GRID vindt ruig racen belangrijker dan arcade of realisme
PU.nl
Nieuws

GRID vindt ruig racen belangrijker dan arcade of realisme

Er lijken nieuwe hoogtijdagen gaande voor racegamespecialist Codemasters: na DiRT en F1 verschijnt dit jaar nog een derde racer van de Britse uitgever annex ontwikkelaar. Met GRID wil men weer bewijzen dat de balans tussen arcade en realisme niet zo belangrijk is, als er maar voldoende drama aanwezig is.

De discussie over welke racegame nou realistisch is en welke niet zou tot het einde der tijden gevoerd kunnen worden. Zelfs met de benadering van een spectrum, waarmee het verschil tussen de Gran Turismo's, Forza's en rFactors van deze wereld nog enigszins overzichtelijk te duiden valt, worden snelheidsminnende gamers het waarschijnlijk nooit eens.

Dat maakt de positionering van de nieuwe GRID gelijk al extra interessant. Het oorspronkelijke Race Driver: GRID uit 2008 pretendeerde zeker geen sim te zijn, maar liet spelers wel hun gang gaan in serieuze raceauto's op een variëteit aan permanente en stratencircuits. Vijf jaar later legde GRID 2 juist de nadruk op opgevoerde straatversies van sportwagens en ontstond zelfs milde controverse door de omissie van de cockpitcamera. Dat werd al een jaar later rechtgezet door GRID Autosport, waarbij het aantal diverse raceklassen haast niet te tellen was.

©GMRimport

Ruige racegame

"Je zou de franchise zo haast schizofreen - met alle respect voor de aandoening - kunnen noemen. De opzet is bepaald nooit consistent geweest", erkent de regisseur van GRID, Chris Smith, in gesprek tijdens onze eerste speelsessie met zijn nieuwste werk. "Voor de nieuwe game wil ik dan ook wegblijven van de term 'arcade', want dat is misleidend. Duidelijk was wel dat in GRID 2 elke auto eigenlijk hetzelfde bestuurde en het daar ontbrak aan diepte. Daarom willen we nu terug naar het 'ruige' gevoel van het origineel. Hopelijk voelt dit als een reboot."

Met de controller in de hand voelt het racen in GRID inderdaad nog het meest zoals het oorspronkelijke deel, hetzij wel een stukje moderner en verfijnder. De GT3-bolide waarmee we over Brands Hatch scheuren voelt vrij gewichtig en gevoelig. Hoewel kleine stuurfoutjes aardig te corrigeren zijn, gaat de auto met teveel gas genadeloos achterstevoren. Let wel: met alle hulpmiddelen uit. Smith vervolgt: "Rijhulpmiddelen moeten de auto's niet suf maken, het karakter moet nog steeds voelbaar zijn. Met alle assistentie uit moet het best wel realistisch voelen - en je bent op die manier sneller. Als je dan toch moeite hebt, zijn de hulpmiddelen er om je te leren richting de realistische manier van racen te groeien."

©GMRimport

Fernando Alonso

Een vlugge blik op de menu's toont ons ook een prettige diversiteit aan auto's. Ditmaal zijn niet alleen de meest actuele én klassieke productiemodellen, maar ook legio toerwagens, prototyperacers en zelfs Formule 1-auto's vertegenwoordigd. Dat laatste is met dank aan tweevoudig F1-wereldkampioen Fernando Alonso, in wiens titelwinnende Renault R26 je onder meer kunt racen. Om te zorgen dat je ook online volgens je eigen voorkeuren aan de slag kunt, laat GRID je matchmaking toepassen volgens een reeks parameters variërend van discipline tot circuit en bijzondere omstandigheden.

