelden de gratis game op smartphones. In de hoogtijdagen van de game verdiende de maker van de game, Dong Nguyen, naar eigen zeggen 50.000 dollar per dag aan in-game advertenties.

In februari 2014, toen de game nog immens populair was, haalde Nguyen de game van zowel de App Store als Google Play Store. Hij voelde zich naar eigen zeggen schuldig over het verslavende karakter van de game. Smartphones die de game nog geïnstalleerd hadden staan werden als gevolg voor hoge bedragen doorverkocht.

Nu is Flappy Bird dus teruggekeerd. Het gaat om een Android-game die op de mobiele Epic Games Store verkrijgbaar is. Vorig jaar bleek al dat de nieuwe versie van de game uitgebracht zou worden door de Flappy Bird Foundation. Omdat dit bedrijf geleid wordt door Michael Roberts, die ook het hoofd is van cryptobedrijf 1208 Productions, was er bij gamers de vrees dat dit een belangrijk element in de nieuwe versie van Flappy Bird zou worden, maar dit blijkt vooralsnog niet het geval. Overigens zijn er ook plannen om de game uiteindelijk terug naar iOS te brengen.

In de game moeten spelers door op het scherm te tikken een vogel in de lucht zien te houden terwijl hij allerlei groene buizen passeert die uit de klassieke Super Mario Bros.-games lijken te komen. De kunst is dit zo lang mogelijk vol te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!