Jedi: Fallen Order lijkt de Star Wars-gamefranchise te redden
Gamer.nl
Nieuws

Jedi: Fallen Order lijkt de Star Wars-gamefranchise te redden

Nog een maand te gaan totdat Star Wars Jedi: Fallen Order in de winkels ligt en na een hands-on sessie mogen we best stellen dat het avontuurlijke element weer terug is in de Star Wars-franchise. Geen gedonder met laffe spin-offs en al helemaal geen gesodemieter met lootboxes. Ontwikkelaar Respawn lijkt het unieke Star Wars-gevoel écht te snappen, iets wat EA, als houder van de licentie, echt wel even nodig heeft.

Met titels als Titanfall en Apex Legends is Respawn Entertainment niet bepaald de meest voor de hand liggende ontwikkelaar die niet alleen met de Star Wars-licentie aan de slag mag, maar er ook nog eens een third-person, singleplayer, verhaalgedreven avonturengame van heeft gemaakt. Frappante keuze voor een ontwikkelaar van online multiplayer shooters. Na de toch niet bepaald vlekkeloos verlopen lancering van Star Wars Battlefront 2 van Dice en Criterion, eveneens voor EA, zijn de verwachtingen van Star Wars-fans dan ook hoog gespannen. Na de presentaties tijdens Star Wars Celebration en E3 hoor je gek genoeg wel vaak gezegd worden: "Als het minstens net zo goed wordt als The Force Unleashed, zijn we al tevreden". Een teken dat we allemaal snakken naar een fatsoenlijk avontuur in het universum dat, lang geleden en ver, ver weg is.

Gelukkig kan na het spelen van een flink aantal uren Jedi: Fallen Order gesteld worden dat die niet al te hoge Unleashed-lat ruimschoots gehaald wordt door Respawn. Het blijkt een intuïtieve, prettig spelende avonturengame die elementen weg heeft van klassiekers als Assassin’s Creed (zelfs Prince of Persia), Uncharted en Tomb Raider, maar bij vlagen ook flink wat gameplay-elementen bij From Software heeft afgekeken. Hardcore-rpg is de game niet te noemen, maar zaken als skill trees, het respawnen van vijanden na een save point (in dit geval een meditatiepunt) en overduidelijke patronen van eindbazen zijn zaken die een Dark Souls-speler gelijk gaat herkennen.

Daarnaast is Fallen Order niet zomaar een hack en slash; er zijn voldoende puzzels om je hersenen ook een beetje soepel te houden, vergelijkbaar met de eerder genoemde Tomb Raider- of Uncharted-games. Schuiven verplaatsen, ballen laten rollen, gebruik maken van je Force-krachten, en andere uitdagingen helpen je allemaal op weg om volgende levels, of feitelijk planeten te bereiken. Hoeveel planeten of levels dat in totaal zijn, is trouwens nog een raadsel. Wij kregen er drie te zien waaronder Zeffo, Dathomir (thuisplaneet van de Nightsisters en dus ook hoofd ‘baddy’ Second Sister) en het welbekende Kashyyk waar Wookiees vandaan komen. Laatstgenoemde was overigens ook de plek waarbij we een AT-AT moesten beklimmen om vervolgens de rest van het Imperial-tuig op zeer lekkere wijze overhoop te knallen.

©GMRimport

Canon

Los van het feit dat de gameplay tijdens onze demo ontzettend goed stand houdt, heeft Respawn daarnaast een heel duidelijk doel: ze willen je een verhaal vertellen en in dit geval dat van de jonge padawan (Jedi in opleiding) Cal Kestis. Fallen Order speelt zich af vlak na Order 66, het moment waarop The Emperor opdracht geeft om alle Jedi in het universum weg te poetsen. Cal werkt als scrapper, iemand die onderdelen van ruimteschepen recyclet die gesneuveld zijn tijdens de oorlogen. Hij houdt zich schuil en kan zijn kop niet boven het maaiveld uitsteken gezien het feit dat hij wordt opgejaagd door Inquisitors en Purge Troopers, die speciaal getraind om Jedi kopjes kleiner te maken. Toch wordt hij door bevlogen rebellen aangespoord om zich in te zetten voor het behoud van de Jedi.

