Google kondigt gamestreamingplatform Stadia aan
PU.nl
Nieuws

Google kondigt gamestreamingplatform Stadia aan

Google heeft zijn gamestreamingplatform Stadia aangekondigd.

Het platform lanceert ergens dit jaar - eerst in de VS, Canada, het Verenigd Koninkrijk en delen van Europa - en bestaat niet uit hardware. Games worden gestreamd via de datacentra van Google en er hoeft dus ook niets gedownload te worden. Wel moet er een internetverbinding zijn. Games op de dienst kunnen via televisies (via een Chromecast), telefoons, tablets, desktop computers en laptops worden gespeeld. Tijdens het gamen schakelen tussen deze verschillende apparaten moet ook naadloos mogelijk zijn.

Dit gebeurt door via een Chrome-browser YouTube-video's van games op te starten waar ontwikkelaars links in kunnen plaatsen. Door daar op te drukken, kunnen gamers binnen vijf seconden het spel zelf spelen. Dankzij verbeteringen in de datacentra van Google kunnen games in 4K worden gespeeld, en in de toekomst is ook 8K mogelijk. Op elk moment heeft een gamestream 10.7 teraflops beschikbaar - volgens Google meer kracht dan de Xbox One X en PlayStation 4 bij elkaar opgeteld. Een prijs voor de dienst is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Controller

Ondanks dat er geen apparaat nodig is, heeft Google wel de Stadia-controller aangekondigd. Deze traditionele controller heeft diverse traditionele knoppen, maar ook een Assistant- en Capture-knop. Met laatstgenoemde knop kunnen gameplaybeelden worden gecaptured in 4K. Google Assistant geeft gamers de mogelijkheid om via de ingebouwde microfoon met stemcommando's games op te starten. Alle andere USB-controllers, toetsenborden en muizen die aan een pc, laptop of telefoon zijn te koppelen, zijn ook te gebruiken.

©GMRimport

©GMRimport

Samen spelen

Een belangrijk element van Stadia is het samenbrengen van spelers. Zo is lokale multiplayer zonder extra benodigde kracht mogelijk, omdat spelers allemaal op hun eigen cloud zijn ingelogd. Elke gamesessie die gestreamd wordt kan een link bevatten zodat kijkers mee kunnen doen met de streamer. Google noemt dit 'Crowd Play'. Een andere mogelijkheid is 'State Share', waarmee spelers hun game, inclusief alle gevonden items en loot, kunnen delen met een andere speler.

Games

Google toonde als voorbeelden Assassin's Creed Odyssey en Doom Eternal. Laatstgenoemde game zal ook speelbaar zijn via Stadia. Google heeft aan meer dan honderd studio's ontwikkelkits geleverd en heeft tevens de first-party studio Stadia Games and Entertainment opgericht.

Google testte vorig jaar al gamestreaming via Project Stream. Met deze test was het mogelijk om via een browser Assassin's Creed Odyssey in 1080p en 60 frames per seconden te spelen. Google liet vandaag weten dat deze test specifiek bedoeld was om Stadia uit te proberen.

Bezoek hier de website van Stadia.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!