Hardwarereview: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 Max gameheadset
PU.nl
Nieuws

Hardwarereview: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 Max gameheadset

De Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 Max-gameheadset is de nieuwe, verbeterde versie van de Stealth 700 Gen2. Turtle Beach zet hierbij niet alleen in op een veel langere batterijduur, ook de compatibliteitsmogelijkheden worden vergroot dankzij een schakelbare dongle.

Turtle Beach Stealth 700 Gen2 Max:                 €199,99

Verbinding:                                                                    2,4Ghz wireless usb-a dongle                                                                                                              (schakelbaar tussen Xbox en usb-a),                                                                                                bluetooth

Compatibiliteit:                                                           Volledig draadloos compatibel met                                                                                                  alle platformen

RGB features:                                                                  Nee

Batterijduur:                                                                    40 uur

Nog niet zo lang geleden keken we al naar de Stealth 600 Gen 2 Max, en de verbeteringen die in deze Stealth 700 zijn doorgevoerd zijn soortgelijk. Ook de 700 Ge n2 Max beschikt over een uitzonderlijk lange batterijduur. Omdat deze headset iets meer verbindingsmogelijkheden heeft en wat groter is opgezet, is de batterijduur met ongeveer 40 uur iets korter dan die van de 600, maar nog steeds erg lang. Belangrijker is echter de 2.4Ghz wireless dongle met schakelaar. Die schakelaar zorgt er namelijk voor dat je kunt wisselen tussen Xbox-compatibiliteit en usb-compatibiliteit. Dat maakt deze Stealth 700 Gen 2 Max volledig draadloos compatibel met vrijwel alle denkbare, draadloze systemen.

Watch on YouTube

Bouwkwaliteit

Wat betreft de bouwkwaliteit is het met deze gameheadset goed gesteld: het harde plastic is in de hoofdband verstevigd met metaal en het verstelmechaniek klikt vertrouwenwekkend. Evenals de Stealth 600 heeft ook de 700 veel scharnierpunten. Halverwege de oorschelp zit een scharnier dat ervoor zorgt dat de schelp licht kan kantelen en beide oorschelpen kunnen ook nog meer dan 90 graden draaien. Dat zorgt ervoor dat de oorschelpen gemakkelijk aansluiten op ieder hoofd.

Het kussen op de hoofdband en de buitenkant van de oorkussens is bedekt met synthetisch leer, terwijl je aan de binnenkant een soort sportstof vindt. De kussens voelen een beetje aan als memory foam, maar dan iets stugger, en zijn voorzien van een soort koelingsring. Wanneer je de headset net opzet, voelt de stof daardoor aangenaam fris aan. Dat gevoel houdt even stand, maar niet al te lang. Niet in de laatste plaats omdat deze Stealth 700 Gen 2 Max behoorlijk groots gebouwd is. De oorschelpen zijn diep, dus er is genoeg ruimte voor je oren, maar de klemdruk en het gewicht zijn beiden behoorlijk. Het is, net als bij de 600, dus wel zaak om deze headset even goed in te dragen.

Wat ontwerpdetails betreft heeft Turtle Beach ook niet stilgezeten. De headset is niet alleen beschikbaar in sober zwart, je kunt ook een diepblauwe variant aanschaffen. Een andere, leuke toevoeging is dat het dunne doek binnenin de oorschelpen dat de woofers bedekt, doorzichtig is. Je kijkt dus recht tegen de 50mm grote speaker aan. Je kunt de oorkussens er ook nog eenvoudig af trekken om ze schoon te maken, of om de clip van de briluitsparing vast te zetten, waardoor er iets meer ruimte ontstaat voor brilpoten.

©GMRimport

Besturing, modi, Max en mic

Op de linkeroorschelp vind je naast de flip-to-mute microfoon drie drukknoppen en twee volumewieltjes. Het ene wieltje dient voor het besturen van het totale volume van de headset en het andere wieltje zorgt voor het volume van het chatgeluid. Met de drukknoppen kun je schakelen tussen vier verschillende equalizermodi, Superhuman Hearing in- en uitschakelen, blueboothverbinding maken en uiteraard de headset aan- of uitzetten. Evenals bij de Stealth 600 zijn de volumewieltjes direct onder elkaar geplaatst, wat ervoor zorgt dat je in het begin af en toe naar de verkeerde grijpt.

Er zijn zoals gezegd vier equalizer modi: Signature Sound, Bass Boost, Bass and Treble Boost en Vocal Boost. Hierover kunnen we kort zijn: de eerste modus klinkt het beste en de andere drie voegen niet heel veel toe. Superhuman Hearing daarentegen is wel een grote toevoegen. Turtle Beach wil hiermee voornamelijk voorzien voor serieuzere online gamers die gebaat zijn bij snelle (audio)cues om zo hun tegenstanders te slim af te zijn. Dat doet Superhuman Hearing door een groot deel van de onderkant van het frequentiespectrum af te schaven en het midden- en hoogfrequentiegebied een stuk puntiger te laten klinken. Dat zorgt ervoor dat snelle actie nog sneller aanvoelt en de headset heel agressief klinkt. We hebben ook in eerder Turtle Beach-reviews al benadrukt dat dit niet direct mooi klinkt, maar effectief is het wel!