Het verhaal wordt niet alleen uit de doeken gedaan door de ogen van Cal, maar ook via zijn metgezellen, zoals piloot Greez en zijn (feitelijk ons) ruimteschip Mantis, en Cere Junda, een mysterieuze dame die duidelijk een link heeft met de Jedi. Daarnaast beschikt de game over een fantastische database die zich gaandeweg het spelen opbouwt. Je trouwe robot BD1 - die tijdens de game zo zijn eigen skills opbouwt - scant omgevingen, buitenaardse teksten en lokale flora en fauna waardoor de wereld van Jedi: Fallen Order een enorme weelde krijgt qua diepgang. Daarnaast worden Echo’s, gesproken verslagen van NPC’s, ook in diezelfde Databank opgeslagen. En een beetje gamer die alles wat Star Wars aangaat wil lezen en weten, zal daar intens van genieten. Sterker nog, volgens Respawn is alles in deze game canon, oftewel goedgekeurd door LucasFilm. De fans hebben er dus een flinke nieuwe Star Wars-databron bij en ongetwijfeld zijn er een aantal onder ons die (net als sommigen in Assassin’s Creed 2) letterlijk álles willen weten over dit stukje van het universum.

Je lightsaber glijdt door sommige wezens als een warm mes door boter. Het voelt snel, soepel en intuïtief; maar vergis je niet; dit is geen makkelijke game.

-

©GMRimport

Baas vanaf het begin

Maar hoe intrigerend het verhaal kán zijn; de game moet meeslepend spelen en daar is bij Jedi: Fallen Order zonder enige twijfel sprake van. Vanaf het moment dat je via een tutorial je basisvaardigheden onder de knie hebt, voel je je dankzij de uitstekende balans van de gevechten en behendigheid van Cal meteen een baas. Het goed getimede pareren van een aanval, gevolgd door een tegenaanval wordt direct omgezet in een finish waar je van gaat grijnzen, vergelijkbaar met de soepele moves uit Assassin’s Creed. Het wegblazen van lullige stormtroopers met Force Push, of het bevriezen van vijanden of voorwerpen met Force Freeze zorgen voor een krachtig overwicht die je uit behoorlijk penibele situaties kan helpen. Je lightsaber glijdt door sommige wezens als een warm mes door boter. Het voelt snel, soepel en intuïtief; maar vergis je niet; dit is geen makkelijke game.

Natuurlijk zijn die withelmpjes van The Empire kanonnenvoer; ze kunnen niet eens mikken. Maar op het moment dat de Inquisitors en Purge Troopers in beeld komen, gaat het de speler zeker niet makkelijk meer af. De Inquisitors, onder leiding van de Second Sister, een Sith getrainde Jedi-moordenaar, beschikken over skills en wapens waar je als padawan niet zomaar even tegen kan knokken. Met een razende snelheid en indrukwekkende wapens maken ze korte metten met je. Natuurlijk heeft elk zijn of haar sterkte en zwakke punten en moet je dan ook een skillset opbouwen om zelfs maar in de buurt te komen van deze tegenstanders. En dat doe je middels een ‘ouderwetse’ skill tree, één die ons, gek genoeg, aan die van Ori and the Blind Forest deed denken.

©GMRimport

Vaardigheidboompjes

Tijdens gevechten krijgen je al snel skill points omdat je bijvoorbeeld zeer krachtige vijanden omlegt, maar ook omdat je met één slag met je lightsaber of een lekkere combo meerdere doelen uit weet te schakelen. Deze punten zijn te verdelen onder drie hoofdsegmenten (zover we konden zien in de demo): Force, Lightsaber en Survival. Deze spreken allen voor zich. Met Force krijg je de mogelijkheid om sneller je Force op te bouwen, extra krachten te krijgen voor bijvoorbeeld Force Push, Freeze en andere variaties die we in de demo nog niet hebben gezien.

Bij Lightsaber bouw je combo’s op die je naar believen kunt gebruiken, zoals Dash, of een springaanval. Het is wat betreft redelijk vergelijkbaar met God of War, waarin je combinaties ook automatisch verzameld en kunt gebruiken wanneer nodig. Net als in die game is het trouwens voor de hand liggend dat je gehecht raakt aan een bepaalde manier van spelen, ook al heb je krachtigere combinaties paraat. Een potje button-bashen kan dus altijd, maar dat is natuurlijk geheel aan de speler.

En als laatste is Survival een goede skill tree om te upgraden, aangezien vaak felle vijanden zoals de Inquisitors of irritante, aanvallende fauna zoals de Scazz makkelijker te verslaan zijn als je een beetje klappen kunt vangen. Verdediging is bij deze game bijzonder belangrijk.

