Logitech G Pro X Wireless: Headset met een groot bereik
PU.nl
Reviews

Logitech G Pro X Wireless: Headset met een groot bereik

De G-serie van Logitech richt zich volledig op gaming: er zijn gestroomlijnde muizen en hoekige headsets. De Pro-afdeling binnen deze serie heeft een iets minder uitbundige uitstraling en spitst zich toe op de professionals binnen de gaming wereld. Met de G Pro X Wireless-headset wil Logitech zich dan ook op hoog niveau laten gelden.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

Het Amerikaans-Zwitserse Logitech is een van de grotere multinationals op het gebied van computerhardware. Zowel in Europa, Amerika als in Azië - waar ze de naam Logicool dragen - hebben ze een groot deel van de markt in handen. Hoewel Logitech voornamelijk bekend staat om hun uitstekende muizen en webcams, zijn ze ook zeker geen onbekende op het gebied van audioproducten en gameaccessoires.

De oudere lezers denken bij de naam Logitech ongetwijfeld direct aan de WingMan Extreme: een inmiddels klassiek ogende, net-niet blauwe joystick. In de afgelopen periode heeft Logitech echter voornamelijk flinke stappen gemaakt op audiogebied, met name als het aankomt op de acquisitie van nieuwe bedrijven. Zo kochten ze tussen 2016 en 2019 maar liefst drie bedrijven met een sterke drive voor gameaudio op: Jaybird - destijds marktleider op het gebied van draadloze wearables, Blue Microphones en Streamlabs. De expertises van twee van deze bedrijven zien we direct terug in de meeste recente headset van Logitech: de G Pro X Wireless.

©GMRimport

Jaybird en Blue

Dit is niet de eerste headset uit de G Pro-serie; de G Pro en G Pro X gingen hem voor. Het verschil is dat de beide voorgangers bekabeld waren. Het ontbreken van een draad maakt de G Pro X Wireless duurder dan zijn twee voorgangers: je legt in totaal 199 euro neer om deze headset in huis te halen.

Geen kabel dus, maar wel een 2.4GHz wireless dongle die ervoor zorgt dat Windows 10 de headset direct herkent. Het is desalniettemin essentieel om de Logitech G Hub-software te downloaden als je echt controle wilt over de G Pro X Wireless. Deze app draagt met recht de naam Hub, want hij geeft je controle over al je Logitech-producten. Geen aparte software voor ieder product dus, een goede zaak!

Je kunt in de Hub surround sound inschakelen en er is een eenvoudige equalizer. Ook vind je hier BlueVoice: een verzameling effecten voor het perfectioneren van de microfoonklank. Voordat we dieper deze software induiken, kijken we eerst naar de fysieke aspecten.

©GMRimport

Comfort, compactheid en klank

Gameheadsets zijn over het algemeen groots en ruim opgezet, wat resulteert in zware modellen die hard klemmen. De G Pro X Wireless is ook erg zwaar, maar daarentegen wel behoorlijk compact te noemen. Die compactheid maakt dat hij als gegoten om je hoofd valt en dat, ondanks zijn behoorlijke gewicht, de headset moeiteloos een aantal uur achter elkaar kan worden gebruikt. De leren bekleding van de oorschelpen kan na verloop van tijd wel voor de nodige warmte zorgen, maar Logitech levert ook oorkussens bekleed met velours mee om dit probleem te tackelen.

De knoppen op de linker schelp van de G Pro X Wireless spreken voor zich met als kanttekening dat de volumeknop niet optimaal werkt. Er is een gevoel van stroperigheid tussen het softwarevolume en de draaiknop van de headset, waardoor volumeaanpassingen soms doorschieten en hoger of lager uitvallen dan gewenst.

©GMRimport

Wat Logitech wel erg goed voor elkaar heeft, is de klank van deze headset. De G Pro X Wireless is een van de weinige gameheadsets die zowel in-game geluid als muziek overtuigend neer weet te zetten. Tijdens het gamen is er uitstekende lokalisatie, definitie in de hogere frequenties en imposant laag en bij het luisteren van muziek is de vertaling strak en gedefinieerd. Daar komt bij dat de wireless dongle een groot bereik heeft en je dus vrij bent om tijdens het luisteren van muziek binnenshuis te gaan en staan waar je wilt.

