Review: SteelSeries Arctis Pro Nova Wireless gameheadset
PU.nl
Nieuws

Review: SteelSeries Arctis Pro Nova Wireless gameheadset

De Pro Nova is de eerste Arctis-headset waarbij SteelSeries afwijkt van een aantal kenmerkende eigenschappen van de serie. Sterker nog: ze hebben de Nova volledig opnieuw gebouwd met alléén maar nieuwe onderdelen. Het compleet nieuwe ontwerp, met onder andere actieve noise cancelling en een nieuw Base Station, is volgens SteelSeries eindelijk de ultieme cross-over tussen gameheadset en hoofdtelefoon voor onderweg.

SteelSeries Arctis Pro Nova

Verbinding:


Compatibiliteit:




RGB features:

Batterijduur:

€379.99

2,4Ghz Wireless via Basestation, bluetooth en minijack


Draadloos met PlayStation, Xbox, Windows en Mac, bedraad met alles dat een minijackinput heeft


Nee

Afhankelijk van gebruik noise cancelling, bluetooth en andere functies. Met alles aan ongeveer 12 tot 15 uur. Er zijn twee batterijen waarvan je er een constant in de basestation kunt opladen.

Als je het verslag van onze trip naar Kopenhagen hebt gelezen, of de afgelopen dagen de socials van SteelSeries in de gaten hebt gehouden, heb je gezien dat de Nova met de nodige bombarie wordt gepresenteerd. Het is dan ook nogal een stap voor SteelSeries: voor het eerst in jaren wijken ze af van hun kenmerkende Arctis-ontwerp met stoffen bekleding en hard plastic, en hebben ze een volledig nieuwe headset uit de grond gestampt.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De headset wordt geleverd in een hele grote, zware hardcase. Dat is natuurlijk leuk op het moment dat je die net binnenkrijgt: het uitpakken ervan is een plezier. Maar de headset zelf, inclusief bijbehorende accessoires, zit nog steeds in een gangbare doos. Nadat je alles hebt uitgepakt, blijft dan ook vooral de vraag: wat doe je met die hardcase? Tijdens het verzenden zal de Arctis Pro Nova in ieder geval niet beschadigd raken.

Maar het draait natuurlijk om de headset zelf en laten we bovenop beginnen: de hoofdband is volledig van metaal gemaakt. Er is nog steeds plek voor het kenmerkende hoofdbandsysteem met de elastieken band, maar in het geval van de Nova is deze band nu in hoogte verstelbaar. Dat maakt dat je het draaggevoel iets meer kunt personaliseren. De oorschelpen zijn aan de hoofdband verbonden met een mechaniek van hard pastic dat op zo’n beetje ieder denkbaar punt een scharnier heeft. Ook is het voor het eerst mogelijk om de oorschelpen uit de hoofdband te schuiven: dit gaat in het geval van de Nova niet met een kliksysteem, maar met een systeem gebaseerd op stroefheid.

Kijkend naar de foto’s van de Nova valt het je wellicht op: dit is de eerste Arctis zonder stoffen bekleding op de oorschelpen. De extreem zachte oorkussens zijn bekleed met een leatherette dat SteelSeries speciaal voor de Nova heeft laten maken. De reden om voor het eerst af te wijken van de stoffen bekleding, is het feit dat de headset actieve noise cancelling heeft. En om dat goed te laten werken, is een iets strakkere afsluiting van buitengeluid noodzakelijk. De oorkussens van de Nova zijn ongelofelijk zacht en behoorlijk ruim opgezet. Je oren raken de speakers zeker niet.

©GMRimport

SteelSeries heeft met het ontwerp van de Nova heel erg ingezet op eenvoud en compactheid. In het eerder genoemde achtergrondartikel stipt Brian Fallon ook Danish Design en Form Follows Function aan als designprincipes die centraal hebben gestaan bij het ontwerpen van de nieuwe Arctis-headset. Dat heeft eenvoudige praktische implicaties, namelijk dat er weinig knoppen te vinden zijn op de Nova.

