Geef New Super Mario Bros. U een tweede kans
PU.nl
Nieuws

Geef New Super Mario Bros. U een tweede kans

Ik heb de New Super Mario Bros.-reeks lang gehaat. Het zijn zonder enige twijfel de lelijkste 2D-platformers met Mario in de hoofdrol. De wereldkaart doet nog het meeste denken aan een speelbord uit Mario Party en de levels zijn inspiratieloze, in drie dimensies vormgegeven versies van klassieke omgevingen uit eerdere games. De muziek is misschien nog wel erger. Het bestaat vooral uit irritante ‘wah’-geluiden en het is nergens zo memorabel als de deuntjes uit zo’n beetje iedere andere Mario-game. Alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is, zijn al deze games ook nog eens heel makkelijk.

De vier New Super Mario Bros.-games (Super Mario Run niet meegerekend) komen simpelweg niet in de buurt van de eerdere delen. Niet wat betreft originele grafische stijlen, muziek en creatieve levels. Aan dit geloof heb ik mij heel lang vastgehouden. Zo fanatiek zelfs, dat ik ieder level in de stijl van ‘New’ in Super Mario Maker zo snel mogelijk oversloeg. Ik moet nu echter iets bekennen: New Super Mario Bros. U is ondanks alles wat mij zo tegenstaat een geweldige game en ik hoop dat meer mensen door de Deluxe uitvoering op de Switch dat ook gaan inzien.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Toch best creatief

NSMB. U, dat oorspronkelijk op de Wii U uitkwam, heeft alle schijn tegen. Het is de eerste ‘New’ Mario in HD, maar het spel ziet er alsnog niet bijster goed uit. Ook de muziek doet vooral heel erg denken aan de inspiratieloze voorgaande delen. Toch is deze game anders en dat zit hem vooral in de levels zelf. Die zijn verrassend afwisselend en wat creativiteit betreft komen ze zelfs in de buurt van Super Mario World.

Het ontbreekt deze game nog steeds een beetje aan een eigen smoel, maar voor het eerst lijkt er ook meer moeite gestoken in de presentatie. De nieuwe vijanden zien er goed uit, de muziek is soms te verdragen en de achtergronden zijn afwisselender. In sommige gevallen zijn de levels zelfs best mooi, bijvoorbeeld wanneer de horizon in een spookachtig moeras wel wat weg heeft van Van Gogh’s de Sterrennacht. De levels worden na de eerste ietwat voorspelbare wereld bovendien zo creatief dat de meeste zondes van de New Super Mario Bros. best vergeven kunnen worden.

Mario laat zich besturen als een droom en dat valt pas echt op wanneer de uitdaging groot is zoals in de bonuslevels

-

The Real Mario Starts Here

Ook U is aan de makkelijke kant. Een beetje speler kan prima Bowsers kasteel bereiken en de prinses redden, maar net zoals bij de meest recente driedimensionale Mario-games, begint het avontuur dan pas echt. Alle sterrenmunten verzamelen, geheime uitgangen vinden en de bonuslevels vrijspelen zijn een goede start, maar in de Super Luigi U-dlc en de optionele challenges zitten de echte uitdagingen. Razendsnelle remixes van bestaande levels en extreme eisen voor het uitspelen van bekende omgevingen zijn nog leuker.

Sterrenmunten zitten op de meest onmogelijke en gevaarlijke plekken verstopt, in de Super Luigi U-dlc heb je maar honderd seconden om ieder level uit te spelen en de challenge levels zijn helemaal wild. Hierin moet je bijvoorbeeld zoveel mogelijk 1-ups verzamelen door achtereenvolgend op iedere vijand te springen of een minuut lang de vuurballen van twee Fire Bros te ontwijken, terwijl je omringt bent door stekels.

©GMRimport

Dat zou allemaal niet zo tof zijn als New Super Mario Bros. U niet zo verschrikkelijk fijn zou besturen. Mario en Luigi hebben net zo’n diverse hoeveelheid sprongen als in de 3D-games, waardoor bijna geen obstakel onoverbrugbaar is. Mario laat zich besturen als een droom en dat valt pas echt op wanneer de uitdaging groot is zoals in de bonuslevels. Als U eenmaal op gang komt, is het simpelweg Mario op zijn best.

Dat er achter die lelijke graphics en verschrikkelijke muziek zo’n goede game schuilt, is verrassend. Het maakt van New Super Mario Bros. U zonder twijfel een van de beste 2D-platformers in jaren en een titel die eigenlijk opnieuw op waarde geschat moet worden. De nieuwe uitgave op de Switch brengt daar hopelijk verandering in, want het laat maar weer eens zien dat Mario als het op platformen aankomt nog steeds op eenzame hoogte staat.

New Super Mario Bros. U Deluxe is vanaf 11 januari te koop voor de Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!