De surround sound wordt geleverd middels de Dts Headphone.X 2.0 codec en valt in de praktijk helaas dan weer wat tegen. Het voegt weinig tot niets toe aan de toch al uitstekende lokalisatie waarover de G Pro X in stereomodus beschikt. Daarnaast komt er een onnatuurlijke nadruk te liggen op het middenlaag, waardoor de klank dozig aanvoelt.

De G Pro X Wireless is een van de weinige gameheadsets die zowel in-game geluid als muziek overtuigend neer weet te zetten.

-

Microfoon en BlueVoice-technologie

Blue is een microfoonfabrikant die portemonneevriendelijke studiomicrofoons maakt, maar voornamelijk bekend is vanwege hun usb-opnemers voor streaming en gaming. Bij de G Pro X Wireless is de bijdrage echter voornamelijk softwarematig. De BlueVoice-technologie is erop gericht de sound van de microfoonklank te perfectioneren.

Aan deze technologie worden de nodige marketingkreten opgehangen. Zo wordt er gesproken van pro filters en studio quality vocal communications. Hoewel deze termen niet volledig uit de lucht gegrepen zijn - er zijn filters en ook communiceren lijkt op zijn plek - doet Logitech hier iets wat we vaker zien bij gameaudioproducten: het gebruiken van standaard pro-audio technieken en dit wegzetten als unieke (of nieuwe) feature. Geen nieuwe technologie dus.

Dat gezegd hebbende geeft BlueVoice je wel degelijk een aantal tools die jouw verstaanbaarheid zouden moeten kunnen vergroten. BlueVoice is een zogenaamde channelstrip: een opeenvolging van verschillende effecten die allemaal een ander deel of aspect van de klank bewerken. Er zijn hier effecten te vinden waar je als gamer hoogstwaarschijnlijk wel bekend mee bent - zoals de equaliser, het high-pass filter en de noise reduction - maar er zijn ook een paar tools die misschien nieuw zijn.

©GMRimport

De Expander/Gate zorgt ervoor dat alle audio die onder een bepaald volume valt, automatisch wordt weggeknipt. Zo maak je je stemsignaal een stuk schoner. De De-Esser bewerkt de medeklinkers en maakt de klank hiervan zachter: harde s-klanken worden gedempt en ook het scherpe randje van t’s en k’s wordt afgerond. De Compressor maakt het volume van je stem gelijkmatiger door hogere en lagere volumes tot een gemiddelde te corrigeren en met de Limiter kun je een maximum output volume aangeven.

De geclaimde studiokwaliteit wordt bij lange na niet gehaald. Dat ligt deels aan het feit dat de effecten in BlueVoice niet van studiokwaliteit zijn. Een groter probleem is echter dat de microfoon van de Pro X Wireless zich niet kan meten met microfoons van studiokwaliteit. Sterker nog: de klank van de microfoon is onnatuurlijk en schel. Denk aan het effect wat in films wordt toegepast om een telefoongesprek te simuleren. Het is ronduit onvoldoende als je kijkt naar de prijs van deze headset. Het toevoegen van effecten aan deze klank vergroot deze problemen vaker uit dan dat het ze oplost.

©GMRimport

Samenvattend

Het is jammer dat Logitech de G Pro X Wireless zo hoog van de toren blaast op een aantal kritieke punten. Dit blijken namelijk precies de punten waarop de headset tekort schiet. Zo is de microfoon met bijbehorende BlueVoice-technologie niet indrukwekkend en zelfs ondermaats te noemen en de surround sound pakt zowel in klank als toegevoegde ervaring niet goed uit.

Aspecten die Logitech minder belicht, springen bij gebruik juist direct in het oog. Denk aan het feit dat het een van de weinige headsets is die zowel gameaudio als muziek goed weet te vertalen en dat de 2.4GHz dongle niet alleen soepel is in gebruik, maar ook nog eens vrijwel latency-vrij is en een uitstekend bereik heeft. Het maakt de Logitech G Pro X Wireless in de praktijk meer geschikt voor dagelijks, algemeen gebruik dan voor de hardcore gamer.

