Guardians of the Galaxy leunt op een charismatische cast van helden
Gamer.nl
Nieuws

Guardians of the Galaxy leunt op een charismatische cast van helden

Als onderdeel van een nieuwe strategie verdeelt Marvel Games haar populairste IP over verschillende ontwikkelaars en uitgevers, met hopelijk een frequente aanwas van diverse projecten tot gevolg. Marvel’s Guardians of the Galaxy is de eerstvolgende superheldengame, dat het vooral moet hebben van diens charismatische personages.

Al sinds 2016 gonsden er geruchten over Guardians of the Galaxy, dus het mag eigenlijk geen verrassing heten dat de game relatief snel na onthulling het levenslicht ziet. Wel opvallend is de structuur van de game: er is geen open wereld zoals in Insomniacs Spider-Man-games, en ook geen co-op zoals het slechts gedeeltelijk geslaagde Marvel’s Avengers. Eidos Montreal kiest voor een lineair singleplayerverhaal dat spelers van begin tot eind uitspelen, juist vanwege de rijke cast aan personages en de rol die ze vervullen in de plot, zo legt senior creative director Jean-François Dugas uit.

“Deze unieke invulling maakt een avontuur mogelijk waarbij je je constant omringd voelt door de Guardians”, vertelt Dugas. “Niet alleen lopen ze elkaar te stangen, je kunt ook hun vaardigheden oproepen tijdens gevechten en andere momenten. Ze komen constant levendig over en vervullen hun rol tijdens alle aspecten van de game. Als speler heb je constant het gevoel met ze op stap te zijn.”

Tijdens een speelsessie van de game - ongeveer vier uur na aanvang van het verhaal - valt de dynamiek tussen held op sokken Star-Lord en de rest inderdaad in positieve zin op. Gamora, Drax, Groot en Rocket doen allen denken aan hun personages uit de populaire Marvel-films, met een aanhoudende stroom aan oprecht komische noten. Rocket is wel erg gesteld op zijn vuurwapens en schip, Drax vat álle opmerkingen letterlijk op en Groot is een aandoenlijke wandelende boom met destructieve takken.

©GMRimport

Lichte roleplaying

Als ontwikkelaar van de moderne Deus Ex-titels heeft Eidos Montreal Guardians of the Galaxy een aantal lichte rpg-elementen meegegeven. Tussen missies door is het bijvoorbeeld mogelijk om in de Milano – het ruimteschip van de bende - de Guardians beter te leren kennen door gesprekken met ze te voeren. Met name voor liefhebbers van Marvel en de Guardians-stripboeken is dergelijke context een leuke aanvulling op het nieuwe universum dat Eidos poogt te bouwen.

Ook krijgen spelers tijdens missies in verschillende mate controle over situaties. Zo stuit Star-Lord tijdens het bezoek aan een verlaten Nova Corps-hoofdkwartier op een communicatiesysteem, waarbij de speler kan kiezen om een telefoontje te beantwoorden, of toch stil te blijven. Dergelijke keuzes hebben invloed op de ervaring die spelers voorgeschoteld krijgen, maar niet zozeer op het einde van de game.

“Sommige keuzes hebben op de lange termijn invloed”, legt Dugas uit. “Misschien duiken bepaalde bondgenoten op, of juist niet. Misschien krijgen spelers toegang tot wapentuig of nieuwe opties om uit bepaalde situaties te ontsnappen, afhankelijk van eerdere beslissingen. Uiteindelijk beleven alle spelers hetzelfde avontuur, maar de ervaring verschilt.”

Hij vervolgt: “En om verwachtingen in toom te houden: we hebben er bewust voor gekozen om geen grote consequenties te hangen aan met wie spelers het eens zijn in de game. We willen niet dat dergelijke keuzes afleiden van het verhaal. Met dat in het achterhoofd houden we alle kleine en grote keuzes die spelers maken bij. Ze maken een verschil aan het einde van de game, en na de credits.”