©GMRimport

Tweaken

Het vette aan Jedi: Fallen Order is ook dat je flink kunt customizen. Zo zijn er outfits voor Cal te verzamelen waarbij je natuurlijk naar hartenlust kunt combineren. Ook je robot BD1 kan je voorzien van een nieuw uiterlijk en verschillende extra functies die passen bij je eigen speelstijl. En ook al is de Mantis niet echt van Cal; je kan het schip natuurlijk ook voorzien van een nieuw likje verf.

Het leukste is echter het feit dat je tijdens het spelen ook onderdelen verzamelt voor het tweaken van je lightsaber. Zo is de kleur te veranderen (wij zagen groen en blauw, maar hopelijk zijn geel, paars en natuurlijk rood ook beschikbaar), maar zijn ook het heft en andere kleine details van de lichtzwaarden aan te passen. Die aanpassingen zijn simpel door te voeren op het schip, maar ook in werkbanken die in verschillende levels voorbij komen.

Het ziet er dus naar uit dat liefhebbers van een goede avonturengame (met een laagje rpg) echt gaan genieten van Star Wars Jedi : Fallen Order. Vanaf het moment dat je speelt, wil je doorhalen en dat is een heel goed teken. Er zijn natuurlijk wel wat kanttekeningen zoals glitches, een aantal gekke gezichtsanimaties én een lichte vrees dat de game repetitief kan gaan worden. Het bleek lastig in te schatten hoe diepgaand Fallen Order uiteindelijk blijkt te zijn. Maar er kan nog een heel klein beetje geknutseld worden voordat de game Gold gaat.

Met andere woorden: dit heeft alle potentie om dé Star Wars-game te worden waar fans al jaren naar hunkeren. Het voelt goed, het zorgt voor een adrenalinekick, maar dat was nog maar alleen het tipje van de ijsberg. Nog een maandje geduld en we weten het zeker of dit dé titel is die Star Wars-games uit het slop trekt.

Star Wars Jedi: Fallen Order komt op 15 november uit op PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 verschijnt op 26 mei 2026
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6 verschijnt op 26 mei 2026

De game komt dus niet meer aankomend najaar uit

De releasedatum van Grand Theft Auto 6 is bekendgemaakt: het spel komt op 26 mei 2026 uit.

Dat heeft Rockstar Games vanmiddag aangekondigd. Eigenlijk zou de game aankomend najaar uitkomen, maar dat wordt dus later dan verwacht. "Het spijt ons zeer dat het langer duurt", zo stelt de ontwikkelaar. "We willen jullie bedanken voor jullie ondersteuning en geduld terwijl we de game afmaken."

Het bedrijf vervolgt: "Met elke game die we uitbrengen, is ons doel altijd geweest om jullie verwachtingen te overtreffen, en dat geldt ook voor Grand Theft Auto 6. We hopen dat jullie begrijpen dat we deze extra tijd nodig hebben om een niveau van kwaliteit te behalen die jullie verwachten en verdienen. We kijken er naar uit om binnenkort meer informatie met jullie te delen."

Eind 2023 kwam de eerste trailer van Grand Theft Auto 6 uit, en sindsdien wachten fans ongeduldig op een tweede trailer, die nog altijd niet is vertoond. Toen de game in 2023 onthuld werd, claimde Rockstar nog dat het spel in het najaar van 2025 zou verschijnen. Sindsdien heeft uitgever Take-Two Interactive dat ook meermaals geclaimd - tot nu tenminste, aangezien de releasedatum in 2026 blijkt te liggen.

Bekijk hier ons grote overzicht met alles wat we al weten over de game.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA 6: Alle geruchten en feiten op een rij
Gamer.nl
Reviews

GTA 6: Alle geruchten en feiten op een rij

Releasedatum, personages, map, en meer

GTA 6 verschijn officieel in 2025, en langzamerhand druppelen de eerste feiten binnen. In dit overzicht vind je info over de releasedatum, map, personage, platforms en geruchten over Grand Theft Auto 6.

Dit bericht is bijgewerkt op 2 mei 2025 met de releasedatum van GTA 6.

Releasedatum GTA 6

Grand Theft Auto 6 verschijnt officieel op 26 mei 2026. Oorspronkelijk zou het spel in het najaar van 2025 uitkomen, maar Rockstar heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben en het spel dus uit te stellen. De game komt uit voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

GTA 6 toch in 2026

Mike Straw van Insider Gaming heeft eerder contact gezocht met zijn bronnen, en gezegd dat de ontwikkeling van GTA 6 gewoon op schema loopt. Straw stelde dat uitspraken over uitstel op het moment puur op vermoedens gebaseerd zijn.

