Gods Unchained onderscheidt zich met verhandelbare kaarten
PU.nl
Nieuws

Gods Unchained onderscheidt zich met verhandelbare kaarten

Gods Unchained is een nieuwe trading card game van de Australische studio Immutable. Met Magic: The Gathering Arena, The Elder Scrolls Legends en Hearthstone lijkt deze markt aardig verzadigd. Ondertussen staan Magic: The Gathering, Pokémon TCG en Yu-Gi-Oh op eenzame hoogte als het gaat om fysieke trading card games. Er is echter één groot verschil tussen de digitale en fysieke spellen: eigendom. Gods Unchained onderscheidt zich juist op dat punt.

Gods Unchained is op dit moment in open bèta speelbaar. De game biedt diepgaande gameplay, een grote diversiteit aan kaarten, maar nagenoeg geen achterliggend verhaal. Voordat je een spel begint, kies je een god en maak je een deck kaarten. Volgens de website van Gods Unchained zijn de spelers volgers die strijden in de naam van de goden, maar veel dieper gaat de achterliggende lore nog niet. Gelukkig zijn de spelelementen wel prima uitgewerkt.

En dan te bedenken dat er in de komende maanden nog allerlei nieuwe functies worden toegevoegd. Zo is Evolution aangekondigd, een functie waarmee een bepaalde set kaarten kan worden omgewisseld voor een tijdelijk verkrijgbare cosmetic of een andere speelkaart.

©GMRimport

Kaarten en eigendom

Gods Unchained is gebouwd op blockchaintechnologie. Hierdoor kunnen gamers gewonnen kaarten dus ook verhandelen. Het spel bestaat uit standaard ‘core’ kaarten en seizoensgebonden kaarten. Deze seizoensgebonden kaarten kunnen tijdens een seizoen gekocht worden in pakjes, waarna de koper tevens eigenaar is. Dit werkt dus eigenlijk net zoals bij Magic: The Gathering.

De standaard kaarten worden verdiend door de game te spelen. Het spel is zo gemaakt dat je ook met alleen standaard kaarten best online potjes kunt winnen. Door online potjes te spelen en je profiellevel op te waarderen, verdien je card packs. Hiermee worden standaard kaarten vrijgespeeld. Deze zijn in eerste instantie nog geen eigendom. Bezit je echter twee dezelfde kaarten, dan kun je deze fuseren tot een kaart op de blockchain. Vanaf dat moment is de kaart echt jouw eigendom en kun je ook geld verdienen met de verkoop van die kaart. Het feit dat de verkoop van die kaarten zowel binnen als buiten de game om kan gebeuren, maakt het des te toegankelijker.

©GMRimport

Langzamere mana en meer goddelijke krachten

Gamers die bekend zijn met Hearthstone hoeven niet lang te wennen aan Gods Unchained. Elke beurt wordt er extra mana vrijgegeven om kaarten met een gelijke waarde op tafel te kunnen leggen. De snelheid waarmee mana vrijgegeven wordt in Gods Unchained ligt wel aanzienlijk lager dan in Hearthstone. Tijdens de eerste vijf beurten wordt steeds één mana vrijgegeven, daarna twee beurten voor een mana, gevolgd door drie beurten en afsluitend met vier beurten voor de laatste, negende mana. Dit betekent dat de ‘end game gameplay’ in Gods Unchained later wordt bereikt, maar ook meer impact kan hebben. Een tactisch opgezet deck kan overigens best een potje ‘mid game’ al winnen. Dat is juist wat Gods Unchained zo goed maakt.

Bovendien zorgt deze gefaseerde manier van mana vrijgeven ervoor dat je beste 5-mana kaart niet direct wordt overmeesterd in de zesde beurt. Het gevolg is een nieuwe dynamiek mid-game. Steeds wanneer een nieuwe mana wordt vrijgegeven vanaf de vijfde beurt, kan de balans in Gods Unchained compleet omslaan. Dit is leuk, maakt het spel dynamiek en zorgt ervoor dat je steeds op je hoede moet zijn.

