Hyrule Warriors: Age of Calamity geeft betekenis aan alternatieve Zelda-games
Gamer.nl
Nieuws

Hyrule Warriors: Age of Calamity geeft betekenis aan alternatieve Zelda-games

Als donderslag bij heldere hemel stelde Nintendo de demo van Hyrule Warriors: Age of Calamity beschikbaar in de eShop. Een signaal van de uitgever en ontwikkelaar Koei Tecmo dat getuigt van zekerheid. Deze overtuiging lijkt niet misplaatst te zijn, want Hyrule Warriors: Age of Calamity maakt in de eerste uren van onze previewsessie een goede indruk en weet betekenis te geven aan een alternatieve Zelda-game.

The Legend of Zelda en spin-off games zijn het vaak nét niet. Neem het eerste deel van Hyrule Warriors, een hack ’n slash-game met legendarische Zelda-personages als Sheik, Ganondorf en Impa die weinig indruk maakte. Ritme-actiegame Cadence of Hyrule maakte daarentegen wel indruk, maar voelt erg vrijstaand en is vrij niche. Maar wat nou als een spin-off het oorsprongsverhaal van de nieuwste hoofdgame vertelt?

In The Legend of Zelda: Breath of the Wild wordt veelvoudig gesproken over ‘de grote oorlog van honderd jaar’, maar een duidelijk beeld van de veldslagen wordt er niet geschetst. We weten dat de Devine Beasts een belangrijke rol hebben gespeeld, maar hoe machtig deze bouwsels werkelijk zijn, blijft gissen. Hyrule Warriors: Age of Calamity biedt antwoorden op die prangende vragen. Voor het eerst krijgen spelers een concreet beeld van de tragedie die zich honderd jaar geleden heeft afgespeeld en vechten zij de gevechten waarover wordt gesproken in de openwereldgame.

©GMRimport

Slagvelden met betekenis

Na wat achtergrondinformatie en een tussenfilmpje begint Age of Calamity direct met de slag om Hyrule Field. Spelers stormen met Link de poorten van Hyrule Castle uit om de vijandige Bokoblin-troepen af te weren. Voordat je er erg in hebt, vliegen de vijanden om je oren terwijl je je een baan door de monsters heen slaat. Je maakt gebruik van een slagzwaard en draait rondjes door het groen als een grasmaaier, precies zoals in de meeste musou-games. Het verschil is echter dat alles Breath of the Wild ademt: het landschap, de speciale aanvallen, de vijanden en natuurlijk het verhaal.

In tegenstelling tot het eerste deel is het duidelijk voor de speler waar hij/zij voor vecht en wat er op het spel staat. Spelers bewandelen min of meer dezelfde weg als in Breath of the Wild, maar dan in het verleden. Wat gek is, want in principe is de afloop al bekend. Wat we echter niet wisten, is hoe de Champions in aanmerking zijn gekomen om piloot te worden van de Divine Beasts, die speler overigens mag besturen in de game. Zo krijg je als Mipha de kans om honderden vijanden van kant te maken met de gigantische olifant Vah Ruta. De kolossale machines kunnen met of zonder motion control worden bestuurd. Heel soepel voelt dit niet, maar spelers krijgen wel een beter beeld van de schade die deze beesten kunnen aanrichten en waarom ze zo belangrijk zijn.

©GMRimport

Warm bad

Spelers worden in Hyrule Warriors: Age of Calamity opgezadeld met dezelfde wereldkaart als in Breath of the Wild. Hoewel het geen open wereld betreft, voelen de plekken die je bezoekt als thuiskomen. De Gerudo Desert is hier het beste voorbeeld van. De stad steekt precies hetzelfde in elkaar en dat zorgt ervoor dat je amper op de map hoeft te kijken om de weg te vinden. Niet alleen de locaties voelen bekend aan, maar de speelbare personages ook.

