Kirby en de Vergeten Wereld is om op te eten
Gamer.nl
Nieuws

Kirby en de Vergeten Wereld is om op te eten

Het is geen geheim dat de Kirby-games vooral zijn bedoeld voor jongere spelers. Over het algemeen voert eenvoudige platformactie de boventoon, al kan het aanstekelijke Nintendo-sfeertje alle fans bekoren. Dat is in Kirby en de Vergeten Wereld niet heel anders: de charme van de inmiddels twintig jaar oude franchise spat van het scherm. Zeker met de komst van Kirby’s ‘mondvol-vorm’ is het haast onmogelijk om je lach in te houden tijdens het spelen, al laat de gameplay hier en daar wat te wensen over.

Dat ontwikkelaar HAL Laboratory het in al die jaren vaak behoorlijk veilig heeft gespeeld met Kirby, is een understatement. Vrijwel alle games in de hoofdreeks bevatten dezelfde (simpele) opzet van een tweedimensionale wereld waarin spelers zich vrij eenvoudig een weg banen door schattige vijanden in verschillende levels. Zeker na de haast geruisloze release van Kirby Star Allies in 2018 werd het hoog tijd voor verandering. Na jarenlang gebonden te zijn geweest aan eenvoudige, tweedimensionale platformactie, kunnen we in Kirby en de Vergeten Wereld eindelijk eens vrij in drie dimensies bewegen. Oh, en dat onze vriendelijke roze blob zich plots in een post-apocalyptische wereld begeeft is ook wel opvallend.

©GMRimport

Alleseter

Direct na een recentelijk getoonde trailer was er veel te doen rondom Kirby en de Vergeten Wereld. Deels doordat er een grootschalige Kirby-game onderweg is naar de Switch, maar vooral doordat we moesten toekijken hoe Kirby een volledige auto door de slokdarm liet glijden. Na een paar uur spelen kijk je er niet meer van op: verkoopautomaten, verkeerskegels en zelfs complete trappen: je kunt het zo gek niet bedenken of Kirby heeft er trek in.

Ieder doorgeslikt object brengt een unieke vaardigheid met zich mee. Zo kun je gemarkeerde stukken grond openbreken door er op te springen als verkeerskegel en kun je onbereikbare plekken verkennen door jezelf tot trap te eten. En ja, dat speelt net zo komisch als dat het eruit ziet - mede doordat de besturing van bepaalde mondvol-vormen wat knullig aanvoelt.

Het doel van de game is om alle Waddle Dees te bevrijden uit de klauwen van een schurk waarvan we diens identiteit nog even geheim houden. De spelopzet is verder weinig verrassend. Zo beschikken spelers over een centrale spelwereld waarin zij door middel van een Warp Star kunnen rondzweven om verschillende werelden en levels te selecteren. Per level zijn er een aantal Waddle Dees te bevrijden en dat doe je door de levels goed door te speuren en verschillende missies te voltooien. Zo kan het zijn dat je een geheime weg moet vinden, of dat je een viertal bloemen tot bloei moet brengen. Dan zijn er nog een aantal minigames die beroep doen op één en dezelfde mondvol-vaardigheid. Vaak hangt hier een time trial aan vast. De game kan daarnaast op twee verschillende niveaus worden gespeeld: makkelijk en moeilijk(er). 

©GMRimport

Zij aan zij

Een post-apocalyptische spelwereld komt past echt goed tot uiting als de protagonist er niet alleen voor staat. Kijk maar naar The Last of Us, Wall-E, I Am Legend en elke andere film of game met een vergelijkbaar thema. Dat maakt het extra fijn dat de co-op van Kirby en de Vergeten Wereld als volwaardig beschouwd kan worden. Je kunt samen met een andere spelen aan je zijde de complete spelwereld verkennen, al kun je als tweede speler geen levenloze objecten of vijanden opslikken - dat is nou eenmaal iets wat alleen Kirby kan. Dat is helemaal geen probleem, want het is hilarisch om mee te liften op Trapkirby of Autokirby. Dat biedt de tweede speler overigens ook meer gelegenheid om wat meer te genieten van het wereldje dat HAL Laboratory heeft neergezet, want die ziet er alles behalve lelijk uit.