Gods Unchained is gebouwd op blockchaintechnologie. Hierdoor kunnen gamers gewonnen kaarten dus ook verhandelen

-

Gemiddeld genomen duren potjes langer dan bij Hearthstone, maar daar staat tegenover dat ze ook spannender worden. Afhankelijk van je deck, is het goed mogelijk om bijvoorbeeld rond 6 en 8 mana flink wat sterke kaarten op tafel te gooien. Andere decks leggen wellicht meer nadruk op 4 en 6 mana. De manier waarop mana wordt vrijgespeeld is, naast het blockchain-aspect, het grootste verschil ten opzichte van marktleider Hearthstone.

God powers zijn een ander herkenbaar element, maar ook hier pakt Gods Unchained het toch weer iets anders aan. Waar je in Hearthstone kiest voor een hero, heb je in Gods Unchained te maken met een god. Het verschil zit ‘m in het begin van de game, wanneer je de keuze krijgt uit vier god powers. Je moet er eentje selecteren om te gebruiken tijdens een online match. Deze krachten kunnen defensief of offensief zijn. Daarnaast zijn er krachten om bijvoorbeeld de volgorde of de kaarten in je deck te beïnvloeden. Zelfs wanneer je één god jezelf eigen hebt gemaakt, kan je op basis van je tegenstander je tactiek aanpassen door een andere god power te kiezen. Ookhier gaat Gods Unchained dus echt een stapje verder dan Hearthstone.

Watch on YouTube

Herkenbare gameplay voor de kaarten

Tijdens de wedstrijd worden kaarten vanuit je deck gehaald. Dit deck kun je zelf samenstellen of je kunt spelen met één van de zes standaard decks. Elk van deze decks brengt unieke technieken met zich mee, variërend van een agressief War-deck tot aan een listig Deception-deck. Elke kaart beschikt over ‘health’- en ‘attack’-attributen, waarmee de levenskracht en aanvalskracht van de kaarten wordt aangeduid. Daarbovenop beschikken kaarten over een speciale kracht, waarmee bijvoorbeeld kaarten gerepareerd, verpulverd of gestolen kunnen worden. Op dit vlak brengt de gameplay van Gods Unchained weinig nieuws. De magie van de gameplay zit in de wijze waarop kaarten met elkaar samenwerken, of juist tegen elkaar gebruikt kunnen worden. Zo ben ik fan van Ratify, een kaart die elke vijandelijke unit in een rat met 1 health en 1 attack kan veranderen. Echt een heerlijke manier om die late-game aanval onschadelijk te maken.

Hoewel spelers kaarten echt bezitten, gaan deze kaarten tijdens een online potje niet echt kapot. Ook kunnen spelers niet echt kaarten van elkaar stelen. Het is belangrijk om ook hier weer de vergelijking te maken met Magic: The Gathering, waarbij ieder van de deelnemende spelers zijn eigen deck op tafel legt en met datzelfde deck ook weer de tafel verlaat.

Mocht je een bepaalde kaart nodig hebben om je deck sterker te maken, dan is die aan te schaffen via een in-game marktplaats. Ben je bekend met Ethereum, cryptocurrencies en de marktplaats OpenSea, dan kan je daar ook kaarten vinden of verhandelen.

Gods Unchained is op dit moment beschikbaar voor pc en Mac. De makers werken ook aan een mobiele versie, maar die wordt pas volgend jaar verwacht. De ontwikkelaar is nog steeds bezig het spel te balanceren, maar het gaat zeker niet om een halfbakken game. Gods Unchained speelt nu al heerlijk weg en is mooi afgewerkt. Hier en daar zouden iets meer geluidseffecten of animaties op hun plaats zijn, maar het kaartspel staat als een huis.

Momenteel telt Gods Unchained een paarhonderd spelers per dag, maar Immutable heeft als doelstelling miljoenen spelers binnen te halen. De ontwikkeling van een mobiele versie en een recente investering van 15 miljoen dollar moeten bijdragen hieraan.

Gods Unchained is reeds beschikbaar voor pc en Mac. De game moet later ook verschijnen voor Android en iOS. Voor deze preview is Gods Unchained op een pc gespeeld. De schrijver van dit artikel heeft zelf kaarten gekocht, er is geen materiaal beschikbaar gesteld door Immutable.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!