©GMRimport

Overweldigende knokpartijen

Waar bovenstaande vooral de aankleding van Guardians of the Galaxy betreft, vormen gevechten de fundering van de gameplay. Zelf bewegen als Star-Lord en tegelijk de rest van het team aansturen voelt opvallend vloeiend, zij het wat overweldigend. Naast zijn eigen blasters, overtuigende stoten en raketschoenen beschikt iedere Guardian over maximaal vier vaardigheden die synergie met elkaar opleveren. Zit een grote Nova Corps-agent met een schild je dwars, dan kan Groot hem gemakkelijk even vastpinnen aan de grond, terwijl Rocket een aantal bommen op hem loslaat. Zo zijn er nog tal van mogelijkheden om in te zetten, rekening houdend met het stagger-systeem dat vijanden op den duur kwetsbaar maakt.

Volgens Jean-François Dugas doet de game z’n best om spelers vanaf het begin de fijne kneepjes van het systeem te leren, in plaats van ze te overrompelen. Zo begint Peter Quill met slechts één Guardian aan z’n zijde en worden nieuwe vaardigheden geleidelijk vrijgespeeld. Ook krijgen spelers de optie om de moeilijkheidsgraad zelf samen te stellen en bevat de game een Huddle: een soort peptalk die alle Guardians een boost geeft.

Een grotere potentiële valkuil voor de game is echter de afwisseling van gevechten. Net als in Marvel’s Avengers werken spelers gevecht na gevecht af, waarbij we ons kunnen voorstellen dat ze na verloop van tijd kunnen gaan vervelen. Toegegeven, de constante interactie tussen de personages in de context van de situatie maakt elk gevecht in ieder geval betekenisvol. Daarbij maakt Eidos Montreal uitstekend gebruik van bekende jaren 80-nummers die knokpartijen verheffen tot een vermakelijk schouwspel – een beetje zoals de

Watch on YouTube

van Guardians of the Galaxy 2.

Watch on YouTube

Lineair en eenvoudig

Gevechten worden opgebroken door korte speurtochten en simpele puzzels. Zo beschikt Star-Lord over een ijs-schot – met duidelijk ruimte voor meer – om bepaalde draaimechanieken vast te zetten en zo bijvoorbeeld deuren te openen. Ook kan Rocket worden ingezet om door kleine ruimtes te kruipen en zo bijvoorbeeld een hendel over te halen. Helaas zijn dergelijke puzzels tot nu toe weinig origineel of enerverend. Volgens de regisseur moeten ze vooral voor afwisseling zorgen.

Daarbij valt overigens op dat het leveldesign soms wel érg lineair is. Het Nova Corps-hoofdkwartier bestaat voornamelijk uit gangen en kamers, met een enkele lift of trap. In hoeverre andere levels spelers meer vrijlaten is nog onduidelijk, maar tot nu toe geeft Guardians of the Galaxy voor een moderne game maar weinig vrijheid om omgevingen te verkennen.

Marvel-snack

Daarmee is Guardians of the Galaxy een game die het vooral moet hebben van de charismatische cast aan personages, die verweven zijn tijdens elke actie die de speler uitvoert. Gevechten, puzzels of alledaagse gesprekken in de Milano: de helden zijn constant aanwezig, een prettig contrast met bijvoorbeeld Marvel’s Avengers. In hoeverre dat genoeg is om te compenseren voor een vrij lineair leveldesign valt nog te bezien, maar vooralsnog kunnen we een lekkere Marvel-snack verwachten.

Marvel’s Guardians of the Galaxy verschijnt op 26 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch (via de cloud) en pc.

Laatste previews op Gamer.nl

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation
Gamer.nl
Nieuws

Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation

Microsoft heeft een remaster van de eerste Gears of War aangekondigd. De game, die de ondertitel Reloaded draagt, verschijnt op 26 augustus op meerdere platforms, waaronder de PlayStation 5.

