Luigi's Mansion 3: Spookhotel met genoeg ruimte voor creativiteit
PU.nl
Nieuws

Luigi's Mansion 3: Spookhotel met genoeg ruimte voor creativiteit

De schijnwerpers die op Mario gericht staan zijn nog even fel als altijd, maar zijn broer hoeft gelukkig niet altijd in zijn schaduw te staan. Later dit jaar verschijnt Luigi's Mansion 3 voor Nintendo Switch, waarvan we al een aardig stuk hebben mogen spelen voordat de E3 zelf losbarst.

Bij de lancering van de GameCube verscheen het eerste vrolijke horrorverhaal van Luigi, waarin hij met ondersteuning van de prettig gestoorde Professor E. Gadd op spokenjacht gaat om zijn grote broer te redden. Wat de gedachtengang van Nintendo (of misschien zelfs Miyamoto) was om een griezelige spin-off te maken van de vrolijke Mario-franchise, blijft gissen. We kunnen inmiddels wel stellen dat het een slimme zet is geweest voor een creatieve game die behoorlijk afwijkt van traditionele Nintendo-games. Het tweede deel, dat exclusief voor de 3DS-familie verscheen, bracht tien jaar later wat behapbaardere gameplay op meerdere kleine locaties en een aantal handige toevoegingen aan Luigi’s vaardigheden. De grote vraag is nu: hoe gaat Nintendo verder met de franchise?

©GMRimport

Luigi’s Hotel

Eigenlijk hadden ze dit derde deel beter Luigi’s Hotel kunnen noemen. De game speelt zich namelijk volledig af in een prachtig gouden hotel. Althans, zo ziet het er in eerste instantie uit. Mario, Peach, Luigi en wat Toads proberen daar te genieten van een welverdiende vakantie wanneer blijkt dat het hotel niet helemaal niet zo gastvrij is. Iedereen behalve Luigi wordt omgetoverd tot schilderij, wat ertoe leidt dat deze laatstgenoemde zijn angsten weer moet overwinnen om zijn geliefden te redden. Dit moet hij doen door de bovenste verdieping van een hotel te bereiken waarin elke verdieping anders is. Door op elke verdieping een knop voor de lift te vinden, kan Luigi de volgende etage betreden en een stapje dichterbij zijn doel komen.

Interessant is dat elke verdieping in uniek thema is ontworpen. Tot nu toe hebben we alleen nog een middeleeuws thema gezien, maar we zijn al enthousiast over het idee dat er meer dan genoeg variatie dan voorheen zit. Waar de eerste Luigi’s Mansion zich puur en alleen in het spookhuis afspeelt en Dark Moon zich richt op een aantal kleine locaties, kan Nintendo het nu zo gek maken als ze willen met de verschillende verdiepingen.

Smijten, ploppen en springen

Niet alleen de structuur van de levels is aangepast in Luigi’s Mansion 3. Ook heeft Luigi zijn vaardigheden verbeterd, wat voor wat fijne vernieuwingen zorgt die de dynamiek van de game wat veranderen. De belangrijkste update laat je spoken op extreem bevredigende wijze tegen de grond, andere spoken of objecten in de omgeving smijten terwijl je ze opzuigt met je Poltergust G-00. Ook kan je met deze geüpgradede stofzuiger een ontstopper afschieten en deze vervolgens opzuigen om bijvoorbeeld schilden van venijnige vijanden weg te trekken of de omgeving te manipuleren. Een andere toevoeging zorgt ervoor dat Luigi een klein sprongetje maakt als je twee schouderknoppen tegelijkertijd indrukt. Hiermee kan je vijanden afschrikken en ook objecten in de omgeving activeren. Dit soort tactiele interacties met de omgeving lijken centraal te staan in de game. Elk stuk meubel of object dat je tegenkomt lijkt echt te reageren op jouw bewegingen, waardoor je geneigd bent om elk onderdeel van een kamer te ontdekken. Door puur een kleine animatie af te spelen als je ergens tegenaan loopt, is het haast té verleidelijk om alles op je pad aan te raken. Dit is maar goed ook, want er zijn nogal wat collectibles en geheimen te vinden.

©GMRimport

Niet meer in je eentje de duisternis trotseren

Spelers van de 3DS-remaster van de eerste game zullen de vloeibare doppelganger Gooigi misschien herkennen, hoewel deze alleen nog voorkwam in de multiplayerstand. In deel 3 gebruik je hem echter ook in singleplayer-modus. Door op de rechterstick in te drukken valt Luigi in slaap en verschijnt de kloon van Luigi, die volledig bestaat uit groen slijm. Dit stelt hem in staat om over stekels te lopen, door deuren heen te lopen of door kieren in de grond te vallen. De aanwezigheid van Gooigi creëert een nieuwe dynamiek met nieuwe puzzels, maar we vragen ons alleen af of dit in de volledige game niet een tikkeltje vermoeiend wordt om te wisselen van personages. In het korte level dat wij mochten spelen was het vooralsnog een prima toevoeging, maar we zijn wel benieuwd hoe de mechaniek wordt toegepast op alle levels.