In dit deel van Hyrule Warriors kunnen spelers niet alleen in de huid van Link, Zelda en Impa kruipen, maar ook in die van de vier Champions: Urbosa, Revali, Daruk en Mipha. Ieder personage kent zijn eigen vaardigheden, compleet met unieke combo’s en speciale aanval. Deze combo’s kunnen worden getraind in losstaande uitdagingen waarin spelers talloze monsters moeten verslaan binnen een bepaald tijdsbestek.

Het verschil is echter dat alles Breath of the Wild ademt: het landschap, de speciale aanvallen, de vijanden en natuurlijk het verhaal.

-

De vechtstijlen van de verschillende personages doen eer aan de lange geschiedenis van de bijbehorende Zelda-rassen. Goron Daruk rolt en stampt erop los met zijn grote lichaam zoals we gewend zijn van de wezens. En Rito Revali is in staat om rond te vliegen terwijl hij met zijn boog allerlei gevaarlijke pijlen afvuurt. Ook de gameplay van Zelda zelfs is flink veranderd ten opzichte van het eerste deel. Dat heeft alles te maken met de Sheikah slate, bekend van Breath of the Wild. De lichte en zware aanvallen van Zelda worden allemaal uitgevoerd door dit slimme stukje technologie. Zo kan ze vijanden bevriezen, bombarderen, de tijd stil zetten en een magneet besturen.

Niet alleen Zelda beschikt over de Sheikah Slate, alle speelbare personages kunnen ermee losgaan als secundaire aanvallen. Link gooit bijvoorbeeld zijn blauwe bommen, terwijl Zelda beschikt over een bestuurbare bom. Het combineren van runes, lichte en zware aanvallen leidt tot interessante combo’s waar goed geëxperimenteerd mee kan worden. Spelers kunnen ook nieuwe combo’s vrijspelen door uitdagingen te voltooien die gedurende de game verschijnen, wat de gameplay vooralsnog interessant houdt.

©GMRimport

Niet perfect

Helaas is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Op technisch vlak maakt Hyrule Warriors: Age of Calamity namelijk minder indruk. Hoewel de gameplay als een huis staat, is het soms onduidelijk wat er gebeurt vanwege de keiharde framedrops en frustrerende camerabesturing. Zeker wanneer het scherm goed is gevuld met vijanden, zie je simpelweg niet wat er gebeurt en is het lastig om de focus te behouden. Terwijl dat wel nodig is, want grotere vijanden zoals Moblins en Wizards staggeren niet zo makkelijk.

Dus ondanks de dikke laag Breath of the Wild-saus, moeten we deze titel van Koei Tecmo zeker niet vergelijken met het hoofdspel. Het feit dat er geen centimeter van het voorbestemde pad afgeweken kan worden, is daar een constante herinnering aan. Het speelveld is duidelijk uitgetekend en een enkele kiezelsteentje kan de weg versperren. Het gehalte onzichtbare muren haalt daarnaast op sommige momenten wat van de beleving weg, maar hoort nu eenmaal bij dit type games.

©GMRimport

Meer Zelda, maar dan anders

Hyrule Warriors: Age of Calamity biedt spelers de kans om de wereld van The Legend of Zelda: Breath of the Wild op een compleet andere manier te beleven. Eindeloze gevechten worden waardevol gemaakt met subtiele geschiedenislessen in de vorm van tussenfilmpjes. Technisch gezien laat de game wat te wensen over, maar vooralsnog lijkt dit geen halszaak te zijn. Genoeg om naar uit te kijken dus!

Hyrule Warriors: Age of Calamity verschijnt 20 november 2020 voor Nintendo Switch

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation
Gamer.nl
Nieuws

Gears of War: Reloaded deze zomer naar Xbox, pc en PlayStation

Microsoft heeft een remaster van de eerste Gears of War aangekondigd. De game, die de ondertitel Reloaded draagt, verschijnt op 26 augustus op meerdere platforms, waaronder de PlayStation 5.