Dat deelt Microsoft in een blogpost op Xbox Wire. Gears of War: Reloaded is een opgepoetste versie van de eerste Gears of War die in 2006 uitkwam op de Xbox 360. Het betreft dus geen remaster van de volledige oorspronkelijke trilogie, waar eerder geruchten over gingen. De vernieuwde versie ondersteunt een resolutie van 4K en heeft ondersteuning voor 120 frames per seconde in de multiplayer. De verhalende modus draait in zestig frames per seconde. Ook zijn de schaduwen en reflecties verbeterd.

De game komt op 26 augustus uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Het is de eerste keer dat een Gears of War-game speelbaar wordt op een PlayStation-console. Daarbij ondersteunt het spel cross-play en cross-progression tussen alle platforms. De remaster gaat veertig dollar kosten. De prijs in euro's is nog niet bekend, maar zal ongeveer op hetzelfde neerkomen. The Coalition, Sumo Interactive en Disbelief zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling.

Het is niet voor het eerst dat de eerste Gears of War een remaster krijgt. In 2015 verscheen Gears of War: Ultimate Edition op Xbox One en pc. Eigenaren van deze versie - die hem vóór de aankondiging van Reloaded digitaal hebben aangeschaft - krijgen een gratis upgrade naar Gears of War: Reloaded. Uiteraard is de game ook op dag één te spelen via PC Game Pass en Xbox Game Pass Ultimate.

Reloaded bevat alle content die Ultimate Edition bevat, waaronder een bonushoofdstuk voor de singleplayer en alle multiplayermaps en -modi. Het verhaal is in co-op te spelen. Dat kan zowel online als in splitscreen.

Om de game te spelen, is inloggen met een Microsoft-account niet vereist. Alleen als spelers gebruik willen maken van cross-progression en alle mogelijkheden van cross-play is het wel nodig. Alleen met een Microsoft-account is het mogelijk om spelers op andere platforms uit te nodigen en je progressie over te dragen naar een ander platform.

Bekijk hieronder enkele screenshots van Gears of War: Reloaded:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond
Gamer.nl
Nieuws

Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond

De game verschijnt op 30 mei voor PS5, Xbox Series en pc

Electronic Arts heeft een uitgebreide gameplayvideo van de aankomende racegame F1 25 gedeeld.

In de vijftien minuten durende video komen diverse parcoursen voorbij, waaronder een gespiegelde versie van de Oostenrijkse track, en het circuit in Melbourne. Daarbij wordt de focus gelegd op de nieuwe LIDAR-technologie waarmee circuits er nog realistischer uitzien.

In F1 25 kunnen spelers in de MyTeam-modus hun eigen F1-team managen. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen waar de Research & Development-afdeling zich op richt, maar ook onderhandelen met coureurs om ze in het team te krijgen. Ook keert de Braking Point-campagne terug, waarin Konnersport ditmaal voor het kampioenschap racet wanneer een dramatische gebeurtenis chaos schopt binnen het team.

Dankzij verbeterde graphics en een nieuwe belichtingstechniek ogen parcoursen nog realistischer, en ook weersomstandigheden zijn nog echter. Ook de audio van de game is verbeterd, met meer gepraat via de radio en natuurlijk commentaar. De Audio2Face-technologie van Nvidia zorgt voor realistischere gezichten.

F1 25 verschijnt op 30 mei voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Mensen die de Iconic Edition van de game reserveren krijgen drie dagen eerder toegang tot de game. Met de Iconic Edition krijgen spelers ergens na release ook toegang tot nieuwe hoofdstukken gebaseerd op de F1-film met Brad Pitt die in juni uitkomt, alsmede extra's rondom Lewis Hamilton.

De F1-reeks wordt ontwikkeld door Codemasters, dat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van Electronic Arts. Onlangs bleek nog dat er een onbekend aantal ontslagen vallen bij de ontwikkelaar, en dat de ontwikkeling van WRC-rallygames wordt gepauzeerd voor onbepaalde tijd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!