Ook Jason Schreier meldde op Bloomberg dat het allemaal iets genuanceerder ligt. Zo benadrukt hij dat games regelmatig achter liggen op schema en dat het lastig blijft voor een ontwikkelaar om in te schatten wanneer een titel exact klaar is. Wel zouden Rockstar-medewerkers niet blij zijn met het feit dat iedereen nu verplicht op kantoor moet werken, omdat het de efficiëntie van ontwikkeling in de weg zou zitten.

Kotaku heeft wel eerder gemeldt dat de game mogelijk wordt uitgesteld naar 2026. De ontwikkeling van GTA 6 loopt volgens anonieme bronnen van Kotaku achter, wat kan leiden tot een uitstel naar de herfst van 2025.

Take-Two CEO Strauss Zelnick werd eerder gevraagd of het mogelijk is dat Grand Theft Auto 6 wordt uitgesteld, aangezien dat wel vaker is gebeurd met spellen van Rockstar. "Dingen worden uitgesteld in deze industrie en daar zijn we niet immuun voor. We hebben de timing echter gespecificeerd omdat we heel zeker zijn van die timing."

Ook in februari 2025 herhaalde Strauss richting Variety dat Grand Theft Auto 6 nog steeds op de planning staat voor de herfst van dit jaar. Via IGN benoemt Strauss dat de kans op uitstel natuurlijk altijd aanwezig is, maar dat Take-Two zich "erg goed voelt" over de aangekondigde releaseperiode. Nu is toch besloten om het spel uit te stellen naar 2026.

View post on X

Rockstar Games heeft het volgende statement gegeven:

"Het spijt ons zeer dat het langer duurt", zo stelt de ontwikkelaar. "We willen jullie bedanken voor jullie ondersteuning en geduld terwijl we de game afmaken. Met elke game die we uitbrengen, is ons doel altijd geweest om jullie verwachtingen te overtreffen, en dat geldt ook voor Grand Theft Auto 6. We hopen dat jullie begrijpen dat we deze extra tijd nodig hebben om een niveau van kwaliteit te behalen die jullie verwachten en verdienen. We kijken er naar uit om binnenkort meer informatie met jullie te delen."

Een jaar sinds de GTA 6-trailer

Bijna precies een jaar geleden plaatste Rockstar-games de eerste trailer van Grand Theft Auto 6, en stond onze wereld even op z'n kop. Na vele maanden stilte vragen we ons vooral af: waar staan we nu?

Grand Theft Auto 6-beelden gelekt

Foto van Rockstar-kantoor met Grand Theft Auto 6 op scherm gedeeld

De leaks-saga van GTA 6 lag een tijdje - buiten flink wat trailerspeculatie - redelijk stil, maar er is wellicht weer iets opgedoken. Een Reddit-gebruiker heeft een afbeelding op het platform geplaatst, waarin schijnbaar een gedeelte van een Rockstar-kantoor, met een devkit en wat lijkt op een vroege versie van GTA 6 op een scherm te zien is.

Gigantische lek

Een gebruiker genaamd teapotuberhacker heeft op GTAForums bijna honderd video's geplaatst, die naar eigen zeggen beelden van Grand Theft Auto 6 tonen. De bestanden bevatten beelden van verschillende testfases van de game - een zogenoemde alfaversie. De onderstaande video is mogelijk de interessantste van het stel: daarin zien we hoe twee personages, Jason en Lucia - in lijn met eerder gelekte informatie een man en een vrouw - een Amerikaans eetcafé beroven.

In de video wordt een aantal nieuwe mechanieken getoond, zoals een balk die aftelt naar de komst van de politie en verschillende handelingsopties als je een pistool op iemand richt. Verder zien we iemand die een berichtje krijgt van de WhatsApp-parodie WhatUp!, verkent het personage Lucia een stripclub, en wordt Facebook-parodie LifeInvader genoemd. De smartphone maakt daarbij ook een opwachting.

Op 26 november 2023 werden er twee minuten aan nieuwe beelden van GTA 6 gelekt. De opnames dateren uit 2019 en tonen uitsluitend gameplay met het vrouwelijke hoofdpersonage. Het is duidelijk dat de game zich nog in een vroeg ontwikkelingsstadium bevindt, aangezien er veel testwerelden te zien zijn.