+Uitstekende lokalisatie

+ Werkt goed voor gaming en muziek

+ Wireless dongle latency-vrij en groot bereik

- Microfoon klinkt niet goed

- BlueVoice in de praktijk geen succes

- Surround sound valt tegen

Meer hands-on:

Conclusie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend
PU.nl
Nieuws

Schrijversteam van Assassin's Creed Netflix-serie bekend

Waaronder de schrijfster van Station Eleven

Het schrijversteam van de live-action Assassin's Creed-serie die voor Netflix gemaakt wordt is bekend.

Nexus Point News meldt dat de Writer's Guild of America verschillende schrijvers die aan de serie werken heeft verklapt. Een van de meest opvallende namen is Emily St John Mandel, de schrijfster van de boeken The Glass Hotel en Station Eleven. Laatstgenoemde boek werd eerder al verfilmd door HBO, en daar werkte Mandel ook aan als producent. Het blijkt dat ze ook als 'executive story editor' aan de aankomende God of War-serie van Amazon Prime werkt.

Sanaz Toossi, de toneelschrijver die vooral bekend is van het op dit moment lopende stuk English, is ook een van de schrijfsters van de aankomende Assassin's Creed-serie. Ook Sam Reynolds - bekend van The Walking Dead: World Beyond - en Tom Hemmings - een producent van de Halo-televisieserie - werken aan het script.

David M Wiener (executive producer van de Halo-televisieserie) en Roberto Patino (executive producer van Westworld) zijn aangesteld als showrunners. Zowel Claire Kiechel (HBO's Watchmen en Star Wars-serie The Acolyte) en Jaquén Castellanos (schrijfster van Good American Family en The Affair) zijn aangesteld als co-executive producenten.

Vorige maand onthulde Netflix dat de in 2020 aangekondigde Assassin's Creed-serie nog steeds op de planning staat. Veel meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd
PU.nl
Nieuws

Square Enix werkt aan nieuwe IP, Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd

Het bedrijf wil zich nog meer richten op kwaliteit boven kwantiteit en multiplatformreleases

Square Enix werkt samen met TBS Television aan de ontwikkeling van een nieuwe IP. Daarnaast heeft de Japanse uitgever de mobiele game Kingdom Hearts: Missing Link geannuleerd.

Het bedrijf maakte zijn meest recente fiscale kwartaalcijfers vandaag bekend, waaruit het bovenstaande bleek. Details over de nieuwe IP die in samenwerking met het Japanse televisiebedrijf TBS Television wordt ontwikkeld zijn er nog niet. De zender is in ieder geval bekend van programma's als Takeshi's Castle, Ninja Warrior en Ultraman.

Kingdom Hearts: Missing Link is dus geannuleerd nadat het spel vorig najaar al voor onbepaalde tijd werd uitgesteld. Volgens Square Enix was het moeilijk om een product te creëren die voor lange tijd speelbaar zou blijven. Het bedrijf benadrukte dat de Kingdom Hearts-reeks blijft voortbestaan en dat er nog altijd hard gewerkt wordt aan Kingdom Hearts 4.

Square Enix benadrukte tot slot wederom plannen om zich op kwaliteit boven kwantiteit te richten, en sprak wederom de noodzaak uit om games op meerdere systemen uit te brengen. Dit maakt onderdeel uit van een driejarenplan die eindigt op maart 2027. Het is de bedoeling dat het bedrijf daarna dusdanig goed gestructureerd is dat het op een consistente basis nieuwe delen in belangrijke franchises uit kan brengen.

Uit het fiscale kwartaalrapport blijkt dat de verkoop van singleplayergames van de uitgever is gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Wel is de winst omhooggegaan dankzij Dragon Quest 3 HD-2D Remake, dat beter dan verwacht verkocht. Ook de winst voor mmo's van het bedrijf is gestegen - mede dankzij de release van Final Fantasy 14-uitbreiding Dawntrail afgelopen zomer. De verkoop en winst van mobiele games is scherp gedaald, vooral omdat het bedrijf diverse mobiele games heeft stopgezet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!