Iedereen weet dat op jacht gaan naar spoken het allerbeste werkt als je in je eentje in een donkere kamer speelt. Luigi’s Mansion is natuurlijk geen pure horrorgame, dus de nieuwe plezierige multiplayer-modus past er prima bij. De volledig nieuwe Skyscraper-stand laat je met maximaal drie andere Luigi’s in ander kleuren gezamenlijk strijden tegen de spoken. Het doel is om een verdieping in deze wolkenkrabber uit te spelen door bijvoorbeeld een bepaald aantal spoken te vangen of Toads te redden voordat de tijd is verstreken. Haal je een verdieping? Dan mag je door naar de volgende, die overigens allemaal een willekeurige indeling hebben zodat je ze niet uit je hoofd kan leren. We waren uiteindelijk aangenaam verrast door de uitdagende modus, die valt of staat bij goede communicatie binnen het team. Wel zijn we nog benieuwd hoe leuk de modus voor ervaren spelers is, wanneer nieuwe spelers ervoor zorgen dat je je doel niet haalt.

©GMRimport

Luigi’s Mansion 3 lijkt op het eerste gezicht een uitstekend vervolg te worden en een goede toevoeging te zijn aan de steeds verdere groeiende line-up van first party-games voor de Switch. De graphics, muziek en algemene presentatie zijn van hoog niveau, ondanks dat de game niet intern bij Nintendo wordt gemaakt. De Canadese studio Next Level Games, die overigens ook verantwoordelijk waren voor deel twee en door Nintendo-veteraan Kensuke Tanabe wordt begeleid, besteden duidelijk veel zorg aan de game. Luigi zal zijn grote broer nooit van de troon kunnen stoten, maar gelukkig kan hij met Luigi’s Mansion 3 zij aan zij staan met de games waarin Mario de hoofdrol heeft opgeëist.

Luigi’s Mansion 3 verschijnt later dit jaar Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017
PU.nl
Nieuws

De ontwikkeling van Mario Kart World begon in 2017

De game werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de eerste Switch

De ontwikkeling van Mario Kart World is in 2017 van start gegaan - toen nog voor de eerste Switch-console.

Dat blijkt uit een nieuw Ask the Developer-interview dat Nintendo heeft gepubliceerd. Daarin wordt gemeld dat de ontwikkeling van Mario Kart World ergens eind 2017 begon, toen de ontwikkeling van Arms werd afgerond. De game begon als Switch-spel, maar in 2020 werd besloten dat het een Switch 2-game ging worden. Dit omdat toen gewerkt werd aan de Booster Course Pass voor Mario Kart 8 Deluxe.

Daarbij moesten de ontwikkelaars ook concessies doen als de game op de eerste Switch was uitgekomen: "Het was moeilijk voor ons om alles in de game te stoppen wat we voor ogen hadden. We overwogen om de graphics minder gedetailleerd te maken, de resolutie omlaag te schalen en zelfs om de framerate naar 30 fps te verlagen."

Verder wordt in het interview gemeld dat de soundtrack ditmaal gebruikmaakt van meer echte instrumenten, en dat er meer dan tweehonderd verschillende nummers in de game zitten - allemaal compleet nieuwe nummers. Ook wordt gemeld dat een complete dagcyclus in de game ongeveer 24 minuten beslaat. Verder blijkt dat er in de game in totaal honderd circuits zitten als alle verschillende paden tussen tracks worden meegerekend. In de open spelwereld kunnen allerlei stickers worden gevonden die naar gelieve op de karts kunnen worden geplakt.

Mario Kart World komt op 5 juni exclusief naar Nintendo Switch 2 en gaat 79,99 digitaal en 89,99 euro fysiek kosten, al is er ook een Switch 2-bundel beschikbaar waarbij een digitale code van de game geleverd wordt. Hoewel de game zoals gebruikelijk circuits bevat, zijn die allemaal in een open spelwereld geplaatst die spelers naar gelieve kunnen verkennen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond
PU.nl
Nieuws

Nog meer gameplay van GTA-achtige MindsEye getoond

De game komt op 10 juni naar PS5, Xbox Series en pc

Er zijn wederom een tweetal gameplayvideo's van MindsEye, de debuutgame van Build a Rocket Boy, uitgebracht.

Afgelopen weekend viel er ook al gameplay van het spel te zien, en nu zijn er wederom twee video's te bekijken. In de ene video is te zien hoe de speler gedurende de nacht door de open spelwereld rijdt, terwijl de andere trailer vooral schietactie bevat. Beide video's kunnen hieronder worden bekeken.

MindsEye is een verhaalgedreven actie-adventure-thriller gesitueerd in de nabije toekomst. Spelers besturen Jacob Diaz, die een mysterieuze neurale implant heeft en achter de waarheid rondom "AI, high-tech experimenten en ongeregelde militaire macht" probeert te komen. Het spel speelt zich daarbij af in Redrock City.

De game wordt ontwikkeld door Build a Rocket Boy, de studio van voormalige Grand Theft Auto-producent Leslie Benzies. IO Interactive geeft het spel uit. MindsEye wordt gemaakt met dezelfde tools als Everywhere, een online platform waarmee spelers hun eigen levels of complete games kunnen creëren. De studio van Benzies gebruikt Everywhere dus ook om MindsEye te ontwikkelen. Build a Rocket Boy heeft echter benadrukt dat MindsEye een losstaande game is, maar dat er ook nog aan Everywhere gewerkt wordt.

MindsEye komt op 10 juni uit. De game verschijnt zowel fysiek als digitaal op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc, en kost 59,99 euro.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!