Kort daarna begon Rockstar met het neerhalen van gelekte beelden. De hacker in kwestie is volgens de rechter 'niet geschikt om terecht te staan'.

Locatie GTA 6

De onthullingstrailer van GTA 6 bevestigt dat de game terugkeert naar Vice City en omstreken in de staat Leonida.

Hebben fans de map van GTA 6 gespot?

Vorige week werd op Reddit een bericht geplaatst waarin werd ingezoomd op een klein gedeelte van de enige uitgebrachte artwork van de game. Daarin is inderdaad een illustratie die lijkt op een kaart te zien. In onderstaande tweet worden de mogelijke kaart en de kaart gebaseerd op uitgelekte informatie waar fans al tijden aan werken naast elkaar gelekt.

Naast de gelekte GTA 6-beelden op 2 december 2023 lekten ook een aantal DM's waarin mogelijk details over de game worden prijsgegeven. Zo zou de map twee keer zo groot als Los Santos uit GTA 5 zijn, en zou het drie grote steden bevatten. Ook zouden er vier 'substeden' zijn. Verder zou zo'n 70 procent van de gebouwen te betreden zijn door spelers.

Vice City en omstreken

Verschillende scènes uit de trailer hinten ernaar dat de map van GTA 6 groter is dan slechts de stad Vice City. Zo zien we de een moeras met alligators, eenden en flamingo's, en een snelweg die spelers uit de stad lijkt te brengen:

De grote hoeveelheid water valt daarbij ook op. Zo zijn er hovercrafts, jetski's, containerschepen en andere voertuigen te zien - zowel in de haven en op het strand. Dichtbij het strand bevindt zich ook de iconische boulevard uit de oude GTA Vice City/Miami, met bijbehorende stripclub. Het nachtleven wordt dan ook duidelijk benadrukt in GTA 6.

Tot slot laat de trailer ook een hoop locaties in en rond de stad zien. Zo zijn er rooftopfeesten, nachtclubs, stranden, tennisbanen, zwembaden, penthouses en meer.

View post on X

Deze locaties zien we (waarschijnlijk) terug

De trailer onthulde verschillende locaties die duidelijk geïnspireerd zijn door het echte leven of die terug te leiden zijn naar GTA: Vice City. Dit zijn alle locaties die we alvast konden uitmaken.

Rockstar zou daarbij van plan zijn om na release updates uit te brengen waarmee nieuwe missies en steden worden toegevoegd. Volgens Axios-journalist Stephen Totilo zou de game oorspronkelijk drie steden bevatten. Totilo meldt niet om welke steden het gaat, maar hij meldt wel specifiek dat het om het verleden gaat - het is dus onwaarschijnlijk dat dit nog altijd het geval is.

Journalist Tom Henderson vergelijkt de 'veranderende map' van GTA 6 met die van Fortnite van Epic Games, waarbij de map continu wordt aangepast. Hendersom claimt dat er nieuwe locaties worden toegevoegd en dat de map zelfs uitgebreid zou kunnen worden.  

De dieren in GTA 6

Een van de sterkste punten van Rockstars vorige grote release, Red Dead Redemption 2, was de hoeveelheid dieren aanwezig in de spelwereld, en hun realistische gedrag. Rockstar lijkt deze opgedane kennis mee te nemen naar GTA 6, want in de trailer zien we regelmatig indrukwekkende plaatjes van dieren voorbijkomen, van iets simpels als een hondje op het strand tot flamingo's en krokodillen in het wild. Sowieso is er veel natuur in de trailer te zien, dus hopelijk kunnen we ons straks helemaal verliezen in de natuurgebieden rondom de stedelijke gebieden.

'Het huis van Tommy Vercetti is te zien in de trailer'

Volgens Reddit-gebruiker Crafty-Astronomer905 is het huis van Tommy te zien in de trailer van GTA 6. Mensen in de reacties achten de kans vrij realistisch dat deze aanname juist is, en dit dus inderdaad Vercetti Estate is. Ook wordt er gehoopt dat dit een van de villa's is die je mogelijk kan kopen in de game. Al is daar nog geen officiële informatie over.

Personages GTA 6

De onthullingstrailer van GTA 6 toont twee hoofdpersonen, die Lucía en - volgens eerdere geruchten - Jason heten. De trailer hint ernaar dat beiden een koppel vormen en werkzaam zijn in het criminele circuit.