De game lijkt tot dusver prima te lopen, zowel in handheld- als dockmodus. Daarnaast zorgt het zachte kleurenpalet ervoor dat de ruwe randjes van de textures wat minder opvallen. Wel zakt de framerate soms in wanneer je in een moordtempo over het speelveld raast als Autokirby. Daarnaast kan de besturing van Kirby’s verschillende vormen wat klungelig aanvoelen, wat de platformactie op den duur in de weg kan zitten. Vooralsnog komt het vooral grappig over, maar laten we hopen dat dit op lange termijn geen frustraties oproept. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Glimlach gegarandeerd

Gemiddels genomen ziet het er goed uit voor Kirby en de Vergeten Wereld. De sfeer zit er lekker in, de wereld oogt fraai en de gameplay is vermakelijk. Het spel moet verderop wel erg de mist in gaan om echt teleur te stellen, al zetten we nog onze vraagtekens bij de wat klungelige besturing van sommige Kirby-transformaties en de soms wat haperende framerate. Maar de keuze om Kirby in drie dimensies rond te laten lopen in plaats van de gebruikelijke 2D-avonturen lijkt de juiste te zijn geweest: ondanks dat de opzet niet heel vernieuwend is, voelt Kirby en de Vergeten Wereld bij wijlen verfrissend aan.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo kan GameChat-gesprekken op Switch 2 opnemen en controleren

Gesprekken op Xbox en PlayStation worden ook gecontroleerd

Nintendo kan audio- en videogesprekken die op de Switch 2 via GameChat worden gehouden opnemen, beluisteren en bekijken.

Het bedrijf heeft onlangs zijn privacybeleid aangepast - waar Nintendo Account-eigenaren ook melding van hebben gekregen. Een van de aanpassingen draait om GameChat, de nieuwe feature op de aankomende Switch 2-console waarmee spelers tijdens het gamen kunnen praten via audio en video met elkaar.

In de e-mail over de wijziging in het privacybeleid schrijft Nintendo het volgende: "Sectie 2 (Welke informatie wij verzamelen en verwerken) is bijgewerkt om je te informeren over de aanvullende gegevens die Nintendo kan verzamelen en verwerken als je bepaalde nieuwe Nintendo-accountdiensten gebruikt. Om bijvoorbeeld te waarborgen dat GameChat een veilige, gezinsvriendelijke omgeving biedt, kan Nintendo je telefoonnummer registreren en geluids- en video-opnames met andere gebruikers controleren als er melding van is gemaakt."

Nintendo zou opnames dus alleen gebruiken om te controleren of alles volgens regels verloopt. Dit is niet uniek ten opzichte van concurrerende bedrijven: ook Sony en Microsoft kunnen data uit Xbox- en PlayStation-gesprekken opnemen en controleren.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen zijn in Nederland al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-makers gaan game verder aanpassen vanwege Nintendo-aanklacht

De aanpassing van Pal Spheres is ook om deze reden doorgevoerd

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair heeft bevestigd dat het de game gaat aanpassen naar aanleiding van de aanklacht van Nintendo en The Pokémon Company.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocketpair voor de rechter slepen. Het spel wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Palworld heeft nu bevestigd dat er diverse veranderingen in de game zijn en worden doorgevoerd om verdere problemen te voorkomen. Het bedrijf bevestigde daarbij dat het voorheen al de precieze werking van Pal Spheres heeft aangepast om dezelfde reden. Voorheen konden spelers deze Pal Spheres gooien om Pals op te roepen, maar sinds eind vorig jaar hoeft men de Spheres alleen vast te houden, waarna de Pal naast de speler verschijnt. Nu is dus bevestigd dat dit vanwege de aanklacht is gedaan.

Deze week moet pach v0.5.5 uitkomen voor de game, waarbij er nog een aanpassing wordt doorgevoerd. Door de lucht zweven wordt vanaf dan met een glider gedaan in plaats van met een Pal. Spelers hebben dan ook een glider nodig in hun inventaris om dit te kunnen doen. "We begrijpen dat dit voor velen een teleurstelling is, net als voor ons, maar we hopen dat onze fans begrijpen dat dergelijke aanpassingen noodzakelijk zijn om verdere storingen aan de ontwikkeling van Palworld te vermijden."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!