Hoe presteert Halo: Reach op pc?
PU.nl
Nieuws

Hoe presteert Halo: Reach op pc?

In Rapport bekijken we hoe grote releases presteren op pc. Is er nagedacht over de wensen en verwachtingen van pc-spelers, of is het gewoon een klakkeloze port? Vandaag behandelen we Halo: Reach.

Halo: Reach is de eerste Halo-remaster die als onderdeel van de Master Chief Collection naar pc komt. Alle andere Halo-games worden in de loop van 2020 ook toegevoegd aan de Master Chief Collection. Omdat de volgorde van deze releases gebaseerd is op de tijdlijn van gebeurtenissen in de Halo-games, is Reach natuurlijk de eerste, gevolgd door Halo: Combat Evolved, Halo 2, ODST, Halo 3 en Halo 4. Elk van deze games komt voor tien euro te koop als dlc voor de Master Chief Collection, met uitzondering van ODST die voor vijf euro over de toonbank gaat.

Lanceringsperikelen

De lancering van Halo: Reach verliep niet helemaal vlekkeloos. Spelers klagen over bar slechte audio, stabiliteitsproblemen en de game die volledig weigert op te starten bij de Microsoft Store-versie. Microsoft is namelijk zo aardig geweest om de game niet exclusief te maken voor de Microsoft Store, maar hem ook uit te brengen op Steam. Dat is fijn voor gamers die het liefst al hun games op één platform houden, een voordeel dat enigszins ondermijnt wordt door het feit dat de Microsoft Store-versie alleen te lanceren was met een ingewikkelde work-around.

©GMRimport

Spelers van het eerste uur werden bovendien geplaagd door bijzonder slechte audio. Ontwikkelaar 343 Industries moest de audio codec van Halo: Reach volledig inwisselen om compatibel te zijn met moderne systemen, maar het omruilen van die codec is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Buiten de tussenfilmpjes klinkt alle audio namelijk gedempt, waardoor schoten van honderden meters ver lijken te komen terwijl ze eigenlijk recht voor je staan. De achtergrondmuziek is praktisch niet te horen.

Inmiddels zijn beide problemen opgelost met behulp van een serie patches. Hopelijk kan 343 Industries iets meer tijd nemen voor de andere games in de Master Chief Collection, want de staat van Halo: Reach was bij de lancering de naam Halo eigenlijk niet waardig.

Prestaties

Van een negen jaar oude Xbox 360-game mag men verwachten dat deze vlekkeloos presteert op een huidige pc en wat dat betreft voldoet Halo: Reach met gemak aan de verwachtingen. Zelfs op een budgetkaart van een paar generaties terug is het niet moeilijk om zestig fps aan te houden. Helaas houdt het goede nieuws wat prestaties betreft daar op, want de instellingen en stabiliteit van de framerate laten veel te wensen over.

Om te beginnen zijn er maar drie voorinstellingen die je kunt selecteren voor de graphics: Performance, Original en Enhanced. Voor de rest valt er niks te veranderen aan de grafische ervaring en moet je het dus doen met de mate van anti-aliasing en texture filtering die de ontwikkelaars voor je hebben gekozen.

©GMRimport

De video-instellingen zijn gelukkig iets vollediger: je kan onder andere de field of view aanpassen, wisselen tussen fullscreen en (borderless) windowed, de resolutieschaal wijzigen tussen één en honderd procent, v-sync aan of uit zetten en de verversingssnelheid beperken. Het is ernstig aan te raden om dat laatste aan te zetten, want zelfs na de vele patches is de game bezaaid met stotterende beelden en tearing als de verversingssnelheid niet beperkt is tot 60fps.

Daar komt bovenop dat animaties altijd op zestig fps afspelen, zelfs als de verversingssnelheid is ontgrendeld. Op de Xbox 360 was dat geen probleem, omdat de framerate daar was vergrendeld, maar nu de verversingssnelheid ontgrendeld kan worden zien bijna alle animaties er houterig uit vergeleken met de rest van de gameplay.

Multiplayer

De vertaling van Xbox 360 naar pc is gelukkig wel goed gelukt wat de multiplayer betreft. Op de console werd Halo: Reach geplaagd door netwerkproblemen, omdat die versie gebruikmaakte van peer-to-peer verbindingen, waarbij een van de spelers in een potje als host fungeerde. Met de Master Chief Collection is dit probleem volledig verholpen, want deze versie maakt gebruik van dedicated servers voor alle gamemodi.

©GMRimport

Halo: Reach converteren van een controlershooter naar een muis-en-toetsenbordshooter is misschien wel het meest spectaculaire succes van de remaster. Schieten met de muis voelt even natuurlijk als in elke andere pc-shooter en ondanks de extra nauwkeurigheid die de muis verschaft, is de multiplayer nog steeds gebalanceerd.

De pc-remaster van Halo: Reach is over het algemeen een succes, maar heeft beslist nog een aantal patches nodig om de overgebleven schoonheidsfoutjes eruit te halen. 343 Industries heeft toegezegd dat deze er komen, samen met de nu nog ontbrekende Theater- en Forge-modi.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!