Lucia (en Jason)

Daarmee krijgt GTA voor het eerst een vrouwelijk speelbaar personage. Naar verluidt kunnen spelers 'naadloos' wisselen tussen de twee. Hun verhaal zou geïnspireerd zijn door de bankovervallers Bonnie en Clyde. 

Fans vermoeden dat Lucia wordt gespeeld door Manni L. Perez, een actrice uit New York die zowel qua uiterlijk als qua stem veel op het personage lijkt. Perez heeft rollen gehad in tv-series als The Blacklist en Law & Order, en heeft ook een stem ingesproken van een onbelangrijk personage in Grand Theft Auto 5.

Nadat de trailer van GTA 6 uitkwam waren veel fans ervan overtuigd dat Jason, het mannelijke personage waar je mee kunt spelen, ingesproken werd door de welbekende acteur Troy Baker (The Last of Us, Death Stranding). Hij heeft daarentegen zelf aangegeven dat dit niet het geval is. 

Kanaal LegacyKillaHD claimt dat Jason gespeeld wordt door Dylan Rourke, die eerder in Modern Family en Grey's Anatomy speelde.

'Enkelband Lucia beperkt spelers in de map'

In de eerste trailer van de game onthult Rockstar dat Lucia in de gevangenis zit vanwege 'pech'. Daarnaast valt op dat ze in de key art van de game een enkelband draagt, waar spelers nu over speculeren dat spelers aan het begin van de game in de map worden beperkt. In oudere games werden delen van de wereld ook tijdelijk beperkt, zoals bij het personage Trevor aan het begin van GTA 5.

'Verouderingssysteem GTA 6: je personage wordt ouder naarmate je de game langer speelt'

Naarmate je de game GTA 6 langer speelt, zou je personage ouder worden, zo beweert @RockstarGTAVI op X. Het zou de eerste keer zijn dat Rockstar Games een verouderingssysteem in hun game-reeks verwerkt. Dit moet zorgen voor een realistischere speelervaring, aldus de X-gebruiker.

Trailer 1 GTA 6

Watch on YouTube

Grand Theft Auto 6-traileranalyse
De onthullingstrailer van Grand Theft Auto 6 is gearriveerd, en Gamer.nl neemt de meest opvallende shots uit de trailer met je door in deze analyse. Klik hier om het artikel te checken!

Met een totale ontwikkeltijd van twaalf jaar zal het verschil tussen het nieuwste deel en zijn voorganger dan ook gigantisch zijn. Dat valt al wel redelijk op te maken uit de eerste trailer. Een complete generatie is overgeslagen en dat merk je aan hoe groot de verschillen zijn. Meer over alle verschillen kun je lezen in dit artikel.

Grand Theft Auto 6 speelt zich af in Leonida, Rockstars versie van Florida. De game haalt duidelijk inspiratie uit absurde gebeurtenissen in de staat, afgaande op een handvol personages uit de serie. Denk aan de Florida Joker, een 'Karen' met twee hamers en naakte mannen die vluchten voor de politie. Lees hier alle verwijzingen naar echte gebeurtenissen in de GTA 6-trailer.

GTA 6 Trailer 1 breekt records

De eerste trailer van GTA 6 is binnen korte tijd al ruim 100 miljoen keer bekeken. Daarmee is het - uitgezonderd van muziekvideo's - de best bekeken YouTube-video binnen 24 uur. De GTA 5-trailer deed er twaalf jaar over om 100 miljoen views te behalen.

Dit vindt de redactie van de GTA 6-trailer

We hebben gevraagd aan de redacteuren van Gamer.nl wat zij van de trailer vonden.

Platform GTA 6

Grand Theft Auto 6 verschijnt voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Net zoals bij GTA 5 krijgt de pc nog geen versie. Het vermoeden is dat deze later verschijnt.

GTA 6 draait mogelijk op 30 fps op PS5 Pro

Ondanks de krachtige console-generatie gaat GTA 6 niet met 60 frames per seconde draaien, zo stellen de tech-experts van Digital Foundry. Zelfs op de mogelijke PlayStation 5 Pro zou een hogere framerate niet mogelijk zijn omdat de cpu hetzelfde is als bij de PS5, die de game sowieso met 30 fps draait.

Hoewel dat niet bevestigd is, kan het wel goed zo zijn. Volgens voormalige Rockstar Games-animator Mike York gaat de uiteindelijke versie van Grand Theft Auto 6 er op release echt zo uitzien als de eerste trailer.