Dat deelt Microsoft in een blogpost op Xbox Wire. Gears of War: Reloaded is een opgepoetste versie van de eerste Gears of War die in 2006 uitkwam op de Xbox 360. Het betreft dus geen remaster van de volledige oorspronkelijke trilogie, waar eerder geruchten over gingen. De vernieuwde versie ondersteunt een resolutie van 4K en heeft ondersteuning voor 120 frames per seconde in de multiplayer. De verhalende modus draait in zestig frames per seconde. Ook zijn de schaduwen en reflecties verbeterd.

De game komt op 26 augustus uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Het is de eerste keer dat een Gears of War-game speelbaar wordt op een PlayStation-console. Daarbij ondersteunt het spel cross-play en cross-progression tussen alle platforms. De remaster gaat veertig dollar kosten. De prijs in euro's is nog niet bekend, maar zal ongeveer op hetzelfde neerkomen. The Coalition, Sumo Interactive en Disbelief zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling.

Het is niet voor het eerst dat de eerste Gears of War een remaster krijgt. In 2015 verscheen Gears of War: Ultimate Edition op Xbox One en pc. Eigenaren van deze versie - die hem vóór de aankondiging van Reloaded digitaal hebben aangeschaft - krijgen een gratis upgrade naar Gears of War: Reloaded. Uiteraard is de game ook op dag één te spelen via PC Game Pass en Xbox Game Pass Ultimate.

Reloaded bevat alle content die Ultimate Edition bevat, waaronder een bonushoofdstuk voor de singleplayer en alle multiplayermaps en -modi. Het verhaal is in co-op te spelen. Dat kan zowel online als in splitscreen.

Om de game te spelen, is inloggen met een Microsoft-account niet vereist. Alleen als spelers gebruik willen maken van cross-progression en alle mogelijkheden van cross-play is het wel nodig. Alleen met een Microsoft-account is het mogelijk om spelers op andere platforms uit te nodigen en je progressie over te dragen naar een ander platform.

Bekijk hieronder enkele screenshots van Gears of War: Reloaded:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond
Gamer.nl
Nieuws

Uitvoerige gameplay van F1 25 getoond

De game verschijnt op 30 mei voor PS5, Xbox Series en pc

Electronic Arts heeft een uitgebreide gameplayvideo van de aankomende racegame F1 25 gedeeld.

In de vijftien minuten durende video komen diverse parcoursen voorbij, waaronder een gespiegelde versie van de Oostenrijkse track, en het circuit in Melbourne. Daarbij wordt de focus gelegd op de nieuwe LIDAR-technologie waarmee circuits er nog realistischer uitzien.

In F1 25 kunnen spelers in de MyTeam-modus hun eigen F1-team managen. Spelers kunnen bijvoorbeeld kiezen waar de Research & Development-afdeling zich op richt, maar ook onderhandelen met coureurs om ze in het team te krijgen. Ook keert de Braking Point-campagne terug, waarin Konnersport ditmaal voor het kampioenschap racet wanneer een dramatische gebeurtenis chaos schopt binnen het team.

Dankzij verbeterde graphics en een nieuwe belichtingstechniek ogen parcoursen nog realistischer, en ook weersomstandigheden zijn nog echter. Ook de audio van de game is verbeterd, met meer gepraat via de radio en natuurlijk commentaar. De Audio2Face-technologie van Nvidia zorgt voor realistischere gezichten.

F1 25 verschijnt op 30 mei voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Mensen die de Iconic Edition van de game reserveren krijgen drie dagen eerder toegang tot de game. Met de Iconic Edition krijgen spelers ergens na release ook toegang tot nieuwe hoofdstukken gebaseerd op de F1-film met Brad Pitt die in juni uitkomt, alsmede extra's rondom Lewis Hamilton.

De F1-reeks wordt ontwikkeld door Codemasters, dat tegenwoordig onderdeel uitmaakt van Electronic Arts. Onlangs bleek nog dat er een onbekend aantal ontslagen vallen bij de ontwikkelaar, en dat de ontwikkeling van WRC-rallygames wordt gepauzeerd voor onbepaalde tijd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!