Google kondigt gamestreamingplatform Stadia aan
Gamer.nl
Nieuws

Google kondigt gamestreamingplatform Stadia aan

Google heeft zijn gamestreamingplatform Stadia aangekondigd.

Het platform lanceert ergens dit jaar - eerst in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk en delen van Europa - en bestaat niet uit hardware. Games worden gestreamd via de datacentra van Google en er hoeft dus ook niets gedownload te worden. Wel moet er een internetverbinding zijn. Games op de dienst kunnen via televisies (via een Chromecast), telefoons, tablets, desktop computers en laptops worden gespeeld. Tijdens het gamen schakelen tussen deze verschillende apparaten moet ook naadloos mogelijk zijn.

Dit gebeurt door via een Chrome-browser YouTube-video's van games op te starten waar ontwikkelaars links in kunnen plaatsen. Door daar op te drukken, kunnen gamers binnen vijf seconden het spel zelf spelen. Dankzij verbeteringen in de datacentra van Google kunnen games in 4K worden gespeeld, en in de toekomst is ook 8K mogelijk. Op elk moment heeft een gamestream 10.7 teraflops beschikbaar - volgens Google meer kracht dan de Xbox One X en PlayStation 4 bij elkaar opgeteld. Een prijs voor de dienst is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Controller

Ondanks dat er geen apparaat nodig is, heeft Google wel de Stadia-controller aangekondigd. Deze traditionele controller heeft diverse traditionele knoppen, maar ook een Assistant- en Capture-knop. Met laatstgenoemde knop kunnen gameplaybeelden worden gecaptured in 4K. Google Assistant geeft gamers de mogelijkheid om via de ingebouwde microfoon met stemcommando's games op te starten. Alle andere USB-controllers, toetsenborden en muizen die aan een pc, laptop of telefoon zijn te koppelen, zijn ook te gebruiken.

©GMRimport

©GMRimport

Samen spelen

Een belangrijk element van Stadia is het samenbrengen van spelers. Zo is lokale multiplayer zonder extra benodigde kracht mogelijk, omdat spelers allemaal op hun eigen cloud zijn ingelogd. Elke gamesessie die gestreamd wordt kan een link bevatten zodat kijkers mee kunnen doen met de streamer. Google noemt dit 'Crowd Play'. Een andere mogelijkheid is 'State Share', waarmee spelers hun game, inclusief alle gevonden items en loot, kunnen delen met een andere speler.

Games

Google toonde als voorbeelden Assassin's Creed Odyssey en Doom Eternal. Laatstgenoemde game zal ook speelbaar zijn via Stadia. Google heeft aan meer dan honderd studio's ontwikkelkits geleverd en heeft tevens de first-party studio Stadia Games and Entertainment opgericht.

Google testte vorig jaar al gamestreaming via Project Stream. Met deze test was het mogelijk om via een browser Assassin's Creed Odyssey in 1080p en 60 frames per seconden te spelen. Google liet vandaag weten dat deze test specifiek bedoeld was om Stadia uit te proberen.

Bezoek hier de website van Stadia.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum
Gamer.nl
Nieuws

Hollow Knight Silksong in september speelbaar in Australisch museum

Maar waar blijft de releasedatum?

Terwijl de releasedatum van Hollow Knight Silksong nog altijd niet bekend is, werd wel bevestigd dat de game vanaf 18 september speelbaar is in ACMI, het nationale museum van schermcultuur te Australië.

De game wordt speelbaar in het in Melbourne gelegen museum als onderdeel van een voorstelling genaamd Game Worlds, waarin de spelwerelden van games centraal staan (via IGN). Naast dat de game speelbaar is op de expositie zijn er ook displays te zien over het ontwerp en artistieke richting van het spel.

Fans vragen zich vooral af wat deze aankondiging kan betekenen voor de release van Silksong, maar vooralsnog is daar niets bekend over. De game werd jaren geleden aangekondigd - in eerste instantie als downloadbare content voor Hollow Knight, en daarna als vervolg - maar is sindsdien meermaals uitgesteld. Tijdens de Switch 2 Direct vorige maand werd gemeld dat de game nog altijd dit jaar moet uitkomen.

In Silksong besturen spelers niet de Knight, maar Hornet, een NPC uit de eerste game. Hornet kan hoger springen en daar is het leveldesign dan ook omheen gebouwd. Het spel komt naar pc, Nintendo Switch en Switch 2, PlayStation- en Xbox-consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald
Gamer.nl
Nieuws

Eerste zeven Leisure Suit Larry-games worden uit de Steam-verkoop gehaald

Mogelijk gerelateerd aan de onzekere toekomst van Codemasters

De eerste zeven games in de Leisure Suit Larry-games zullen binnenkort niet meer te koop zijn via Steam.

Dat werd middels een statement door uitgever Assemble Entertainment bevestigd. De Leisure Suit Larry-games waren vooral aan het einde van vorig millennium populair vanwege de vele seksueel getinte grappen. Het gaat om de zes door Sierra On-Line gemaakte delen en het door High Voltage Software ontwikkelde Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Dit zijn de zeven spellen die uit de verkoop verdwijnen:

  • Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (in Several Wrong Places)

  • Leisure Suit Larry III: Passionate Patti in Pursuit of the Pulsating Pectorals

  • Leisure Suit Larry 5: Passionate Patti Does a Little Undercover Work

  • Leisure Suit Larry 6 – Shape Up Or Slip Out

  • Leisure Suit Larry: Love for Sail

  • Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude Uncut and Uncensored

Mensen die de games al hebben gekocht kunnen ze blijven downloaden en spelen. Daarnaast zullen de twee meest recente games uit de reeks - Leisure Suit Larry: Wet Dreams Don't Dry en Leisure Suit Larry: Wet Dreams Dry Twice - te koop blijven staan.

Een reden werd niet gegeven, maar volgens Phil Salvador van Video Game History Foundation heeft het mogelijk te maken met het feit dat de Leisure Suit Larry-IP eigendom is van Codemasters en gelicenseerd werd aan Assemble Games. Tegenwoordig is Codemasters echter onderdeel van Electronic Arts. Deze week werd tevens aangekondigd dat Codemasters stopt met de ontwikkeling van rallygames en is het X-account van Codemasters verwijderd - mogelijk verkeert de ontwikkelaar dus in zwaar weer binnen EA.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!