Eind januari 2025 meldde York (via GamesRadar) dat hij verwacht dat de ontwikkelaar mogelijk mikt op een stabiele 30 frames per seconde voor de game op consoles. Hij meldt daarbij wel dat het spel mogelijk in 60 fps zal draaien op de PlayStation 5 Pro dankzij het gebruik van PlayStation Spectral Super Resolution. Dit zou echter ook pas ergens na release toegevoegd kunnen worden.

Rage 9-engine

Insider Chris Klippel meldt dat GTA 6 op een vernieuwde versie van de Rage-engine draait. Volgens de insider die we onder andere kennen van Rockstar Magazine is die engine zijn tijd ver vooruit. "De nieuwe versie van de Rockstar Games graphics engine (Rage9) die gebruikt wordt in GTA 6 is waarschijnlijk geweldig. Ik heb positieve informatie gekregen en we zullen niet teleurgesteld worden. Het gaat om een engine die zijn tijd ver vooruit is."

Gameplay GTA 6

De onthullingstrailer toont een aantal aspecten van de gameplay van GTA 6. Naast autorijden en schieten hinten de beelden naar meer nieuwe gameplay-elementen.

Hovercrafts

Het valt op dat er een grote hoeveelheid watervoertuigen aanwezig is in GTA 6. Zo zijn er jetski's, jachten en containerschepen. Ook bevindt er zicht een hovercraft in de trailer, waarop vermoedelijk Lucia door de moerassen racet.

Naast watervoertuigen zien we ook vliegtuigen en helikopters. Vermoedelijk kunnen spelers dus weer vliegen in de game.

Sociale media

Sociale media lijken een groot onderdeel van de game te zijn. Zo zien we een hoop livebeelden vanuit het eerste persoonsaanzicht en van npc's die elkaar filmen. Vermoed wordt daarom dat spelers een sociaal media-account moeten runnen, of op z'n minst als onderdeel van missies sociale mediacontent moeten maken.

Base jumping

In het openingsshot van de trailer is een gigantische radiotoren te zien, die erg doet denken aan de torens uit GTA 4 en GTA 5. In die games zijn dat uitgelezen mogelijkheden om van grote hoogte te base jumpen.

Reddit-gebruiker vindt mogelijk nieuwe info in gelekte GTA 6-beelden

Een Reddit-gebruiker heeft de oude gelekte beelden van GTA 6 opnieuw geanalyseerd en een lijst samengesteld met ongeveer veertig mogelijke gameplayfuncties. Hoewel deze lijst speculeert over interessante details, waaronder het gebruik van harpoenen en veranderingen in voertuigbesturing, is het belangrijk om het nieuws met een korreltje zout te nemen.

Daarnaast schrijft de Reddit-gebruiker over enkele interessante wijzigingen in de open wereld van GTA 6, zoals een map die kan veranderen naar mate het spel vordert en realistischere gedragingen van npc's. Ook schrijft de Redditor over een uitgebreid metronetwerk, en het feit dat spelers mogelijk in hotels kunnen slapen. De omvang van het spel wordt geschat op ongeveer 200 GB, aanzienlijk groter dan de eerdere dev-build van 80 GB. Lees dit artikel voor alle gelekte gameplayfeatures.

Meer vermoedelijke gameplayaspecten van GTA 6

De persoon die het nummer van Tom Petty and the Heartbreakers in de trailer correct heeft voorspeld, kwam met een paar andere mogelijke details over de game, al zijn deze natuurlijk niet bevestigd.

Volgens de ingewijde zouden we bijvoorbeeld kunnen dual-wielden - een apart wapen in elke hand - is de game bloediger en zouden ledematen van lichamen af kunnen komen. Verder zou het stelen van auto's moeilijker worden, is er de mogelijkheid om drie-tegen-drie-potjes basketbal te doen en zou de kleur van de lucht wisselen tussen oranje, roze en paars.

GTA Online in GTA 6

De singleplayercampagne van Grand Theft Auto 6 en de bijbehorende online modus van de game zouden wel eens los van elkaar kunnen worden verkocht. Dat claimt Rockstar-insider Tez2 op de GTA Forums. Zowel Grand Theft Auto 4 als het vijfde deel in de reeks kregen na verloop van tijd een online modus. Hoewel een dergelijke toevoeging aan GTA 6 nog niet bevestigd is, is het wel aannemelijk dat een online modus voor Grand Theft Auto 6 uiteindelijk verschijnt.