Op de rechteroorschelp vind je de bluetooth-pairing-knop die, als de bluetoothverbinding wordt gebruikt, ook dient om muziek te pauzeren. Op de linkeroorschelp zit een volumewiel dat je ook in kunt drukken, een microfoonmuteknop en de aan- en uitknop die ook dient voor het inschakelen van de noise cancelling. Het kenmerkende uitschuifbare microfoontje zit voor het eerst vollédig verstopt in de linkeroorschelp. Dat is goed te rijmen met de wens van SteelSeries om een écht multi-inzetbare headset te maken: als het microfoontje is ingeschoven, zie je het niet zitten. De uitstraling van de headset is dus in ieder geval geen beperking om hem buitenshuis op te zetten.

Ook het welbekende Base Station is opnieuw ontworpen. Naast een mooie display en een goed knopgevoel, is de belangrijkste toevoeging wellicht de twee usb-c poorten achterop deze Gamedac2. Dit maakt het namelijk mogelijk om twee consoles, of een pc en een console, tegelijk op het Basestation aan te sluiten en met een druk op de knop tussen de twee te schakelen. Heb je een Xbox en wil je een tweede platform aansluiten, moet je wel de Xbox-variant van de Nova aanschaffen. Dit alles terwijl bluetoothverbinding ook actief is. Een van de zaken die wel hetzelfde is gebleven bij de Nova, is het batterijsysteem van de Arctis Pro. Je krijgt nog steeds twee batterijen bij de Nova, eentje om in de oorschelp te doen en eentje die je in de Gamedac2 kunt opladen: zo zit je nooit zonder stroom.

©GMRimport

Klank en actieve noise cancelling

Een headset die zich zo uitgesproken inzet op multi-inzetbaarheid moet niet alleen in gebruikservaring, maar ook in klankweergave in veel verschillende situaties overtuigen. Gelukkig zit dat bij de SteelSeries Arctis Pro Nova wel goed. Deze headset klinkt ongelofelijk precies en open. Voornamelijk in het middengebied van het frequentiespectrum is de Nova erg gedefinieerd. Niet alleen is er veel textuur en diepte te horen, ook is het stereobeeld in deze frequentieregio erg strak: belangrijke, muzikale elementen staan pontificaal vooraan, loodrecht in het midden.

Het laag is aanwezig, stevig en krachtig, maar niet te overdreven. Voor sommige genres zou een tikkeltje meer laag zelfs wenselijk zijn, maar desalniettemin staat het fundament goed. Waar de headset wel een klein beetje doorschiet, is in de hogere frequenties. Daar zijn er nogal veel van. De Arctis Pro Nova klinkt daarmee niet direct schel, maar wel wat enthousiast. Dit is bij zachtere muziek geen probleem, maar als je stevige, elektronische of hardere, alternatieve muziek luistert, zorgt het soms voor een kleine disbalans.

De Arctis Pro Nova blinkt voornamelijk uit bij snellere actiegames. Tijdens shooters met veel spektakel en chaotische momenten lukt het de Nova om een behoorlijk overzichtelijk beeld neer te zetten. De lokalisatie is erg goed en hij laat moeiteloos zowel actie als dialoog op een gebalanceerde manier horen. Tijdens wat tragere games ontbreekt het de Nova soms een klein beetje aan warmte en immersie. Deze headset klinkt ongelofelijk precies en open, maar mist daardoor wel een beetje karakter: het is allemaal wat analytisch.

Gebruikt je de Pro Nova onderweg, dan is de actieve noise cancelling een goede toevoeging. In de praktijk blijkt dat je hier voornamelijk wat aan hebt in de trein of metro. Er wordt voornamelijk veel gedempt in de lagere frequentieregionen en constante bromgeluiden worden ook goed weggewerkt - je reist dus een stuk stiller met de trein. Wel jammer is dat de noise cancelling niet ongelofelijk veel invloed heeft op korte geluiden of, om het even bij de trein te houden, medereizigers. Desalniettemin is het een welkome toevoeging die de Pro Nova toch nét iets flexibeler maakt dan de gemiddelde gameheadset.