Maar of je nou online of offline racet - het echte USP van GRID moet vooral zitten in de beleving van de races, stelt Smith: "Wat wij ook het allerbelangrijkst vinden in echte autosport, is drama. We willen geen optochten, maar gekte op de baan. Dus de AI zal afhankelijk van jouw rijgedrag opzettelijk fouten maken of zich agressief gedragen in duels. Daarmee borduren we voort op het oude Nemesis-systeem in eerdere delen. Zo kunnen we het gevoel van spannende online wedstrijden nabootsen voor iedereen die de game speelt."

Helemaal nieuw zijn de ambities van Codemasters daarmee niet, want GRID kent effectief dezelfde benadering als elf jaar geleden. Of het daarmee weet door te stoten in een overvol deelnemersveld tegen het einde van deze consolegeneratie - met titanen als Gran Turismo Sport en Forza Motorsport - is echter nog een groot vraagteken.

Watch on YouTube

GRID verschijnt op 11 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc – in november volgt de release op Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
â–¼ Volgende artikel
Gerucht: Starfield wordt dit jaar nog voor PS5 aangekondigd
PU.nl
Nieuws

Gerucht: Starfield wordt dit jaar nog voor PS5 aangekondigd

'Het is een kwestie van tijd'

Bethesda's Starfield zou dit jaar nog voor PlayStation 5 worden aangekondigd.

Dat claimt betrouwbare insider Nate the Hate. Op social media liet hij dat weten. "Starfield komt naar PS5 en de bedoeling is dat het dit jaar wordt aangekondigd. Het is een kwestie van tijd."

Microsoft brengt meer en meer games die voorheen exclusief op Xbox en pc uitkwamen naar andere consoles. Zo zijn spellen als Indiana Jones and the Great Circle, Forza Horizon 5 en Sea of Thieves al uit op PS5, en volgen deze zomer een nieuwe versie van Gears of War en Senua's Saga: Hellblade 2. Het zou dus geen gigantische verrassing zijn als Starfield ook zijn weg naar PS5 vindt. Daarbij gaan er al geruime tijd geruchten dat de game een PS5-versie krijgt.

Mogelijk wordt een PS5-versie van Starfield tijdens de Xbox Games Showcase op 8 juni aangekondigd. Wellicht wordt dan ook een nieuwe uitbreiding voor de game uit de doeken gedaan.

Starfield verscheen in 2023 voor Xbox Series en pc. Het is de nieuwste openwereld-rpg van Bethesda, ook bekend van de The Elder Scrolls- en Fallout-series. Dat bedrijf is al enkele jaren in het bezit van Microsoft. In de game reizen spelers door het universum en doen ze verschillende planeten aan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
â–¼ Volgende artikel
Vierde Call of Duty: Black Ops 6- en Warzone-seizoen op 29 mei van start
PU.nl
Nieuws

Vierde Call of Duty: Black Ops 6- en Warzone-seizoen op 29 mei van start

Inclusief nieuwe maps en modi

Op donderdag 29 mei begint het vierde seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 en Call of Duty: Warzone. Activision heeft de inhoud van het seizoen onthuld.

Met het vierde seizoen worden er zoals altijd nieuwe multiplayermaps toegevoegd, waaronder de terugkeer van een oude favoriet. Het gaat om Fringe, dat debuteerde in Black Ops 3. Deze map komt echter wel pas in het midden van het vierde seizoen naar de game, net als Eclipse. Op 29 mei staan echter de maps Shutdown, Fugitive en Blitz op stapel.

Qua modi worden op 29 mei Team Elimination en One in the Chamber toegevoegd, en op de helft van het seizoen Party Ops. De Grief-modus keert daarnaast terug naar Zombies, en onder de bundels die te koop komen valt een samenwerking met John Wick-spin-off Ballerina, dat gepaard gaat met een evenement. In Warzone wordt een update gegeven aan de Verdansk-map. Zo komt de wolkenkrabber The Overlook naar Downtown Verdansk.

Alle nieuwe content wordt in dit overzicht beschreven en getoond. Hieronder is daarnaast een tweet te zien waarin de nieuwe content wordt uitgebeeld, alsmede verschillende trailers.

View post on X
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!