Of de toevoeging van een online-modus aan GTA 6 invloed heeft op het bestaan van GTA Online, de modus die geïntroduceerd werd als onderdeel van Grand Theft Auto 5, is niet bekend. Op de vraag of Rockstar de modus van GTA 5 zou sluiten wanneer de online variant van het zesde deel uitkomt, antwoordde Take-Two ceo Strauss Zelnick als volgt (via IGN):

"Ik ga theoretisch spreken, want ik ga het niet hebben over een specifiek project als daar nog geen aankondiging van is gedaan, maar over het algemeen onderhouden we onze projecten wanneer de consumenten nog steeds met die titels bezig zijn."

GTA Online in Grand Theft Auto 6 wordt mogelijk een metaverse als Fortnite en Roblox

Het online handelsmagazine Digiday heeft schijnbaar met een aantal insiders uit de industrie gesproken. Daaruit blijkt dat Rockstar van GTA Online mogelijk een metaverse-achtige ervaring wil maken, vergelijkbaar met Fortnite en Roblox. Inhoudelijk zou dit betekenen dat creators zelf ervaringen kunnen neerzetten in de wereld en met de assets van GTA 6. Diezelfde creators zouden mogelijk ook geld kunnen verdienen aan deze ervaringen. Rockstar is hier volgens Digiday al over in gesprek gegaan met grote content creators.

Een andere hint naar de plannen van de ontwikkelaar is dat Rockstar in 2023 de teams achter populaire GTA 5- en Red Dead Redemption 2-mods bemachtigde, die aan roleplaying-gerelateerde mods voor die games werkten. Online roleplaying in GTA Online is in de laatste jaren ontzettend populair geworden, en mogelijk wil Rockstar meer investeren in de immersie die het team bij CFX.RE eerder neer heeft gezet voor hun nieuwe metaverse.

Ketting uit Grand Theft Auto 6-trailer verschijnt plotseling in GTA Online

De meest recente grote GTA Online-update, genaamd Bottom Dollar Bounties, heeft als cosmetische item een halsketting toegevoegd. Zoals op Reddit wordt opgemerkt, lijkt deze ketting een directe kopie van een ketting die een personage in de trailer van Grand Theft Auto 6 draagt. In die trailer is een vrouw in bikini op een dak van een wolkenkrabber te zien. Zij draagt dezelfde ketting. Sommigen speculeren dat de prijs van het item een verwijzing is naar de releasedatum van GTA 6, waar anderen het eerder zien als een leuke verwijzing of het hergebruiken van bestaande assets.

View post on TikTok

Dit artikel wordt bijgewerkt wanneer er meer informatie beschikbaar is.

Hoeveel GTA's heb ik nog in me?

De wacht op GTA 6 duurt al geruime tijd, waar vroeger vervolgdelen van vele grote franchises vrij snel achter elkaar uitkwamen. Michel schreef hierover, en hoeveel GTA-games hij nog verwacht te spelen als de huidige ontwikkelingstijden van de industrie zo lang blijven.

GTA en Red Dead: de belangrijkste Rockstar-onthullingstrailers tot nu toe

Met de onthullingstrailer van GTA 6 officieel uit wordt het tijd om eens terug te blikken op eerdere trailers van zowel GTA als Red Dead, en de strategie die Rockstar daarbij hanteerde. Vooral sinds de opkomst van YouTube en social media lijkt Rockstar de voorkeur te geven aan het zelf aankondigen van releases, met minimale betrokkenheid bij andere evenementen. Meer daarover lees je hier.

Rockstar heeft ondersteunende GTA-studio gekocht

Rockstar Games en Take-Two hebben aangekondigd dat de GTA 6-ontwikkelaar Video Games Deluxe heeft gekocht. Deze ondersteunende studio werkte eerder al aan updates voor Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition en ports van zowel L.A. Noire als L.A. Noire: The Case Files.

De studio gaat nu door het leven als Rockstar Australia, maar waar het bedrijf aan werkt is niet bekend. Het is mogelijk dat er meegeholpen wordt aan de ontwikkeling van Grand Theft Auto 6, maar er kan net zo goed gewerkt worden aan een mogelijke port van GTA 4.

Screenshots GTA 6

De eerste screenshots en key art gingen gepaard met de trailer van GTA 6. Bekijk er hieronder een aantal:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!