Logitech G915 TKL – Draadloos toetsenbord zonder vertraging
PU.nl
Nieuws

Logitech G915 TKL – Draadloos toetsenbord zonder vertraging

Eind vorig jaar kwam Logitech met de G915, met afstand het dunste toetsenbord in hun huidige assortiment. Nu volgt de G915 TKL die vrijwel identiek is aan de G915, maar waarbij de numerieke toetsen zijn weggelaten zodat er meer ruimte is voor de muis.

Logitech G915 TKL

  • Layout: ISO Tenkeyless

  • Gewicht: 810g

  • Batterijduur: 40 uur met RGB, 220 uur zonder RGB

  • Connectiviteit: Lightspeed, Bluetooth en micro-USB B

  • Switches: GL Clicky, GL Tactile of GL Linear

  • Adviesprijs: €229

De belangrijkste reden voor gamers om een G915 TKL te halen is de Lightspeed-technologie van Logitech, die in tegenstelling tot andere draadloze technologieën een geringe vertraging belooft. Bluetooth heeft bijvoorbeeld een vertraging van tientallen milliseconden, waardoor toetsenborden die hiervan afhankelijk zijn minder geschikt zijn voor gamen. Logitech noemt voor zijn technologie geen exact getal als het om vertraging gaat, maar benadrukt dat het verschil tussen Lightspeed en een bedraad toetsenbord onmerkbaar is.

©GMRimport

Twee weken de G915 TKL testen in verschillende games wijst uit dat deze claim grotendeels terecht is. In geen enkele game of toepassing was het verschil tussen een bedraad toetsenbord en de G915 TKL merkbaar, met name bij gebruik van een monitor die een verversingssnelheid van 120Hz of lager heeft.

Switches

Een snel toetsenbord heb je natuurlijk weinig aan als de switches niet fijn zijn om op te typen. Voor de G915 TKL heeft Logitech de Kailh Choc White-switches gekozen als basis. Deze hebben standaard een werkingsafstand van 1,5mm en een totale afstand van 3mm, maar Logitech heeft de switches enigszins aangepast voor de G915 door de totale afstand te verlagen naar 2,7mm.

©GMRimport

Het resultaat van deze relatief kleine wijzigingen noemt Logitech de GL-switch. De G915 is verkrijgbaar met GL Clicky-, GL Tactile- of GL Linear-switches, respectievelijk vergelijkbaar met Cherry MX Blue-, Brown- en Red-switches. De gecombineerde ervaring van Logitech en Kailh resulteert in switches die zeker niet onderdoen voor het aanbod van Cherry. Het recensie-exemplaar dat wij hebben getest is voorzien van de GL Clicky-switches. Het klikmechanisme hier zit ’m in een platte veer die tegen de toets aanleunt. Dit levert een fijne lineaire aanslag op, met een goed hoorbare en voelbare klik nét voordat de toetsaanslag wordt geregistreerd.

Omdat de Kailh Choc-switches een ander type steel gebruiken dan de Cherry MX-series, zit het wisselen van de toetsen of het aanbrengen van o-ringen om het geluid te dempen er niet in. Dat de toetsen niet te vervangen zijn is extra pijnlijk vanwege het gebruik van het goedkope ABS-plastic. Dit type plastic slijt relatief snel vergeleken met duurdere kunststoffen, zoals PBT of PC, waardoor de toetsen na verloop van tijd gaan glimmen. De legenda’s op de toetsen zullen gelukkig niet slijten, want de G915 TKL maakt gebruik van een tweede stuk plastic dat in de toets is gezet. Omdat dit plastic transparant is zijn de legenda’s lastig te lezen wanneer de RGB-verlichting uitstaat, wat een minpunt kan zijn voor gamers die niet blind typen.

©GMRimport

Bouwkwaliteit

De G915 TKL bestaat uit twee delen: een dunne topplaat van geborsteld aluminium en een chassis van plastic. Dankzij deze topplaat voelt hij bijzonder stevig aan en buigt hij nauwelijks mee, zelfs wanneer de pootjes uitgeklapt zijn. Om het toetsenbord op te tillen heeft de G915 TKL twee pootjes: één paar voor vier graden verhoging en één paar voor acht graden verhoging.