©GMRimport

Gebruikservaring en software

De Arctis Nova voelt heel erg nieuw aan, en dat is niet direct iets positiefs. Er zijn in de gebruikservaring namelijk tal van kinderziektes en minder geslaagde ontwerpkeuzes te vinden. Product manager Brian Fallon stipte in het interview al even de Danish Design- en Form Follows Function-principes aan die SteelSeries heeft gehanteerd bij het ontwerpen van de headset. Die principes hebben geleid tot het koppelen van meerdere functies aan de aan- en uitknop, en dat werkt in de praktijk niet helemaal lekker.

De knoppen reageren niet zo intuïtief: de bluetoothpairing modus vereist het extreem lang indrukken van de bluetoothknop en het inschakelen van de actieve noise cancelling gaat gepaard met piepjes en het kort dempen van het geluid. Verbind je de headset met een iPhone, dan is er geen klein icoontje dat aangeeft hoeveel lading de batterij nog heeft. Ook komt het tijdens de testperiode meerdere keren voor dat de bluetoothverbinding in combinatie met een iPhone hapert, tikt of zelfs even wegvalt. Het is zelfs een keer nodig de batterij uit de oorschelp te halen om de headset zo min of meer te resetten voordat hij weer meewerkt. Danish Design en Form Follows Function zijn prima principes om een ontwerp te stroomlijnen, maar - om even in de terminologie te blijven - the devil is in the details.

In combinatie met het vernieuwde Base Station doet de Nova het wel naadloos en slim. De visuele feedback die het kleine kastje teruggeeft, is net dat beetje extra dat je nodig hebt om de gebruikservaring te stroomlijnen. De mogelijkheid om twee consoles of een console en een desktop-pc aan te sluiten op dezelfde dac is daarnaast gewoon een hele goede toevoeging. Als gameheadset in een setup met de gamedac2, slaagt de gebruikservaring dan ook helemaal. Onderweg is de gebruikservaring helaas nét niet top. Een headset als de Epos Hybrid H3 voorziet hierin bijvoorbeeld beter.

SteelSeries zet daarnaast sterk in op de nieuwe Sonar-software die je kunt gebruiken in combinatie met de Nova. Deze software is een soort digitale mixer die op Windows-pc’s heel veel flexibiliteit toe kan voegen - niet alleen voor streamers, maar ook zeker voor de casual gamer. Je kunt in Sonar volumes van verschillende programma’s en je gamechatgeluid individueel bedienen en meerdere, verschillende equalizers instellen. De app is volledig geïntegreerd met de nieuwe Gamedac2. Daarnaast heeft Sonar een heleboel presets die het geluid van games zo aan kunnen passen dat bepaalde zaken worden benadrukt: de Counter Strike: Global Offensive--preset zorgt bijvoorbeeld voor meer nadruk op voetstappen en vijandig geluid.

Concluderend

De SteelSeries Arctis Pro Nova Wireless is in veel opzichten een zeer geslaagde gameheadset. Niet alleen ziet het nieuwe ontwerp er uitstekend uit, er zijn ook veel verbindingsmogelijkheden. De nieuwe Gamedac2 die het mogelijk maakt twee consoles tegelijk aan te sluiten is een schot in de roos. Daar staat tegenover dat de Pro Nova in zijn gebruikservaring hier en daar wat steekjes laat vallen. Hierdoor voelt hij soms nét niet premium aan. De Pro Nova is daarmee een waardig en welkome vernieuwing van de Arctis-lijn, die iets tekortschiet in de gebruikservaring om een échte totaaloplossing te zijn.

Uitstekend
Conclusie

Niet alleen ziet het nieuwe ontwerp er uitstekend uit, ook zijn er veel verbindingsmogelijkheden en de nieuwe Gamedac2 die het mogelijk maakt twee consoles tegelijk aan te sluiten blijkt een schot in de roos. Daar staat tegenover dat de Pro Nova in zijn gebruikservaring hier en daar wat steekjes laat vallen. Hierdoor voelt hij soms nét niet premium aan. De Pro Nova is daarmee een waardig en welkome vernieuwing van de Arctis-lijn, die iets tekortschiet in de gebruikservaring om een échte totaaloplossing te zijn.

Plus- en minpunten
  • 2 consoles aansluiten op nieuwe basestation, klinkt erg goed, Bluetooth verbinding, mooi slank ontwerp geschikt voor onderweg
  • Gebruikerservaring schiet tekort, wat moet je met die hardcase?

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!