©GMRimport

De microfoon op de Stealth 700 klinkt prima, behoorlijk gebalanceerd en niet al te schel. Ook gaat de microfoon, zelfs zonder grote windkap, erg goed om met bijvoorbeeld p- en b-klanken. Het betreft net als bij de 600 een omnidirectionele microfoon en daarmee is hij behoorlijk gevoelig voor omgevingsgeluid. Het verschil is dat de Stealth 700 Gen 2 Max compatibel is met de Turtle Beach-app die je zowel op iOS als Android kunt installeren.

Hierin kun je alle functies besturen die je ook onder de knoppen op de linkeroorschelp vindt en zelfs andere functies toewijzen aan de knoppen. Je krijgt ook de controle over een Mic Noise Gate die het omgevingsgeluidprobleem eenvoudig tackelt. Een andere absolute favoriet in deze app is de mogelijkheid tot het instellen van het volume van de Voice Prompts en Tones die de headset geeft bij het in- of uitschakelen van bepaalde functies. Je kunt in de app naast schakelen tussen de vier verschillende equalizermodi ook je eigen equalizerinstellingen maken. De equalizer heeft helaas niet veel om het lijf: je kunt kiezen of je hoog, laag of stem een boost wilt geven. Erg precies voelt dit niet aan. Er afblijven lijkt in de praktijk het beste resultaat op te leveren.

De Max-noemer voelt bij deze versie van de Steath 700 heel goed op zijn plek. Met de extreem lange batterijduur en de 2.4Ghz wireless dongle die compatibel is met Xbox én PlayStation en ieder ander platform met een usb-a-poort voelt de headset heel compleet. De toevoegde bluetoothverbinding biedt zeker in combinatie met de app ook een grote meerwaarde. Door met de app aan te geven dat een van de volumewieltjes het bluetoothvolume moet besturen, kun je een tweede verbinding heel makkelijk integreren tijdens het gamen op een console. Je eigen muziek luisteren tijdens een potje Fifa of chatten op Discord op een tweede device is op deze manier ongelofelijk makkelijk.

©GMRimport

De klank

Wat direct opvalt bij het luisteren naar muziek, is dat de 700 ongelofelijk open en precies klinkt. Evenals bij de Stealth 600 is er veel nadruk op het sublaag, maar bij de 700 lijkt het iets beter te passen. Het laag is super strak, gedefinieerd en heeft de juiste hoeveelheid impact. Het stereobeeld is heel erg breed en groot en de lokalisatie daarin is ook nog eens erg precies. Dat is vooral een meerwaarde bij muziek met veel details, omdat alles kraakhelder waar te nemen is. Wel komt het midlaag bij sommige nummers iets te ver naar voren, maar wat bovenal blijft hangen bij de luisterervaring is dat dit een van de weinige gameheadsets is die luistert als een serieuze hoofdtelefoon.

In-game laat deze headset zich vooral kenmerken door zijn immersieve luisterervaring. De spelwereld komt echt tot leven. Het helpt daarbij dat de oorschelpen diep en groot zijn opgezet: ze vallen volledig over je oren en dempen omgevingsgeluid daarom erg goed. Dankzij de precieze lokalisatie en het zeer gedefinieerde hoog, voelen chaotische momenten daarnaast niet alleen extra overtuigend, maar blijft alles ook nog eens goed te volgen.

Wel is er over het algemeen een erg grote focus op spectaculaire momenten. De headset klinkt ongelofelijk filmisch. Dat is absoluut geen slechte eigenschap, maar dat betekent dat je in serieuzere multiplayersituaties van de populairdere shooters wel bent aangewezen op de Superhuman Hearing-modus om écht snelle potjes te kunnen winnen. En zoals we al meermaals hebben benadrukt: die klinkt voornamelijk effectief, maar zeker niet mooi.

©GMRimport

Concluderend

De Stealth 700 Gen 2 Max is misschien wel de meest multi-inzetbare gameheadset die we tot nu toe hebben getest. Hij is draadloos compatibel met meerdere (console)platforms, heeft bluetooth, is uitstekend geschikt voor het beluisteren van muziek en is ook nog eens zeer overtuigend bij heel veel verschillende games. Het klankprofiel is hoogstwaarschijnlijk wel iets geschikter voor de casual gamer dan voor de semiprofessionele multiplayergamer, maar dat deze headset ongelofelijk goed klinkt staat buiten kijf. Het ontwerp van de Stealth-serie blijft echter wel iets te potig en zwaar om effectief mee naar buiten te nemen voor alledaags gebruik, maar dat is dan ook de enige beperking die de Stealth 700 Gen 2 Max kent.

Fantastisch
Conclusie

De Turtle Beach Stealth 700 Gen 2 Max is misschien wel de meeste flexibele headset die we ooit hebben getest. Hij is draadloos compatibel met alle platforms en heeft ook bluetooth-mogelijkheden. De headset klinkt daarnaast ook nog eens uitzonderlijk goed. Wel jammer is dat hij iets te potig is om bijvoorbeeld te gebruiken tijdens je treinreis, anders was je in één keer helemaal klaar op headsetgebied.

Plus- en minpunten
  • Batterijduur, klinkt erg goed, volledig draadloos compatibel met Xbox, PlayStation, Switch en pc’s, bluetooth-verbinding
  • Draaggevoel niet geweldig

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!