©GMRimport

Boven de F-toetsen zitten acht rubberen toetsen: links vier toetsen om verbinding te maken met de ontvanger of een Bluetooth-apparaat en rechts vier mediatoetsen. Naast deze mediatoetsen zit een volumeknop die nauwelijks weerstand geeft, waardoor het erg moeilijk is om het volume precies in te stellen. Met deze prijs had een luxere volumeknop zeker niet misstaan.

Afgezien van het inherente voordeel dat een TKL-toetsenbord minder ruimte in beslag neemt, heeft de TKL-versie van de G915 een ander voordeel ten opzichte van de 100%-uitvoering: er zijn geen macrotoetsen te vinden aan de linkerkant. De uitvoering met numerieke toetsen heeft helemaal links op het toetsenbord, naast de Tab-, Caps Lock- en Shift-toetsen, vijf macrotoetsen die met behulp van de Logitech G Hub-software een toetsaanslag of reeks toetsaanslagen kunnen simuleren.

Deze macrotoetsen kunnen handig zijn in sommige games, MMO’s vooral, maar in andere genres zitten ze juist in de weg, met name voor gamers die de WASD-toetsen vinden door de linker rand van het toetsenbord als referentiepunt te gebruiken.

Connectiviteit

De G915 TKL kan op drie manieren verbonden worden met een pc: via Lightspeed met de meegeleverde USB A-ontvanger, via Bluetooth, of via de eveneens meegeleverde micro USB B-kabel. Hier laat Logitech een pijnlijk steekje vallen door geen USB C te gebruiken; van randapparatuur die voor 230 euro over de toonbank gaat mag je dat eigenlijk wel verwachten.

©GMRimport

Opladen van het toetsenbord geschiedt via de micro USB B-kabel. Deze kabel kun je bovendien gebruiken om het toetsenbord direct aan te sluiten op een pc of laptop, om zo de G915 TKL tijdens het laden bedraad te gebruiken. In de doos zit een micro USB B-naar-USB A-adapter waarmee je de meegeleverde kabel aansluit op de Lightspeed-ontvanger. Hiermee kun je de ontvanger dichter bij het toetsenbord leggen, wat de kwaliteit van het signaal natuurlijk ten goede komt. De G915 TKL heeft bovendien een compartiment onderop waar de ontvanger bewaard kan worden, mocht je het toetsenbord mee willen nemen naar een LAN-party.

Gemiste kans

De G703 en G903, beide draadloze gamingmuizen van Logitech, hebben de mogelijkheid om draadloos op te laden via het ‘Powerplay’-syteem: een muismat met een spoel erin die de muis continu oplaadt. Deze muismat bevat bovendien de Lightspeed-ontvanger voor deze muizen, waardoor je maar één kabel tussen je bureau en pc hoeft te leggen.

De G915 TKL kan al verbinding maken met deze Lightspeed-ontvanger, waardoor je vanwege de geringe afstand tussen de zender en de ontvanger verzekerd bent van een stabiele verbinding. Logitech heeft hier wel de kans laten liggen om een brede versie te maken van de Powerplay-muismat, met aan de rechterkant een gebied om de muis op te laden en in het midden een grote spoel voor het toetsenbord. Dit zou de noodzaak van het opladen van beide apparaten volledig elimineren.

©GMRimport

Zo’n muismat zou niet alleen de zorgen wegnemen van een apparaat dat plots uitvalt tijdens het gamen, maar zou er ook voor zorgen dat je de RGB-verlichting kan gebruiken zonder zorgen over een kortere accuduur. Met name gezien de forse prijs van 230 euro zou een dergelijke innovatie niet misstaan; nu betaal je wél de hoofdprijs voor de Lightspeed-verbinding, maar heb je niet de voordelen van een oneindige accu.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!